در حالی که تنها 11 روز به اجرای سوئیت سمفونی «خلیج فارس» مانده، هنوز مجوز اجرای آن توسط دفتر موسیقی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سوئیت سمفونی «خلیج فارس» که صبح یکشنبه 13 مرداد در برج میلاد برگزار شد، زیر سایه مسائل غیر هنری چون صادر نشدن مجوز و تحریم تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، شهرداد روحانی درباره سوئیت سمفونی خلیج فارس، گفت: «من این قطعه را حدود 2 سال پیش به سفارش انجمن موسیقی هرمزگان نوشتم و بخش‌هایی از آن را اردیبهشت 91 در تالار وحدت با همکاری ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر اجرا کردم. پس از آن به پیشنهاد بانک سامان، این اثر را با ارکستر سمفونیک لندن ضبط کردم که قصد داریم به صورت صحنه ای آن را در 24 و 25 مرداد اجرا کنیم.»

او ادامه داد: «سوئیت سمفونی خلیج فارس متشکل از 12 قسمت است که در آن زیبایی‌های ایران را به زبان موسیقی بیان کرده‌ام و نام‌های بخش‌های گوناگونش را بر اساس اسم مناطق موجود در جنوب کشور انتخاب کردم.»

شهرداد روحانی

نشست خبری سوئیت سمفونی «خلیج فارس»

این رهبر ارکستر با بیان اینکه موسیقی که برای این اثر نوشتم کاملاً تصویری است، بیان داشت: «خوشحالم که موقعیتی پیش آمده که می‌توانم این اثر را در کشورم اجرا کنم و همزمان با اجرا سی دی آن نیز رونمایی شود.»

در بخش دیگری از این نشست، شهرداد روحانی به سئوالات خبرنگاران در خصوص وضعیت ارکستر سمفونیک تهران پاسخ داد و افزود: «من از طریق رسانه‌های داخلی از اتفاقات پیش آمده برای ارکستر سمفونیک تهران مطلع شده‌ام، چرا که این جریانات با حضورم در ایران همزمان شده بود. با این حال باید گفت که این اجرا از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود و نوازندگانی که در ارکستر سمفونیک فعالیت می‌کردند اگر علاقه ای داشته باشند می‌توانند در این اجرا در کنارمان باشند.»

این آهنگساز ادامه داد: «ما نوازندگان زیادی در ایران نداریم به همین دلیل وقتی قرار است چنین برنامه‌هایی انجام شود، قطعاً باید بخشی از نوازندگان ارکستر سمفونیک هم حضور داشته باشند. ولی با این حال و با توجه به اتفاقات موجود، من به تصمیم نوازنده های ارکستر سمفونیک برای عدم همکاری با این ارکستر خصوصی احترام می‌گذارم.»

او افزود: «کار ارکستر سمفونیک باید از طریق مسئولین پی گیری شود چرا که این عزیزان خواسته های به حقی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.»

شهرداد روحانی ادامه داد: «من صد درصد از خواسته های ارکستر حمایت می‌کنم و روزشماری می‌کنم تا مشکلات آن حل شود.»

در ادامه این نشست، سید احمد طاهری، مدیر بانک سامان گفت: «باعث افتخار ماست که ناممان در کنار نام استاد روحانی قرار گرفته است. همچنین سعادتی نصیبمان شده که بتوانیم سهم کوچکی در حمایت و پشتیبانی از گسترش فرهنگ و هنر داشته باشیم.»

محمد حسین تفرشی مدیر برگزاری این کنسرت هم در خصوص چگونگی تشکیل ارکستری خصوصی برای اجرای این اثر با وجود تحریم‌های نوازندگان ارکستر سمفونیک گفت: « از ابتدا تصمیم بر این بوده ارکستری که آماده می‌شود، تلفیقی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر سمفونیک صدا و سیما و نوازندگانی خارج از این دو ارکستر باشد. بر این اساس من عدم همکاری دوستان ارکستر سمفونیک تهران را مشکل عمده ای برای این اجرا نمی‌بینم.»

او همچنین در خصوص زمان تمرین ارکستر با توجه به نزدیک شدن به روزهای اجرا تاکید کرد: «پیش بینی زمان تمرین از سوی آقای روحانی برای ارکستر 4 جلسه منتهی به اجرا بوده که در شرایط کنونی نیز همین زمان را خواهیم داشت. در حال حاضر نیز گروه کر تمرینات خود را انجام می‌دهد و برای نوازندگانی که از سوی دفتر موسیقی نمی‌توانند با ما همکاری داشته باشیم جایگزین انتخاب کرده‌ایم.»

تفرشی ادامه داد: «کشور ما به ارکستر سمفونیک دولتی و ملی احتیاج دارد و بر این اساس تشکیل یک ارکستر برای اجرای خصوصی عنادی با جریان ارکستر ملی و سمفونیک ندارد.»

در پایان این نشست، حمید اسفندیاری مدیر موسسه آوای باربد درباره اجرای این اثر در جشنواره موسیقی مقاومت گفت: «از مدت‌ها پیش زمان برگزاری این اجرا را در تاریخ 24 و 25 مردادماه در نظر داشتیم که البته با رایزنی‌هایی به 30 و 31 مردادماه موکول شد. اما زمانی که برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی مراجعه کردم، بابک رضایی مدیر اجرایی جشنواره موسیقی مقاومت و علیرضا پاشایی سرپرست دفتر موسیقی از من خواهش کردند که زمان اجرا را به همان موعد اولیه برگردانم تا در زمان روزهای برگزاری جشنواره مقاومت باشد.»

او ادامه داد: «اگر قرار بود این اجرا در جشنواره مقاومت باشد دیگر نیازی به گرفتن مجوز ندارد اما ما هیچ تعهدی برای اجرا در جشنواره مقاومت نداریم و البته جوابی هم به دوستان مبنی بر اجرا یا عدم اجرا در این جشنواره ندادیم هدف ما بر این است که این اجرا به صورت خصوصی برگزار شود و در حال حاضر نیز پیگیر گرفتن مجوز آن هستیم .»

اسفندیاری در خاتمه تاکید کرد: «اگر مجوز این اجرا را دریافت کنیم به صورت خصوصی به روی صحنه خواهیم رفت ولی اگر صادر هم نشود اجازه نمی‌دهیم این برنامه بنام جشنواره مقاومت ثبت شود.»

سوئیت سمفونی خلیج فارس در حالی قرار است 24 و 25 مرداد در مرکز همایش‌های برج میلاد اجرا می‌شود که تا امروز برای دریافت مجوز و اجرا در جشنواره مقاومت و یا اجرای خصوصی، در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

عکس‌ها: ایسنا

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عمار A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    11 8
    به نظر من با این که آقای شهرداد روحانی گفته اند از نوازندگان ارکستر سمفونیک حمایت می کنند، اما در عمل اعتصاب نوازندگان ارکستر را به رسمیت نمی شناسند. در حالی که ارکستر سمفونیک بیش از یک سال است که بی دلیل تعطیل شده است، رهبران ارکستر نباید پشت نوازندگان را خالی کنند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    40 5
    همه آنهایی که موسیقی را میشناسند حتما یکی از بزرگترین اهنگ سازهای دنیا را نیز میشناسند منظورم یانی هست حتما همه اینها رهبری ارکستر این آهنگ ساز را که در سال 1998 در کلکته هند اجرا شد را هم میشناسند منظورم شهراد روحانی هست.همه میدانند که یانی در برنامه های خود از بهترین و باتجربه ترین و سرشناس ترین و ماهرترین و هنرمندترین و مسلط ترین و....موزیسینها استفاده میکند.همه میدانند که برای اجرای کنسرت یانی چطور از هر جای دنیا خود را به محل اجرا میرسانند آنوقت جناب شهراد روحانی با آن همه عرق ملی آمده اند نام ایران را پرآوازه تر از قبل به دنیا بشناسند اونوقت کل وزارت ارشاد و نهادهای دولتی و خصوصی نمیتوانند به یک جمع بندی مثبت در جهت کمک به این رهبر بزرگ ارکستر برسند.واقعا چه انتظاری میشود داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • مازیار IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      3 13
      از شهداد روحانی ، بزرگتر هم وجود دارد.اینقدر خودمان را اسیر نام ها نکنیم.تا چه زمانی باید افراد را با لقب های توخالی باد کنیم.چرا این عادت بد را ترک نمیکنیم؟
    • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      6 1
      کلکته هند نبود که انقدر معروف شد؛شهرداد روحانی در کنسرت آکروپولکو یک رهبر دیگر را به یانی معرفی کرد(که اگر اشتباه نکنم اهل تایلند بود)؛کنسرت معروف یانی در یونان بود که در این کنسرت(آکروپلیس)روحانی رهبری گروه را به عهده داشت.
  • ساعدی A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    18 0
    وقتی مجوز سمفونی خلیج فارس را صادر نمی کنند، چه جوری می خواهند از نام این آبراه ایرانی مقابل نام جعلی اش دفاع کنند
    • بی نام GB ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      0 0
      جناب این آقایون مسئول حتی یک ذره روی نام خلیج فارس تعصب ندارن....فقط مردم بیچاره دارن خودشونو به این در و اون در میزنن و حضرات بزرگواران ککشون هم نمیگزه...
  • مهرداد A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    دوست ارجمند ، جسارت نباشه اما این نکته رو باید بگم که بین اهالی موسیقی آکادمیک یانی و امثال ایشان بیشتر جنبه جذب عام و فان دارند . و نمی تونند برای ارزندگی فردی ملاک و اعتبار باشند. البته جناب روحانی جایگاه بالایی دارند ولی مقصدم "یانی" بود .