۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

سالها پیش که هنوز در ایام کریسمس کارتون اسکروچ پخش می شد ، در تعطیلات نوروزی نیز مانند کارتون صد بار پخش شده رابین هود محصول دیگری از والت دیسنی پخش می شد که داستان یک خانواده زباله ساز بود.

گرچه از همان موقع دیدن دهها باره این کارتون شادی و شعف را برای کودکان ایرانی که ما بودیم به همراه می آورد اما هیچ گاه برای نسل ما و نسلهای بعد از ما که امکان فرهنگ پذیری از طریق تلویزیون را داشتند ، باعث نهادینه شدن فرهنگ پاسداشت طبیعت نشد.
سفرهای نوروزی ما ایرانیان که هم اکنون به موضوعات افتخار آفرین برای برخی سازمان ها و نهادها تبدیل شده است. در خلا فرهنگ سازی و برنامه ریزی به یکی از بزرگترین مشکلات محیط زیست در آغاز سال جدید تبدیل شده است و روز طبیعت یا همان سیزده به در خودمان به ضد خود بدل شده است.
در همین ایام و در 22 آوریل در تمام جهان روز زمین پاک را جشن می گیرند و در پاره ای از نقاط به پاکسازی محیط زیست می پردازند.
در این کشورها که لاجرم از ما بهترشان می نامیم پاکتهای کاغذی جایگزین نایلون های خرید شده اند و به صورت ساکی که چند بار می توان از آن استفاده کرد به قیمت ارزان در بسیاری از مراکز بزرگ خرید عرضه می شود تا خریداران این کشورهای به زعم ما مصرف زده! با خریدشان زمین را با خطرناکترین زباله تجدید ناپذیر نیالایند.
در این کشورها تعداد مشخصی قوطی خالی نوشیدنی که نوشیده باشید را می توانید با پول رایج آن مملکت عوض کنید و یا اصلا نوشیدنی تازه دریافت کنید .
باز در همین کشورها سطل های زباله به صورت تفکیکی در اتاقکهایی که درش قفل دارد گذاشته می شود تا هر کسی مسئول زباله ای باشد که تولید می کند و هر رهگذری از سر فقر برای پیدا کردن چیز دندان گیری در زباله تا کمر درسطل خم نشده و تا شعاع چند متری محیط را به زباله دانی تبدیل نکند.
روز زمین پاک در کشورهایی جشن گرفته می شود که گرچه آناهیتا و پاسداشت الهه آب را در حافظه تاریخی تمدن خود ندارند اما آب را و رودخانه را ارج می نهند تا ما در این سوی دنیا ماهی های آزاد آن رودخانه های پاک را چند برابر قیمت بخریم چرا که رودخانه های ما دیگر از آن ماهی ها ندارد و اندک صید دریایی نیز با هزاران اظهار نظر درباره آلوده بودن و انگل زا بودن به زحمت از گلو پایین می رود.
در کشور ما چند سالیست که به بهانه های مختلف مانند راهسازی و ساخت زیر ساختها ی مورد نیاز توسعه جنگلها تالاب ها رودخانه ها ودریاچه ها تهدید شده اند . از جنگل ابر تا دریاچه ارومیه خبرهای نا خوشایند به گوش می رسد در این شرایط که مردم خود باید به تنهایی پاسدار محیط زیست اطراف خود باشند هجوم پلاستیک و قوطی و بطری نوشابه و.....اندک سرمایه های طبیعی ما را در مناطق بکر و دست نخورده به باد می دهد .
هجوم افتخار آمیز! مسافران نوروزی به بکر ترین نقاط جنگلی در شمال و غرب کشور و انباشت آن با انواع زباله و آلودگی های زیست محیطی گرچه آمارهای ستاد سفرهای نوروزی را بالا می برد اما چیزی را که کاهش می دهد آماریست که برای هیچ کس افتخار آفرین نیست.
امروز 22 آوریل، دوم اردیبهشت روز زمین پاک است اما روز زمین ما هنوز فرا نرسیده است.
301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =