روزنامه شرق در گفت وگویی با منصور حقیقت‌پور مسئول کمیته تدوین گزارش 22 بهمن قم نوشت:

در گزارش قم چه اطلاعاتی وجود دارد که باعث واهمه برخی از نمایندگان مجلس شده است؟
حالا خواهید دید. اجازه دهید منتشر شود. برای نخستین‌بار یک مساله، خوب کالبدشکافی شده. ضعف و اشکالات سطوح اجرایی قضیه مشخص شده و اسامی آنهایی که در بخش‌های اجرایی تقصیری داشتند، آمده. آنهایی که می‌توانستند از بروز این حادثه جلوگیری کنند و نکردند. اینطور نبوده که ما دستگاهی را ندیدیم. ما حتی اگر یک سازمان مسوول اجرای راهپیمایی بوده یا مسوول برگزاری نماز جمعه بوده، یا تریبون داشته، آنها را هم بررسی کرده‌ایم.

‌آقای نقوی‌حسینی گفته بودند که نیروی انتظامی، اداره کل اطلاعات استان و همچنین بخشی از حوزه اطلاعات سپاه در حادثه 22 بهمن قم و حمله به سخنرانی علی لاریجانی کوتاهی داشتند.
انشاءالله گزارش خوانده می‌شود و اسناد و مدارک، گویا خواهد بود. ما سپاه را به‌هیچ‌وجه متهم نمی‌کنیم. آقای کریمی قدوسی به خلاف این کار را انجام داده‌اند. البته سپاه در انجام ماموریت، مشکل داشته که ما به این نکته اشاره کرده‏‌ایم.

‌ اسم چند نماینده در این گزارش آمده. اگر قرار باشد گزارش در صحن علنی خوانده شود، نام این نمایندگان هم خوانده می‌شود؟
من در جریان نیستم. این را دوستان هیات‌رییسه مشخص می‌کنند. اما باید ببینیم هرچه قانون می‌گوید اجرا شود. ما خوراک تهیه کردیم و اینکه حالا آن خوراک چگونه پخته شود، دیگر دست ما نیست.

در این شرایط که گفتمان اعتدال و میانه‏‌روی قرار است در کشور حاکم شود، فکر می‌کنید تدوین گزارش قم بتواند فرصتی برای اصلاح رفتار عده‌ای نیروهای تندرو باشد؟
قطعا می‌تواند نقش داشته باشد. به باور من زلال‌ترین رفتار عمومی، رفتار براساس قانون است. قانون یک امر عمومی است که همه آن را قبول دارند. اگر کارها براساس قانون باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد. اینکه برخی می‌خواهند سهم‌خواهی کنند و خط فکری و مشی خودشان را با ابزارهای غلط پیش ببرند و این اتفاقات پیش بیاید، اشتباه است. وگرنه خیلی‌ها می‌توانستند از رییس‌مجلس شاکی باشند که چرا در فلان یکشنبه آن اتفاق‌ها افتاد. امیدوارم که گزارش قم آغازی باشد بر پایان کار رویکرد تندروی در کشور.

‌این جوسازی‏ها می‌تواند باعث عدم قرائت گزارش در صحن شود؟
خیر، قطعا گزارش خوانده می‌شود، حالا در جلسه علنی یا غیرعلنی، آن دیگر بسته به تصمیم آقایان دارد.

‌تدوین چنین گزارشی می‌تواند چه تبعاتی به دنبال داشته باشد؟
یکی از تبعاتش اینکه، عده‌ای همیشه شلوغ‌کاری می‌کنند، که ایرادی هم ندارد.

‌برخی هم دیدار شما با مراجع در قم را زیر سوال برده و می‌گویند آنها اظهارنظرهای متفاوتی از آنچه شما گفته‌اید، دارند. به طور کلی نظر مراجع درباره گزارش نهایی قم چیست؟
ببینید رفتاری که افراطیون در حادثه ۲۲ بهمن قم با مراجع داشتند؛ شاه هم با آنها نداشت. علمای قم به نمایندگان مسوول تهیه گزارش قم گفته بودند که این حادثه یک اقدام زنجیره‌ای بوده و در سنوات گذشته نظیر اینگونه حوادث از سوی برخی افراد، بسیار رخ داده؛ متاسفانه افراطیون در این سال‌ها حتی از انداختن عمامه علما کوتاهی نکردند. برخورد با این جریان‌ها یکی از انتظارات ۲۰ساله مراجع و علما بوده، ازاین‌رو این بزرگواران خواستار برخورد جدی و قاطع با متخلفان بودند.
/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    مطمئن هستم نه گزارشی خوانده می شود و نه برخوردی صورت خواهد گرفت.
  • محمد IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    2 1
    او هیچوقت به علما توهین نکرد روحش شاد
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    2 0
    باید جلوی اهانت در انظار گرفته شود به هر شکل ممکن باید این رویه غیر اخلاقی متوقف شود راه اظهار نظر و توبیخ و تنبیه باید داده و محاکم قضایی باشد بجز این بوسیله ابزار نقد راهپیمایی و اظهار عمومی فقط باید متوقف بر موضوعات نقد شده باشد نه تخریب بلکه ترور شخصیت اشخاص که همه انسان ها دارای کرامت ذاتی هستند و شکستن حرمت آن ها اثر وضعی روی رفتار جامعه دارد
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    5 0
    امیدوارم هیئت ریسه مجلس زیر فشارها کم نیارند و اجازه بدن این گزارش در مجلس قرائت بشه تا اون روی بعضی افراد مشخص بشه اقایون هیئت رئیسه بذارید حقیقت روشن بشه برای همه
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    23 0
    چطور اون موقع که به دفتر مراجع می ریختن ان همه بي حرمتي می کردن کسی گزارش تهیه نمی کرد وقتی به حاج سید حسن بی احترامی کردن کسی گزارش تهیه نمی کرد ؟