۰ نفر
۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲
وزارت علوم را دریابید

پیشرفت کشور در گرو توجه ویژه به وزارت علوم است، جایی که صدها هزار دانشجوی مستعد آمده‌اند تا علم اندوزی کنند اما مع الاسف گرفتار رکود علمی شده‌اند. وزارت علوم در همه سطوح آن نیازمند معیار قرار دادن تخصص و دانش برای انتخاب مدیران و استادانی است که بتوانند پاسخ گوی حس علم جویی دانشجویان از یک سو و نیاز علمی کشور برای استفاده از متخصصان باشد.

بحث بنده در باره این که چه کسی وزیر باشد یا نباشد نیست، بحث بر سر این است که اهمیت کلیدی این وزارتخانه برای تربیت نسل متخصص در عرصه های مختلف، از پژوهشهای علوم نوین گرفته تا علوم انسانی در ابعاد مختلف، چیزی نیست که مورد غفلت و بی توجهی قرار گیرد.
این مسأله که فرهنگ یکی از پایه های اساسی است برای همه پذیرفته است، اما تشخیص این که کدام بخش فرهنگ اهمیت ویژه دارد، مسأله مهمی است. در اینجا به این که کدام بخش دولتی است یا خصوصی (آزاد) هم کاری ندارم، این که چه تلاشهایی شد تا فارغ از علم و دانش همه حوزه های دانشگاهی تصرف شود و قدرت سیاسی همه را تحت سلطه خود بگیرد هم کاری ندارم، به این نکته کار دارم که دانشگاه محل تربیت نسل علمی کشور است و در حال حاضر بسیاری از بخش های آن به هزار و یک دلیل بی خاصیت رها شده و گرفتار نوعی مدرک گرایی بدون دانش شده است.
در حال حاضر بالای نود درصد از استعدادهای علمی کشور در دانشگاه ها تحصیل می کنند، - هر چند بخشی به کارگاه‌ها و کارهای عملی روی می آورند که آنها هم اهمیت زیادی دارند - با این حال آموزش های لازم در دانشگاه ها به دانشجویان جوان و مستعد داده نمی شود.
این کار در گرو آن است تا اولا در رأس وزارت فرهنگ در درجه نخست یک تحصیل کرده با بالاترین رتبه دانشگاهی باشد که معنای علم و دانش را بفهمد و پژوهش و پیشرفت را با تمام وجود حس کند.
در مقام معاونت ها و پس از آن و شاید مهم تر رؤسای دانشگاه ها هستند که باید اشخاص علمی باشند. دانشگاه اول از همه و پیش از هر چیز محل علم آموزی است و در این زمینه باید تلاش کرد تا تمام شرایط برای علم فراهم شود.
توجه به این مهم، هم نجات نسل جوانی است که بهر امید سالهای جوانی خود را به دست این دانشگاه ها می سپرد و هم برای آینده کشور که باید بر پایه دانش و تخصص پیش برود نهایت اهمیت دارد.
البته در دانشگاه کارهای تربیتی و فرهنگی و سیاسی هم باید باشد که نهادهای خاص خود را دارد و در آنها هم باید از انژری دانشجویی به طور عام و عادلانه استفاده شود و حتی همان هم برای تشویق بیشتر در جهت کسب علم باشد.
سرمایه گذاری در دانشگاه، در هر بخش آن، به خصوص فنی و پزشکی می تواند کشور را به سمت استقلال ببرد. تنها حوزه پزشکی می تواند درآمد کشور را از طریق آمدن بیماران کشورهای همسایه به ایران بسیار بسیار بالا ببرد.
اما در حال حاضر آنچه هست فرصت سوزی، بی توجهی به استعدادها و مصلحت اندیشی های گروهی است، چنان که سالها سرنوشت بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در تهران در دست کسانی بود که بیشترین لطمه را به حیثیت علم و استاد ودانشجو زدند.
استفاده از مدیران کار آمد و علمی، استفاده از استادان برجسته، بازنشسته نکردن افراد دانشمند و مجرب و ایجاد فضاهای جدی و کارآمد برای آموزش، سختگیری و همزمان دادن سرویس بهتر به دانشجویان برای تحصیل بهتر، رشد کیفی پایان نامه های تحصیلی و دهها برنامه دیگر همراه با قطع کردن دست کسانی که مزاحمت برای علم و پیشرفت در دانشگاه فراهم می کنند، کاری است که باید مد نظر دولت جدید باشد.
یک رئیس دانشگاه خوب و متخصص و دلسوز برای علم، می تواند هزاران دانشجو را به شوق علم و تحصیل وادار به تلاش کند و کشور را از سرمایه علمی آنان برخوردار سازد. امیدواریم فارغ از خط و خطوط سیاسی در این حوزه، صرفا علم و دانش و تخصص مد نظر باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    97 3
    بفرمایید یک فکری هم برای رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بفرمایند که در حال نابودی است
    • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      53 1
      متأسفانه ضربه ای که دانشگاه علامه در طول این هشت سال خورد تا سال ها قابل جبران نیست مگر با انتخاب یک رییس از بدنه علمی دانشگاه، بازگشت اساتید بازنشست شده، حاکم کردن فضای نشاط علمی در میان اساتید و دانشجویان عموماً پژمرده و دلخسته و کارهایی از این قبیل
    • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      33 2
      به فکر تربیت مدرس هم باشید لطفا....
    • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      33 0
      با توجه به بحرانی بودن وضعیت دانشگاه علامه طباطبایی من فکر می کنم اولین اولویت وزیر علوم بعدی برکناری حجه الاسلام شریعتی از ریاست دانشگاه علامه باشد.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      7 0
      وضعیت بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور هم کم از بزرگترین دانشگاه علوم انسانی ندارد. وضعیتی فجیع که با بی تدبیری و رانت خواری همراه است.
    • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      6 0
      و وزرات بهداشت
    • ظ A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      5 0
      واقعا تغییر رییس دانشگاه علامه طباطبایی در فردای وزارت وزیر علوم از اوجب واجبات است. مدیر گروه ... منو مجبور کرد با خودش پایان نامه بگیرم و با زور استاد مشاور را خودش تحمیل کرد که یا ما دو نفر یا هیچکس و بی خیال کارشناسی ارشد!!! در حالیکه حدود 20 پایان نامه دستش هست!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    85 1
    الان وضع مملكت جوريه كه كلا بايد همه جا رو دريابيد!
  • علی EU ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    32 0
    احسنت بر آقای جعفریان. دست رو نکته خیلی مهمی گذاشتند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    24 1
    واقعا لذت بردم از نوشتة شما؛ به درستی به مسائل دانشگاهها اشاره کردید. امیدوارم نگاه شما تبدیل به نگاهی فراگیر در حوزة دانشگاه شود. فقط یک نکته ای که به نظرم در نوشتة شما مغفول مانده بحث استقلال دانشگاههاست و مشارکت هرچه بیشتر اعضای هیات علمی در انتخاب ها و تدوین دستورالعملها.
  • آوین A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    21 1
    سلام آقای دکتر، روزبخیر. مواردی که فرمودید همه درست و عمدتا همه همین دیدگاه را دارند و واقعیت هم همین است. یادداشت ها و گزارش ها و مطالب تاریخی و فرهنگی ارزشمندی که حضرتعالی مرقوم فرموده و روی سابت میذارین، توقع مخاطبانتون را که حقیر هم جزء همین گروه هستم، از مطالب این چنینی بالاتر برده و همیشه منتظر مطالب خاص از شما هستیم.
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    28 2
    اول لطفا دانشگاه تهران رو که نماد آموزش عالیه رو دریابید که شایسته سالاری واقعا بیداد می کنه! باتشکر از آقای روحانی
  • محسن A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    4 0
    در گرو توجه نه در گروه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    20 1
    آقای دکتر! مسائل اصلی که باعث میشود اکثر مسایل در وزارن علوم اصلاح شود و سرجای خودش برگردد این است: دادن استقلال به دانشگاه و اعتماد و احترام به اساتید آنها و استفاده از نظرات آنها در تصمیم گیریهای درون و برون دانشگاهی. تا زمانیکه دیدگاه به اساتید به عنوان یک کارمند دولتی باشد نه فردی که صاحب نظر و ایده و توانایی های فکری متعدد است ، تا زمانیکه برای ارتقا او گرو کشی شود تا برای شرکت در جلسات فرهتگی آن گواهی و امتیاز دهند، و آنها تیدیل شوندتا زمانیکه محیط دانشگاه با کافی شاپ یا خیابان اشتباه شود تا بهانه ای باشد برای تفکیک جنسیتی، تا زمانیکه معیشت اساتید در خطر !!! باشد و به سوی کارهای اقتصادی دیگر رو بیاورند و فرصتی برای کار علمی باقی نماند و تا زمانهای دیگر ... ، همین آش است و کاسه!!!
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    25 2
    لطفا یکی به داد اساتید و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی برسه که در خفقان مدیریتی این دانشگاه از دانشگاهی تراز اول در منطقه به دانشگاهی مرده و بیجان تبدیل شده .
  • ali A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    12 1
    رییس پزوهشگاه شیمی را هم دریابید!
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    15 1
    به امید خدا با تعویض وزیر خیلی از کارها درست میشود. امید آنکه در اولین گام روسای لایقی جایگزین روسای فعلی دانشگاه یزد و صنعتی اصفهان شوند.
  • سین دخت A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    21 1
    مشکل اساسی در حوزه وزارت علوم در این سالها، رویکرد توسعه کمی بدون توجه به کیفیت و بازدهی مراکز دانشگاهی بوده. نظام صدور مدرک دانشگاهی!!! به هر طریقی. البته مگه بده که کلی دارنده لیسانس و فوق لیسانس و دکترا داشته باشیم؟! علم و دانش و... کیلویی چند؟! این مدارک دانشگاهی که به برکت نظام حاکم بر آموزش عالی و وزارت علوم در سالهای اخیر صادر شده، چقدر در ارتقاء مراتب و پست و حقوق مستخدمین!!! دولت تأثیر داشته اینقدر بخیل نباشید لطفا.
  • محمد A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    27 2
    ضربه ای که دولت دهم به اموزش عالی کشور وارد کرد، آثار تخریبی بیشتری بر فرهنگ و تمدن ایرانی از حمله مغول داشت.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    13 1
    رییس دانشگاه یاسوج فراموش نشه
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    8 1
    پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی هم در این 8 ساله از سرمایه خورده و بیشتر به یک ورشکسته شبیه است که نیازمند دست حمایت پدرانه است
  • بی نام EU ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    25 1
    اسفناک ترین وضعیت را دانشگاه شهید چمران اهواز دارد ، یک فضای شبه طالبانی تمام عیار. حتی توی فوتبال یک شوت بیجا بزنی فرداش می شی ضد اسلام و ولایت
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    12 0
    يكي هم بايد به فكر دانشگاه پيام نور باشه كه توي هر قصبه اي هم دانشگاه زده بدون هيچ امكاناتي !! حتي محيط كلاس !!! و فقط در جهت مدرك دادن به قانون نمره دادن مفت و مجاني روي اورده . اخه بايد فرقي بين دانش آموز و دانشجو باشه . به مثلا دانشجوهاي اين دانشگاه يك كتاب كپي شده از ساير كتاب هاي دانشگاهي مي دن و مي گن همين رو بخون !!! حالا جويندگي دانشجو كه بايد در منابع علمي مختلف باشه چه خواهد شد ، خدا مي دونه ! پيام نور زماني براي رشته هاي علوم انساني بوده نه فني ، علوم پايه كه به تجهيزات ازمايشگاهي نيازمندند.
  • علی A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    12 0
    دانشگاه یزد را فراموش نکنید. کاش این مدعیان پیشرفت و اعلام رضایت عمومی یک نظر سنجی - فقط یک نظرسنجی ساده - از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد می کردند تا عیار کار دستشون بیاد. چرا باید یک نفر که اصلا عضو هیات علمی این دانشگاه هم نبوده به مدت هشت سال با خودخواهی، تمام طرح های جامع دانشگاه را بر هم زده و جریان خودی و غیر خودی را به شدیدترین وجه ممکن پیاده کند. به خدا بقیه اساتید هم مسلمان هستند آقای رییس!
  • بی نام DE ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    11 1
    آقای روحانی! دانشگاه یزد را اول از همه دریابید.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    8 0
    رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس...
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    9 0
    جناب جعفریان اگر دانشگاه بوعلی سینا رو مورد بررسی قرار بدید شاید از شدت ناراحتی فریاد بکشید نه تنها اثری از علم آموزی در اون نیست بلکه انگار آقای رئیس در دوره 5 ساله ریاست تمام توانشو برای انهدام دانشگاه از این نظر به کار گرفت امیدوارم با انتساب وزیری دانا و با درایت، روسایی این چنین از داشتن هر گونه پستی در این وزارتخانه مهم محروم بشن.
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    12 1
    استادیار بازنشسته دانشگاه هستم و اعلام می کنم چیزی از دانشگاه باقی نمانده است که بخواهند آن را دریابند. دانشگاه علامه طباطبایی که روزی روزگاری بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور بود به حال و روزی افتاده است که به هیچ روی در اندازه ی های یک نهاد آموزش عالی بلکه آموزش متوسطه نیست. شیخ صدرالدین شریعتی تمامی بنیان های آموزشی و اداری و پژوهشی این دانشگاه را به باد فنا داده است. برای نمونه : به علت هایی که هیچ خوانشی با قانون و شرع و علم و اخلاق و عرف ندارند، آقای م.م را که دارای دکترای روانشناسی است، به واحد فارغ التحصیلان دانشگاه انتقال داده است و برای تحقیر به بخش الصاق عکس به دانش نامه های فارغ التحصیلان منصوب کرده است! هرکس باور ندارد برود و ببیند!
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    7 0
    جا دارد که یکی از استادان محترم دانشگاه نیز ، درباره ی رسیدگی به وضعیت حوزه های علمیه مطلبی بنویسد و هشداری بدهد که موضوع وحدت حوزه و دانشگاه رعایت شده باشد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    16 0
    وقتی برای اساتید دانشگاه که فرهیخته ترین قشر جامعه هستند به اندازه انتخاب یک رئیس دانشگاه اعتماد نداریم و از بیرون و بر اساس اولویت های امنیتی رئیس تعیین می کنیم ابعاد تاسف برانگیزی از نگاه حاکمیت و نظام به دانشگاه ها روشن می گردد.
  • صادق A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    7 1
    دانشگاه تبریز با آن رئیس اسش، دکتر علوی، دانشگاه تبریز را دریابید
    • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      0 0
      اتفاقا به نظر من تو دانشگاه تبریز اصلا از بعضی از اون مسائلی که بقیه در مورد بقیه دانشگاه ها میگن، خبری نیست، اتفاقا دانشگاه تبربز در مورد مسائل فرهنگی-اعتقادی و درک و شعور اسلامی، از اون طرف پشت بوم افتاده.
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    7 2
    دانشگاه علوم پزشکی را هم دریابید که از همه واجب تر است
  • استاد A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    10 0
    در دانشگاه علم و صنعت ایران: 1) یک عده اساتید جوان بدون شناخت کافی از فضای دانشگاه و طی سلسله مراتب سازمانی در بدو ورود به کارهای اجرایی و مدیریتی بالا گماشته شده اند تا بله قربان گویی مدنظر اقایان به حد اعلا برسد. در عوض نیروهای باسابقه به حاشیه رانده شده اند. 2) آببن نامه اعتبار پژوهشی در سالهای اخیر به تناسب حال افراد ذینفوذ تغییر داده میشود. 3) افراد همسو با مدیریت به راحتی مراتب ارتقای علمی را طی میکنند و سایرین با شدیدترین معیارها ارزیابی میشوند.
  • استاد دانشگاه IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    12 1
    واقعا روسایی بر دانشگاهها «حکومت» می کنند که گویی از افراد طالبان گزینش شده اند. اینان با همکاری بسیج دانشگاهها چنان جو امنیتی ایجاد کردند که اگر موقع ورود به اتاقشان تعظیم نکنی می گن ضد لایت فقیه هستی و کارت زار میشه .. نمیدونم چطور میشه وزارت علوم را از این همه بدبختی نجات داد.. مغول این طور سر فرهنگ ایران نیاورد که برادران دانشجو با همکاری کسانی مثل شریعتی و...بر سر دانشگاه آوردند، نیاورد. اینها باید پاسخگو باشند. مگه میشه شریعتی از دانشگاه علامه یک جسد متعفن تحویل بده و قسر در بره؟ جناب دکتر روحانی اینها در حق اساتید و دانشجویان زیادی با برچسب زنی جفا کردند.. چند سال باید بگذره که دانشگاه علامه اعاده حیثیت بشه تو جامعه علمی. باید هیاتی برای بررسی جفاهایی که به افراد شده تشکیل بشه.
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    9 0
    من اصلا نمیدونم جناب دکتر روحانی این تظلم خواهی را می بینند یا نه. امیدوارم که خبر آنلاین اینها را اختیار ایشون قرار بده.. 4 سال بدبختی و رنج دانشگاهیان از دست برادران .... کشیدیم.. رشته هایی مثل مطالعات زنان به کلی حذف شد!! کتابهای بی کیفیت .. من استاد یا دانشجو فردا می خوام برم یک کنگره بین المللی از نطریه اسلامی دفاع کنم نباید نظریه طرف مقابل خوانده باشم؟اساسا آیا میشه علم را محدود کرد؟ فرمایش رهبری از اسلامی شدن عمیق شدن و نطریه سازی و پارادیم سازی بود نه حذف و امنیتی کردن علم !! این سالها دانشگاهها رشدی قارچ گونه داشتند .. نخبه گرایی به کنار پذاشته شده و فقط مدرک گرایی باب شد.
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    7 1
    دانشگاه باید نخبه پذیر باشد.. نخبهگان دانش تولید کنند و بقیه افراد جامعه با آن دانش کار کنند د دانش تولید شده کاربردی شود.. این یعنی تولید علم. ایا با این وجود ما علمی تولید کرده ایم ؟ نوشتن مقاله - طبق گزارش خبر «لاین و البته لحن تمسخر امیز بی بی سی - از سر هر چهار ارهی می شود انجام داد. دیپلم هم باشی ولی پول بدهی برایت مقاله می ویسندو حتی پایان نامه دکتری !! وزیر علوم به دانشگاه تک جنسیتی و اعمال تفکیک جنسیتی در 25دانشگاه افتخار می کند. اما جناب وزیر کیفیت این دانشگاهها در چه حد است؟ اساسا چه نیازی به تفکیک جنسیتی هست ؟جوانان ما انسان های فرهیخته ا یهستند که به مکان مقدس دانشگاه می آیند نه حیوانات افسار کسیخته بیمار.. این توهین به شرافت انسانی است
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    9 1
    جناب جعفریان. من از شما هم گله دارم. به عنوان یک انسان تاریخدان و یک فرد روحانی هر گز ایده تفکیک جنسیتی را مورد نقد جدی قرار ندادید.. دانشگاهها قربانی شدند.. قربانی روسایی که خودشان از مراکز دیگری بودند و حمایت می شدند.. من واقعا مطمئن نیستم این فضا تلطیف شود و بشود این همه بدبختی و فساد را بتوان درست کرد.. از خبر آنلاین تقاضا مندم که درد دل های ما دانشگاهیان را هر طور شده به گوش دکتر روحانی برسانند...
  • صدرا A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    11 0
    یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت که همسنگر آقای احمدی نژاد بودند به یمن نزدیکی با جناب دکتر، مجوز تاسیس یک دانشگاه غیر انتفاعی را در زادگاه خود، در مازندران کسب کردند. ان زمان که این دانشگاه تاسیس می شد هیچ امکاناتی نداشت و در واقع با ثبت نام دانشجو و گرفتن شهریه از دانشجویان کمی امکانات تهیه کردند. این دانشگاه از نظر علمی در پایین ترین رده قرار دارد. اگر خط اول این کامنت را کنار بگذاریم این جملات در مورد بسیاری از دانشگاهها ی غیر انتفاعی صدق می کند. به یمن این جور دانشگاهها مدرک مهندسی هم فراون شده
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    10 0
    قانون جدید ارتقا ضربه زیادی به دانشگاه زد و امتیاز فرهنگی اجباری ریاکاری و حضور در کلاس های ... فضا را خیلی امنیتی کرد
  • ف ی A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    9 0
    در دانشگاه شیراز چه می‌گذرد؟ فقط یک محقق منصف بیطرف می‌تواند پاسخ دهد. دستها به دعاست برای رفتن برخی چهره‌ها چه آبروها که نرفت؟ چه حرمت‌ها که نشکست؟ چه دوستی‌ها که به دشمنی بدل نشد؟ چه حق‌ها که ضایع نشد؟ چه ناحق‌ها که رواج نیافت؟ یک مثال کوچک: فردی که از ... بود ششماهه دانشیار شد؛ کسی که نمی‌ داند تعریف ولایت فقیه چیست، و اخلاق را با چه الفبایی مینویسند در صدر دانشکده قرار دارد و حرمتها که میشکند و ... الغیاث الغیاث شما را به جان شهدا گروهی کارشناس خبرة بیطرف برای ستاندن داد مظلومان به دانشگاه شیراز بفرستید
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      2 0
      رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شیراز در دوران اصلاحات معاون دانشگاه بود و الان هم رئیس دانشکده!!! حتی با تعویض رئیس دانشگاه هم عوض نشد. از مربی به سادگی شد دکتر و بعد هم دانشیار.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    10 0
    آیا دانشجویان نخبه و اساتیدی که از ایران رفته اند، باز می گردند؟ آیا انگیزه دانشجویان نخبه با وجود این همه مدرک مفت و مجانی در دانشگاه آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و بین الملل تجدید می شود؟ آیا حیثیت، شخصیت و اعتبار دانشجو باز می گردد، زمانی دانشجو بودن افتخار بود اما الان چی؟ هر کسی از هر جا مونده دانشجو شده است؟ آیا کسی کلاس های کارشناسی ارشد 50 و 60 نفره !!! در دانشگاه آزاد، غیر انتفاعی را می تواند دریابد؟ آن هم در دانشگاه هایی که حتی هیات علمی نیز ندارند؟ آیا امیدی وجود دارد یا شیفتگان علم باید از این دیار رخت بربندند؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      4 0
      نه دوست عزیز برنمی گردند
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    8 0
    آیا واقعا پتانسیل برگزاری دوره دکتری در بسیاری از رشته ها در دانشگاه های ایران وجود داشت؟ آیا پذیرش بی رویه دانشجوی دکتری کاری منطقی و شایسته است؟ چرا همه نمی توانند ورزشکار حرفه ای شوند اما انتظار بر این است که همه دکتر و مهندس و استاد دانشگاه شوند و خیلی راحت در دانشگاه های آزاد بین الملل غیرانتفاعی علمی کاربردی پیام نور مدرک می دهند یا در واقع می فروشند؟
  • یکی از اساتید A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    5 0
    وضعیت دانشگاههای دولتی و غیردولتی واقعا اسفناکه. .. اساتید زیادی بازنشسته شدند، بسیاری اخراج شدند، بسیاری قراردادشان تمدید نشد، آنها هم که قراردادی و پیمانی هستند بسیاریشان برای تبدیل وضعیت مشکل پیدا کردند، بسیاری از کسانی که رسمی هستند در ارتقای مرتبه دچار مشکل شدند و ... تبادل علمی با دنیای خارج تقریبا قطع شده. همه اینها نتیجه نگاه تنگ است که فضای دانشگاهها را مثل بقیه جامعه فراگرفته است.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    5 0
    این دولت دانشگاه رو شخم زد
  • یک هیات علمی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    8 0
    کاش وزارت علوم در دولت جدید یک مامور به دانشگاهها بفرستد تا به درد دلهای اساتید دانشگاه گوش بدهد. کاش فضایی فراهم می شد تا اساتید دانشگاهها بدون ترس از اخراج و مشکلات ارتقا و ... نظرات خود را می توانستند بیان کنند. کاش اگر دانشگاهها می خواستند هیات امنایی اداره شوند، حداقل رئیس دانشگاه با نظرات هیات علمی ها انتخاب می شد تا فرقی باشد بین یک دانشگاه دولتی و یک شرکت خصوصی. به امید روزی که دانشگاه به دانشگاهیان بازگردانده شود و از نفوذ نهادهای نامرتبط با علم و دانشگاه کاسته شود. کاش اساتید دانشگاهها می توانستند نظرات خود را بدون ترس و واهمه بیان کنند که پرورش استعدادها فقط در یک محیط چالشی و انتقادی امکان پذیر است.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    8 0
    به خدا قسم اگر کسانی را که در دانشگاهها بورس دکتری کردند رسیدکی شود شاید 5 درصدشان سواد و لیاقت درس خواندن نداشته باشند بابا توجه کنید فردا این افراد ناجور به صرف داشتن مدرک با کمترین سواد بر مقدرات مردم حاکم میشوند و آن میکنند که در این 8 سال به سر مردم آمد.
    • بی نام A1 ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      6 0
      به موردی بسیار حساس اشاره فرموده اید. اکثر این افرادی که بورسیه ی دکتری شده اند بدون کنکور وارد این دوره شده اند و بنا بر ملاحظات غیر علمی مبتنی بر روابط و بده بستان های غیر موجه. امیدوارم در دولت آینده به پرونده ی همه ی این بورسیه های غیرقانونی که هیچ امتیازی نسبت به دیگران نداشتند رسیدگی شود و مانع ظلم به افراد واجد شرایط برای ادامه ی تحصیل در دوره های عالی شوند.
  • بی نام A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    6 0
    دانشگاه تربیت مدرس شده بود پاتوق... یک نفر با پارتی از دانشگاه آزاد شاهرود آمد شد هیات علمی دانشکده سیاسی و بعد مدیر فرهنگی دانشگاه هم شد!!!
  • بی نام A1 ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    8 0
    کسانی که با مدرک دیپلم سر کار رفته اند الان به سادگی مدرک ارشد گرفته اند و با این روند تا چهار سال دیگر دکترا هم می گیرند، آن هم کسانی که در رقابت با همسالان خود نتوانسته بودند وارد دانشگاه شوند!!!!!! اما فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری بسیاری از رشته ها مثل شیمی ریاضی و غیره بیکار هستند؟چه کسی پاسخگو هست؟
  • کورش نوروزمرادی IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 0
    یاآوری بجا و شایسته ای بود.آموزش و پرورش در همه سطوح شرط نخست وضروری تعالی یک ملت است....وزارت علوم که در این سالها بلبشو بازاری برای خودش بوده است.
  • آراد IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 0
    دیدگاه خود شورای انقلاب فرهنگی افراطی است. آب از سرچشمه گل آلود است و باید اعتدال و اصلاح از آنجا شروع شود. جایی که کسی با علم دشمنی نکند به هانه غربی بودن بلکه زمینه چالش با آن بیافریند برای شکفتن . علم باید از سیطره سیاست بازی آزاد شود و خودش باشد برای تربیت سیاست ورزان نه سیاست بازان. اگر ریا و دروغ و تظاهر از سیستم آموزش عالی پاک شود و به جای آن دانش و پژوهش و اعتماد و تفکرات مختلف به کا رگرفته شود دانشگاه می شود آن که مورد نظر رهبری بزرگوار است. مکان تولید علم کاربردی و حرفی برای گفتن داشتن در تعامل با دنیا . این مدارک آموزش محور و پزوهش محور اساسا یعنی چه و کجا وچطور باید استفاده شود؟ بخشنامه ها یپی در پی برای تشویق به مدرک گرفتن باید مهار شود
  • آراد IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    6 1
    مگر همه دانشگاههای تراز اول جهان پولی نیستند؟ پس چرا همه برای رفتن له له می زنند؟ چون کیمت را فدای کیفیت نکرده اند. اساسا اقتصاد آموزش عالی بر همین مبناست.. پولی بودن مهم است . دانشگاه باید خود تولید کننده و درآمدزا باشد نه باری بر دوش دولتها. دانشجوی پولی جذب کردن هنر است اما نباید مدرک فروخت. او امیتاز ورود داشته است اما باید امتیاز خروج را خودش به دست آورد نه به او اعطا شود. اگر مسیر درست رفته بودیم جذب دانشجوی پولی نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم منفعت دارد برای همان دانشجویانی که دولتی خوانی را افتخار می دانند که اصلا چنین نیست. باری بر دوش دولت بودن افتخار ندارد این که دانشجویی می تواند هزینه تحصیلش بدهد خوب است اما این که کیفیت دانشگاه پایین است ربطی به دانشجو ندارد!
  • ف. م. A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    7 0
    با تشکر از جناب استاد. 1) تعطیلات بسیار زیاد و مخرب، آموزش عالی را ویران کرده است. 2) نبود هیچ نظارتی بر پایان نامه ها، و دریافت حق الزحمه برای راهنمایی و مشاوره (خلاف زمان شاه)، موجب ویرانی کار علمی شده است. 3) بالاترین مشکل، حاکمیت یافتن کسانی بر دانشگاه است که خود، نخبگان علمی نیستند. وقتی کسی خودش در جایی درست و حسابی درس نخوانده باشد، نسبت به بسیاری ضعفهای آموزشی بی اعتناست؛ فکر می کند خیلی هم که بد بشود، تازه می شود مثل دوران تحصیل خودش. باید وزیر از جایی و از کسانی انتخاب شود که طرف خودش تحصیل به معنای واقعی کلمه کرده باشد. 4) توسعۀ ویرانگر پیام نور و دیگر دانشگاههای دولتی پولی، دانشگاههای آزاد را فلج کرده است و این قابل جبران نیست. 5) معیارهای ارتقا ـ چنانکه گفتند ـ ویرانگر است.
  • مدرس دانشگاه A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    4 0
    خانم یا آقای آراد در همان دانشگاه های گرانقیمت نیز فاند و اسکالرشیپ وجود دارد حتی برای دانشجویان بین المللی. اما دانشجویی که از این امکان استفاده می کند واقعا شایسته است و بعد هم از وی استفاده مفید و مولد می شود و خیلی از دانشجویان دولتی ایران به ویژه در زمان حال در مقطع دکتری با گرفتن فاند به خارج رفته اند. در ضمن، در همه دانشگاه های پولی ایران (آزاد غیرانتفاعی بین الملل علمی کاربردی و ..) تصور دانشجو بر این است که پول می دهد که نمره بگیرد. همه دانشجویان به اساتید می گویند ما پول می دهیم. با کم شدن تعداد دانشجویان وضعیت این دانشگاه ها بدتر نیز شده است و مسئولان دانشگاه هم به اساتید می گویند با دانشجویان کنار بیایید و به نوعی نمره بدهید.
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      4 3
      ما در فرهنگ رایج مون یه واژاه ای داریم به نام « خرخوانی» البته قصدم توهین نیست. ببیند در شیوه کنونی پذیرش دکتری دانشجو با با نمره کنکور میره یا با پول.. اما از اساتید محترم می پرسم : آیا همین دانشجویان خیلی درسخوان اساسا با ایده های خلاق که منجر به تولید علم بشه میان دکتری که دیگران را به پول دادن متهم میکنید؟ دوره دکتری باید ایده خواه باشه .. نه نمره ای و نه پولی کسی که ایده نو و قابل اجرا و پویایی داره باید بهش فرصت تحصیل در دانشگاه داده بشه.. چون در صورت وضع موجود هم شاید بعضیها خیلی خلاق باشند . ولی در نمره گرفتن ضعیف باشند.. بعضیا خیلی خرخوان و بدون هیچ ایده نو. باید دانشجوی دکتری فراتر از پول نمره سنجیده بشه.. از دانشجوی دکتری برای ورود به این مقطع ایده بخوایم مثل همه دانشگاههای دنیا
    • آراد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      4 0
      جناب مدرس دانشگاه : صحبتهای شما متین و اصلا نقض صحبتهای من نیست. من هم عین شما معتقدم که برای ورود به دوره دکتری باید دانشجو لیاقتش نشون بده .. با داشتن رزومه خوب و ایده خلاق. کسی که د درجه اول هوش و استعداد هست خب متیونه این امکان را دولتی به دست بیاره. اما کسی هم می تونه پول بده و بخشی از اون سخت گیریهای ورود کمتر کنه.( مثلا اگر دانشجوی اول 10 مقاله داره و یه ایده خیلی تاپ این طرف 5 مقاله داشته باشه و یک ایده خوب) آیا این فرد به علت این که پول میده باید تحقیر بشه؟ برعکسه ؟ این که دانشگاه به این روز افتاده که پول بگیره نمره بده مشکل این دانشجو نیست. سیستم داره بد اجرا میکنه و پول دادن شده ملاک براش. ضمنا کجای دنیا مثل قارچ دانشگاه روییده؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      5 0
      این دانشگاه که میگه پول نمره بدین، اشکال از دانشجو هست ؟؟ دانشگاه ورودی گرفته .. خروجی را چرا باید تضمین کنه؟؟ شرط خروج باید تلاش و سختکوشی باشه.. خودمون بچه ها را داریم این مدلی بار میاریم.. اگر ما فرهنگ سخت کوشی به جای جزوه دادن باب کرده بودیم دانشجو هم به هر طریق که اومده بود می فهمید که باید درس بخوونه. این ایراد سیستم پولی دانشگاه به سیستم وارد هست نه پول دهنده. و البته سیستم هم مشکل مادیش هم برمیگره به وابستگی بیش از حد به دولت! اگر اینطوری بود که دانشگاههای دنیا باید همه دولتی می بودند که بازدهشون خوب باشه.. اما واقعا دارن خودشون درامد کسب می کنند با بالاترین کیفیت . مشکل ما همین وابستگی به دولت هست و بخشنامه های پی در پی .. دانشگاه باید مستقل باشه تا بتونه برای کیفیتش تصمیم بگیره
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 0
    و از همه وحشتناک تر تولیدات علمی که به آن می بالند. من دانشجوی تحصیلات تکمیلی سالهای اخیر یک دانشگاه معتبر دولتی ام. شاهد بوده ام که همکلاسی هایم زیر فشار برای این که اجازه دفاع یابند با جعل داده و آمار و دستکاری آن، مقاله در مجلات و کنفرانس های خارجی چاپ می کردند تا بتوانند اجازه دفاع یابند یا نمره بالاتری در پایان نامه کسب کنند. شاهد خرید و فروش پایان نامه از قیمت هشتصد هزار تومان به بالا بوده ام یکی از این پایان نامه ها را فردی برایم فرستاد و گفت مطالعه کن اگر خوشت آمد پولش را بده. تازه گفت می توان 2 تا مقاله هم در ارتباط با آن در اختیارم بگذارد این ها همه در یک دانشگاه دولتی بود و رشته مهندسی فن آوری اطلاعات .حالا فکر کنید کلا چه خبر است در این بازار آشفته
  • الف IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 0
    به نظر من حاجی پیشنهاد بدید این کامنتها را دسته بندی کنن و برسونن به دست رئیس جمهور منتخب مردم. بالاخره حرف مردم است و خالی از حقیقت نیست که سپاس
  • آراد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    4 0
    مشکل اساسی اینجاست که دانشگاه با صنعت و کشاورزی و .. ارتباط نداره که ایده های خلاقش بفروشه و از راه فروش علم پول دربیاره. و نتیجه اینه که انواع دانشگاههای بی هویت بوجود آورده. البته متاسفانه در کنارش فرهنگ مدرک گرفتن هم رواج پیدا کرده و خیلی سخت شده عوض کردن این مسیر. اما لا اقل دوره دکتری را نجات بدهند. من خودم دانشجوی پولی در واحد بین االملل دارم یکی از دانشگاههای مادر دارم که با وجود 40 سال سن از کل دانشجوهای جوون دولتی که فقط درس خواندن بهتر بوده عملکردش. ایده ای که داره کار میکنه روی تزش به جرات میگم میتونه تو ایران بهترین باشه. و جالب تر از همه این که دانشجوی هیا روزانه من متاسفانه هنوز در علم کتابهای دوره لیسانس و فوق موندن و دریغ از ایده و خلاقیت. قضاوت با پول دادن یا ندان صیحیح نیست
    • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      3 0
      میدونید مهم ترین دلیل این هست که اونی که 40 سالش هست داره دکتری میخونه، وقتی دانشجوی کارشناسی بوده مطمئن بوده که کاری متناسب با تلاشی که کرده بدست می آورد و بدست هم آورده است. همه افراد در این سن و سال اگر عمرشون رو صرف علم کردند، نتیجه گرفتند. اما دانشجویی که امروزه مدرک میگیرد چی؟ آیا اطمینان خاطر دارد که کاری برایش هست؟ با عرض معذرت، برخی از اساتید دانشگاه دولتی معتقدند چرا دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی پول بگیرد و مدرک بدهد، خود دانشگاه دولتی در واحد بین الملل این کار را بکند تا خود اساتید دولتی هم بهره مند شوند.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    2 0
    به یقین وضع وزارت علوم اسف بار است و بیش از آن وضع فرهیختگان و نویسندگان حوزه علوم انسانی. در همه کشورها افراد صاحب قلمی که توانایی خوبی در نوشتن دارند، گهرهایی محسوب میشوند و در کشورما... یکی از دوستان بسیار جوان بنده که صاحب قلمی اعجاب انگیز است و از برترین داستان نویسان و دارای جوایزی ارزنده در حوزه داستان نویسی، که پیش از این بامجلاتی خوب،‌همکاری زیادی داشت، اکنون با وضع اسف بار مجلات، تقریبا ماهی یک پایان نامه برای دانشجویان ارشد "رشته های مختلف علوم انسانی" مینویسد. بنده شاهد نگارش چندین پایان نامه دفاع شده با نمره عالی از ایشان برای چند مدیر اداره های دولتی، بوده ام. این یعنی وضع اسف بار یک نویسنده نابغه
  • مدرس دانشگاه IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    2 0
    یکی از مصادیق یادداشت استاد جعفریان دانشگاه .... ک است که این موضوع طی یکسال گذشته بارها از سوی اساتید ، دانشجویان و کارکنان به اطلاع مسئولین استانی ، وزارت علوم ، شخص وزیروحتی رئیس جمهور رسانده شد اما متاسفانه علیرغم سابقه خدشه دار رئیس دانشگاه دردانشگاه ... هیچ گوش شنوایی نبود و همه شاهد بی برنامگی ،دیکتاتوری وبی توجهی به اصول مدیریت در دانشگاه بودیم که امیدواریم با انتخاب وزیر علوم از اهالی دانشگاه به این دانشگاه نیز توجه گردد.
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    4 0
    نقد ها را بود آیا که عیاری گیرند تا همه صومعه داران پی کاری گیرند اگر لقبتان حجت الاسلام است به خادم الاسلام تبدیلش کنید. هم مناسبتر و هم جایزتراست
  • محمد A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    0 0
    من نمی دونم چرا هرچی یادداشت در مورد دانشگاه آزاد میزارم چیزی نمی نویسید /؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دانشگاه آزاد توی این مدت نابود شد در عوض هرچی علمی کاربردی و پیام نور و غیرانتفاعی به یمن وجود برادران دانشجو قوت گرفت از این طرف برادر دیگر دانشگاه آزاد را نابود کرد افزایش حقوق اساتید اسمی 25 درصد واقعی 5 درصد همه ایتم ها از افزایش مشتثنی شدند واقعا داریم نابود میشیم بدادمون برسین
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 0
    فقط ببینید تو این دو دوره چه کسانی بورس شده اند.یه مشت بی سواد وابسته به خودشون رو...
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    0 4
    بازنشستگی اساتید ربطی به وزارت علوم ندارد لزوما. آقای جعفریان باید از این بدیهیات کوچک مطلع باشند. باید سالها پیش به مجلس تذکر می دادند. اگر مجلس قانونی تصویب و سن بازنشستگی را افزایش دهد خیلی از خودسری های دولتی کم می شود. و گرنه با تغییر دولتها آش و کاسه یکی است
  • باربارا IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 0
    به وضعیت اسفیار داشنگاه شیراز - و اسفبارتر داشگاه علوم پزشکی شیراز - هم توجهی بشه! فضا به شدت امنیتی و .....! این دانشگاه در این 8 سال کاملن شخم خورده و به یک نهاد و سازمان مرده و بی جان تبدیل شده اند.
  • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    7 1
    ۱) از آقای وزیر جدید استدعا داریم مثل زمان آقای خاتمی انتخابات روسای دانشگاه ها را انتخابی کنند و نه انتصابی. ضمناً حتماً روسای فعلی هم -تاکید میکنم حتماً- در همان دانشگاه کاندیدا شوند تا حداقل عیار مقبولیتشان سنجیده شود. ۲) در اسفناک بودن وضع دانشگاه هایی که در بالا اشاره شد شک ندارم. (علامه، یزد و ...) انتظار میرود وزیر جدید توجه خاص و سریعی به این امر داشته باشند.
  • امیر رضا IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    2 0
    آقای مدرس دانشگاه . حق با آراد است. واقعا شما فکر می کنید بین نفر 20 کنکور با نفر دوم چند تا تست فاصله باشه؟ گیرم 10 تا. 10 تست نشانه برتری علمی محسوب میشه؟؟ ضمنا در واحدهای بین الملل در مقطع دکتری که همینطوری دانشجوی پولی نگرفتند. همه شون شرایط ورود به دوره دکتری داشتند و چون می تونستند هزینه تحصیلشون بدهند، ترجیح دادن وقتشن بخرن تا ÷شت کنکور نمونند. وگرنه خودیها و آقازاده ها و لشکر سلم و تور که پول نمیدن. مفت و مجانی با هزار تا ترفند نامه ا وزیر می گیرند می شینن سر کلاسهای روزانه. نمونه اش تو دانشگاه شیراز داریم که پاش و خارج نگذاشته و لی با بودش تبدیل به داخل اومده نشسته و یا از یه دانشگاه درب و داغون هندی پا شده اومده .. سیاست های دانشگاه غلط هست نه پول دادن دانشجو.
    • بی نام A1 ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      0 0
      این واقعیت هست که کنکور شاید مناسب نباشه اما بهترین گزینه هست از بین بد و بدتر.میدونید پذیرش دانشجوی دکتری با شرط معدل 17 و داشتن مقاله باعث شده بود که چند نفر واجد شرایط باشند از دانشگاه آزاد گرفته تا بین الملل؟چرا؟زمانی معدل بالای 17 نبود اما الان من که دانشگاه درس میدهم میدونم که ارشد آزاد دانشجوها چقدر ضعیف هستن و چندین نفر معدل بالای 19.5 دارند! کسانی که تو عمرشون همچنین معدلی تو مدرسه هم نداشتن!پایان نامه و مقاله هم که پول بدهید با کیفیت مختلف بسته به پولتون براتون می نویسند. در این شرایط کنکور ملاک بهتری نیست. و نکته مهم تر، در اینجا پول افراد چقدر مشروعیت داره؟افراد با درآمد میلیاردی مالیات میدهند یا با حقوق اندک دولت؟تاکید بر پول با عدالت آموزشی ناسازگاره.
    • بی نام A1 ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      0 0
      در ضمن پذیرش از طریق نامه و تبدیل به داخل هم اشتباه هست. پذیرش از طریق واحد بین الملل و نامه وزیر و تبدیل به داخل و غیره از پذیرش کنکور به مراتب ناسالم تر و ناعادلانه تر است. به قولی دانشگاه ها قبلا قیف وارونه بودند الان شدند استوانه. آیا سخت گیری ها در دانشگاه شیراز، واحد بین الملل شیراز، آزاد شیراز و .... به یک اندازه است؟ دانشجوها به صورت میانگین (نه استثنا) در یک سطح هستند؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    2 0
    کاربردی کردن علم خیلی ضعیف هست. این که این همه مقاله داریم به چه دردی میخوره وقتی نتونیم انعکاس بدیم تو جامعه تاثیرش؟ مثلا رشته شیمی یکی از بهترین رشته هایی هست که می تونه پل محکمی بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنه. ولی ما به جز خیل فارغ التحصیلان بیکار در این رشته حتی در مقطع دکتری چه بازدهی در این رشته داشتیم؟ رشته کشاورزی مهندسانی و دکترهایی وارد بازار کرده که اساسا در شهرهای بزرگ دنبال میزی برای کارکردن میگردند!! اینها هنوز رشته ای که درس خواندند را دک نکردند که چطور باید کاربردی بشه . رشته صنایع همینطور. این پل بین دانشگاه و صنعت و کشاورزی و بقیه مراکز باید ایجاد بشه چرا همه به دنیال گار دولتی هستند؟ چرا هیمن شرایط حتی بهترش در بخش خصوصی به وجود نمیآریم که همه برن به اون سمت؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    3 0
    استدعا داریم که این سهمیه ها را تو مقاطع تحصیلات تکمیلی بدارند.چرا کسی که عضو بسیج هست الزاما باید دکتری هم بخووه؟ این قاطی شدن همه چیز باهم این بلشو به وجود آورده. از کمیت بکاهیم و به سمت کیفیت برویم. بخدا ااگر یک سوم این تعداد دانشجو داشتیم ولی نخبه گرا بودیم و تولید علم به معنای واقعی می کردیم این همه بیکار نبود. البته ظرفیتهایی داریم مثل جهانگردی و ایران گردی که اگر فعال بشه انقلابی در مشاغل ایجاد میه و خیل عظیم فارغ التحصیلان به خصوص در گروه انسانی می تونن شاغل بشن به شرط تقویت بخش خصوصی و عدم دخالت دولت در این بخش
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    1 0
    به فکر دانشگاه هرمزگان هم باشید بیایید و مقایسه کنید ببینید برخورد با دانشجویان و اساتید چگونه بوده است.
  • نسیم IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    1 0
    استاد حرف دل ما را زد . دانشگاه تهران ارزش خودش را دارد از دست می دهد . بخصوص دانشکده ادبیات
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    2 0
    تورو خدا كتابخانه ملي را هم دريابيد مكاني كاملا فرهنگي به يك پادگان تبديل شده است
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    0 1
    جناب آقای جغفریان حرفهای کلی زدن کار سختی نیست. شما همان کسی هستید که با پیروزی احمدی نژاد سونامی احمدی نژاد نوشتید. شما همان هستیید که در دولت احمدی نژاد بدون داشتن مدرک دکترا وارد دانشگاه تهران شدید. شما اصلا تحصیلات دانشگاهی ندارید که از علوم و فن آوری سخن بگویید. نسخه شناسید و روایتگر حکایت های و وقایع تاریخی . نویسنده این سطور مدافغ وضع موجود نیست ، اما بهتر است شما هم در محدوه کار نسخه شناسی و تاریخ اسلام اظهار نظر کنید. شاید هم به دنبال پستی هستید که انشاالله این جنین نباشد.
    • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      0 0
      عجیبه که دغدغه همه شده مدرک!!! کامنتها را می خوندی لا اقل.. که همه از دل دانشگاهیان بر آمده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    0 4
    خیلی خنده دار است که مدیران یک وزیر را دیگران انتخاب کنند و بعد مسئولبت را متوجه وی نمایند. اصل بر این که دولتی و یا وزیر ی که بر سر کار می آید برخاسته از رای مردم است. دیگر انتخاب مدیر و یا رئیس دانشگاه توسط اعضای هیات علمی چه معنی می دهد. علاوه بر این هر مدیر انتخابی مدیری لایق و شایسته نیست. اصلا مگر هیات مدیره یک شرکت خصوصی است که مدیر عامل انتخاب کنند. أر آیین نامه مدیریت دانشگاهها مصوب شوایعالی انقلاب فرهنگی از بعد از انقلاب چنین چیزی (رئیس دانشگاه انتخابی ) و جود ندارد. در زمان آقای معین کاری غیر قانونی انجام شد.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    1 1
    جناب آقای استاد جعفریان در همان گرو آموزشی که شما در آن در دانشگاه تهران تدریس می کنید . در دوره اصلاحات 8 نفر بازنشست شدند و در دور ه احمدی نژاد 2 نفر. شما که تاریخ نگارید . تاریخ بازنشستگی آن 8 نفر را هم بنویسید. یک دانشچوی سابق دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    0 0
    من دانشجوی مقطع دکتری تهران بودم تاکید می کنم بودم. برای فرصت مطالعاتی اقدام کردم. با کلی گرفتاری ویزا گرفتیم بهمون گفتن پول نداریم. یه قرون پول از وزارت علوم نگرفتم و حاضر هم نیستم برگردم.
  • استاد دانشگاه A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    اکثر کارمندان و شاغلانی که هم اکنون شروع به تحصیل در دانشگاه آزاد غیر انتفاعی علمی کاربردی و واحد بین الملل نموده اند، به راحتی عنوان می کننند که ما برای افزایش حقوق میخواهیم مدرک بگیریم و گرنه این مطالب در کار ما کاربردی ندارد. در این صورت، چرا باید درس بخوانند و مدرک پولی بگیرند؟ که دولت به این افراد حقوق بیشتری بدهد در حالی که هیچ ارزش افزوده ای برای محل کارشان ایجاد نمیکنند. منابع دولت باید صرف این افراد شود یا کارخانه های جدیدی تاسیس شود؟ اگر هم واقعا به تخصص بیشتر نیاز است، که همه واقفند در این دانشگاه ها این افراد مطالب چندانی یاد نمی گیرند. پس چرا نباید افراد دانش آموخته دانشگاه های معتبر بکار گرفته شوند؟