شانا نوشت:

مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران با تاکید بر این که مهندس زنگنه نماد درخشان مدیریت جهادی، اعتقادی و بدون ادعا در نظام جمهوری اسلامی است، گفت: ایشان از مقبولیت قابل توجهی در صنعت نفت برخوردار است و امید است با رای بالا سکان وزارت نفت را به دست بگیرد.

 مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران با تاکید بر اینکه مهندس زنگنه با صنعت نفت آشنایی کامل دارد، گفت: ایشان از مقبولیت قابل توجهی در صنعت نفت برخوردار است و با توجه به جایگاه کارشناسی و روحیه جهادی امیدوارم بتوانند رای لازم را برای حضور در جایگاه وزارت نفت در دولت یازدهم کسب کنند.

وی با اشاره به سابقه ٢٢ ساله حضور مهندس زنگنه در وزارتخانه‌های مختلف و ١٦ سال سابقه در بخش انرژی گفت: ایشان یکی از وزیران مقتدر و با درایت دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و در شرایط کنونی که فشارها و هجمه های زیادی بر صنعت نفت وارد می شود صنعت نفت به چنین فرد شجاع و جهادی نیاز دارد.

حیدر بهمنی که در زمان وزارت زنگنه از مدیرعاملی شرکت ملی حفاری ایران برکنار شده بود، گفت: به دلیل اختلاف دیدگاه کاری که با ایشان داشتم با وجود دوستی و رفاقتی که از سال های گذشته بین ما بود، وی تصمیم به برکناری بنده گرفت و اجرای تصمیم های کاری بدون در نظرگرفتن روابط شخصی و سیاسی از شاخص های بازر و ارزشمند ایشان است.

وی ادامه داد: پس از این جابه جایی به شرکت کالای نفت لندن منتقل شدم و هم اکنون نیز در آستانه بازنشستگی هستم.

مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران گفت: برخی مباحث مبنی بر نگاه باندی، جناحی و سیاسی برای بکارگیری افراد و گروه ها در زمان وزارت مهندس زنگنه مطرح بود، ولی ایشان همواره به بدنه نفت با نگاه کارشناسی نگاه می کردند و نتیجه این نوع نگرش نیز آباد شدن منطقه بکر و خشک عسلویه و تبدیل آن به بزرگترین قطب انرژی است؛ به گونه ای همه تاسیسات نفتی و پالایشگاهی که امروز در این منطقه در حال فعالیت است در زمان مدیریت جهادی و اعتقادی ایشان پایه ریزی شد.

وی تصریح کرد: آیت الله شاهرودی، رییس وقت قوه قضاییه نیز پس از بررسی اموال وزرای وقت در رسانه های جمعی اعلام کردند که بیژن زنگنه، یکی از سالم ترین و دست پاک ترین وزرای کشور است.

بهمنی تاکید کرد: در زمان وزارت مهندس زنگنه بیش از صدها قرارداد بسته شد که هر کدام از آنان سود هنگفتی برای کشور به همراه داشت ولی اینگونه برخورد و تخریب ها بخاطر وجود برخی ابهام ها و مشکلات در یک قرارداد خارج از منطق و انصاف است و هر فردی ممکن است در مسیر خدمت و وظیفه خود دچار مشکلاتی شود ولی انصاف آن است که ملاک قضاوت در مورد افراد یک نگاه جامع و کلی باشد، در این صورت است که می توانیم تصمیم صحیح تر و خدا پسندانه تر را بگیریم.

بدنه تخصصی صنعت نفت باید تقویت شود

مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران با بیان این که حدود هشت سال از دوران خدمت خود را در زمان وزارت مهندس زنگنه در صنعت نفت سپری کرده، در باره روند انجام فعالیت های این صنعت در زمان وزارت ایشان گفت: با توجه به وابستگی ١٠٠ درصدی صنعت نفت کشور پیش از انقلاب اسلامی، این صنعت برای رسیدن به خودکفایی و دستیابی به پیشرفت و توسعه نیاز به افرادی متخصص با روحیه جهادی داشت که در مدت پنج تا ١٠ سال بتواند خلاء کار و اقدام های انجام نشده برای رسیدن به اهداف تعیین شده در این صنعت را پرکند.

بهمنی ادامه داد: در دوران وزارت هشت ساله مهندس زنگنه در نفت، تجربه ایشان در سال های حضور در جبهه و خدمت در جهاد سازندگی، عامل مهمی در تقویت روحیه جهادی ایشان بود. یکی از فاکتورهای شاخص رفتاری ایشان، شجاعت در تصمیم گیری و صداقت در برخورد بود، ایشان با چنین روحیه و بینشی افراد و مدیران مختلف این صنعت را انتخاب کردند که نتیجه آن حضور چند تن از وزرا و معاونان وزیران پیشین و مدیران با سابقه در وزارت نفت بود که برای نخستین بار در صنعت نفت چنین حرکتی رخ داد.

نیاز صنعت نفت به روحیه شجاعت در تصمیم گیری و مدیریت قوی زنگنه

مهندس بهمنی حضور افراد با سابقه های مختلف مدیریتی مرتبط با حوزه صنعت نفت در جایگاه های مختلف این صنعت در دوران وزارت زنگنه را کم سابقه دانست و گفت: تسلط کاری و روحیه مدیریتی ایشان کمک بزرگی به تقویت بدنه کارشناسی صنعت نفت کرد؛ این درحالی است که در سال های اخیر، این مهم محقق نشد، هرچند در دوران وزارت مهندس نوذری نیز تلاش هایی در این زمینه انجام شد و شاهد حضور افراد با تجربه در صنعت نفت بودیم.

مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران مهاجرت کارشناسان و مدیران با سابقه نفتی از این صنعت را یکی از مشکلات کنونی صنعت نفت برشمرد و گفت: یکی ازعواملی که کشورها را از حیطه قدرت خارج می کند خالی شدن مدیران با تجربه و نخبگان دانشگاهی از بدنه تخصصی کشور است و هم اکنون کشور به چنین افرادی نیاز دارد و اختلاف سلیقه و جهت گیری فکری نباید مانع حضور افراد با تجربه و کارشناس در صنعت نفت شود.  

وی یکی از دستاوردهای زمان وزارت مهندس زنگنه را توسعه بخش حفاری اعلام و تصریح کرد: با تلاش هایی که از سال های پس از پیروزی انقلاب و در زمان وزارت مهندس زنگنه با اعتماد به متخصصان داخلی انجام شد، موفق شدیم تجربه ١٠٠ ساله شرکت های خارجی در زمینه حفاری را کسب کنیم و به یکی از صادر کنندگان تجهیزات این صنعت نیز تبدیل شویم.

بهمنی آغاز توسعه ١٠ فاز و به ثمر نشستن پنج فاز میدان مشترک گازی پارس جنوبی را از اقدام های موثر زمان وزارت زنگنه دانست و گفت: آغاز توسعه فازهای پارس جنوبی در حالی بود که بسیاری هنوز به توانمندی شرکت های داخلی اعتماد نداشتند و حضور شرکت ملی حفاری ایران در بخش توسعه میدان های گازی در دریا در قالب قراردادهای کلید در دست بسیار بعید و دور از انتظار بود، ولی همزمان با خروج شرکت هالیبرتون از پارس جنوبی با تصمیم به موقع و اعتماد مهندس ترکان، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس (در زمان وزارت زنگنه در نفت) شرکت ملی حفاری ایران جایگزین این شرکت آمریکایی شد و برای نخستین بار بود که مدیریت حفاری فازهای پارس جنوبی در قالب قرارداد کلید در دست به یک شرکت ایرانی واگذار که در نتیجه آن حفاری ٢٢ حلقه چاه با موفقیت انجام شد.

وی تحقق این مهم را نتیجه انتخاب مدیران شایسته در صنعت نفت در زمان وزارت مهندس زنگنه دانست و گفت: همزمان با حفاری فازهای ٩ و ١٠، مدیریت حفاری فازهای ١٤ و ١٧ و ١٨ نیز به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شد.

ضرورت اعتلای وجه بین المللی صنعت نفت ایران

مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران حفظ جایگاه صنعت نفت در سطح بین المللی را یکی از دستاوردهای مهم دوران خدمت مهندس زنگنه دانست و گفت: در این دوران صنعت نفت ایران در سطح بین المللی جایگاه ویژه ای داشت؛ به گونه ای که همزمان شرکت های مطرح آمریکایی و اروپایی در پروژه های مختلف از جمله توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی فعالیت داشتند و با توجه به نیاز ایران به رابطه متقابل با کشورهای دیگر جهان برای تولید و صادرات نفت، ایشان توانستند با ایجاد تعادل و اعتماد زمینه لازم را برای همکاری و ارتباط  دوطرف فراهم کند.

بهمنی یادآور شد: وجه بین المللی صنعت نفت ایران در زمان وزارت مهندس زنگنه به جایگاه واقعی خود بازگشت و ایشان از فرصت های مختلف برای اعتلای این جایگاه استفاده بهینه کردند.

صدور فرمان "به جای خود" در صنعت نفت ضروری است

مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران که هشت سال از دوران خدمت خود را در زمان وزارت نفتی زنگنه سپری کرده است، در تشریح پیشنهادهای خود به مهندس زنگنه با توجه به شرایط کنونی اعمال محدودیت ها نسبت به یک دهه گذشته گفت: هم اکنون صنعت نفت دوران سختی را پشت سر می گذارد، از یک سو به دلیل خارج شدن شمار زیادی از متخصصان و مدیران با تجربه، بدنه کارشناسی این صنعت خالی شده، بنابراین ضروری است ایشان در نخستین گام با به کارگیری افراد با تجربه این مشکل را حل کند.

وی افزود: در شرایط کنونی باید فرمان "به جای خود" در صنعت نفت صادر شود و هر شخصی در جایگاه تخصصی و حرفه ای خود قرار گیرد و در صورتی که افراد متخصص در راس کارها قرار گیرند بسیاری از مشکلاتی که امروز صنعت نفت با آنها مواجه است از جمله تحریم، حل خواهد شد و با وجود فضایی که در برخی محافل بر علیه مهندس زنگنه راه افتاده است، کار ایشان بسیار سخت و پیچیده است و باید همه توان و اعتبار خود را برای هموار کردن این راه بگذارد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری ایران، ضرورت توجه به تقویت توان سازندگان داخلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضروری است مهندس زنگنه با توجه به نگاه مثبتی که به شرکت های داخلی دارند به این مهم توجه ویژه داشته باشند تا علاوه بر تامین نیاز داخل در زمینه کالا و تجهیزات صنعت نفت صادر کننده شویم.

توجه نکردن به تخصص در تعیین جایگاه شغلی افراد در صنعت نفت

بهمنی با انتقاد از رعایت نشدن سلسله مراتب تخصصی برای تعیین جایگاه افراد در صنعت نفت در چند سال اخیر گفت: صنعت نفت، صنعت تخصصی و پیچیده ای است و مسیر تعریف شده ای برای "مدیر شدن" در این صنعت وجود دارد که بدون توجه به تخصص و تجربه نباید از این مسیر عبور کرد، به عنوان مثال در صورتی که شخصی بخواهد رییس دستگاه حفاری شود باید حداقل ١٠ سال مراحل مختلف را طی کند ولی متاسفانه هم اکنون در انتصاب افراد به این مهم توجه نمی شود.

وی با اشاره به بیش از سه دهه سابقه حضور در صنعت نفت در تشریح روند فعالیت های خود از سال ١٣٥٥ تا سال ١٣٧٤ در صنعت نفت گفت: سال ٥٥ پس از ورود به صنعت نفت به عنوان تکنسین در واحد خدمات فنی چاه ها مشغول فعالیت شدم و پس از ١٩ سال کسب تجربه در سمت های مختلفی در مناطق عملیاتی جنوب در سال ٧٤ به سمت مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران منصوب شدم که طی این مسیر بدون کسب دانش و تجربه، منطقی نبود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    18 0
    قویتر از زنگنه نداریم.قطعا مجلس این موضوع را مد نظر قرار خواهد داد.
  • موج IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    ما آخرش نفهمیدیم که بهمنی بازنشسته شده یا در آستانه بازنشستگی هست.البته ایشان باید پاسخگوی مسایل پیش آمده در ملی حفاری باشند.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    2 0
    حاج حیدر زیادی از پاکدستی حرف بزنی دلایل ورشکستگی ملی حفاری و فاکتور سازیهایهای زمان خودت رو میشه. برو بازنشستگیت رو بکن.