تابناک نوشت:

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با نوشتن نامه ای خطاب به حسن روحانی، از وی خواسته است که رابطه یا تداوم عدم رابطه با آمریکا را به رفراندوم بگذارد. وی این درخواست را مستند به اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کرده است .

متن نامه وی از این قرار است:

باسلام و تحیات و عرض تبریک بمناسبت انتخاب جنابعالی برای ریاست جمهوری دوره یازدهم. همانطور که مسبوق هستند میهن عزیزمان با مشکلات گسترده و عمیقی روبروست....دست کم 19میلیون نفر از مردم ایران با رأی دادن به شما خواهان تغییر در سیاست خارجی مان و تعامل با دنیا هستند. اما برخی از مسئولین همچنان خواهان استمرار این سیاست می باشند. بنده تصور می کنم که اصل 59  قانون اساسی مان که تصمیم گیری در خصوص مسائل مهم را از طریق مراجعه به همه پرسی پیش بینی نموده راه برون رفت از این دوگانگی می باشد. منطقی ترین راه آنست که از مردم ایران نظرخواهی شود که آیا خواهان دشمنی با آمریکا هستند یا نه؟ اگر اکثریت رأی دادند که کماکان خواهان استمرار دشمنی با آمریکا هستند، در آنصورت حضرتعالی هم در همین مسیر با جدیت گام بردارید. اگر هم برعکس اکثریت خواهان توقف دشمنی با غرب و آمریکا و تعامل با دنیا شدند، درآنصورت مسئولین به رأی مردم احترام گذارند.

اما اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیست که زیبا کلام از حسن روحانی می خواهد که با استفاده از آن رابطه یا عدم رابطه با آمریکا را به رفراندوم بگذارد ؟ 

اصل‏ پنجاه و نهم: در مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ ممکن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏ پرسی‏ و مراجعه‏ مستقیم‏ به‏ آراء مردم‏ صورت‏ گیرد. در خواست‏ مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ باید به‏ تصویب‏ دو سوم‏ مجموع‏ نمایندگان‏ مجلس‏ برسد.

برگزاری رفراندوم در مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی یکی از اعمال قوه مقننه، یعنی مجلس شورای اسلامی است و رئیس جمهور خود راسا نمی تواند بدون هماهنگی با مجلس، یا بدون قانع کردن مجلس و در نهایت بدون تصویب مجلس به برگزاری رفراندم مبادرت ورزد. چنین درخواست هایی از حسن روحانی روی دیگر پوپولیسم ایرانی برای تهییج افکار عمومی است! 

 صادق زیبا کلام که خود سالها احمدی نژاد را برای اتخاذ سیاست های پوپولیستی مورد حمله قرار می داد، اکنون خود به سیاست های پوپولیستی روی می آورد تا مورد تشویق حضار قرار گیرد. ظریفی می گفت همه ما ایرانیان در باطن یک خصلت داریم با آب و رنگ متفاوت. یکی صریح و رک و دیگری شیک و تر و تمیز.

در اصل 58، درست یک اصل پیش از اصل 59 هم قانونگذار تصریح می کند که  اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از طریق‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ است‏ که‏ از نمایندگان‏ منتخب‏ مردم‏ تشکیل‏ می‏شود و مصوبات‏ آن‏ پس‏ از طی‏ مراحلی‏ که‏ در اصول‏ بعد می‏آید برای‏ اجرا به‏ قوه‏ مجریه‏ و قضائیه‏ ابلاغ‏ می‏گردد.تازه همه این موارد در حالی است که منظور از اعمال قوه مقننه، قانونگذاری است.

یعنی آقای زیبا کلام از روحانی می خواهد که اول به جای مجلس تصیمیم گیری کند. تصمیم گیری که نه، قانونگذاری کند. مثلا فرض کنید در رفراندوم مردم به رابطه به آمریکا رای دهند، سپس مجلس دولت را مکلف کند تا تاریخ معینی با دولت آمریکا رابطه برقرار کند! معنای دیگر این حرف این است که دولت ایران ناچار خواهد بود با دولت آمریکا رابطه برقرار کند! چه پیشنهاد نابی! خلع سلاح کردن دولت ایران در برابر یک دولت خارجی!

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان DE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    احسنت، حرف حساب جواب نداره
    • memar IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      35 5
      وای چقدر مثبت
  • فرزاد IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    سلام آقای زیباکلام از شما بابت تمامی سخنانتون که حرف دل ملت است تشکر و قدر دانی می کنم امیدوارم یه روز تمام مسئولین از سخنان و تجربیات جنابعالی در راستای ساخت یک ایرانی سرافراز استفاده کنند.
  • احمد ميرجاش از اصفهان EU ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    رفراندوم!!!!در روز قدس دوستيمان وا با امريكا جنايتكار وايادي خونخوار غرب نشان ميدهيم و با مشتهاي گره كرده و فرياد مرگ بر امريكا مرگ بر إسرائيل و مرگ بر انگليس و...سيلي محكمي بر صورت زياده خواهان ميزنيم.و انزجار همه ملت ايران را از امريكا و انگليس و غرب و اتحاديه اروپا به جهان جهانيان نشان ميدهيم،مرگ بر امريكا .(شعار امسال مرگ بر سازشكار...
    • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      46 2
      دادا زیاد تند نرو
    • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      19 3
      امیدوارم تو این ماه عزیز لطف خدا شامل حال شما دوست عزیز هم بشود
    • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      45 3
      عمو تو حتی به قرآن هم اعتقاد نداری چون خدا گفته حتی به کافران هم دشنام ندهید تو تموم دنیا رو مرگ مرگ کردی ... الانم تو خیال خامت فکر می کنی خیلی دین داری اما خوارج هم لااقل قرآنو یه دور می خوندند
  • سعيد IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    آفرين آقاي زيبا كلام،أما متاسفانه،،،،،،،،،،،
  • فرزاد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    150 8
    همین شماها هستید که نمیذارید کشور پیشرفت کنه دیگه، ینی چی خلع سلاح ایران مقابل آمریکا؟ مگه قراره باهاشون بجنگیم؟ یه رابطه ساده در همین حد که تحریم ها لغو بشه و مردم بتونن یه نفسی بکشن، مگه چه اشکالی داره؟ 34 سال با بدبینی زندگی کردیم چی به دست آوردیم؟ 34 سال گفتیم ایستادگی و مقاومت، با این ایستادگی و مقاومت به کجا رسیدیم؟ اصلاً ایستادگی و مقاومت به قیمت گرسنگی 75 میلیون نفر چه ارزشی داره؟ حالا هم قرار نیست از آرمان ها و مواضعمون عقب نشینی کنیم، یه صلح ساده میخوایم، اصلاً کجای آرمانهای انقلاب نوشته که نباید با آمریکا صلح بکنیم، این فقط یه قانون نا نوشتست که بعضیها به خاطر ماهیگیری از آب گل آلود وضع کردن، بعدشم وقتی میگین مردم سالاری یعنی احترام به خواست ملت، خواست اکثر ملت رابطه با آمریکاست
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      28 24
      متأسفانه شما متوجه منظور خبرآنلاین از خلع سلاح شدن نشدید. من هم چند بار کامنت گذاشتم و توضیح دادم ولی خبر تأیید نکرد. ببینید طرفین سر میز مذاکره می شینن و با هم بحث می کنن اگه منافع همدیگر تضمین شد که به توافق می رسن. اگه فرض کنیم رفراندوم برگزار بشه و جواب بله باشه. این طوری دست طرف آمریکایی تو مذاکره باز میشه و حرفشون رو به کرسی می نشونن و دست طرف ایرانی تو مذاکرات خالی می مونه. اگر هم جواب نه باشه دولت نمی تونه هیچ اقدامی بکنه و باز هم طرف آمریکایی می گه ما مشکلی نداشتیم ایران نمی خواد مذاکره کنه و شانتاژ خبری شروع میشه. از آقای زیبا کلام که استاد علوم سیاسی هستن بعید بود این حرف رو بزنن. مگه نه اینکه دکتر روحانی انتخاب شده و باید بذاریم خودش کارشو بکنه بعد این اظهار نظرها دیگه چیه؟!
    • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      36 3
      حالا كاشكى اين مقاومت را دربرابر روسيه و..... هم داشتند
    • یه 15 ساله A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      5 34
      شما که در برابر فشار گرونی انقدر زود کوتاه میاین و ارزش هاتون رو فراموش میکنید و میخواهید سازش کنید اگه جنگ بشه اولین کسی هستی که فرار میکنه
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    131 4
    لازم به برگزاری رفراندوم نیست... . ما در مقابل فشاری که داریم تحمل میکنیم چیز خاصی بدست نمیاریم... . رابطه به معنای تسلیم نیست. ما بخایم یا نخایم آمریکا یک ابرقدرته و نمیاد منت مارو بکشه..این ماییم که باید جلوش سیاست داشته باشیم. اگه رابطه با آمریکا قطع باشه آمریکا از این جهت سود میبره که با پروژه ایران هراسی سلاح میفروشه..اگه رابطه برقرار باشه...آمریکا بازم سود میبره چون بهای نفت میاد پایین و با ایران تجارت میکنه. آمریکا یک بازیه دو طرف برد داره. ماییم که باید فکر خودمون باشیم. در ضمن نمیشه تا ابد به بدجنسی های گذشته آمریکا فکر کرد. آمریکا ژاپن رو هم با خاک یکی کرد ولی الان زاپن به کمک همون آمریکا ابرقدرت اقتصادی و صنعتیه...اما روحشون که جلو آمریکا که تسلیم نشده...فقط سیاست داشتن
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    99 5
    فکر می کنم با پیش بینی نتیجه خیلی ها از برگزاری این رفراندوم ترس دارن و هیچگاه این رفراندوم برگزار نخواهد شد. مشکل اصلی ما آمریکا نیست. اگه رابطه با آمریکا خوب بشه اونوقت کوتاهی ها رو باید به گردن کدوم دشمن انداخت
  • سیمین A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    88 6
    متاسفانه متن کاملا موضع گیری داشت. تاویل‌های سخصی را لطفا کنار بگذارید. زیبا کلام نگفته که از راه غیر قانونی رفراندوم برگزار بشه. اون فقط یه پیشنهاد داده. مطمئنا این پیشنهاد باید از طریق هماهنگی با مجلس انجام بشه. اگر واقعا رفراندوم برگزار شه و خواست مردم این باشه که رابطه با امریکا برقرار شه (که محاله برگزار شه) دولت مکلفه که به نتیجه رفراندوم تن بده، به قول نویسنده متن، دولت ناچاره به انتخاب مردم تن بده. به نظر خیلی پشنهاد خوبیه. به این میگن مردم سالاری واقعی نه خلع سلاح دولت
  • رزمنده دوران دفاع مقدس A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    51 2
    در شرایط کنونی پیدا کردن یک راهکار مناسب برای خروج از بحران تحریم ها یک اصل مهمر است، بنده فکر میکنم منظور آقای زیبا کلام از این سخنان دیدن نظرات مردم و رعایت احترام به رای مردم است که جمهوری اسلامی بر مبنای ان بنا شده است ،ولی متاسفانه عده ای خود را فراتر از رای مردم میدانند و هر تصمیمی که به سود آنها و جناح سیاسی آنها باشد را بدونه توجه به منفعت ایران و ایرانی به اجرا میگذارند،بنده نیز بعنوان یک ایرانی در صورتی که حقوق مردم ایران رعایت شود به برقراری روابط منطقی و متعادل با امریکا موافق هستم
  • عربلو A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    62 4
    رفراندوم براي اصل نظام و حكومت كه نيست ( 12 فروردين 58 ) اينقدر ميترسيد ، بلكه براي حق طبيعي مردم براي خودشان و در چهارچوب مناسبات جهاني ، منطق و عاري از هرگونه زور و اجحاف است ، بنده به شخصه موافقم اگر ترسي مسئولان از خودشان نداشته باشند
  • عباس IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    64 5
    با سلام قسمتون میدم به هر چی مقدساته این خبر رو یکجا دیدم به خدا چند روزه بغضم گرفته دارم آتیش میگیرم اعضای اوپک نزدیک 980 میلیارد دلار از فروش نفت به دست آوردند اونم به خاطر حذف ایران و تحریم های علیه کشور عزیزمونه . به خاطر نداشتن رابطه با امریکا شان ، غرور ، ابهت و... ایران عزیز جوانا شکسته شده ... تو رو خدا بسه انزوا . به امید ایرانی سربلند
    • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      3 22
      جناب عباس ایران با کرنش در مقابل امریکا سر بلند نمیشه جوامع جهانی همه به هم محتاجند همین امریکا در بسیاری از موارد احتیاجات خود را از طریق سایر جوامع بر طرف مینماید بر این اساس تحریم میتواند برای هر کشوری زیان بار باشد اما الان ما هرچه که داریم از برکت تحریم هایی است که امریکا و غرب در مورد ما اعمال کردند . همه میدانیم مادر اختراع احتیاج است روزی که امریکا تصمیم بگیره که این تحریم ها را برداره اون موقع است که ما باید عزا بگیریم زیرا باز یک دوره ایران را به حالت رخوت خواهد برد و سپس ضربات خود را مجددا وارد خواهد کرد . محکم و استوار باشیم . فشار و خباثت های دشمن نشانه عجز او در مقابل پیشرفت های ماست . الان عرصه جنگ اقتصادی است "انتصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم"
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    27 36
    تحلیلی بسیار آبکی بود از خبر آنلاین بعید بود همچنین تحلیلی
  • محسن IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    53 6
    واقعا باید از افرادی مثل دکتر زیباکلام در دولت اینده استفاده بشه.اگر جناب روحانی به دنبال شایسته سالاری هستن، دکتر زیبا کلام کاملا در سمت یک مشاور شایسته است
  • بی نام US ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    48 4
    من موافقم اگر مردم واقعا تصميم گير نهايي هستند اگر هم نه خوب كه تكليف مشخصه
  • بی نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    61 8
    دمش گرم.بالاخره یکی پیدا شد حرف دل ما رو زد.
  • محمد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    50 3
    و حتمأ گوجه بدستا ميزارن همچين اتفاقي بيفته...
  • بی نام US ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    40 2
    "چنین درخواست هایی از حسن روحانی روی دیگر پوپولیسم ایرانی برای تهییج افکار عمومی است" ببخشيد وقتي مردم ببينند حرف و نظر انها رو هيچ كس نمي شنود انتظار چه چيزي داريد خدايي اين مجلس تا چه حد در راستاي منافع ملي و مردم اقدام ميكند حقوق مادام العمر حمل اسلحه ... الزايمر كه نداريم
  • امیر A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    40 2
    منظور آقای زیباکلام این است که اکثریت مردم موافق پایان دادن به تابوی مذاکره هستند اما آقایان به دنبال ساخت تابوهای جدید مثل انگلیس و ... اگر مردم موافق این مذاکره باشند چرا نباید این اتفاق بیوفتد؟ نکته این است که چه مسیری رو رفتیم که یک استاد سیاسی رفراندوم رو راه حل این مسئله میدونه!!!
  • arf IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    15 1
    برقراري رابطه بين ايران و أمريكا بدون شك بسيار مفيد هستش . بخاطره اينكه حداقل تحريم ها تا حدودي برداشته ميشه ، ولي بأيد در نظر داشت يكي از مهمترين درامد امريكا از فروش تجهيزات نظامي به كشورهاي حوزه خليج فارس هست ،يعنى با تبليغات و نشان دادن ايران به عنوان كشوري خطرناك كه به دنبال دستيابي به بمب هسته أيست سالانه ميليارد ها دلار به جيب ميزنن، بنابراين خيلي دور به نظر ميرسه كه أمريكا قيد أين درامد رو بزنه و دوست حقيقيه ايران بشه.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    42 1
    چرا کامنتها رو نمیذارید؟ اگه قرار نیست بذارید بگید وقتمون رو تلف نکنیم واسه نوشتن!
  • امیر A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    41 1
    الحق والانصاف که کلامت زیباست اقای زیباکلام .ولی خب نماینده های مجلس هیچ کدوم این کاررونمیکنند چون درد مردم را نمیدانند تاحالا خجالت زده نشدند که ببینند اقای زیباکلام چی میگه....
  • سعید IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    31 2
    من قکر میکنم وظیفه یه سایت خبررسانی رساندن خبر باشه نه تحلیل اون اونم از دریچه خصم به مردم و دولت جدید،این 6 خط پایانی خبرتون و تحلیلش فاجعه بود! تو خیلی از مسائل حتی بحث هسته ای و یا یارانه ها باید رفراندوم برگزار میشده
  • علي IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    18 1
    مشكل اينه خيلي ها فكر مي كنند كه از مردم بيشتر مي فهمند و مي توانند قيم مردم باشند!
  • احسان EU ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    26 3
    اگر شما فرض کنید که رای مردم برقراری رابطه به آمریکا باشدد، آنوقت دو حالت موجود است، یا مجلس همراستا با رای مردم نیست و عملا نمایندگان مجلس نمایندگان مردم نیستند، و یا نمایندگان هم با برقراری رابطه دیپلماتیک موافقند پس تضادی بین مردم و مجلس بوجود نمی آید. در نهایت، اگر از رای مردم می هراسید، لطفا از این به بعد خود را نماینده مردم نخوانید، وگرنه، برگزاری یک رفراندوم آزاد تابو نیست.
  • اسماعيل A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    10 30
    لطفا اصل ٥٩ را بطور دقيق مطالعه فرماييد .اين موضوع خارج از اختيارات رئيس جمهور ميباشد. گذشته از أن متن پيشنهادى كاملا انحرافى و گمراه كننده است. متن درست: ملت شريف ايران أيا حاضريد با دولتي كه از موضع قدرت مرتبا شما را تهديد ميكند، به ساقط كننده هواپيماى مسافرى مدال ميدهد، توسط دولتهاى دست نشانده اسم خليج فارس را جعل مينمايد،تحريمهاى غير قانونى و زورگويانه را آدامه داده و از أزاد كردن وجوه مالى كه از ٣٥ سال قبل بلوكه شده خوددارى ميكند رابطه برقرار كنيد يا خواهان مذاكرة بر أساس احترام متقابل و شرايط عادلانه هستيد؟
  • علیرضا A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    25 2
    منظور ایشون خاسته ملت بود نه اینکه مته به خشخاش بذارید مقلته کنیدو قمپز در کنید قانون میدونید
  • ماهرخ A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    14 2
    سلام سخن زیبا کلام درسته این مردم هستند که ایران اسلامی رو ساختند و ازش دفاع می کنند و حتما باید مردم در این امر مهم تصمیم بگیرند. البته قضاوت پیشاپیش شما هم اشتباه هست. چون هنوز نتیجه رفراندوم که معلوم نیست . اگر هم مردم خواهان رابطه با آمریکا باشن در واقع خواهان یک رابطه محترمانه هستند و دوطرفه . من هم فک کنم آمریکایی ها که الان به بن بست تو افغانستان و سوریه و عراق رسیدن خیلی بیشتر به رابطه با ما نیاز دارن. پس بیخودی آمریکا رو غول جلوه ندید که همه بترسند. اونم یک کشور اگر خوب باشه باهاش هستیم اگر بد باشه ما باهاش نیستیم. بهرحال فک کنم مردم ایران اینقده درک و فهم دارن که این چیزا رو بفهمن.
  • محسن IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    8 24
    آقای زیباکلام بیادداریدکه این آمریکاست که دشمن ایران وتمام آزادیخواهان دنیاست تعامل بادنیا وغرب کاردرستی است ولی ساده لوحی درمقابل آنها ودرراس همه درمقابل امریکا تمام دستاوردهای سی وپنج ساله انقلاب را بربادمیدهد.باسابقه ای که ازشماسراغ داریم امیدوارم که متن خبر دقیق نباشدومنظورشما آن چیزی که دراین خبر آمده نباشد.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    9 36
    راي گيري براي اينكه ايران دشمني با امريكا رو كنار بزاره!!!!! اقاي زيبا كلام از شما بعيده... شما واقعا فكر ميكني ايران با امريكا دشمني ميكنه؟؟؟ دوباره تاريخ رو يه مرور سطحي بفرماييد... احتمالا ايران ايرباس امريكا رو با سيصدنفر انسان بي گناه با موشك زده؟؟؟ احتمالا جنگ امريكا و ويتنام رو ايران طراحي كرده؟؟؟ احتمالا كودتاه هاي مختلف رو ايران طراحي ميكنه؟؟؟ احتمالا ايران ثروت مردم امريكا رو در تهران بلوكه كرده؟؟؟ احتمالا ايران امريكا رو تحريم داروي و... كرده؟؟؟ احتمالا........ حالا جناب اقاي زيبا كلام پيشنهاد دادن كه همه پرسي بشه كه ما از مردم امريكا بخاطر پنجاه سال ستم و ظلمي كه كرديم عذرخواهي كنيم و دشمني رو با امريكاي بيچاره كنار بزاريم!!!!!!!!! يا اقاي زيباكلام خوابن ... يا بنده...
  • رضا A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    17 1
    کلامی زیبا از استاد زیباکلام
  • حامد IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    13 3
    به تعداد بله ها در تایید فرمایش دکتر زیباکلام توجه کنید. خود احتمالا گویای وضعیت اکثریت افکار عمومی در باب رابطه با امریکا است.
  • سینا A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    10 1
    خبر چرانظرات خودتون روزیرنامه اوردین.این یک پیشنهاد درسته تاتکلیفبرخی مسولین که دراین مواردازمردم مایه میذارن روشن بشه.به رای های مردم درقسمت نظرات هم دقت کن
  • علی IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    درود بر سیاستمدار اعلم وروشنفکر زمان آقای زیبا کلام
  • رامبد IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    مردم ایران ، آمریکا را رو شناختند و به هیج وجه از آرمان ها شون کوتاه نمیان... ما میمیریم اما تن به چنین ذلتی نمیدیم.والسلام
    • احمد A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      20 4
      آقای رامبد که مطمئنم اسمت یه چیز دیگس خواهشا نظر خودتو به دیگران نسبت نده خواهشا
    • ایلیا GB ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      45 3
      عزیز بابا خب برای که نمیخواهی تن به ذلت بدهی برو همان کاری که گفتی بکن ولی لطف کن که از جانب مردم ایران تنهایی نظر نده
    • مسعود GB ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      65 3
      چه ذلتی ؟ مگر با آلمان یا فرانسه رابطه داریم ذلیل شدیم ؟ اما ذلالت جای دیگری هست جایی در میدان پارس جنوبی که قطر سالهاست از آن استفاده میکند و ما هنوز به دلیل تحریم نتوانستیم حتی به آن نزدیک شویم. ذلالت آنجاست که به خاطر تحریم کشور سالیانه صد ها میلیارد دلار از دست می دهد و صد ها میلیاردی که میشد از قبل سرمایه گذاری خارجی - صنعت توریسم و غیره به دست آورد جز مشکلات اقتصادی و غیره چیزی گیرمان نیامده . بهتر است به مفهوم قطع رابطه و عواقب آن خوب بیندیشیم - دوست عزیز
    • سيد محمد EU ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      66 4
      خب شما احتمالا منافعت در عدم رابطه است برادر.مردم ما الآن بيشتر چين و روسيه و هندو شناختن .اگر اكثريت مردم اين موضوع رو بخوان شما يا بايد بپذيري يا به قول خودت دور إز جون بميري.با تشكر از خبرانلاين كه نظرات رو سانسور نميكنه.
  • محمد EU ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    14 6
    باسلام وتشكرازجناب آقاي زيباكلام تمام حقایق سه مرحله را پشت سرگذاشته اند: اول، مورد تمسخر واقع شده اند. دوم، به شدت با آنها مخالفت شده است. سوم، به عنوان یک چیز بدیهی پذیرفته شده اند". قطعاً نظرسنجي ازملت شريف ايران ، درامورمهم امري شايسته است..به اميدپذيرفته واجرايي شدن نظرحضرتعالي.
  • ایرانی IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    13 9
    آمریکا هم مثل روسیه انگلیس فرانسه .... انتخابات نمیخواد مذاکره رو در رو شود اگه حق ملت ایران را برسمیت شناخت ارتباط داشته باشیم چرا اینقدر سختش می کنید.لازم به تز صادق خان هم نیست!!
  • علی EU ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    28 2
    عزیز دلم وقتی میگه اصل 59 یعنی بر طبق این اصل که شما فرمودی چرا جو درست میکنی؟ "پوپولیسم" چه حرفیه؟ استاد زیباکلام راه قانونیشو نشون داده نگفته اقای روحانی رفراندوم برگزار کن، گفته طبق اصل عمل کن. خبرانلاین لطفا چاپ کن.
  • بی نام A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    شما اقايي كه تن به ذلت نمي دي ايا شما يه سري به استان هاي جنوبي هم زدي كه ببيني مردم دارن چطور زندگي مي كنند دارن خودشون زنده نگه مي دارن ما ايراني ها يه ضرب المثلي داريم كه مي گه با دوستان دوستي با دشمنان مدارا كرد ايا تا بحال به گوشت خورده
    • مرتضی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      12 85
      جناب بی نام که به جنوب کشور سر زده ای جهت اطلاع عرض می کنم اگر مردم غیور جنوب می خواستند از عدم کنترل در سخنان جناب زیباکلام مثل شما و برخی دوستان در دلشان قند آب کنند الان خوزستان و حتی شاید استانهای دیگر جزو سرزمین عراق و الان در کنترل آمریکایی های مرد علاقه آقای زیباکلام بود . در ضمن بعد نیست یک دوری در خبرهای نوکران آمریکا بزنید و از سر نوشت ایشان مطلع شوید .
    • امیر مشهدی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      49 3
      آقای مرتضی خان!! چرا هرگاه صحبت از رابطه با آمریکا پیش میاد، امثال شما حرف از نوکری میزنید؟؟ آیا در دنیا تمام کشورها نوکر آمریکا هستن و فقط ما و کره شمالی که رابطه نداریم نوکر نیستیم؟؟ آیا نمیشود رابطه داشت و نوکری هم نکرد؟؟ در جهان کنونی همه به هم احتیاج داریم و میشود با حفظ عزت و اقتدار رابطه درست و مبتنی بر اصول و قواعد دیپلماتیک را برقرار کرد.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    24 5
    سلام اگه با آمريکا رابطه دوستانه برقرار نکنيم و سياستهای خارجی عوض نشود چهار سال آينده ديگه مجبوريم از کشورای حوضه خليج فارس گدايی کنيم و بر خودمانو داخل خليج فارس بشويیم.
  • بی نام AE ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    16 1
    چرا همه کامنت ها را منعکس نکردید؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟
  • سيد محمد A1 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    29 7
    من از اقاي زيبا كلام كه يك استاد علوم سياسي است تعجب مي كنم چنين پيشنهادي را داده. مگر او فراموش كرده براي رفراندم بايد بدون هيچ اغماضي واقعيات براي مردم بازگو شود ؟ ايا كسي حاظر است محاسن رابطه با امريكا را در صدا و سيما بازگو كند؟ از ان مهمتر ايا مي توان اثر ٣٠ سال مرگ بر امريكا را با چند دقيقه سخنراني ( درصورتي كه به كسي اجازه دهند) از بين برد! و نكته مهمتر انكه درباره تصميم گيري جهت ارتباط با امريكا يك مقامي كه بالاتر از رييس جمهور است بايد تصميم گيري كند حال جاي سوال است كه ايا اقاي زيبا كلام پشت پرده رفراندوم را ديده اند. اينجانب با عدم دارا بودن هيچ تحصيلات علوم سياسي و فعاليتهاي سياسي اين رفراندوم را محكوم به شكست مي دانم. جناب دكتر زيبا كلام پيش بيني شما چيست؟
    • مسعود IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      5 4
      افرین سید. و ممنون از خبر به خاطر انتشار این نظر
  • احمد A1 ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    23 1
    وقتی نظرات موافق و مخالفو می بینم یاد رقابت دکتر روحانی با جلیلی تو انتخابات می افتم.
  • بی نام US ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    6 47
    اقای زیبا کلام نوکر انگلیسه همه می دانیم که اکثریت جامعه خواهان رابطه با امریکا هستند و زیبا کلام چون می داند امکان رفراندوم در ایران نیست این جمله را گفته
    • صادق IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      8 1
      نظرت بسیار در هم و بر همه . مغشوششششششش
  • افشار IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    45 3
    رابطه با آمریکا به معنای تن دادن به خواسته های اونا نیست به هر حال باید با دنیا تعامل داشت نه اینکه منزوی بشیم
  • دوست IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    29 2
    احسنت زیبا کلام البته اگه ما مردم را قبول داشته باشیم وبه جای آنها تصمیم نگیریم همش حرف از ملت می زنیم اما تصمیم ها را یک طرفه می گیریم مثل آن فردی که می گوید که ملت ما چنین چنان را برنمی تابد کدام ملت من نمی دانم اگر ملت یعنی یک شخص بله چرا از ارای مردم وتصمیم مردم این قدر می ترسیم نمی دانم
  • محمد IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    16 2
    دوست عزیز سایت خبرآنلاین , اصطلاح " لایحه " را که شنیده ای. آیا این یعنی تعیین تکلیف رئییس جمهور یا دولت برای مجلس ؟ چطور آقای احمدی نژاد برای مجلس نعیین تکلیف می کرد و هر قانونی را که نمیخواست اجرا نمیکرد از این تفسیر ها نداشتی؟ شما یه راهکار ارائه بده که مردم بدون قییم نظر خود را بیان کنند و به حساب بیاید. البته اول از همه فکر روزنامه کیهان باش.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    76 6
    نمدونم چرا تا اسم رفراندوم و رای گیری میاد این کفن پوشا پیداشون میشه و حرف مردم میزنن!
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    51 5
    درودبردکتر زیباکلام
  • کارگر A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    63 6
    درود بر آقای زیبا کلام که حرف دل 95دصد مردم رازدند امیدوارم که این کار عملی شود
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    31 3
    جالب بود از وجود چنین قانونی خبر نداشتم پیشنهاد بدی هم نیست
  • طرفدار رفراندوم IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    56 4
    قانون اساسی جمهوری اسلامی هم با رفراندوم قانونی شد بنابراین رفراندوم عملی غیر قانونی یا پاپولیستی نیست. اگر اکثریت مردم ایران به رابطه با آمریکا مایل باشند چرا باید رای اقلیت کماکان غالب باشد؟
  • سورج IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    36 1
    رفراندوم ؟!!!!!بعید میدانم قبول کنند----میتوانیم با کمی تدبیر بیشتر, این خصومت را تبدیل به عطوفت نمود
  • رامبد 2 IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    27 1
    فرادی مثل رامبد .... ببنینید عزیزانم . شما احتمالا که نه ، حتما به مشکل بر نخوردی . مطمئنم که تا حالا نشده که پیش خونوادت به خاطر مشکلات اقتصادی شرمنده شی . میدونم که برات پیش نیومده که در ماه نتونی گوشت بخری . مطمئنا از این نظر هیچ مشکلی نداری . ولی تویی که نمی خوای زیر بار ذلت بری ، ببین مردم به خاطر همین زیر بار ذلت نرفتن امثال جنابعالی توی چه ذلتی دارن زندگی می کنن . ارتباط ها دیگه از بین رفته و ....... . با شکم خالی نمی شه از زیر بار ذلت بیرون اومد ... مجید جان
  • فرهاد IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    10 13
    خبرآنلاین، کم کم دارم به ماهیتت شک میکنم،دیشب یه نظری گذاشتم که نه به آقای زیبا کلام و نه به آمریکا توهین کرده بودم اما یه سری واقعیتا رو گفته بودم.نظرهایی که گذاشتی مشخصه که یه هدف خاصی رو دنبال میکنی.نوع نظرهایی که داری در مورد هر خبرمی ذاری منو به خودت مشکوک کرده.امیدارم که اشتباه کرده باشم
  • ماهان A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    25 2
    خوبه که
  • َعبداله A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    39 4
    نظر همه یه طرف نظر آقا مرتضی هم یه طرف.آقا مرتضی چرا وقتی حرف رابطه با امریکا میشه فوری میگید نوکری اما رابطه الان با روسیه و چین چی میشه؟ این دو تا که خودشون نوکر امریکا هستند .خدا به ما عقل داده که باش فکر کنیم و بهترین راه را انتخاب کنیم 30 ساله از بس گفتیم مرک بر امریکا دیگه منطقی فکر نمی کنیم و تا یکی میاد یه حرفی بزنه انواع تهمت ها نصیبش میشه (از طرف کسانی که در قدرتند) به همین دلیل هیچکس جرات این کار را نداره بابا مگه امام نگفت میزان رای مردم است ؟خوب حالا پیشنهاد آقای زیبا کلام دو مزیت داره اولا مردم نظر می دهند ثانیا این کناه کبیره !!!! گردن کسی نمی افته .واسلام به امید روزی که عقل حاکم بشه.
    • مرتضی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      5 19
      در جواب امیرخان آقا عبدالله عزیز کشورهایی که به زعم ایشان نوکر آمریکا نیستند و با آنها رابطه دارند را چند تا مثال می زنم ژاپن( سربازان آمریکایی به دختر دوازده ساله ای در آن کشور تجاوز می کنند و هیچ قانونی نمی تواند حتی ازحق شهروندی او دفاع کند) یک مثال جدید دم دستی طبق اعلام خودشان آمریکا مکالمات کلیه شهروندان و سران کشورهای اروپایی را شنود می کند و وقتی یک نفر از جاسوسان خودشان مطلب را لو می دهد درفرودگاه روسیه پناهده می شود حتماً شما هم اطلاع دارید عزیزان من فلسفه رابطه اینچنینی شاید اسمش نوکری برایش پسندیده نباشد اصلاً شما هراسمی که می پسندی رویش بگذار اما بدان که در نهایت همین است .یک سوال هم از آقا عبدالله دارم شما انشالله از آن دسته افراد نیستی که وقتی رای به نفع بود می شود میزان ؟؟؟
  • هفتم A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    43 1
    اگر رابطه با غرب خصوصا امریکا برای کشور حیاتی است بهتر اینکه از مردم نظر خواهی شده ورفراندوم برگزار گردد.
  • جواد EU ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    16 1
    خبرآنلاین درست میگه این رفراندوم یه کار پوپولیستیه و اضافیه چون عادی سازی روابط کار معقولیه و باید انجام بشه حتی با آمریکا.
  • فریبرز A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    7 16
    سئوال اشتباهی است ، چرا؟ باید توجه داشته باشید که ما خواهان دشمنی نیستیم بلکه نمی خواهیم با دولتی که با ما دشمنی دارد رابطه داشته باشیم . سیاستهای مغرضانه آمریکا قبل از انقلاب بر کسی چون استاد زیبا کلام پوشیده نیست که چکیده آن را میتوان در کودتای 28 مرداد و قانون کاپتولاسیون و تاراج منابع معدنی ایران دانست . بعد از انقلاب هم نمونه هایی از دخالت مغرضانه همچون اسناد لانه جاسوسی ، حمایت از گروه های مخالف همچون سازمان منافقین ، حمایت تسلیحاتی و ماهواره ای صدام در جنگ با ایران ،اعمال نفوذ و فشار به شورای امنیت برای موضعگیری جانبدارانه در جنگ ،حمله یک طرفه به سکو های نفتی ایران،حمله و سرنگونی هواپیمای مسافربری ،فشار به کشورهای جهان برای عدم قراردادهای تجاری با ایران،تحریمهاو هزاران دلیل دیگر
  • عهديه A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    12 0
    خوب اين بحثي است كه كه واقعافقط باتصميم اقاي روحاني هيچگاه عملي نميشودولي ايده ي خوبي است خيلي وقت است كه مردم ايران درمسايل مربوط به امورخارجه شركت نميكندونظرشما نيزبه تحليل اساسي داردباتشكر
  • yasser A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    16 1
    احسنت بزارید ملت تعیین کننده باشد من صددرصد با این کلام زیباموافقم درست امریکا دشمن بزرگ ماست این تحریم ها به مردم ضرررسوندن نه مسولین هرکدام ازمسولین ماهی 4ملیون حقوق اش چه می دانه که چه بلایی سر ملت می ایدپس بزارید مردم تعیین کنند
  • منصور IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    14 3
    با سلام یکی از نام های با مسمای ایرانیان بر روی صادق زیبا کلام گذاشته شده است واقعاً که صادق است وصادقانه دلسوزی می کند وتهمت نمی زند. درود خدا وپیامبر عزیز بر او وخانواده اش دکتر زیبا کلام رنگ نگرفته و نمی گیرد اما در ارتباط با رابطه با امریکا بنده وهر انسان سالم العقلی به این نتیجه رسیده که بزرگترین مشکل کشور ما در دنیا با امریکاست اینکه با رفراندوم حل و فصل شود بسیار ستودنی است زیرا حکمرانالن باید به خواست مردم توجه کنند در هجویات ذهنی خود لذا آقای زیبا کلام نیامده بگوید خودش رفراندوم برگزار کند بلکه نظرش این است که از این طریق وبا اصول صحیح و بی طرفانه ممکن است اینکه نمی شود تا قیامت با امریکا دشمنی کرد بدون توضیح لازم تازه ادامه دشمنی بسیار از طریق دین اسلام نکوهش شده است.رفراندوم بهتر
  • بی نام GB ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    13 2
    نمایندگان یا با درخواست رفراندم موافقت می کنند و یا نه . ریس جمهور می تواند درخواست کننده رفراندم باشد
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    6 40
    از اقای به اصطلاح زیبا کلام خواهش میکنم برای معروف کردن خودش هی اینور و اونور نامه نزنه و اجازه بده رییس جمهور منتخب با درایت خودش و مشاوره با رهبری کاراشو پیش ببره آخه یکی نیست به این استاد به اصطلاح سیاست بلد بگه که آخه تو ی همچین مساله مهمی رفراندوم معنی داره؟
  • بی نام US ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 1
    در جواب آقا مرتضي ميگن كه :گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر زدن گردن مسکری عزيزم روسيه تو چچن با مسلمانها چي كرد چرا اونا مشكل ندارن چين با مسلمونها چي كرد چرا اونا مشكل ندارن خوب با ديدگاه تحليلي شما منم ميتونم به تفكر شما بگم نوكر روسيه و چين خيلي با مزه است چين كمونيست دوسته بقيه دشمن حداقل امريكاييها برا ظاهر هم ميگن مسيحي هستيم!!!!!!
  • یه آریایی A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    2 3
    من همه ی مردم ایران رو دوست دارم ولی بخواطر خدا هم که شده اختلاف باهم نداشته باشید دشمن همین رو میخواد که ما ایرانی ها دو دسته بشیم و تو جان هم بیوفتیم .من نمیگم نظر ندهید ولی خودتون اول فکر کنین درباره ی سابقه ی کشور آمریکا بعدا نظر دهید.با تشکر
  • علی IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    8 1
    بسم الله/ رابطه مستقیم با کشور بزرگ و پیشرفته آمریکا اگر به "نفع ایران" باشه خوبه/ شاید باید آزمایش کنیم!؟/ فکر کنم خیلی از کشورها آزمایش کردن! اسلام و اصول انقلاب جای خود تصمیم عقلانی چیه؟
  • شایان A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    9 4
    با عرض سلام و احترام پیشنهاد جالبی ارئه کردند آقای دکتر ، به نظر بنده نیز روش صحیح این است که این دست اقدامات تایید یا ردش به مردم واگذار گردد. و به قول معروف: میزان رای ملت است.
  • عادل حسن زاده IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    2 0
    خیلی بهتر که دوست بشن