تکذیب خبر منابع آمریکایی درباره درخواست مذاکره ایران

اگرچه نیویورک تایمز خبرداده بود که مالکی پیام ایران برای گفت‌وگوی مستقیم را به آمریکا منتقل کرده اما سفیر ایران در عراق تاکید کرد که پیامی از سوی ایران به آمریکا ارسال نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 که در ایام فعالیتهای انتخاباتی از لزوم «گفت و گو با کدخدا» برای حل پارهای مشکلات بینالمللی ایران سخن گفته بود؛ گمانهزنیهای رسانهای و دیپلماتیک درباره مذاکره ایران و امریکا پررنگ شد. از تحلیلهای مختلف گرفته تا توصیههای نمایندگان کنگره به اوباما برای گفت و گو با ایران.
در ادامه این روند، روزنامه نیویورک تایمز نوشت که نوری المالکی، نخست وزیر عراق در ماه جاری به دولت اوباما گفته است که ایران به گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تمایل دارد و عراق آماده است که این مذاکرات را تسهیل کند. {اینجا}
اما حسن دانایی‌فر سفیر ایران در عراق خبر با بیان اینکه این خبر صحت ندارد و کاملا نادرست است، به ایسنا گفت: عراقی‌ها همیشه اعلام کرده‌اند که دوست دارند به عنوان همسایه ایران تسهیل کننده روابط ایران با کشورهای دیگر باشند. اما درخصوص خبر روزنامه نیویورک تایمزاین مطلب کاملا نادرست است.
نیویورک تایمز به نقل از گزارش جلسه دیدار المالکی و سفیر آمریکا نوشته بود: المالکی در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد که در اوایل ژوئیه انجام شد، عنوان کرده است که پیامی از طرف مقامات ایرانی را منتقل می‌کند و بیان کرده است که حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران در خصوص هرگونه مذاکرات با آمریکا جدی است.
المانیتور هم به نقل از لقمان فیلی سفیر جدید عراق در آمریکا نوشت که اگرچه کشورش نقشی در مشکلات بین واشنگتن و تهران ندارد اما اگر امریکا یا ایرانی ها از عراق بخواهند وارد این مسئله مذاکره تهران-واشنگتن شود، خوشحال خواهیم شد که مهمانانمان را گردهم بیاوریم.
تا کنون نمایندگان وزارت خارجه ایران و آمریکا و عراق در این خصوص اعلام موضع نکردهاند و تنها سفرای ایران و عراق واکنشهایی نشان دادهاند که طرف عراقی از میانجیگری بین ایران و آمریکا استقبال کرده اما طرف ایرانی آن را رد کرده است.
/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    13 0
    اقای روحانی باید سفرای ایران درعراق وسوریه راتعویض کند وعناصر میانه روجایگزین انان کند