۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰

ایرنا نوشت:

به گزارش ایرنا، ' رجب طیب اردوغان' ، در پایان سه دور مذاكره با ' باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا و دیگر مقامات ارشد این كشور در واشنگتن در مصاحبه با خبرنگاران همراه خود از ضرورت احیای توافقنامه ژنو برای حل بحران سوریه از طریق گفت وگو سخن گفت.
وی گفت كه بعداز بازگشت از آمریكا به كشورهای منطقه و در راس آن به روسیه سفر می كند و در خصوص نتایج گفت و گوهای خود با مقامات آمریكایی در خصوص مساله سوریه با رهبران این كشورها مذاكره خواهد كرد.
نخست وزیر تركیه در حالی از احیای توافقنامه ژنو سخن می گوید كه به باور برخی تحلیل گران رسانه های تركیه وی نتوانسته نقطه نظرات خود در خصوص بحران سوریه را به آمریكایی تحمیل كند و سخنان اوباما در مصاحبه مطبوعاتی مشترك با وی در كاخ سفید نشان می دهد كه بحران سوریه در دستور كار اصلی كاخ سفید قرار ندارد.
تاكید اردوغان بر ضرورت سفر به كشورهای منطقه و گفت و گو با مقامات این كشورها بویژه روسیه نشان می دهد كه آنكارا پس از عقب نشینی از مواضع پیشین خود در قبال سوریه در تلاش برای آغاز دور تازه ای از تلاش های منطقه ای و بین المللی برای نقش آفرینی بیشتر در این زمینه است تا از اتهامات منزوی شدن تركیه خود را رها سازد.
به گزارش رسانه های تركیه، اردوغان در پاسخ به این پرسش، در خصوص بحران سوریه به چه نوع توافقی با اوباما دست یافتید ، گفت: اكنون این مطرح است كه برای كمك به حل مسالمت آمیز بحران سوریه باید برای احیای توافقنامه ژنو، اقدام شود.
به دنبال توافق اخیر روسیه و آمریكا در خصوص بحران سوریه ، برخی طرف ها از جمله چین، فرانسه و سازمان ملل از این توافق استقبال و پشتیبانی كردند.
'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه پس از دیدار اخیر با 'جان كری' همتای آمریكایی خود در مسكو تاكید كرد: دو كشور برای حل بحران سوریه از طریق گفت و گو و وادار كردن مخالفان به شركت در گفت وگو ها تلاش می كنند،
وی افزود: روسیه و آمریكا با برگزاری هر چه سریعتر نشست بین المللی مساله سوریه با حضور هر دو طرف مخالفان و دولت موافقت كرده اند.
لاوروف بارها تاكید كرده است كه جمهوری اسلامی ایران باید در این گفت وگوها كه به ژنو 2 معروف شده است، حاضر باشد.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =