جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ با عنوان «پرسشگر دردمند روزگار ما»

جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ، دکتر رضا داوری اردکانی با عنوان «پرسشگر دردمند روزگار ما» 16 تیرماه سال جاری به همت کتابخانه مجلس شورای اسلامی، یونسکو و نهادهای علمی با حضور شخصیت‌های برجسته فلسفی و فرهنگی در تالار فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ستاد خبری این همایش، در این مراسم جایزه ای از سوی نهادهای فلسفی و علمی به دکتر داوری اردکانی اهدا خواهد شد. به همین مناسبت جمعی از نخبگان علمی، فلسفی و فرهنگی در محلفی گردهم می‌آیند تا از شخصیت علمی و فلسفی وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان معاصر ایران تجلیل کنند.

استاد داوری اردکانی در دست‌نوشته کوتاهی درباره هشتاد سالگی‌اش نوشته است: «درباره هشتاد سالگی‌ام چه بنویسم؟ عمری سپری کرده‌ام؛ با دردها و رازها و پرسش‌هایی که برایشان قلم زدم. می‌دانم که به مرگ نزدیکم، نه فقط از جهت زمانی بلکه از درون با آن انس دارم و سعی نمی‌کنم که خود را به غفلت بزنم ... اما هنوز زنده‌ام و می‌توانم کتاب بخوانم و قلم بزنم. من هنوز زنده‌ام و زندگی می‌کنم، هر چند که به قول سعدی: بضاعت نیاوردم الا امید... »

 دکتر رضا داوری

همچنین برپایی نمایشگاه آثار و نمایشگاه عکس تاریخ تمدن جهان در لبنان با گلچینی از نظرات دکتر داوری اردکانی درباره زندگی، فرهنگ و فلسفه، از دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم نکوداشت است.

جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ یکشنبه (16 تیر) از ساعت 17 تا 21 به همت کتابخانه مجلس شورای اسلامی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران(منطقه دو)، دانشگاه تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، موسسه کتاب‌شهر ایران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (نمایندگی تهران) در تالار اجتماعات فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار می‌شود.

دکتر رضا داوری اردکانی خرداد ماه سال 1312 در اردکان یزد به دنیا آمد و در این شهر دوره اول متوسطه را به پایان رساند، سال 1330 از دانش‌سرای مقدماتی اصفهان دیپلم گرفت و مهرماه همان سال به استخدام وزارت فرهنگ (وزارت آموزش و پرورش کنونی) درآمد و چندین سال در مدارس شهرهای اردکان، اراک، قم و تهران تدریس کرد. وی سال 1334 برای تحصیل به دانشگاه تهران وارد شد و در رشته فلسفه به تحصیل پرداخت و در سال 1346 درجه دکتری گرفت.
استادی فلسفه دانشگاه تهران، ریاست فرهنگستان علوم جمهموری اسلامی ایران، سرپرستی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، برگزیده شدن به عنوان چهره ماندگار، کسب نشان درجه یک دانش از سوی ریاست جمهوری، کسب عنوان فارابی‌شناس برجسته ایران، دریافت تندیس ویژه در نخستین جشنواره بین‌المللی فارابی و تالیف بیش از ده‌ها کتاب و مقالات علمی در حوزه فلسفه و فرهنگ، از جمله سوابق و افتخارات این فلیسوف فرهنگ است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =