50 درصد آرا برای ریاست جمهوری چگونه محاسبه می شود ؛ازکل آرا یا آرای صحیح؟

بهمن کشاورز

"در اصل 117 قانون اساسی گفته شده است رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت کنندگان انتخاب می شود."در مورد این اصل باید چنین نتیجه گرفت که منظور از شرکت کنندگان،شرکت کنندگانی هستند که رایشان صحیح باشد ،زیرا بر امر باطل اثری مترتب نیست و مانند آن است که امر باطل اصلا وجود نداشته است.
1- نظریه شماره 2764 مورخ 5/4/1364 شورای نگهبان نیز مفهوما موید همین استنباط است .
2- اما قانون انتخابات ریاست جمهوری حاوی احکامی است که نگرشی دیگر گونه را قضیه ایجاد می کند.در ماده 25 ان قانون 3 مورد شمرده شده که در این موارد آرا باطل است اما جزو آرا ماخوذه (یعنی گرفته شده) به حساب می آید.این سه مورد عبارتند از آراء غیرقابل خواندن،آرایی که از طریق خرید و فروش باشد و آرای سفید.ماده 26 همین قانون در 10 مورد آرایی را برشمارد که باطل هستند و جزو آرای ماخوذه به حساب نمی آید.
3-ماده 31 (اصلاحی آیین نامه اجرایی قانون انتخابات ریاست جمهوری که در سال 64 تصویب و بعد اصلاح شده است راجع به برنامه قرائت و شمارش آراء است)در بند 2 ماده 31 مذکور آمده است (تعداد کل برگهای رای داخل صندوق یا صندوقها،تعداد آرای صحیح ،تعداد آرای باطله ماخوذه،غیر ماخوذه،تعداد رای هریک از نامزدها و جمع آرای ماخوذه (مجموع آرای صحیح+باطله ماخوذه) مربوط به هر شعبه توسط دستگاه مشخص و در فرم نتیجه قرائت و شمارش آرای شعبه در 5 نسخه ثبت و پس از تایید و امضای آن توسط اپراتور.... تحویل رئیس شعبه می شود.بنابراین منظور از آرای ماخوذه همان آرای شرکت کنندگان است مشروط بر اینکه مشمول ماده 26 که گفته شد نباشد.یعنی آرای غیر قابل خواندن و از خرید و فروش بدست آمده باشد یا سفید ماخوذه محسوب می شود و در مجموع به حساب خواهد آمد.توجه شود که بحث ماخوذه یا غیرماخوذه تلقی شدن جدا از آن است که این گونه رای دادن واجب وصف کیفری باشد یا نباشد.
4- آنچه تا کنون اعلام شده صرفا حکایت از اعلام آرای درست و آرای باطله دارد و بین آرای باطله ماخوذه و غیر ماخوذه تفکیکی قائل نشدند حال آنکه حکم هریک از آنها جداست.بنابراین اولا باید وصف هریک ا آرای باطل روشن شود وگرنه محاسبه آنها دشوار خواهد بود.اگر این قضیه روشن نباشد ناچار چون بطلان آنها اعلام شده است و اصل بر این است که بر امر باطل اثری مترقب نیست ناچار باید چنین تلقی کرد که آرای باطل مشمول ماده 26 هستند و در مجموع نباید به حساب بیایند.بدیهی است اگر وصف آرای باطله به وضوح روشن شود آنگاه می توان آرای مشمول ماده 25 را در مجموع به حساب آورد و از آرای مشمول ماده 26 صرف نظر کرد.
45232

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    10 1
    از کل آرا ، مثلا فرض کنید زمانی فقط یک کاندیدا فقط تایید صلاحیت بشه ، اونوقت مردم با دادن 50درصد +1 رای سفید میتونن کاری کنن تا دوباره پروسه انتخابات(ثبت نام نامزدها) برگزار بشه.
  • امید A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    11 6
    این حرف کاملا غلطه. توی شعبه ای که من بودم بیش از نیمی از آرای باطله رای شورای شهر بود که اشتباها ریخته بودند. اگر دقت کنید تعداد آرای باطله در انتخابات قبل 400 هزار تا و درصد آن 1 درصد بود ولی الان تا اینجا که کمتر از نصف آرا شمرده شده تعداد آرا باطله بیش از 600 هزار تاست.(درصد آرا باطله بیش از 3 درصد است) لطفا اطلاع رسانی کنید.
    • یک ایرانی EU ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
      8 3
      عزیز من اگر اینطور هم که شما میگی باشه اون رای ها اصلا جز آرای ماخوذه محسوب نمیشه مثل رای های بدون مهر یا با کاغذ غیر از کاغذ تعرفه ی رای یا تعرفه ای که امضا یا اثر انگشت و حتی اسم فرد رای دهنده بر رویش نقش بسته باشه هم اصلا خونده نمیشه ولی رای سفید و یا نوشتن اسم های دیگه جر آرای ماخوذه حساب میشه و اون 3 درصد که شما می فرمایید همون رای های سفید و یا اسم های غیره هست . پس با این تفاسیر واضح هست که شما اصلا در شعبه ی اخذ رای جز کارمندان شمارش آراء نبودید چون از قوانین ساده و جزیی هم خبر ندارید.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    2 0
    یه سوال یعنی اگه 50%+1 نفر رای سفید بدن،اون وقت همش میره دوره دوم