۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶

.

شیرینی موفقیت های به دست آمده برای دموکراسی نوپای عراق در انتخابات استانی این کشور و انتشار خبر خوش [ بازداشت معاون صدام ] با حوادث سه شنبه شب به تلخی گرائید .

رسانه ها که از مدت ها قبل اعلام کرده بودند [عراق آمادۀ آزمون بزرگ است] حالا گزارش داده اند که [شکست خوردگان انتخابات عراق انتقام می‌گیرند ]
حوادث روزهای سه شنبه و چهارشنبه در منطقه الحویجه در کرکو عراق به خوبی نشان داد که  [پیش درآمدی برای آغاز تغییر در عراق] رخ داده است و عده ای از آن ناخرسند هستند.

نگرانی ها بیشتر از آن نشات می گیرد که شواهدی مبنی بر حضور اراده خارجی در بهم ریختن شرایط عراق و تبدیل آن به سوریه ایی دیگر وجود دارد و در این میان وقتی شخصیت هایی مانند [مقتدی صدر، مداخله سازمان ملل در حوادث عراق را خواستار ] می شود، عمق نگرانی ها نیز بیشتر می شود.

هنوز تحلیل و ارزیابی رسانه ها و شخصیت های سیاسی داخلی از [شگفتی سازان، برندگان و بازندگان بزرگ انتخابات عراق] به پایان نرسیده بود که اعتراض ظاهرا مردمی در کرکوک عراق رنگ خون به خود گرفت. آنگونه که دولت عراق و مقامات ارتش این کشور گزارش داده اند از میان جمعیت به ظاهر معترض ناگهان عده ای مسلح شروع به شلیک کرده و نیروهای امنیتی نیز به آتش آنها پاسخ می دهند.

این حوادث در وهله اول تحلیلگران را به یاد [انفجار در مسجدی در عراق ] و یا [ انفجار در یکی از شعب اخذ رای در بغداد] در خلال برگزاری انتخابات شوراهای استانی می اندازد. به این معنی که این روش ها ادامه همان تلاش ها برای نا آرام کردن عراق است. اما این بار مالکی با چالشی جدی تر مواجه است. اگرچه [ائتلاف مالکی در انتخابات پیشتاز شد] اما این پیشتازی بسیار ناچیز است و مطالبات رقبا اعم از بیت شیعه و خارج از آن زیادتر از گذشته شده است.

تا کنون عراق با [نقشۀ راه آیت‌الله سیستانی برای مهار بحران] به سلامت از سناریوهای بازیگران منطقه ای از جمله عربستان، قطر و ترکیه رسته است اما نباید فراموش کرد که  برغم سفارشات خیرخواهان مبنی بر اینکه [کردها به وعده‌های آنکارا دل نبندند] برخی از این گروه به بیگانگان دل بسته اند و این بار مالکی از سه جببه کردها، بیت شیعه و اهل تسنن استان های غربی در معرض تهدید و فشار است.

نگاهی به [فصل انتخابات عراق و نزاع واشنگتن با کردها] نشان می دهد که نوری مالکی باید با ظرافت بیشتری عمل کند و همچنان [موضع مرجعیت در قبال انتخابات استانی عراق] را سرلوحه کار خویش قرار دهد .

آنچه مشهود است اینکه طراحان سناریوی سوریه این بار برای عراق نیز نسخه می پیچند و همانگونه که [عملیات ضد انقلاب از دخالت عربستان در بحرین آغاز شد] این بار نیز ممکن است از کرکوک و دست به تیر شدن نیروهای مسلح آغاز شود.

مالکی باید در برابر هر اقدامی با صبر و تدبیر و هوشیاری عمل کند چرا که هر گونه خشونت از سوی معارضان از سوی رسانه های فراگیر و پر قدرت جهانی نادیده گرفته شده و صرفا پاسخ قانونی و مشروع ارتش به خشونت را پوشش رسانه ای خواهند داد تا نهایتا او را از اریکه قدرت بزیر بکشند خصوصا اینکه معلوم نیست [مالکی دربارۀ سوریه به آمریکایی‌ها چه گفته بود؟] که آنها نیز گویا از نا آرامی های دو روز گذشته در عراق چندان ناخشنود نشده اند.

مالکی باید مراقب باشد که بازیگران منطقه ای می خواهند  طعم شیرین رأی مردم را با طعم تلخ گلوله تعویض کنند و او باید هرطور  شده از این تعویض ناخواسته اجتناب کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =