این شب‌ها، نمایش شهاب‌های درخشان تابستانی را از دست ندهید

با نزدیک‌شدن به هفته سوم مردادماه و اوج شهاب‌باران برساووشی، آسمان شب شاهد عبور آذرگوی‌ها و شهاب‌های درخشان زیباترین شهاب‌باران سالیانه است. این فرصت را از دست ندهید.

این شهاب‌باران در اثر عبور زمین از میان ذرات برجامانده از دنباله‌دار سویفت-تاتل اتفاق می‌افتد. ذرات این دنباله‌دار با سرعت حدود 60 کیلومتر بر ثانیه به جو زمین برخورد می‌کنند و بررسی‌های دانشمندان نشان داده که شهاب‌باران برساووشی دارای بیشترین تعداد آذرگوی‌ها در میان شهاب‌باران‌های سالیانه است. آذرگوی به شهاب درخشانی گفته می‌شود که از سیاره ناهید (با قدر ظاهری 4-) نیز پرنورتر باشد.

شهاب‌باران برساووشی امسال در بامداد 22 مرداد به اوج فعالیت خود می‌رسد و رصدگران می‌توانند در ایده‌آل‌ترین شرایط رصدی، در هر ساعت حدود 100 شهاب را به چشم ببینند.

تصویر زیر را پطر هورالک، شب گذشته در منطقه اوپیس در جمهوری چک گرفته است. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    6 0
    پارسال اوج بارش دقیقا همزمان بود شبی که درآذربایجان زلزله رخ داد!!!!امیدوارم امسال بتونیم شهاب باران رو بی هیچ دغدغه ای رصد کنیم.مرسی ازخبر آن لاین و تیم دانش
  • من IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 0
    سلام . لطفا ساعت اوج شهاب باران و اینکه کدوم قسمته آسمون رو نگاه کنیم هم بگین . خیلی ممنون .
    • مریم IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      1 0
      اوج بارش معمولا بعد از نیمه شب وموقعی که صورت فلکی برساووش از افق شمال شرق بالا میاد خواهد بود.کانون بارش در سمت شرق وشمال شرق خواهد بود وهرچه به صبح نزدیکتر بشیم تعداد شهابها بیشتر میشه.
  • مریم IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    1 0
    اوج بارش بعد ازنیمه شب خواهدبود.صورت فلکی برساووش بعد ازنیمه از افق شمال شرق آسمون بالا میاد و هرچه به صبح نزدیکتربشیم تعداد شهابها افزایش پیدا میکنه.کمی بالاترازصورت فلکی برساووش،صورت فلکی ذات الکرسی یا دبلیو قراره داده که شکل دبلیو مانند ش راهنمای خوبی برای پیدا کردن کانون این شهاب بارش هست.
  • من IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    از راهنماییت واقعا ممنون . امیدوارم امشب آسمون صافه صاف باشه و کلی شهاب ببینی . خوش بگذره.