جمشید پژویان، رییس شورای رقابت در گفت و گویی با خبرگزاری خبرآنلاین درباره آخرین نشست شورای رقابت توضیحاتی مطرح کرد.
پژویان در بخشی از این گفت و گو که متن کامل آن را می توانید اینجا بخوانید گفت: « آنچه شورای رقابت در رابطه با قیمت خودرو اعمال کرد و درباره آن تصمیم گیری شد تحت هیچ شرایطی تغییر پیدا نخواهد کرد. به عبارت ساده تر تصمیم گیری شورای رقابت تحت هیچ شرایطی عوض نخواهد شد. »
کاربری که خودش را جگوار معرفی کرده است اظهارنظر خود را اینگونه بیان کرده که ما هم نمیخریم: « ما هم نمی خریم.در اصل پراید 5 میلیون تومن هم ارزش نداره. اما با شرایط فعلی بازار پراید بیشتر از 11 تومن ارزش خرید نداره.نخرید اتومات میاد پایین. فقط چند ماه همت لازمه که برای همیشه این مونتاژ کار های بنجول ساز بشینن سر جاشون. »
فردی « بدون نام » هم اینگونه اظهار نظر کرده است: «وقتی خودروساز زیان می دهد چطور قیمت کم می شود؟ خودروسازان ما دولتی هستند نه خصوصی. در حقیقت همه طرف دولت است غیر از قطعه سازان. »
کاربری دیگر با عنوان « بدون نام » نوشته است: «مسئول زیان دهی اونها مردم نیستند!! اقایون وام گرفتن و در کشورهای ونزوئلا و اینور اونور کارخونه زدن که هیچ مشتری هم ندارن (یه نیگا به تصاویر ارسالی از کاراکاس بندازین و ماشینا رو ببینین) اونوقت ما باید بازپرداخت وام شون رو بدیم؟ چه طور واسه تویوتا می ارزه ماشینی به کیفیت یاریس رو از 6500 دلار به بالا بفروشه اونوقت ما واسه پراید باید اونقدر پول بدیم؟ »
« سامان » اعتقاد دارد اگر قیمت های اعلامی قطعی است چرا قیمتها در سایت www.124.ir اعلام نمی شود؟
کاربری «بدون نام » این سوال را مطرح کرده است: « تکلیف ما بیچاره هایی که 7-8ماه پیش با پرداخت 80درصد قیمت ،ماشین ثبت نام کردیم چی میشه؟؟ »
« هموطن همدرد » کاربری دیگر است که با « بدون نام » همدردی کرده و نوشته است: «منم مثل شما بلاتکلیفم ، آبان ماه از ایران خودرو ال90 با موعد فروردین 92 پیش خرید کردم و تا 11 بهمن 72 درصد پول ماشین رو واریز کردم ، شب عید دعوتنامه با قیمت بالا صادر شد و تا الان 2 مرحله تمدید شده ، آخرین موعد هم 5 اردیبهشت بوده و نمی دونیم تکلیف ما چیه ؟ آقای پژویان چند روز پیش گفته بودن خودرو سازها حق ندارن افزایش قیمت ها رو به کل قرارداد ارتباط بدن و پس از تعیین دستورالعمل و مشخص شدن قیمتها ، این قیمتها به الباقی قرارداد تعلق می گیره ، حالا نمی دونیم این موضوع از سوی خودرو سازها اجرا میشه یا نه ، مسئولین هم که توجهی به خیل عظیم پیش خریدیا ندارن و اونا فراموش شده اند .... »
در ادامه اظهار نظر های دیگر کاربران خبرآنلاین آمده است:
بدون نام: بابا چرا کسی به فکر مردم نیست؟فقط به فکر خودروساز و قطعه ساز هستید؟تو صدا سیما هم فقط اعتراض خودروسازها رو نشون میدن.تورو خدا اگه می خواید بازم قیمتهارو ببرید بالا.آخه ماشینی که 4میلیون ارزش نداره چطور روتون میشه 18 میلیون بفروشید؟
بدون نام: شما قیمت رو پائین نیار و مردم هم نمیخرند"ببینیم کی شکست میخوره؟
بدون نام: "آن ربطی به ما ندارد که ورشکست می شوند. این موضوع ها که مطرح می شود به نظر من یک سری تبلیغات است. اصول را از نظر علمی برای مشخص شدن قیمت خودرو رعایت کردیم. مساله قطعه سازان مساله دیگری است و نباید آن را با این موضوع ربط داد. " ورشکستگی قطعه ساز و اخراج و بیکاری فرزندان جوان من به چه کسی ربط دارد؟
بدون نام: اکثر قطعه سازان ما واردکنندگان قطعه هستند نه تولید کننده. اگر تولید کننده بودند قیمت ها اینقدر افزایش پیدا نمی کرد. مشکل اینجا بود که می دیدند با دلار ارزون به جای اینکه کارگر بگیرند و دستگاه بهتره که مستقیم وارد کنند و به کارخانه ها بفروشند!! اگر از اول به جای اینکه برن در سوریه و ونزوئلا کارخونه تولید پراید و سمند بزنن تو همین مملکت چند تا قطعه سازی واقعی زده بودند هم الان قیمت ها پایین تر بود چون تولید داخل بود هم تعداد بیشتری از همین جوونا می رفتن سر کار هم تولیدمون واقعا ملی می شد. تا همین پریروز می گفتن که تیبا بالای 80 درصدا داخلیه و پراید 100 درصد داخلی از دیروز که دیدن قیمتا می خواد بیاد پایین می گن بالای 80% هر دو خارجیه!!!!
رضا: تنها چاره کم کردن میزان گمرکی خودروهای ارزان قیمت وارداتی است. ببینید چه اتفاقی می افتد. تمام این خودروسازان اونوقت دنبال بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و رقابت با محصولات خارجی می افتن. در ضمن با اینکار درآمد حاصل از صرفه جویی بنزین و آلودگی کمتر هوا هم اضافه می شود. اگر نمی صرفه در این کارخانجات را ببندید. اگر بازار پویا و بسیار پر رقابت باشد یک یا چند شرکت نمی توانند برای یک ملت تصمیم بگیرند.گمرکی واردات خودرو کم شود. همه چیز حل می شود.
شریفی: ترکیه رادر نظر بگیرید درمقابل واردات ماشین درمقابلش صادرات خودرو دارند باکیفیت روز .نفت هم ندارندبفروشنددراختیار خودروسازان قرار بدهند.آنها پرایدراماشین نمیدانند؟
احمد: بخاطر رضای خدا تکلیف ما که با فروش خودروی خود مبلغ 10 میلیون بمدت 11 ماه برای رانا اسم نوشته ام حال با تاخیر 3 ماهه باپرداخت اعلام شده 19 میلیون دیگر چه کنیم .
علی : آقای پژویان برخلاف تبلیغات و اظهار نظر هایی که در مورد کار شما می شود به نظر من تصمیم شما کاملا منطقی و عادلانه بود. ایشون راهکار رو بخوبی مشخص کردند. اگر با قرار دادن پارامترها قیمت بالا درمیاد مقصر بانک مرکزیه
بدون نام: رقابت آزاد خودرو راه حل صحیح این معضل است.
حمید: لطفا ، در خصوص امثال من که آبان سال گذشته ثبت نام خودروکردیم ، بگید تکلیف چیه بعد بیان برای کسی که تازه قصد خرید خودرو داره تصمیم بگیرند.
بدون نام : ای کاش برای کیفیت تولیداتون هم اینقدر چونه میزدید"تا اونجا که میتونید قیمت رو پائین نیارید و گرون کنید مردم هم نمیخرند"امتحانش مجانیه.
بدون نام : خودروسازا وام میگیرن و معلوم نیست چیکارش کردن!
بدون نام: با وام سهام بانک پارسیان رو میخرن!!
بدون نام : آیا در کشوری که تورم بخش خودروسازی بالای 50 درصد است نرخ بهره وری خودروساز بایستی فقط دو درصد باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کجای این کار کارشناسی و علمی است؟ سالهای بعد همین خودروسازان از این فرمول سوء استفاده خواهند کرد.
ایرانی: آقا به مردم چه ربطی داره که اینا بدهکارن یانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینا باید خودشون تاوان کاراشون رو بدن نه منه بیچاره و امثالهم. اگه واقعا دارن ضرر میکنن جمعش کنن بره دیگه.
مالباخته : پس تکلیف رانا ثبت نامی من چی میشه که تیر 91، 10 تومان پول دادم! اون موقع 80% پول ماشین بود.حالا میگن 19 بده!هرگز هرگز هرگز این کارو نمی کنم.
بدون نام : چرا یکی به این رئیس انجمن خود رو سازان حالی نمی کند که تورم برای حقوق کارمند و کارگر 25درصد اعمال شده اما برای خودرو 60 درصد و این اجحاف به مصرف کننده است ؟
امیر: چرا قیمت خودروهای خارجی روز به روز بالاتر میره!قبلا 15 میلیون میذاشتی روی پول یه ماشینی مثل 206 یه ماشین در حد مزدا میتونستی بگیری ! اما حالا 40 میلیون هم بذاری هیچ ...
بی نام: هموطن همدرد عزیز که حالا زدی زیر زجه و ناله اگه اونروز که قیمتا بالا رفت پیش خرید نمی کردی باد می کرد رو دستشون حالا وضع این نبود ما هم چوب شما رو میخوریم والا.
احمد : با سلام ایا قیمت خودروهای چینی هم پایین می اید.
3939
نظر شما