رییس جمهور منتخب می​گوید اعتماد مخاطب به رسانه سرمایه ارزشمندی است اما در بستر زمان و در تعامل با مردم و مخاطبین و قطره قطره جمع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه همایش افق رسانه در تشریح وظایف رسانه‌، گفت: در روند اجتماعی شدن زندگی انسان، شاید هیچ عاملی به اندازه رسانه هر روز بیش از پیش اهمیت و تاثیرش نافذتر نشده باشد. تصور ناقص این است که فرض کنیم رسانه یک تریبون است، اما دوران مونولوگ رسانه ای دیگر سپری شده است.
وی افزود: سفره​ای که رسانه برای مخاطب پهن می کند، باید ترکیبی متعادل داشته باشد، ترکیبی موزون و سودمند از نیازهای علمی، فرهنگی، فرهنگی، عاطفی، اخلاقی و ... باشد. باید مضمون پیام رسانه سطح آگاهی مردم را افزایش دهد، سطحی‌نگری و قشری‌نگری یکی از مشکلاتی است که جامعه ما با آن مواجه بوده و هست. رسانه باید از آسیب خطرناک معیار دوگانه در بازتاب دادن واقعیات پرهیز کند، برخورد دوگانه یعنی یک بام و دو هوا، اگر ظلم بد است برای همه بد است فرقی بین مرکز کشور و دورترین روستا وجود ندارد فرقی بین اقوام مختلف وجود ندارد.

اظهارات رییس جمهور منتخب را بخوانید؛
*اگر تعدی، توهین، اهانت و افترا بد است برای همه بد است. افترای خوب و بد نداریم. این از آن بداندیشی‌هایی است که بعضی گروهی را تشویق کردند که گفتند در برابر دیگران هرکاری می توانید بکنید، هتاکی و توهین هم اشکالی ندارد. ما حق تحقیر کردن هیچ کس و حتی هیچ کشوری را هم نداریم، نه باید در برابر کشورهای دیگر سر فرود بیاوریم و نه تحقیر کنیم همه مردم و همه انسان‌ها سر جای خودشان محترمند، مخصوصا افرادی که در داخل این کشور به عنوان شهروند زندگی می کنند. حقوق بشر حقوق بشر است. باید مراقب باشیم در دام معیارهای دوگانه گرفتار نشویم.
*سرمایه رسانه چیست؟ نیروی انسانی حرفه ای و کارآمد؟ البته! امکانات سخت افزاری و نرم افزاری؟ البته! اما از همه مهمتر اعتماد مخاطب است که بالاترین سرمایه یک رسانه است. اعتماد مخاطب به رسانه سرمایه ارزشمندی است اما در بستر زمان و در تعامل با مردم و مخاطبین و قطره قطره جمع خواهد شد. حواسمان باشد که مبادا به خاطر یک اشتباه آنچه قطره قطره جمع کردیم و سد و دریاچه زیبایی شده است از دست برود.
*فکر نکنیم شاخص اعتماد به یک رسانه به میزان بیینده، شنوده و خواننده آن رسانه است، مخاطب ممکن است سریالی را انتخاب کند و بپسندد یا ستون یک رسانه را بپسندد اما یادمان باشد که در عین حال خبر و تحلیل را از رسانه های دیگر نیز می گیرد، سبد رسانه‌ای مردم امروز تک رسانه ای نیست.
*رقابت رسانه‌ای امروز از حیطه اختیارات دولت‌ها و حکومت‌ها فراتر رفته است. من جز خانواده صداوسیما بودم و خودم را عضو این سازمان می دانم. سه سال رییس شورایعالی سرپرستی صداوسیما بودم در آن زمان ادراه سازمان و صداوسیما بر عهده شورای سرپرستی بود، که مدیرعامل و برنامه‌ ها و آیین نامه‌ها در این شورا تصویب می‌شد. فقط می خواستم بگویم، من هم خودم را جزو خانواده بزرگ رسانه ملی میدانم همین سالنی که می بیند اول که شروع به کار کردیم تازه فونداسیون آن پی ریزی شده بود.
* همانطور که امام راحل فرمودند «رسانه ملی دانشگاه عمومی است» این سخن امام را به مثابحه چشم‌انداز دقیق باید مورد توجه قرار دهید، این جا هم دانشگاه و هم عمومی است. یعنی باید برخوردار از وجه علمی، نقادانه و خردورزی باشد. یعنی باید برخوردار از قابلیت ارتباط فکری، ادراکی و عاطفی با همه اقشار مردم باشد. سلیقه رسانه ملی باید برآیند سلیقه ملی باشد، ما جامعه کثیرالمله نداریم، یک اقلیم به نام ایران داریم، یک ملت داریم به نام ملت ایران و البته آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌ها در کشور ما وجود دارد اما همه آنها گل‌های یک باغند به نام باغ ایران و همه در یک فضا هستند در فضای معنوی و اسلامی
* اولویت فعلی بازآفرینی و تحکیم اعتماد جامعه به رسانه های داخلی است و خوش آمد گویی به تکثر دیدگاه‌ها و نقد تعامل در عرصه سیاسی و اجتماعی است، باید توانمندسازی حرفه ای و هم دانش حرفه‌ای را بالا ببریم، فضا را باید برای افکار و تولیدات مختلف تا نشاط بیشتر و تولیدات جدیدتر و اثربخش تر بتواند از این خانواده بزرگ باز کنیم. امید بخشی واقع گرایانه نسبت به روندهای پیشرفت کشور و تلاش برای پر کردن شکاف های ارزشی واندیشه ای و رفتاری میان اقشار جامعه و جامعه و حاکمیت و شکاف بین انسلی جز اهداف رسانه باشد.
*حکومتی که ریشه در حمایت مردم دارد و از حضور رای دهندگان و رای مردم مشروعیت می یابد و تنها از رسانه آزاد نمی‌هراسد بلکه از آزادی قانونمد ومسئولانه رسانه‌ها استحکام بیشتری خواهد گرفت.
/29220

کد خبر 301023

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =