دکتر نصرت الله تاجیک در مطلب تازه خود در خبرآنلاین به انتقاد از عدم استفاده از نتایج فعالیت های تحقیقاتی در امور اجرایی و زندگی روزمره مردم به ویژه در عرصه سیاست خارجی پرداخته است.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در اردن در آغاز مطلبش نوشته است:
«رابطه دانشگاه و دستگاههای اجرائی و استفاده عملیاتی از نتایج پروژه های تحقیقاتی از مهمترین مقولاتی است که مسئولان دولتی باید توجه داشته باشند. می توان ادعا کرد که متاسفانه نتایج فعالیتهای تحقیقاتی در امور اجرائی و زندگی روزمره مردم در جامعه نفش چندان زیادی ندارد که این امر باعث تداوم روند امور اجرائی با روشهای سنتی شده که دائما" از تحولات عقب مانده و پاسخگوی شرایط جدید نیستند.
این امر در علوم انسانی بطور عام و پدیده های سیاسی بطور خاص از جمله در عرصه سیاست خارجی که پدیده های چند وجهی (منشوری) و چند علتی هستند و پروسه خلق و تولید فرصت و تهدید را توامان در بر دارند بسیار با اهمیت تر است... هنر سیاست خارجی و طراحان و یا دست اندرکاران آن، کاستن از غلظت تهدیدها و افزایش چگالی فرصتها از طریق مدیریت راهبردی تحولات در صحنه بین المللی است. از این منظر است که فقدان راهبرد سیاسی که متاسفانه در این چند سال اخیر سیاست خارجی ایران به شدت از آن رنج برده است نقش خود را در تحولات کشور در صحنه جهانی، روابط دوجانبه و روابط بین الملل نشان می دهد.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد:
«چنانچه مدل سیاست ایمن سازی و یا کاهش ریسک در طراحی و سیاستگذاری ها در سیاست خارجی مورد استفاده قرار گیرد هر تحولی که در آن صحنه اتفاق افتد مقداری امتیاز به نفع روابط خارجی کشور کسب شده و موقعیت ما را در روابط بین المللی بالا خواهد برد. بعنوان مثال در صحنه تحولات سوریه تحرکات سیاسی ایران در این زمینه بطور عام و اقدامات ایران در کنار هم نشاندن مخالفین دولت با مسئولین دولتی بطور خاص یک سیاست ایمن سازی است. و یا سفر وزیر امور خارجه ایران به اردن و شروع فعالیت سیاسی با این کشور در زمینه مسائل سوریه یک اقدام ایمن سازی در مقابل سیاست مخالفت ایران با تحرکات غرب و همپیمانان منطقه ائی اش است که متاسفانه در زمان مناسبی اتخاذ نشد. یعنی عامل زمان در سیاست ایمن سازی نقش بسیار موثری دارد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =