فهیمه حسن میری: تفکیک جنسیتی و تاسیس دانشگاههای ویژه دختران و پسران، محروم کردن دختران و پسران از تحصیل در بعضی رشتههای دانشگاهی، بازنگری در سرفصلهای دروس دانشگاهی، تحول در رشتههای علوم انسانی و تغییر و کاهش ظرفیت بعضی رشتهها مثل مطالعات زنان، بازنشستگی زودهنگام اساتید، افزایش پردیسهای خودگردان یا همان شعب پولی دانشگاههای دولتی و بسیاری از موارد دیگر، موضوعاتی بودند که در دولت دهم اتفاق افتادند و انتقادهایی را به همراه داشتند.
اما وزیر بعدی باید چه اولویت هایی را در آموزش عالی در نظر داشته باشید. در جدول زیر می توانید نظر برخی کارشناسان حوزه آموزش عالی درباره این که وزیر بعدی چه کارهایی بکند و چه کارهایی نکند را بخوانید:
نام / سمت |
ویژگیهای وزیر علوم دولت یازدهم |
اولویتهای کاری وزیر علوم دولت یازدهم |
محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس |
داشتن جایگاه علمی بالا، اعتدالگرایی، دارای اشراف در مسائل سیاسی داخلی دانشگاه و بیرون دانشگاه، دارای تخصص و تجربه علمی مناسب و جایگاه علمی بالا در داخل و خارج از خارج از کشور |
انجام مناظرهها و مباحث سیاسی در کرسیهای دانشگاهی با پرهیز از سیاستبازی و سیاستکاری، پیاده کردن اقتصاد دانشبنیاد در این وزارتخانه، پایبندی به سه سند مهم کشور یعنی نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاهها و سند پنجم توسعه |
جعفر توفیقی، وزیر علوم دولت اصلاحات |
وابستگی جناحی چندان اهمیت ندارد بلکه کسی که میخواهد مسئولیت وزارت علوم را داشته باشد باید نهاد دانشگاه را خوب بشناسد و بداند با چه سبک مدیریتی میتوان ظرفیت دانشگاهها و ظرفیت علمی کشور را به حداکثر رساند |
اجرای قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه مبنی بر هیات امنایی شدن دانشگاهها و اجرایی کردن بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم که عیناً هم در برنامه پنجم تکرار شده و تصریح میکند که دانشگاهها از کلیه قوانین و مقررات کشور مستثنی هستند و صرفاً با مصوبات هیات امنای خودشان اداره میشوند |
محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیراز |
توانایی برای ساماندهی آموزش عالی کشور، معتقد به دین و فرهنگ اسلامی، مقید به تفکر انقلابی و پایبند به مبانی و ارزشهای فرهنگی انقلاب اسلامی |
توجه به کیفیت دانشگاهها به جای افزایش تعداد آنها، ایجاد دانشگاههای قوی با امکانات خوب آزمایشگاهی، فضای آموزشی، امکانات رفاهی و فرهنگی در هر استان به جای راهاندازی دانشگاه در تمام شهرها |
اسفندیار اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس |
دارای شخصیت دانشگاهی، دارای تسلط کامل به مسائل آموزشی و پرهیز از وارد شدن به مسائل حاشیهای |
در درجه اول ایدهآلها را شناخته و برای پیگیری مشکلات وارد عمل شود، یک برنامهریزی چندساله برای حل مشکلات و رسیدن به اهداف مد نظر داشته باشد و بداند آموزش یک فرایند زمانبر است و با بخشنامه نمیتوان به آن پرداخت |
دکتر محمدعلی زلفی، رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان |
دارای کارنامه ریاست دانشگاه، دارای مقبولیت در جامعه علمی، شناخته شده در صنف و رشته خود به عنوان یک فرد صاحب نظر و صاحب مکتب، متعهد، معتدل، متخصص، انقلابی و با روحیه جهادی |
استفاده از تمام پتانسیلهای افراد، پیاده کردن تفکر شایسته سالاری در رفتار و گفتار و کردار خود |
علی آهونمنش، رییس اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی |
قانونگرا بودن، توانمند در اداره فضاهای دانشگاهی، تحصیلکرده، باتجربه و برخاسته از فضای دانشگاهی |
به رسمیت شناختن استقلال دانشگاهها نه این که تمام قدرت در دست وزارتخانه باشد، دادن اختیار به دانشگاهها برای انتخاب اساتید، انجام بازنشستگیها بر اساس قانون و نه به طور سلیقهای |
عباس سلیمینمین، استاد دانشگاه و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران |
آشنا با مسائل فرهنگی و سیاسی، دارای توانایی هدایت فکری، دارای سعه صدر برای تحمل نظرات مخالف |
پیش بردن دانشگاهها به سمت آزاداندیشی که منجر به تولید اندیشه شود، توسعه بحثهای فکری در دانشگاه، انتخاب کادری مناسب برای این وزارتخانه |
نصرالله گرامی، رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان |
آشنا با جزئیات وزارتخانه، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، داشتن برنامه و اشراف بر مشکلات آموزشی، پژوهشی، عمرانی و فرهنگی دانشگاهها |
توجه به بحث پژوهش در دانشگاهها، رسیدگی به بودجه دانشگاهها، انجام آمایش آموزشی با توجه به نیاز مناطق، بر اساس استاندارد و بدون هرگونه موضعگیری |
سعید معیدفر، جامعهشناس و استاد دانشگاه |
دارای شخصیت فرهنگی، تخصص و تجربه در مدیریت، آشنایی کافی با نهادهای دانشگاهی و احترام به شان اساتید و دانشجوها، آشنا با حساسیتهای فرهنگی |
بازگرداندن فضای اعتماد، تحرک و نشاط به دانشگاهها و همچنین تلاش برای جبران اشتباهاتی که در دو دولت قبل انجام شد از قبیل تحقیر اساتید، تفکیک جنسیتی، تبعیض جنسیتی، تغییرات علوم انسانی و کنارگذاشتن اساتید خبره |
محسن افشارچی، رییس دانشگاه زنجان |
فردی آشنا و مسلط به مسائل آموزشی و دانشگاهها تا بتواند برای تقویت پایههای علمی جمهوری اسلامی گام بردارد |
تاسیس و تجهیز آزمایشگاهها و پژوهشکدهها برای مقطع دکتری، رتقای امکانات برای اعضای هیات علمی، شکستن پروژههای سنگین و تقسیم آنها بین سایر دانشگاههای قوی، بازگرداندن فضای نشاط به دانشگاهها، اختصاص عادلانه بودجه به دانشگاهها |
47234
نظر شما