در پی ادعاهایی مبنی بر دستکاری عمدی اطلاعات مربوط به تغییرات آب و هوایی از سوی دانشمندان انگلیسی، هیئت کارشناسان تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، IPCC از این دانشمندان حمایت کرده اند.

به گزارش بی.بی.سی اعلام حمایت پس از بررسی این ادعاها بود که دانشمندان بریتانیایی برای تقویت استدلال خود مبنی بر این که بشر عامل تغییرات اقلیمی است، در اطلاعات اینترنتی دست برده اند.

این اتهامات پس از آن عنوان شد که تعدادی از ایمیل هایی که اعضای یک واحد پژوهش اقلیمی در اینترنت نوشته بودند، ماه گذشته به خارج درز کرد.

راجندرا پاچوری، رئیس هیئت کارشناسان تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد گفته بود با این اتهامات بسیار جدی برخورد می کند.

آقای پاچوری اکنون می گوید مطالعات دانشمندان بریتانیایی در دانشگاه East Anglia با یافته های دانشمندان در سایر نقاط جهان همخوانی دارد.

در تحولی دیگر، سفیر آمریکا در بریتانیا اعلام داشته که مناقشه بر سر درز خبر ایمیل های دانشمندان بریتانیایی، نظر مثبت دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در باره تغییرات اقلیمی را تغییر نداده است.

این ماجرا در حالی مطرح شده که قرار است اجلاس مهم بین المللی تغییرات اقلیمی از فردا 7 دسامبر، در کپنهاگ برگزار شود.

برخی کشورها از جمله عربستان سعودی که در اهمیت نقش بشر در تغییرات اقلیمی تردید دارند می گویند ماجرای اخیر نشان می دهد که در اجلاس کپنهاگ باید طرح کاهش گازهای گلخانه ای کنار گذاشته شود.

ولی بان کی- مون دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید با توجه به تعهد اخیر چند کشور مهم صنعتی در مورد کاهش گازهای گلخانه ای، شانس حصول توافق رهبران کشورها در اجلاس کپنهاگ افزایش یافته است.

پیمان کپنهاگ که اکنون پیش بینی می شود تا سال 2010 نهایی خواهد شد، جانشین پیمان کیوتو می شود که مدت آن در سال 2012 منقضی خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =