عضو شورای مرکزی حزب موتلفه که مسئولیت هماهنگی لیست های اصولگرا را در انتخابات شوراها دارد از تلاش اصولگرایان برای رسیدن به لیست واحد سخن می گوید.

محمود عزیزی:اگر چه انتخابات شوراها تحت تاثیر رایزنی ها و اخبار انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است، اما گروه های سیاسی از آن غفلت نکردند. اگر اظهارات بادامچیان عضو ارشد حزب موتلفه را مبنا قرار دهیم فعلا فضای رقابتی میان اصولگرایان در شوراها صمیمی تر از ریاست جمهوری است و قرار نیست لیست های متعدد برای شوراها منتشر شود.

اگر چه نباید به این صمیمیت فعلی چندان دلخوش بود اما ظاهرا وحدت کامل اصلاح طلبان در انتخابات شوراها، اصولگرایان را به استراتژِی وحدت رسانده است.

 

 *** 

 
در خصوص انتخابات شوراها جبهه پیروان برنامه مشخص اش چیست. آیا براساس مدل تکثر اصولگرایان باید منتظر لیست های گوناگون در تهران و دیگر استانها باشیم یا اینکه قرار بر وحدت اصولگراها است؟
درباره انتخابات شوراها، موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری خود را در سراسر کشور موظف به معرفی نامزد واحد در بین اصولگرایان می داند.
مکانیزم ما در استانها این است که  مسئول انتخابات هر استان با جمع های ارزش گرا با هم تفاهم می کنند تا ببینند چه کسانی برای شوراها مناسب هستند.
در تهران ما سیاستمان این است که همه اصولگرایان در شورای شهر تهران به یک فهرست واحد برسند و افرادی انتخاب شوند که به کار شورای شهر بیایند و از نظر تخصص و تعهد مناسب برای اداره شهر تهران باشند. به این جهت، به دنبال یک مجموعه کارآمد، قوی، مسلط و در خدمت مردم هستیم. در این زمینه هم مذاکرتی را با گروه های اصولگرا داشتیم و امیدواریم به یک فهرست واحد برسیم.
گروه های اصولگرا از عزم جزم دولت برای انتخابات ریاست جمهوری سخن می گویند. نشانه ای دربار ه تلاش جریان حاشیه دولت برای انتخابات شوراها می بینید؟
آنها هم حق دارند در انتخابات باشند و هر کسی وارد بحث انتخاباتی می شود، می خواهد تفکر و دیدگاه و افراد مطلوب خود به قدرت برسند. بنابراین این گونه حرکات و تلاش ها طبیعی است، اما مساله این است که از امکانات دولتی نباید سوء استفاده شود. اگر حرفهایی که درباره هدف دولت از تجلیل از خادمان نوروزی در ورزشگاه آزادی گفته می شود، صحیح باشد، این سوء استفاده در جهت منافع انتخاباتی است و اگر این هم نباشد حداقل این شائبه وجود دارد دولتی که مجری برگزاری انتخابات است و باید بی طرف باشد نباید به این وضعیت دامن بزند و خود را از مواضع تهمت دور کند. اگر در انتخابات شوراها آنها کارهایی بکنند که شائبه دخالت دولت در انتخابات باشد، این کار، نقض بی طرفی دولت در انتخابات است.
از فهرست واحد سخن گفتید. در حالی که جبهه پایداری پیش از این از تلاش برای فعالیت مستقل در سراسر کشور سخن گفته بود. شما همچنان از عبارت فهرست واحد اصولگرایان برای انتخابات شوراها نام می برید یا اینکه منظورتان از فهرست واحد، تشکل های جبهه پیروان است؟
ببینید! سیاست استراتژیک ما، وحدت همه نیروهای اصولگرا در انتخابات شوراها است.
شما چند درصد پیش بینی می کنید که این وحدت محقق شود؟
راستش بنده پیش بینی کننده نیستم.
بالاخره برآوردی در این زمینه دارید؟
اصل روش ما این است که برنامه صحیح را به مردم عرضه کنیم و خودمان و مردم را دچار تشتت آراء نکنیم. البته ممکن است همه با هم متحد شوند. این هم ممکن است که برخی به این جمع نپیوندند. این با هم شدن قاعدتا مفیدتر است. ما معتقدیم این سیاست صحیحی است که همه با هم جمع شویم و آراء را دچار تشتت نکنیم. بالاخره چهره هایی که مردم از آنها مطمئن هستند و آنها را متعهد و اهل این نمی دانند که وقتی وارد شورا شدند، به جای خدمت، جیبشان را پر بفرمایند! یا اینکه دارو دسته شان را مورد حمایت گوناگون قرار بدهند، مورد اعتماد هستند و مردم به آنها اقبال می کنند. 
 
 با توجه به صحبت های شما ما باید منتظر حداقل 3 طیف اصولگرا شامل اصولگرایان سنتی، جبهه پایداری وحامیان دولت در انتخابات شوراها باشیم درست است؟
از کجا بنده چنین حرفی را زدم؟ بنده عرض کردم یک فهرست واحد می دهیم و در این زمینه هم درحال مذاکره هستیم. عرض کردم، بنده پیش گو نیستم که بدانم چه گروه هایی می آیند و چه دسته بندی هایی وارد عرصه انتخابات شوراها می شوند.
 
با توجه به فضای انتخابات ریاست جمهوری می خواهم ببینم پیش بینی تان این است چنین وضعیتی در انتخابات شوراها هم مشاهده خواهد شد؟
این تحلیل ها، کار تحلیلگرانی مثل شما است! چون هدف ما این است که همه را به وحدت برسانیم، هر اظهار نظری که مغایر وحدت باشد اجازه بدهید بیان نکنیم.
 
برنامه اصولگرایان در این دوره انتخابات شوراها رسیدن به چهره های جدید متخصص است یا مثل اصلاح طلبان، چهره های امتحان پس داده اصولگرا را در این حوزه در لیست های انتخاباتی خود قرار می دهید؟
هم جدید و هم پر سابقه. بالاخره ما به دنبال کاهش مشکلات شهر تهران هستیم. بنابراین باید از هر دو این قالب ها استفاده می کنیم
و قاعدتا کسانی که به این هدف نزدیک باشند را به کار می گیریم.
 
پس براساس صحبت های شما احتمالا تشکل هایی مثل جمعیت آبادگران هم با شما وارد عرصه می شود؟
ما امیدواریم همه با هم کار کنیم.
 
 
فقط امیدوارید؟
ما انشاء الله همه با هم کار خواهیم کرد.
با آقای چمران صحبت کردید؟
با همه دوستان صحبت کردیم
چه زمانی لیست شما نهایی می شود؟
وقتی که با هم تفاهم کردیم.
نیمه اردیبهشت یا ابتدای خرداد ماه؟
نمی دانم.الان در حال شکل دادن همکاری های مشترک هستیم و باید به این لیست مورد انتظار شما برسیم. در حال رایزنی و صحبت هستیم. اینکه این رایزنی ها چقدر طول بکشد، را نمی دانم.
پس این تلقی که شما منتظر هستید تا واکنش اصلاح طلبان و حامیان دولت را ببینید و بعد براساس آن نامزد های خود را اعلام رسمی کنید، درست است؟
بنوسید بادامچیان مصاحبه کرد و گفت جواب این سوال را خودتان بدهید.
الان استراتژی وحدت را پیش گرفتید ولی پیش بینی می کنم بعدا شفاف تر اظهارنظر کنید؟
حتما وقتی می خواهیم کار مشترک کنیم باید رعایت شرایط همه جوانب را بکنیم. 
 
آقای بادامچیان! ارزیابی تان از فضای کنونی جامعه چیست. برخی با مقایسه این دوره با سال 88 می گویند که فضای مردم سرد است. فکر می کنید این قضاوت زودهنگام است یا مبتنی بر واقعیت فعلی جامعه؟
زود یا دیر قضاوت کردن شما مربوط به خودتان است، اما اینکه فضای انتخاباتی جامعه فعلا آرام است و ملتهب نیست. تاکنون هم فضا خوب بوده است و مطرح شدن افراد و ورود به صحنه است و تعداد قابل توجهی ورود پیدا کردند و می تواننند انجام وظیفه کنند.خوب این وسط ممکن است برخی ها هم خوششان بیاید رئیس جمهور شوند و خیلی هم از تکلیف و صحبت نمی کنند. خوب این هم در دنیا طبیعی است اما بحث ها خوب است و رسانه ها با رعایت خوب کار می کنند و گروه های و در بخش اولیه انتخابات از نشاط آرام برخودار است. باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان و بود آن وقت است که می توان پیش بینی کرد چه تعداد نامزد در صحنه باقی می مانند.
برخی اظهارنظرها درباره ائتلاف های دو گانه در اصولگرایان این است که حضور 8 نفر در این ائتلاف ها برای سهم گرفتن است. چون دو ائتلاف فعلی اصولگرا قرارشان بر این است که از هر فهرست یک نفر انتخاب شود؟
در هر جامعه ای یک عده در این گونه ماجرا ها می خواهد سهم بگیرد. یک عده دیگر می خواهد خودشان را مطرح کنند و بگوید یک کسی می خواهد در صحنه سیاسی فعال باشد. بعضی هم می خواهند انجام تکلیف کنند؛ یک کسی هم واقعا فکر می کند از بقیه شایسته تر است. همه این موارد در انتخابات ها وجود دارد. بالاخره در یک انتخابات آزاد این گوناگونی هست ولی اینکه همه را متهم بکنم که هر کس وارد ائتلافی شده دنبال سهم خواهی است، این هم تحلیل درستی نیست.امیدواریم نهایت این گفت وگو ها منجر به تحقق حماسه سیاسی در کشور شود.
اعضای ائتلاف 2+1 می گویند هر سه در انتخابات ثبت نام می کنیم، برخی از اعضای ائتلاف فراگیر اصولگرایان هم از بالا بودن رایشان سخن می گویند یعنی اینکه به راحتی حاضر به ترک صحنه انتخابات نیستند، با این شرایط رسیدن به دو تا سه کاندیدای در میان اصولگرایان خوشبیانه است یا واقع بینانه؟
ما هنوز نمی توانیم بگوییم خوش خیالی است یا واقع بینانه. خیلی از چهره ها ممکن است در مرحله نزدیک به نهایی عرصه را ترک کنند.
تعدد کاندیداهای اصولگرا را به نفع اصلاح طلبان می دانید یا حامیان دولت؟
این موضوع بستگی به جبهه بندی است که در جریان انتخابات پدید می آید.برای این موضوع باید کمی صبر کرد تا جبهه بندی ها نهایی شود.
با فرض حضور سه کاندیدای اصولگرای جدی در عرصه انتخابات فضا را چطور ارزیابی می کنید؟
مسلما وحدت از این جهت خوب است اگر در مقابل ما نا اهلان و نامحرمان باشند، قاعدتا وحدت ضروری، عقلایی و شرعی است ولی اگر فضا به گونه ای باشد که ما خطری در زمینه بالا آمدن و قرار گرفتن نا اهلان در راس هرم قدرت نداشته باشیم، و بحث در میان خوبان است قاعدتا بین خوب و خوب تر باید خوب تر را انتخاب کرد. انشاء االله ما در این وضعیت قرار بگیریم.
وضعیت این دوره از انتخابات حالت اول است یا دوم؟
ممکن است حالت سومی باشد و برخی نخواهند مصالح انقلاب را رعایت کنند. این وضعیت، وظیفه دیگری را پیش می آورد.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    بادامچیان: نشست ورزشگاه آزادی سوء استفاده در جهت منافع انتخاباتی است/ اگر برای شکست اصلاح طلبان باشه از نظر شما اشکالی نداره چون در سال 88 اعتراضی نکردید