۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
داستان یک ساز 5هزار ساله ایرانی

«داستان بربت» یا دایرة‌المعارف ساز عود عنوان کتابی است از مجید ناظم‌پور که وی در این اثر مواردی چون پیدایش ساز بربت، سیر تکامل و اصالت ایرانی بودن آن را بررسی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، جلد اول «داستان بربت» با زیر عنوان «مروری بر تاریخ 5 هزار ساله ساز بربت» در دفتر موسیقی حوزه هنری تولید و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. ناظم پور درباره این کتاب اظهار داشت: از همان روزهایی که نوازندگی و تمرین عود را شروع کردم، متوجه شدم که اطلاعات کمی درباره تاریخچه این ساز وجود دارد.

او ادامه داد: «برای همین پژوهش‌های خودم را در مورد این ساز آغاز کردم؛ چون کسانی بودند که جسته و گریخته ادعا می‌کردند، عود یک ساز ایرانی است، اما اسناد و اطلاعاتی که ایرانی بودن آن را اثبات کند در عمل وجود نداشت.»

ناظم‌پور سپس به پژوهش‌هایی که در مورد ساز بربت انجام داده، اشاره کرد و گفت: «بعد از مدتی متوجه شدم اسناد و اطلاعاتی که اثبات کند عود یک ساز ایرانی است، بسیار اندک است؛ برای همین با سفر به نقاط جهان، خصوصاً کشورهای عربی و تفحص در موزه‌ها و کتابخانه‌های این ممالک، به اسناد چشمگیری دست یافتم.»

این پژوهشگر موسیقی در ادامه گفت: «حاصل این تحقیقات که با هزینۀ شخصی خودم قریب به یازده سال طول کشید، که این اثر را در سال 89 برای چاپ به انتشارات سوره مهر سپردم.» ناظم‌پور این اثر را کامل‌ترین پژوهش درباره ساز بربت خواند و در این باره خاطر نشان کرد: «امروز به‌صراحت اعلام می‌کنم که تحقیقات من درباره این ساز (بربت) یک دایرة‌المعارف جامع است.»

بنابراین گزارش، «پیدایش ساز بربت، سیر تکامل فیزیک بربت، نوازنندگان معروف بربت در ایران، و بربت در ادبیات شعرای ایران» از جمله فصل‌های این کتاب است و در فصل آخر کتاب نیز ایرانی بودن این ساز اثبات شده است.»

این ناشر برای نخستین بار در سال 89 نت‌نویسی ساز عود را که برای اولین بار ردیف موسیقی برای عود محسوب می‌شود به همت منصور نریمان در کتاب «ردیف موسیقی دستگاه ایرانی برای عود» منتشر کرد.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    34 1
    بسیار متشکر از زخمات این بزرگوار
  • شاهنامه US ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    13 2
    به بربت چو بایست بر ساخت رود **** برآورد مازندرانی سرود فردوسی بزرگ
  • بی نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    2 1
    صدای بربت فوق العاده ست و هرچقدرم که عربا زور بزنن که اسمش عوده و مال ماست؛نمی تونه از ایرانی بودنش کم کنه! ممنونیم آقای ناظم پور:)