جایزه پن/پینتر به نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار رسید

تام استوپارد نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی برنده جایزه ادبی پن/پینتر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جایزه پن/پینتر سال 2009 توسط بنیاد خیریه نویسندگان «پن» به یاد هارولد پینتر نمایشنامه‌نویس برنده جایزه نوبل با هدف گسترش آزادی بیان تاسیس شد.

سر تام استوپارد 76 ساله امسال برنده این جایزه شد و هفتم اکتبر در جریان مراسمی در کتابخانه بریتانیا این جایزه را دریافت و سخنرانی می‌کند.

استوپارد برای فیلمنامه «شکسپیر عاشق» برنده جایزه اسکار شده و نویسنده نمایشنامه‌های مهمی چون «آرکادیا»، «چیز واقعی» و «روزنکرانتس و گلدستین مرده‌اند» است.

هیئت داوران برنده را از میان نویسندگان «جسور و ثابت قدم» انتخاب می‌کند. هیئت داوران امسال جایزه پن/پینتر متشکل از کریستوفر بلاند برنده سال 2012 این جایزه، کرول آن دافی نویسنده و شاعر، آنتونیا فریزر همسر پینتر و نویسنده، دیوید لان و جیلیان اسلووو (رئیس هیئت داوران و رئیس موسسه پن انگلیش) بود.

اسلووو که زاده آفریقای جنوبی است گفت: «داوران همگی بر سر اینکه آثار تام استوپارد درتمام کارنامه حرفه‌ای‌اش همسو با معیارهای چالشی هارولد پینتر برای یک نویسنده واقعی است، به توافق رسیدند... به گفته پینتر مهم‌ترین ویژگی‌های یک نویسنده شجاعت و صداقت او و اراده و پایداری‌اش در بیان واقعیات آنطور که هستند، است.»

هارولد پینتر که فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس آثار مهمی مثل «خیانت» است سال 2008 در سن 78 سالگی درگذشت.

استوپارد در تعریف و تمجید از پینتر او را «یکی از دلایل اصلی نمایشنامه‌نویس شدن» خودش معرفی کرد.

استوپارد درباره پینتر گفت: «همیشه سعی کرده‌ام «نمایشنامه پینتری» ننویسم، اما از جهات دیگر با گذر سال‌ها، پینتر به الگویی برای نوشتن بی‌باکانه بدل شده که موسسه پن مشوق آن است.»

استوپارد به همراه کمیته «نویسندگان در خطر» موسسه پن دیگر برنده امسال این جایزه را از میان نویسندگان غیربریتانیایی انتخاب می‌کند.

سال گذشته کرول آن دافی به همراه نویسنده اهل سوریه سمر یزبک برنده این جایزه شد. این نویسنده سوری کتاب «زنی در میانه تیراندازی» را براساس خاطراتش از اولین روزهای درگیری در سوریه نوشته است.

بی‌بی‌سی / 31 ژوئیه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =