در فاصله کمتر از سه هفته به پایان سال جاری میلادی، مجموع فروش فیلم‌ها در آمریکا و کانادا از رکورد 68/9 میلیارد دلاری به دست آمده در سال 2007 فراتر رفته است.

به گزارش خبرآنلاین، استودیوهای هالیوودی امسال برای اولین بار کار خود را با درآمد یک میلیارد دلاری در ماه ژانویه آغاز کردند.

با توجه به اکران فیلم‌هایی چون «آواتار»، «شرلوک هلمز» و «پیچیده است» در روزهای پایانی سال 2009، انتظار می‌رود مجموع فروش فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی از مرز 10 میلیارد دلار بگذرد و یک رکورد جدید به دست بیاید.


مجموع درآمد استودیوها تا سه‌شنبه هشت دسامبر رقمی در حدود 67/9 میلیون دلار بود و کارشناسان فروش اعتقاد دارند روز چهارشنبه رکورد 68/9 میلیارد دلاری سال 2007 شکسته شده که البته آمار رسمی هنوز اعلام نشده است.

پارسال مجموع فروش فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی 63/9 میلیارد دلار بود.

پل درگارابدیان، رئیس شرکت «هالیوود دات کام باکس آفیس» که آمار فروش فیلم‌ها را پیگیری می‌کند، در این باره گفت: «اقتصاد جهانی با بحرانی بزرگ روبروست و در چنین شرایطی موفقیت در گیشه‌های فروش یک نقطه روشن برای استودیوهای فیلمسازی در هالیوود است.»

موسسه زیر نظر درگارابدیان انتظار دارد درآمد استودیوها در پایان سال جاری میلادی رقمی در حدود 6/10 میلیارد دلار باشد.

فیلم افسانه‌ای علمی «ترانسفورمرها، انتقام کشته‌شدگان» با 402 میلیون دلار تاکنون پرفروش‌ترین فیلم بازار آمریکای شمالی در سال 2009 است.

«هری پاتر و شاهزاده دورگه» با 301 میلیون دلار در رده دوم قرار دارد و رومانس خون آشامی «ماجرای دنباله‌دار گرگ و میش: ماه نو» هم در سه هفته اول اکران 3/258 میلیون دلار فروش داشته و فعلا سومین فیلم پرفروش سال آمریکاست.

صرف نظر از فیلم‌های استودیویی که فروش خوب آنها دور از انتظار نبود، چند فیلم به شکلی غیرمنتظره در گیشه موفق شدند.

فیلم ترسناک «فعالیت فراهنجار» استودیو پارامونت پیکچرز 107 میلیون دلار فروخت و برادران وارنر هم دو موفقیت غیرمنتظره داشت: کمدی «خماری» (277 میلیون دلار) و «نقطه کور» با بازی ساندرا بولاک (131 میلیون دلار در سه هفته اول اکران).

البته افزایش 28 درصدی قیمت بلیت‌های سینما هم در افزایش درآمد فیلم‌ها در سال 2009 موثر بوده است. متوسط قیمت بلیت سینما در آمریکا اکنون 46/7 دلار است.


در عین حال انتظار می‌رود تعداد بلیت‌های فروخته شده از 34/1 میلیارد در سال 2008 به 4/1 میلیارد برسد. با این حال به نظر نمی‌رسد رکورد 6/1 میلیارد بلیت فروخته شده در سال 2002 شکسته شود.

بازار آمریکا و کانادا 35 درصد بازار جهانی فروش فیلم‌ها را شامل می‌شود و از این جهت بزرگترین بازار سینمایی در دنیاست. آمار دقیق فروش در سطح بین‌المللی هنوز اعلام نشده است.

هالیوود ریپورتر / 10 دسامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =