بهارستان ساکت، سمنان آرام، اهالی سینما منتظر / ماجراهای دنباله‌دار یک خانه / پرونده

حالا سینماگرانی که حفاظت از خانه خود را در مقابل سازمان سینمایی به پلیس سپرده‌اند، منتظر برپایی مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای هستند که طبق تفاهم نامه 13 تیر باید برگزار شود.

محمدرضا رستمی: گرد و خاک‌ها حالا فرونشسته است. نه از بهارستان فرمان تازه‌‎ای می‌رسد و نه پیاده نظام سازمانی سینمایی قصد اقدام تازه‌ای دارد. انگار کسانی که سودای فتح «خانه سینما» را در سر می‌پروراندند، حالا چاره‌ای جز پذیرش شکست ندارند، حتی اگر گاهی غر بزنند و راضی به رضای اهالی سینما هم نباشند.

 خیابان سمنان امروز آرام آرام است، درست برخلاف هفته گذشته که اهالی سینما بزرگ و کوچک به این خیابان آمده بودند تا نگذارند خانه‌ای که سه سال تمام برایش خون دل خورده بودند، فتح شود.(اینجا و اینجا و اینجا) خانه‌ای که از سال 1372 به‌صورت رسمی فعالیت‌هایش را آغاز کرده بود تا پناهی باشد برای فعالیت‌های صنفی سینماگران، در دولت دهم بامشکلات ریز و درشتی مواجه شد، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی خیلی زود نشان داد که نه می‌خواهد و نه می‌تواند حضور یک تشکل صنفی قدرتمند را در سینمای ایران تحمل کند.

آتش اختلافات شعله ور شد، آنقدر که ماجرا به تعطیلی خانه سینما و دخالت رئیس جمهور کشیده شد. ماجرایی که هنوز هم ادامه دارد. با این تفاوت که اگر در هفته پایانی تیرماه همچنان رئیس سازمان سینمایی دولت دهم از موضع بالا حرف می زد و روسای اصناف همسو با او به عنوان پیاده نظامش از حق خود برای گرفتن خانه سینما سخن می گفتند، حالا در سکوت به اتفاقاتی می نگرند که در جبهه مقابل رخ می دهد.

یک روز پس از پایان تجمع سینماگران در خیابان سمنان، «برنامه هفت» با اجرای محمود گبرلو میزبان همایون اسعدیان و حسین فرحبخش شد.(اینجا) اسعدیان به عنوان نماینده سینماگرانی که مدافع خانه سینما و هیات مدیره فعلی آن بودند، به این برنامه آمد و در مقابل فرحبخشی نشست که منتقد خانه سینماست. فرحبخش با کمک همفکرانش و همراهی سازمان سینمایی صنف‌های تازه‌ای هم برای برای سینمای ایران راه انداخته‌اند و حالا مدعی در اختیار گرفتن نام و ساختمان خانه سینما هستند.

این مناظره خیلی زود جنجالی شد، (اینجا) فرحبخش جبهه مقابل را منافق دانست، از برزیده به عنوان شعبان بی‌مخ نام برد، پای اشرافیگری و رانت خواری را به بحث باز کرد، حتی گفت کسانی که مقابل خانه سینما جمع شدند، برای گرفتن گرین کارت درست به این اقدام زده‌اند. اسعدیان هم در پاسخ کوشید از دایره ادب خارج نشود و در دام اتهام زنی نیفتد. او خطاب به گبرلو گفت من حاضرم سکوت کنم تا آقای فرحبخش حرف بزنند تا مخاطبان متوجه شوند که طرف مقابل ما چه منطقی دارد.(اینجا)

این مناظره با واکنش‌های مختلفی در رسانه‌ها مواجه شد، (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا) حسن برزیده هم در گفت و گو با خبرآنلاین به اتهامات فرحبخش پاسخ داد و گفت که شعبان بی مخ از دولت پول می گرفت، ولی ما در مقابل دولت هستیم. (اینجا)

روز شنبه اما ماجرا وارد محله تازه‌ای شد. اصناف دولتی به ریاست حبیب‌الله کاسه ساز تصمیم گرفتند تا مقابل وزارت ارشاد تجمع کنند. فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما و سخنگوی این تشکل صنفی اعلام کرد که این تجمع هیچ ربطی به خانه سینما ندارد.(اینجا)

در حالی که روز یکشنبه پیاده نظام سازمان سینمایی سرگرم تدارک تجمع در مقابل وزارت ارشاد بود، وکیل خانه سینما خبر داد که دادگاه به نفع خانه سینما رای داده و مانع تشکل خانه سینمای جدید شده است.(اینجا)

وکیل خانه سینما اما بلافاصله واکنش نشان داد و گفت که در حال رایزنی در مورد این حکم هستیم.(اینجا) اما تا امروز خبری از نتیجه این رایزنی منتشر نشده است.

تجمع اصناف دولت ساخته سینمای ایران برگزار شد و در آن هم حبیب الله کاسه ساز به عنوان رئیس هیات مدیره و سخنگو صحبت کرد و هم حسین فرحبخش. صحبت‌های فرحبخش اما در این تجمع بازتاب بیشتری داشت آنجا که به ضرب‌المثلی قدیمی در زبان فارسی اشاره کرد و گفت که دوستان درخانه سینما فکر می‌کنند که در دولت بعد بوی کباب می‌آید، در حالی که نمی‌دانند آنجا خر داغ می‌کنند.(اینجا)

پیش از این هم اصناف همسو با دولت در نامه‌ای به رئیس جمهور تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان سینمایی را مطرح کرده بودند.(اینجا) اما محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم ترجیح داد که به جای این‌ها، نامه مسعود جعفری جوزانی را پاسخ دهد و این بار با صراحت از خانه سینما به عنوان مجموعه‌ای غیر دولتی نام ببرد و تاکید کند که باید ملاک در این مناقشه تفاهم نامه 13 تیر باشد.(اینجا)

این دستور اگرچه به نظر می رسید که رشته‌های سازمان سینمایی را برای فتح خانه سینما در روزهای پایانی دولت پنبه کرده است، اما کاسه سازیک روز پس از انتشار این نامه در گفت و گویی با اصرار بر مواضع قبلی به اهالی خانه سینما هشدار داد که مجمع عمومی شش مرداد را برگزار نکنند، چون «فکر نمی‌کنم پلیس اجازه بدهد دیگر تجمعی برگزار شود، چرا که آنها به ما قول داده‌اند با هر گونه تجمعی در مقابل خانه سینما برخورد خواهند کرد و دیگر خبری از آن لطافت و خنده نخواهد بود.»(اینجا)

فرهاد توحیدی اما در گفت و گو با خبرآنلاین در مورد ورود مسعود جعفری جوزانی به این ماجرا، نامه رئیس جمهور و تفاهم‌نامه 13 تیر حرف زد و گفت که با نیروی محترم انتظامی هماهنگ هستیم و از آن‌ها هم برای حضور در مجمع عمومی دعوت می کنیم.(اینجا)

در این بین جلسه شورای رؤسای اصناف خانه سینما با حضور روسای 26 صنف برگزار شد . در این جلسه ضمن بررسی مقدمات تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده، به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد تا برای اجرای توافقنامه 13 تیر، اساسنامه‌های اصناف عضو خانه سینما روز شنبه پنجم مرداد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شود.‌(اینجا)

فردای این روز (چهارشنبه 2 مرداد) فرهاد توحیدی نامه‌ای به معاون اجتماعی ناجا نوشت و از سردار منتظرالمهدی خواست که امنیت مجمع عمومی این تشکل صنفی را تامین کنند. (اینجا)

سردار منتظرالمهدی هم به نامه توحیدی پاسخ داد و گفت که این مجمع در مکانی غیر از خانه سینما برگزار شود.(اینجا)

حالا سینماگرانی که حفظت از خانه خود را در مقابل سازمان سینمایی به پلیس سپرده‌اند، منتظرند تا این مجمع طبق تفاهم‌نامه 13 تیر برگزار شود، فعلا که در جبهه مقابل خبری نیست، باید منتظر ماند و دید که سکوت شمقدری پیش زمینه‌ای برای آغاز یک ماجرای جدید است یا این بار او تصمیم گرفته که همسو با رئیس جمهور باشد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =