۱ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵

حسین طالبی

سال گذشته میلادی اجلاس ژنو به ابتکار کوفی عنان برگزار شد. دراین اجلاس مسکو و چین تاکید داشتند که سرنوشت اسد را باید مردم سوریه تعیین کنند، اما غرب بر این مسأله تاکید می ورزید که اسد باید از زمامداری سوریه کنار برود .اما این اجلاس نقاط ضعف عمده ای را نیز داشت. از کشورهایی که بیشتر با اوضاع منطقه و خاورمیانه و سوریه آشنایی داشتند، دعوتی به عمل نیامد و همچنین نماینده دولت سوریه نیز در این اجلاس حضور نداشت. بنابراین اجلاس از همان آغاز دچار ضعف های عمده‌ای بود .
واقعیت اینست دورانی که قدرتهای بزرگ پشت درهای بسته برای کشورهای خاورمیانه و جهان سوم تصمیم می‌گرفتند، گذشته است. اما نگاه ایدئولوژیک برخی کشورهای غرب همچنان پابرجاست و تصور آنها این گونه است که با چنین اجلاس‌هایی و بدون نگاه به واقعیتهای موجود می توان مساله سوریه را حل کرد. اما دلایل شکست اجلاس نخست ژنو چه بود؟
1-عدم آشنایی با فرهنگ مردم سوریه: سوریه کشوری است که سالیان طولانی به صورت لاییک اداره شده است. حضور مسیحیان و اقلیتهای مذهبی باعث شده تا اتخاذ این رهیافت منجر به تفاهم و دوستی میان اقشار مختلف مردم سوریه گردد. به همین دلیل حضور ایدئولوژیهای خطرناک سلفی می توانست جرقه‌ای برای افزایش جنگهای مذهبی شود. این اقدام نه تنها در سوریه بلکه در مصر و لیبی نیز توسط برخی کشورها دنبال شده است. اما چنین سیاستهای مقطعی می تواند خطری برای این کشورها که مذاهب مختلفی را در خود جای داده اند نیز در پی داشته باشد .
2-عدم پذیرش مقبولیت اسد: برخلاف لیبی، اسد دارای مقبولیت مناسبی در میان بخشی از مردم سوریه است و مردم این کشور با توجه به تاریخ کهن و مسالمت آمیز خود به هیچوجه حضور گروههای تندرو را نمی پذیرند. عدم حضور نماینده دولت سوریه بیانگر آغاز عملی شکست این کنفرانس بود. زیرا دولتهای بزرگ در این کنفرانس بسیاری از مردم سوریه را نادیده گرفتند و این مساله شائبه سیاسی بودن شورشهای سوریه را افزایش داد .
3-عدم دعوت از کشورهای ذینفع در خاورمیانه: التهاب و نارامی در سوریه بیشترین تأثیر را بر کشورهای خاورمیانه می گذارد. عدم دعوت از کشوری مانند ایران که نقش مهمی را در ثبات منطقه‌ای داشته و حتی ثبات فعلی افغانستان وعراق را باید به دلیل نگرشها و مخالفتهای جمهوری اسلامی ایران با تحرکات تروریستها در قبال منطقه دانست، اقدامی نادرست و بر مبنای پیش داوری های غلط غرب است.
در حالی که ایران بیشترین نقش را در ثبات منطقه داشته و از خشونت و درگیری‌های فرقه‌ای پرهیز می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه دولت سوسیالیست فرانسه، حضور ایران را به دلیل ایجاد بی ثباتی در منطقه درست نمی داند. واقعیات میدان نبرد نشان می‌دهد که حمایت های غرب از تروریستها و ارسال سلاح به آنها باعث ایجاد چنین نارامی‌هایی در سوریه گردید و اگر دول غربی از حمایت خود از گروههای تروریستی دست می شستند، وضعیت منطقه اکنون دچار چنین بحرانی نبود.
فرانسه و انگلیس بدون در نظر گرفتن واقعیتهای منطقه، فشار زیادی را بر اتحادیه اروپا وارد آوردند تا سلاحها و کمکهای مالی بدون هیچگونه محدودیتی برای شورشیان سوریه ارسال شود. در حالی که ایران در طی این دو سال همواره به تروریست بودن این گروهها واحتمال سرایت این درگیرها به دیگر نقاط منطقه اشاره می کرد، آنها هیزم جنگ را در سوریه برمی افروختند. اکنون عدم موفقیت شورشیان سوری در این کشور باعث شده تا آنها بار دیگر صحنه عراق را جولانگاه خود قرار دهند که در این میان ترکیه را نیز از نظر خود دور نداشته اند .
اجلاس دوم ژنو نیز درصورتی که دول غربی واقعیتهای موجود را در نظر نگیرند به موفقیتی ختم نخواهد شد، زیرا آنهایی که آتش می کارند، آتش می دروند
اما دلیل برگزاری این اجلاس دو سال پس از جنگ داخلی چیست؟
واقعیت‌های صحنه نبرد باعث شده تا غرب بار دیگر مواضع خود را در قبال بحران سوریه مرور کند. اکنون غرب استدلالات ایران را دریافته اما شاید روی بازگشت از سیاستهای خود را ندارند. افکار عمومی جهان و مردم سوریه با توجه به مسائل ذیل دیگر به حمایت از شورشیان سوریه نخواهند پرداخت و هزینه غرب برای حمایت از آنان افزایش یافته است .
1-حضور جبهة النصرة به عنوان بازو و شریک القاعده در سوریه و به عنوان بازیگری که مورد حمایت برخی از کشورهای غربی و هم پیمانان آنان است، باعث شده تا بخشی از اندیشمندان غربی در ارتباط با بحران سوریه، نگرش خویش را تغییر داده وآن را تعدیل کنند .
2-جنایتهای تروریستها: افزایش جنایتهای تروریستها در مناطقی از سوریه که فیلمهای مشمئزکنندۀ آن نیز در شبکه‌های اجتماعی به نمایش درآمد خطر سرایت جنگ سوریه به دیگر نقاط خاورمیانه را گوشزد نمود. همچنین استفاده برخی از شورشیان از سلاحهای شیمیایی نگرانی غرب را در ارتباط با آینده سوریه افزایش داد .
3-افزایش ناآرامی در دیگر کشورها: با توجه به شکستهای شورشیان در سوریه، عملیات آنان در عراق،ترکیه، لبنان و... افزایش یافت تا دامنه بحران سوریه به دیگر کشورهای منطقه نیز کشانده شود. چنین اقداماتی نگرانی غرب را نیز در پی داشت. زیرا سوق دادن جنگ به دیگر کشورها اقدامی بود که گروههای تروریستی از دیرباز خواهان آن بوده اند، اما غربیها از این نکته غافل بوده و تنها به این تحرکات به عنوان یک بازی قدرت می نگریستند.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =