۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۸

برندگان جوایز سالیانه پولیتزر در بخش‌های مختلف رسانه و هنر اعلام شدند و داستانی درباره رهبر سابق کره شمالی جایزه پولیتزر داستان‌نویسی را دریافت کرد.

حسین عیدی‌زاده: برندگان این دوره از جوایز پولیتزر شامگاه دوشنبه اعلام شدند.
 
در بخش بهترین رمان آدام جانسن با رمام «پسر مرشد یتیم» برنده شد. جانسن 45 ساله است و به گفته داوران موفق می‌شود خواننده را به سفری حیرت‌انگیز به اعماق کره شمالی و حکومت توتالیتری‌اش ببرد.
 
جانسن برای نوشتن این کتاب به تبلیغات و کتاب‌هایی که از سوی رژیم کره شمالی تائید شده‌اند، رجوع کرده است. کیم جونگ-ایل نیز یکی از شخصیت‌های اصلی کتاب است. جانسن در «پسر مرشد یتیم» بخش انسانی شخصیت جونگ-ایل را به نمایش می‌گذارد و او را شخصیتی شوخ‌طبع معرفی می‌کند.
 
در بخش بهترین نمایشنامه جایزه به عیاد اختر با نمایشنامه «سیاه‌رو» رسید. اختر 42 ساله نویسنده‌ای آمریکایی-پاکستانی است که با فیلم‌های وودی آلن بزرگ شده است. او در «سیاه‌رو» داستان امیر، وکیلی موفق را روایت می‌کند که در جریان یک مهمانی در منهتن نفرتش از خود را بروز می‌دهد.
 
جدیدترین نمایشنامه اختر به نام «چی و کی» زمستان امسال روی صحنه می‌رود. اگر «سیاه‌رو» شباهت‌هایی با اوتلو داشت، «چی و کی» شبیه «رام کردن زن سرکش» است.
 
جایزه بهترین کتاب تاریخی به فردریک لوگوال برای «اخگرهای جنگ: سقوط یک امپراتوری و آفرینش ویتنام آمریکایی» رسید. لوگوال در این کتاب درگیر شدن آمریکا در جنگ ویتنام را بررسی می‌کند. ویژگی کتاب لوگوال که استاد تاریخ است، نگاه بی‌طرفانه اوست.
 
جایزه بهترین کتاب زندگینامه‌ای به تام ریس برای «کنتِ سیاه: افتخار، انقلاب، خیانت و کنتِ مونت کریستوی واقعی» رسید. رمان معروف الکساندر دوما یعنی «کنت مونت کریستو» برمبنای زندگی پدر دوما شکل گرفته بود. پدر دوما از مادری برده زاده شده بود و توانست به مقام ژنرالی برسد. ریس در کتابش نگاهی دقیق و موشکافانه به زندگی کنت مونت کریستو انداخته است.
 
جایزه بهترین کتاب شعر به «پرش گوزن» سروده شارون اولدز اعطاء شد. اولدز 70 ساله این اشعار را پس از جدایی از همسرش، پس از 30 سال زندگی مشترک نوشته است.
 
در بخش موسیقی جایزه به «پارتیتا برای 8 صدا» کار کارولین شاو رسید. این آلبوم ترکیبی از سخنرانی، نجوا، ملودی‌های بیکلام و صداهای غریب است که به گفته داوران کاری بسیار نوآورانه است.
 
جدا از بخش‌های ادبی و هنری، بخش رسانه جایزه پولیتزر بسیار مهم است. در بخش بهترین گزارش‌های توصیفی جایزه به هیئت تحریریه نیویورک تایمز رسید. جایزه بهترین گزارش خبرهای فوری به هیئت تحریریه دنور پست رسید.
 
جایزه بهترین گزارش‌های جهانی به دیوید باربوزا از نیویورک تایمز و جایزه بهترین گزارش بلند نیز به جان برانچ دیگر نویسنده نیویورک تایمز اعطاء شد.
 
جایزه بهترین عکس‌های خبری فوری به رودریگو عبد، مانو باربو، نارسیسو کنترراس، خلیل همراه و محمد محیسن از آسوشیتدپرس رسید. جایزه بهترین تک‌عکس نیز به خاویر مانزانو رسید که در آژانس خبری فرانسه منتشر شد.
 
هر برنده مبلغ 10 هزار دلار جایزه دریافت می‌کند. جایزه پولیتزر معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا است که هر ساله (از سال 1917) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران (و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان) اهدا می‌شود. این جایزه به‌نام بنیان‌گذار آن جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار مجاری‌‌تبار آمریکایی، در قرن نوزدهم نامگذاری شده ‌است.
 
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =