نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه احمدی‌نژاد، جلیلی را برای رئیس‌جمهور شدن می‌پسندد، گفت:هاشمی و خاتمی نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری از روحانی حمایت رسمی نمی‌کنند.

محمدرضا باهنر در گفتگو با خانه ملت، درباره آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری و هشت نامزد حاضر در رقابت سیاسی پیش رو به طرح دیدگاه‌های خود پرداخت.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید:
* بعد از پایان ثبت نام‌ها شرایطی به وجود آمد که صحنه انتخابات بهم ریخت، برخی ستادها ریزش و برخی دیگر رویش چشمگیری داشتند که این با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان همزمان شد. هنگامی که نتیجه احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام شد یکسری نگرانی‌ها این بود که نامزدهای احراز صلاحیت نشده دست به تحرکاتی بزنند و مشکلاتی برای کشور ایجاد شود که اینگونه نشد، تا جایی که رهبر معظم انقلاب نیز در دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند از این افراد تکریم و تشکر کردند.
*در مجموع انتخابات را دو مرحله‌ای پیش‌بینی می‌کنم.
*نظرسنجی‌هایی که تا امروز صورت گرفته، نشان می‌دهد قالیباف و ولایتی شانس بیشتری برای حضور در مرحله دوم دارند، اما باید منتظر ماند و بحث‌هایی که در رسانه ملی از سوی نامزدها مطرح می‌شود را دید تا مشخص شود چه کسانی به مرحله دوم خواهند رفت.
هاشمی و خاتمی از حسن روحانی حمایت رسمی نمی‌کنند
* حمایت رسمی و جدی از سوی هاشمی و خاتمی در مورد روحانی اتفاق نخواهد افتاد، ممکن است یک جهت‌ها و علامت‌هایی داده شود اما به صورت بیانیه رسمی که این دو نفر بخواهند از روحانی حمایت کنند، به نظر من اتفاق نخواهد افتاد. اگر به فرض محال این اتفاق نیز رخ دهد روحانی نمی‌تواند با حمایتی که از سوی خاتمی و هاشمی می‌شود، کل رای آنها را به سبد خود منتقل کند و این اصل درباره عارف نیز صدق می‌کند. معتقدم حداکثر رأی انتقالی از سبد خود به دیگر نامزد ۴۰ درصد خواهد بود ، بنابراین تصور اینکه هاشمی و خاتمی به طور مشترک از نامزدی حمایت کنند و این مسئله باعث شود که انتخابات در مرحله اول پایان بپذیرد اشتباه است، اما احتمال دارد که کارت ورود به دور دوم انتخابات را در اختیار آن نامزد قرار دهد. با وضعیت فعلی به نظر می‌رسد رای عارف کمتر از روحانی باشد، اما باز هم این مسئله بستگی اتفاقات آینده دارد.

حمایت هاشمی و خاتمی شانس روحانی را تقویت می‌کند
* روحانی آرایی که تاکنون در نظرسنجی‌ها دارد ۶ درصد بیشتر نیست و اگر هاشمی بخواهد بخشی از آرای خود (حدود ۱۰ درصد که بیشتر هم نمی‌تواند باشد) را به وی منتقل کند، جمع آرای روحانی به ۱۶ درصد خواهد رسید که او همچنان بعد از ولایتی نفر سوم خواهد بود و حتی به دور دوم هم نمی‌رسد.
خاتمی بهتر می‌تواند آرای خود را به عارف منتقل کند
* خاتمی بهتر می‌تواند آرای خود را به عارف منتقل کند، از نظر ساختاری اینگونه نیست که خاتمی به مانند هاشمی رای قابل توجهی داشته باشد و بتواند با انتقال آن تغییراتی جدی در صحنه انتخابات ایجاد کند.
تنها ادبیات احمدی‌‌نژادی می‌تواند تجربه سال۸۴ را برای قالیباف تکرار کند
*{در پاسخ به این سوال سال ۸۴ قالیباف در نظرسنجی‌ها رتبه دوم را داشت اما در انتخابات نفر چهارم شد، آیا این تجربه می‌تواند برای او تکرار شود؟}: در عالم سیاست هیچ چیز غیر قابل تصور نیست و هرگونه احتمالی وجود دارد. اما اگر بخواهد این گونه اتفاقات رخ بدهد باید منتظر ادبیاتی مثل احمدی‌نژاد یا شبیه او در این رقابت‌ها باشیم.
جلیلی نمی‌تواند ادبیات احمدی‌نژادی را در انتخابات دنبال کند/ادبیات بگم بگم دیگر قدرت ایجاد سونامی رأی ندارد/تکذیب حمایت مسئولان عالی رتبه نظام از جلیلی، این نوع سونامی رأی را هم منتفی کرد
*{در پاسخ به این سوال که آیا جلیلی می‌تواند این ادبیات را داشته باشد؟}: خیر. خود احمدی‌نژاد هم نمی‌تواند. ادبیات احمدی‌نژاد نخ‌نما شده و خاصیت خود را از دست داده است. یک زمانی یک جمله "بگم بگم" یا افشاگری بحق و ناحق میلیون میلیون رای جابجا می‌کرد اما امروز تصور نداریم که اینگونه اتفاقات در صحنه انتخابات رخ دهد.
*گاهی در جامعه شایعاتی به وجود می‌آید مبنی بر اینکه جلیلی از سوی مسئولان عالی رتبه نظام پشتیبانی می‌شود که این هم حداقل به صورت شفاف و روشن از سوی رهبری تکذیب شد، بنابراین این نوع سونامی رای هم ایجاد نخواهد شد و از طرف دیگرباید بگویم جلیلی بدون تکیه به این نوع توهمات که از سوی مقامات بالا مورد حمایت است باید یک ادبیاتی به کار ببرد که نمی‌دانیم آن چیست. اگر چه نمی‌توان گفت برد ادبیات احمدی‌نژاد صفر است اما دیگر توانایی ایجاد سونامی رای را ندارد.
*اینکه احمدی‌نژاد و جلیلی در نشستی با یکدیگر توافق کرده باشند که جلیلی نامزد دولت باشد، اینگونه نیست، اما احمدی‌نژاد از بین ۸ نامزد موجود فردی را حمایت می‌کند اولا طرفدارش باشد اگر این نشد پشت سر نامزدی قرار می گیرد که برای او خطری نداشته باشد، براساس این تحلیل احمدی‌نژاد،‌ جلیلی را می‌پسندد اما این بدان معنا نیست که با یکدیگر بر سر سناریویی تفاهم کرده اند اما گروه خونی احمدی‌نژاد و جلیلی به یکدیگر می‌خورد.
رضایی نمی‌تواند پدیده انتخابات سال ۹۲ باشد
*، رضایی در انتخابات طرفداران ثابت و خاص خود را پیدا کرده، مثلا در نظرسنجی‌ها که نگاه کنیم رشدهایی که وجود دارد که معنادار نیست. ممکن است ۳ درصد رشد داشته باشد اما معنادار نیست به همین دلیل عده‌ای تصور دارند رضایی نمی‌تواند پدیده انتخابات سال ۹۲ باشد.

هیچ کدام از نامزدهای موجود توانایی ایجاد بهمن رأی ندارند
*اگر ۸ نامزد تایید صلاحیت شده یک هنجارشکنی یا به قول عامیانه‌تر فیلی هوا کنند که در ذائقه آنها نمی‌بینم می‌توانند آرای خاکستری را به سمت خود ببرند. من قبل از انتخابات گفتم اگر هاشمی و خاتمی یا حتی اگر احمدی‌نژاد مجدداً در انتخابات شرکت کنند و شورای نگهبان آنها را تایید صلاحیت کند دیگر از آن رای‌های ۲۰ میلیونی خبر نیست، حرف‌هایی که نامزدها از رسانه ملی می‌زنند متفاوت است اما توانایی ایجاد بهمن بزرگ در انتخابات را ندارد.

احمدی‌نژاد دیگر نمی‌تواند جریانی سونامی‌ساز به‌وجود آورد/احمدی‌نژاد جایی برجسته در دولت آتی ندارد
* بعید است که احمدی‌نژاد جایی برجسته در دولت آتی داشته باشد. او می‌تواند پس از انتخابات ریاست جمهوری یک حزب سیاسی تشکیل دهد اما توانایی ایجاد جریانی که سونامی به وجود بیاورد را ندارد.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    شما لطفا اظهار نظر نکنید یکی از عواملی که باعث شد آقای احمدی نژاد رییس جمهور بشه شما بودید . هر کسی که این خبر رو خوونده لطف کنه به حرف های این آقا گوش نده . تا دیروز ........... امروز............بوووووووووووووووووق
  • علی A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    به نظر من هم جلیلی احمدی دیگر است
  • بی نام EU ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    3 0
    شما ها نبودید که پشت احمدی نژاد بودید سال 88؟ بسه دیگه بابا خسته شدیم از این پیش بینی هاتون
  • حمید IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    68 8
    هنوز از اسم خاتمی میترسن بعد میگن رای نداره، اسم خاتمی خودش 5 میلیون رای داره.
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    47 2
    "از نظر ساختاری اینگونه نیست که خاتمی به مانند هاشمی رای قابل توجهی داشته باشد و بتواند با انتقال آن تغییراتی جدی در صحنه انتخابات ایجاد کند!!! رای های آقای هاشمی و خاتمی یکی است آقای محترم... افرادی با تفکرات شما دیگه امتحانشون رو پس دادند. شما اگه جو رو الکی خراب نکنی آقای خاتمی 75 درصد آرا رو در اختیار داره...اگه خاتمی هم نباشه آقای هاشمی حدود 70 درصد رای داره.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    21 45
    دیروز همه دیدن که قالیباف و ولایتی و جلیلی کاملا بی برنامه ان و هیچ اعتراضی هم نکردند! عارف هم کاملا بی برنامه بود و فقط اعتراض کرد و محسن با برنامه ترین بود
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    47 5
    اصول گرایان در انتخابات شکست سختی خواهند خورد
  • فرزند امام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    51 2
    اگر مردم در انتخابات ، نه بزرگی به جلیلی و حامیان وی بزنند، بزرگ ترین پیروزی برای ملت ایران خواهد بود. به امید این پیروزی بزرگ و گفتن نه به جلیلی و پایداری هایی چون رسایی و محصولی
  • بی نام CN ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    55 10
    فعلا که دکتر عارف تو همه نظر سنجی ها اوله
  • بی نام CN ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    57 10
    فعلا که دکتر عارف تو همه نظر سنجی ها اوله
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    22 3
    تحلیلهای شما ازروی نفی احمدی است نه اثبات .چون مردم به امثال شما نیاز ندارند که براشون احمدی را تشریح کنند.
  • بی نام CN ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    71 13
    فعلا که دکتر عارف تو همه نظر سنجی ها اوله
  • بی نام CN ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    75 14
    فعلا که دکتر عارف تو همه نظر سنجی ها اوله
  • حامد A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    3 29
    بله دقیقا""با جواد موافقم دیگه به حرف امثال شما گوش نمیدیم"" اقای جلیلی فرا جناحی عمل میکنند"خدایی من طرفدار هیچ گروهی نبودم تا حالا""و همیشه به کسی رای دادم"که به نظرم علم بیشتری داشته""
  • احمد A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    42 13
    خاتمی رای قابل توجهی نداره؟!!!
  • امیر IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    35 6
    کاملا حق با شماست اگه هاشمی یا خاتمی میومدند دوبار دفعات قبلی رای داشتند
  • نقی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    45 2
    آقای باهنر لطفا دیگر از این تحلیل ها ارایه نفرمایید. این بار ملت خودشان رییس جمهورشان را برخواهند گزید.
  • تهی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    7 79
    جلیلی نباید با احمدی نژاد مقایسه بشه ..... جلیلی آقاست
    • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
      2 1
      اتفاقا در مقایسه احمدی نژاد خیلی مرد ترست دلیل دارم اماحیف .....
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    3 0
    اصلا باهنر رو جدی نگیرید هر چی میگه عکسش اتفاق میفته می گفت هاشمی نمیاد ثبت نام کنه که اومد و..
  • متین A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    52 11
    روحانی
  • امید IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    67 8
    من نمیدونم اینا از کدوم نظرسنجی حرف میزنن! دیروز سایت ایسنا یه نظرسنجی گذاشته بود بعد از مناظره که آقای عارف با 51 درصد اول بود بعد آقای روحنی با 16 درصد بعد آقای قالیباف با 12 درصد درصد آقای حداد و غرضی و ولایتی از بقیه کمتر بود بطوری که جمع درصداشون به 2 هم نمی رسید میخوان القا کنن که اصلاح طلبا طرفدار ندارن خواهشا بسه آقای باهنر 8 سال مملکت رو به فنا دادین،بذارین بیفته دست اهلش
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    79 13
    دکتر عارف بیشترین ارا رو دارد
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    77 16
    \این نظر سنجی ها کجاس ما رای نمیدیم؟؟؟؟؟؟نظر مردم دکتر عارف
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    46 3
    آخه مومن چرا می خوای تمام اتفاقاتی که به وقوع پیوستنش باعث خرسندی شخصی حضرتعالی می شود را با اعلام نظر سنجی و تحلیل های سیاسی صد من یه غز به خورد ملت بدی . کدام نظر سنجی معتبرگفته که رای روحانی 6 درصد و رای رضایی 3 درصده. عثلا مگه در نظر سنجی هایی که در 88 صورت می گرفت و رای میر حسین بالای 80 درصد اعلام می شد خود شما اصولگرایان نمی گفتید که طرفداران این کاندیدا گول این نظر سنجی هارو نخورند . از طرفی حضرتعالی چه سنمی با آقایان هاشمی و خاتمی دارید که خود را این چنین از اراده آنان با خبر و آگاه نشان می دهید. جنابعالی که تا العان تمامی پیش بینی هایتان در انتخابات اشتباه از آب در آمده است. فی المثل :شما کاندید شدن آقای هاشمی را شوخی و در حد شایعه دانستید و پس از آمدن ایشان رد صلاحیتشان را غیر ممکن. حرف آخر :جناب آقای باهنر هیچ چیز بهتر از صداقت نیست. شما هم اگر دوست نداری فردی مثل جلیلی پیروز بشه و ولایتی یا قالیباف رای بیاره ریسکش را به جان بخر و از آنها به سهم خودت دفاع کن و دنبال جریان سازی به این شیوه پیش پاافتاده نباش. والسلام.
  • بابك A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    3 0
    شما چيكاره هستي ذهن مردم رو جهت ميديد با حرفاتون اقاي محترم
  • مصطفی علوی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    4 2
    عارف رای اول ایرانه
  • mohsen A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    73 7
    در تمام طول تاریخ انقلاب: هیچ دوره ای از نظر ثبات نرخ ارز ، استقلال در کشاورزی ، توسعه صنعتی کاهش بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی مانند دوره دوم آقای خاتمی نبود. معاون اول آن دوران و موتور متفکر دولت هم جناب آقای دکتر عارف بودند.
  • بی نام EU ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    72 15
    زنده با د روحاني
  • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    25 92
    چه ربطی بهم دارن متانت و سنجیده گویی جلیلی چه ربطی به احمدی نژاد داره باز یه عده منافعشون رو تو خطر دیدن
  • حسین A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    3 38
    با سلام جناب مهندس باهنر شما در این مقطع از زمان همچون گذشته با توجه به اشتباه استراتژیکی که میدانستید و آنها نیز خیلی زود متوجه شدند انجام دادند، باز جهت جلوگیری از تفرقه و حفظ وحدت سکوت کردید. ما جمعی از دانشجویان که از نزدیک با شما کار کردیم با منش شما آشنایی داریم باشد که قدر حضرتعالی را بیشتر بدانند.
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    12 56
    فقط رضایی
  • شاهین IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    2 2
    به نظر دکتر ولایتی خوبه من که بهش رای میدم
  • راه سبز IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    4 3
    دوستان عزیز باید بدونن هیچکس و هیچکس نمیتواند مانند آقای عارف مملکت رو کنترل کنه زمان آقای خاتمی مملکت خیلی بهتر از الان بود اون موقع هم آقای عارف بود اگر آقای عارف بشه با توجه به تجربیاتی که از نحوه ریاست آقای خاتمی داره میتونه ایران رو بار دیگر سربلند کنه دوستان اکثرا نمیخواستن رای بدن اما وقتی اقای عارف اومد نظرات عوض شد!!!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    17 11
    رضایی و روحانی دو شانس بزرگ و پیشرو
  • محمد جواد A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    6 12
    من هنوز انتخاب نکردم ولی بین دو نفر شک دارم یا روحانی یا رضایی
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    21 10
    من و دوستانم به عارف راي مي دهيم