دکتر محمدرضا وصفی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به انگیزه و تبعات انتقال قدرت در کشور قطر پرداخته است.

استاد دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:
«سونامی قطری در عرصه سیاست آغاز شد. این سونامی آغازی است، بر پایان اصلِ - یا مرگ / یا کودتا- در تاریخ سرزمین های اسلامی! عموما در سرزمین هایی که به شکل خانوادگی اداره می شود، عامل تغییر سیاسی، یا مرگ طبیعیِ حاکم وقت است، و یا قتل او، و یا کودتا!
امیر قطر برای نخستین بار، عقربه این ساعت را خود کوک کرد، تا زنگ پایان را تعیین کند، و چون گنگ خواب دیده، برنخیزد و هیچ نبیند! حمد بن خلیفه، شصت سال دارد، و از حق نگذریم، برای رجلِ سیاسی این سن و سال زیاد نیست. با این حال، او کرسی صدارت را به فرزندش داد که سی و سه سال دارد و تحصیل کرده انگلستان است.
مهندسی این سونامی سیاسی قطری، دیر یا زود به دیگر مناطق هم خواهد رسید، و بحرین و عربستان، باید به هوش باشند. این مهندسی، برای مدیریت بهار عربی در سرزمین های نفتی شکل گرفته است! مبارکشان باشد!»
عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد:
«قطر، در عرصه سیاست، رفتار رفاقت با همگان را پیش گرفت. با ایران دوست است. بزرگترین پایگاه نظامی عمو سام را پذیرا است. به تجار اسرائیلی میدان داده است. با ثروت باد آورده، وظیفه خدمت به امت اسلام را در پیش گرفت! دست رحمت بر سر طالبان، حماس، فلسطین، غزه، جنوب لبنان، اخوان المسلمین مصر و انقلابیون لیبی، مخالفان بشار و ... می کشد! و دهها گروه تکفیری را، پنهان حمایت کرده و می کند.
شیعیان این کشور، راحت ترین موقعیت اجتماعی در منطقه را دارند و زنان هم بر خلاف کشور همسایه، عربستان، در بسیاری از عرصه ها، حاضرند. قطر دوازه سال دیگر هم، میزبان بازی های جهانی است.
اما، آیا همه چیز، به ثروت زیر پای آنها ختم می شود؟ پاسخ منفی است. زیرا این ثروت را کویتی ها هم دارند، اما در بسیاری از عرصه ها حضور ندارد. آنچه قطر را، قطر کرد، مهندسی ثروت بود، و غنیمت شمردن فرصت بود، و شناخت یکی بود و یکی نبود قصه های هزار و یک شبِ قرن بیست و یکم. بخشی از این قصه را، با شناخت دنیای رسانه، شبکه تلوزیونی الجزیره، در شکلی که می خواست، با همان پول ها، برای امت اسلام، چون نوایی، لالایی کرد، و به دنبال آن گوساله بهرام گور را از میان قصه ها، به چراگاه مهندسی شده عمو جان برد، تا چاق تر شود و آش نذریش پر گوشت تر!»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =