تازه ترین مجموعه شعر علیرضا طبایی با عنوان «تندر اما ناگهانی تر» دربرگیرنده غزل های منتشرنشده و گزیده ای از غزل های این شاعر پیشکسوت در طول بیش از پنج دهه غزلسرایی او منتشرشد.

به گزارش خبرآنلاین، «تندر اما ناگهانی‏تر» 82 غزل دارد که با زبانی زنده و متفاوت از زبان غزل کلاسیک سروده شده‏اند و درونمایه اغلب آنها را مسایل اجتماعی و عاطفی شکل می‏دهد و در حقیقت می‏توان این مجموعه را کارنامه طبایی در عرصه غزلسرایی دانست. شاعر در این مجموعه کوشیده است تا فارغ از افراط و تفریط‏های رایج، تصویری از غزل امروز ارایه کند که از یک سو وامدار جریان اصیل غزلسرایی در ادب فارسی به حساب آید و از دیگر سو با بهره‏گیری از آموزه‏های نیما و دستاوردهای شعر معاصر، آینه تمام‏نمای زندگی انسان این روزگار باشد.

طبایی که خود از پایه‏گذاران جریان غزل نو در دهه‏های چهل و پنجاه است، در مقدمه‏ای کوتاه بر کتابش نوشته است: «‏تغزّل، با هستی، و با حیات انسان آمیخته است و غزل، در فرهنگ و ادب پارسی، نمایه‏ این آمیختگی است. غزل، جامه‏ای فاخر بر اندام تغزّل است اما اندام‏واره‏های دیگر هم، از این بافته، سهمی از زیبایی و رنگی از چشم‏نوازی گرفته‏اند تا شعور و ذهن مخاطب را به سوی خود دعوت کنند. از مطلع قیام مشروطه، و به ویژه از دهه بیست تا این روزگار، شاعرانی کوشیده‏اند خون تپنده‏ای به رنگ زندگی جاری و پرسیلان انسان معاصر در غزل جاری سازند، طرحی نو دراندازند و قبای دیروز را به جامه‏ فاخر امروز بدل کنند. این تکاپو و کوشش، که با جوشش شعور و نوآوری آمیخته، هنوز ادامه دارد و فرآیند آن، آثار رنگین و گاه موفّقی است که بر صفحات شعر و ادب معاصر نقش بسته و می‏بندد. دفتر حاضر، مجموعه‏ای است نشان‏دهنده نقش‏هایی از این کوشش، و جلوه‏هایی از این جوشش. نموداری از تلاش دست‏کم پنجاه سال راه سپردن در قلمرو سرودن غزل، و داوری نهایی به همان‏گونه که بارها گفته‏ام، با زمانه است و آن که غربال به دست به دنبال خواهد آمد...»

از علیرضا طبایی پیش از این مجموعه شعرهای «جوانه‌های پاییز» (انتشارات پیروز، 1344)، «از نهایت شب» (انتشارات بامداد، 1350)، «خورشید‌های آن‏سوی دیوار» (انتشارات توس، 1360)، «شاید گناه از عینک من باشد» (انتشارات آیینه جنوب، 1385) و «مادرم ایران» (انتشارات شادان، 1391) منتشر شده است.
همچنین مجموعه‏ای از اشعار نیمایی با عنوان «گزارش به آینده» و یک اثر پژوهشی با عنوان «بررسی تاریخچه و سیر تحولات نمایشنامه‏های منظوم در ایران» از دیگر آثار در دست چاپ اوست.

«تندر اما ناگهانی‏تر» در 174 صفحه و با قیمت 9300 تومان از سوی انتشارات آوای کلار روانه بازار کتاب شده است.
 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =