تلاش آمریکا برای تغییر شکل بازیگران موثر خاورمیانه

آمریکا ئیها در راستای راهبرد از بین بردن حامیان فلسطین سیاست جدیدی در منطقه را در دستور کار قرار داده اند که در غیاب عناصر موثر در صحنه خاورمیانه و فلسطین فقط دو عنصر اصلی صهیونیستی و فلسطینی که رابطه ائی نا برابر دارند رو در روی هم باشند و خود به تعادل برسند. اما باید بتوان از اعلام آخرین جمعه ماه رمضان از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) برای وحدت نیروها، بسیج مادی و معنوی دنیای اسلام به منظور حمایت از فلسطین استفاده نمود و این از مهمترین راهبردهای صحنه خاورمیانه و جهان است.

 در استانه روز قدس امسال جهان کنونی در شرایط حساس و بحرانی بسر میبرد و مردم دنیا از دو بعد متفاوت شاهد تحولات سیاسی اجتماعی گوناگونی هستند.  از یک سو بحران مشروعیت رژیم های وابسته که باعث بیداری مسلمانان و خیزش مردم کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شد هم اکنون با توطئه های زیادی روبرو است و آمریکا سعی در انحراف این حرکتها و دخالت مجدد در سرنوشت آنها دارد. خیزشهای عمومی مردم خاورمیانه برای کسب حق تعیین سرنوشت و برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه بر اساس الگوهای فرهنگی و مذهبی خود و بدون دخالت و سلطه بیگانگان بر مقدرات کشور خویش سیاستمداران غربی و دوستان منطقه ائیشان را در تنگنا قرار داده است. اگر چه آنها برای غارت ثروت های ملی مردم این منطقه و نیازمند ساختن آنان سعی میکنند این حرکتها را مدیریت کرده و سیاستهای خود را به طرق مختلف دنبال کنند ولی روند روبه رشد بیداری مردم منطقه مایه امیدواری بیشتر مردم تحت سلطه دنیا و مخصوصا" مردم شریف فلسطین شده است. مردمی که تحقیر و رنج و غم مبارزه شصت ساله اشان باعث همین خیزش عمومی در کشورهای خاورمیانه شده است.
در بعد دوم اوضاع خاورمیانه امسال است که در آستانه روز قدس داغتر از تابستانش است. سفر ها و تلاشهای مقامات و دیپلماتهای آمریکائی در کشورهای منطقه در حقیقت نشانه هایی جدی از یک روند جدید در سیاست سازی آمریکا، تغییر روند و شکل بازیگران موثر خاورمیانه و مدیریت تحولات منطقه برای تثبیت امنیت رژیم صهیونیستی که به غلط در حوزه امنیت ملی آمریکا تعریف شده، می باشد. بهم زدن اوضاع سوریه حتی به قیمت راه افتادن جنگ طائفی و تقسیم کشور، کودتا در مصر، بازگذاشتن دست ترکیه، سعودی و قطر به تسلیح نیروهای تند رو و ضد شیعه که باعث بی خانمانی و کشت و کشتار مردم مسلمان بی گناه شده است از جنایات جنگی کمتر نیست. دست و دامن آمریکا و دوستانش آلوده به این خونریزی هاست آنها از عواقب آن در امان نخواهند بود. آنها بدون شناخت نیروهای موثر منطقه به بهم زدن توازن استرتژیک، راه انداختن جنگهای نیابتی، کوچ دادن نیروهای تند رو به مناطقی که امکان جنگهای طائفی وجود داشت و صرفا" برای تامین امنیت و منافع رژیم صهیونیستی دست به این اقدامات زده اند که روزی باید پاسخگو باشند.
مشغولیت ایران به مسائل داخلی، تغییر و تحول سخت مدیریت کلان کشور و حواشی آن، تشکیل دولت جدید و اولویتهائی نظیر سر و سامان دادن به وضع اقتصادی و معیشتی کشور. غیبت مصر که خود درگیر یک زایمان سخت و مبارزه قدرت است و سعودی که درگیر بحران جانشینی و مسابقه درونی به سردمداری بندربن سلطان برای ساقط نمودن بشار اسد به منظور تحکیم موقعیت خود در داخل خاندان سعودی و سوریه و لیبی که در پرتو راهبرد زمین سوخته و عراق که درگیر مسائل طائفی و دیگر رمق و فضائی برای حمایت از قضیه فلسطین و اولویت قائل شدن برای قضیه خاورمیانه برای آنها نمانده است. و مهمتر از همه حماسی که تنهاست و تنها چند گروه اسلامی و میهن پرست فلسطینی هستند که شعله نجات فلسطین را روشن نگه می دارند.
آمریکائیها فرایند جدید نقشه راه را که منجر به شکل گیری دو دولت می شود را در حالی دنبال می کنند که صهیونیستها از حمایتهای مادی و معنوی آنها برخوردارند و فلسطینیها محروم از حمایت جهان اسلام که رابطه ائی نا متقارن و نابرابر در صحنه تحولات جهانی و منطقه ائی است و بعید به نظر می رسد دستاورد زیادتری از گذشته داشته باشد ولی به تضادهای درونی عناصر اصلی این ماجرا یعنی فلسطینیها و نیز کشورهای مسلمان دامن می زند. امسال در آستانه روز قدس فلسطین نیاز به روحی جدید دارد تا در کالبد به شدت گرفتار انواع امراض آن بدمد. امسال فلسطین نیاز به خون جدیدی دارد تا بدن ضعیف نگه داشته شده اش و تن نحیف مانده اش را دوباره سرپا کند تا خودشان حق خویش بستانند، انشاالله.
منبع سایت جماران مورخ 11/5/1392

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    خواهشا یک بار برای همیشه این مورد سوریه رو برای حداقل من مشخص کنین ؟ مدام از به هم زدن اوضاع سوریه دادسخن میرانید ولی سوال من اینه که سوریه چه فرقی با بقیه جهان عرب داره؟ چرا روزی که بهارعربی در تونس شروع شد و به مصر و یمن ولیبی رسید سر از پا نمیشناختید وبه به و چه چه میکردین؟ چرا قیام مردم بحرین تمام 24ساعت اخبار صدا وسیما رو پر کرده بود؟ ولی نوبت به سوریه و مردم بینوای انجا که رسید همه چیز برعکس شد. مردم ازادیخواه سوریه که از دست رژیم بعثی حاکم به تنگ امده بودن تبدیل به تروریست شدن!! واقعا چرا؟ایا بشار از بن علی مبارک یا قدافی دموکرات تر و ازادمنش تر است؟!!همهشون سروته یه کرباسن والسلام .