۰ نفر
۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۲

فارس نوشت:

وزیر خارجه ترکیه اقدامات آلمان در خصوص مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را غیرقابل قبول دانست و به صدر اعظم این کشور تا دوشنبه آینده فرصت داد تا از موضع خود عقب‌نشینی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، در پی اقدام وزارت امور خارجه آلمان مبنی بر فراخواندن «حسین عونی کارسلی اوغلو» سفیر ترکیه در برلین و هشدار درباره مواضع آنکارا در قبال اتحادیه اروپا، بعدازظهر دیروز «احمد داوود اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز دستور داد که سفیر آلمان در آنکارا به وزارت امور خارجه فراخوانده شود.

داوداوغلو که در سفر خارج از کشور به سر می برد از یکی از معاونان خود خواسته تا در دیدار با سفیر آلمان، در خصوص مواضع «آنگلا مرکل» به «پُهل» تذکر داده شود اما از آن جایی که سفیر آلمان در خارج از محل ماموریت خود به سر می برد، قرار است یک دیپلمات ارشد آلمانی شنونده گلایه‌ها و هشدارهای وزارت امور خارجه ترکیه باشد.

«کردپرس» نوشت: وزیر خارجه ترکیه در اوکراین به خبرنگاران گفت:«برخی مواضع آلمان و هلند در خصوص عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا قابل قبول نیست. آنان نباید به گونه‌ای درباره ترکیه صحبت کنند که گویی در این سرزمین دو دولت یا دو اقتدار از هم گسسته وجود دارد. ترکیه یک کشور یکپارچه است و بخش مهمی از آنچه که در رسانه‌های جهانی در خصوص وقایع استانبول بازتاب یافته، یک اقدام هدفمند رسانه‌ای برای ممانعت از قدرت گرفتن ترکیه در منطقه و جهان است.»

اما «اگمن باغش» مذاکره‌کننده ارشد و وزیر ترکیه در امور مربوط به اتحادیه اروپا، با لحنی تندتر از داوود اوغلو اظهار نظر کرد.

او به خبرنگاران گفت:«امیدوارم آنگلا مرکل تا روز دوشنبه هفته آینده از تصمیم اشتباه خود عقب‌نشینی کند. اگر از سوی اروپا با فشارهای غیرمعقول روبرو شویم می‌توانیم خیلی راحت به اروپا بگوییم: هی پسر! راهت را بکش و برو!»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که پیشتر برای موضع گیری علیه ترکیه از حمایت همیشگی «نیکلای سارکوزی» برخوردار بود، در حال حاضر با جلب حمایت هلند، تلاش می‌کند که برخورد تند پلیس ترکیه و دولت اردوغان با معترضان استانبول، ازمیر و آنکارا را به عنوان سند مهمی توصیف کند که می‌تواند عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا را دچار وقفه و تعلل کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =