گرد و خاک تا سه روز آینده هست/ سایه ریزگردها بر خلیج فارس

گرد و خاک گویا تا دو سه روز آینده در ایران ماندنی است.

گرد و غباری که دو سه هفته ای هست از عراق بلند شده و از امروز ۲۴ استان ایران را فرا می گیرد تا دو سه روز آینده هست. این پیش بینی سازمان هواشناسی است. 

دراین باره یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: امروز صبح شاخص آلودگی هوا نسبت به روز گذشته کمی افزایش داشته و احتمال دارد طی امروز و دو روز آینده شاهد افزایش و تشدید آلودگی هوا ناشی از ورود ریزگردها از کشورهای همسایه به کشور باشیم.

وی ادامه داد: براین اساس پیش بینی می‌شود که شهرهای غربی کشور با افزایش آلودگی هوا مواجه شوند و در تهران نیز این احتمال وجود دارد.

روز گذشته در چند استان غربی عمق دید به شدت کاهش یافته بود و میزان غلظت گرد و خاک به ۷۵۰ هم رسید. این یعنی شرایط بحرانی و خطرناک برای مردم این استان ها. 

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا وجود ریزگردها در هوای شهرهای کشور و تهران می‌تواند برای سلامتی شهروندان بسیار خطرساز باشد: این ذرات سبب غلظت خون و به دنبال آن سکته های قلبی و مغزی می‌شود. همچنین گاهی از مواقع ممکن است این گرد و خاک و ریزگردها حامل ویروس و میکروب‌هایی نیز باشند که سلامتی شهروندان را با خطر مواجه کند.

روز گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به شهروندان به خصوص گروه‌های حساس یعنی کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی توصیه کرد به دلیل بالا رفتن غلظت آلاینده ها و حضور گرد و خاک در هوا از تردد غیر ضروری در فضاهای باز جدا خودداری کنند.

 

ریزگردها خلیج فارس را فرا گرفتند
معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ریزگردها خلیج فارس را فرا گرفته اند گفت: در حال حاضر به ازای هر متر مربع، 22 گرم رسوب ناشی از ریزگردها در خلیج فارس ته نشین می شود.
عبدالرضا کرباسی به مهر گفت: در حال حاضر به ازای هر متر مربع 22 گرم رسوب ناشی از ریزگردها در خلیج فارس ته ‌نشین می‌ شود. البته در زمینه تاثیر ریزگردها بر روی اکوسیستم خلیج‌ فارس هنوز مطالعه ‌دقیقی صورت نگرفته است.

به گفته کرباسی، آلودگی موجود در خلیج ‌فارس و رسوبات آن‌ها بر زندگی و زیستگاه ‌های آبزیان تاثیر منفی گذاشته و این مسئله زیستگاه‌ها را تهدید کرده و نسل گونه‌ها را کاهش داده است.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو باید به تعهدات خود به منظور حفظ محیط زیست دریایی عمل کند، تصریح کرد: باید به اکوسیستم دریایی توجه کرد و وزارت نیرو باید به تعهدات خود در راستای حفظ محیط زیست دریا عمل کند و اگر اینگونه نشود اکوسیستم دریا در معرض خطر است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =