درباره محبوب‌ ترین شاه ایران که مردم عقیده دارند در رکاب امام عصر(ع) شمشیر می‌زند

کتاب «کیخسرو آرمان‌شاه ایرانیان» با تحقیق و تالیف افسانه خاتون‌آبادی چندی است توسط موسسه انتشاراتی جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، «کیخسرو: آرمان‌شاه ایرانیـان» پژوهشی است پیرامون شخصیت و خویشکاری کیخسرو از روزگاران اساطیری تا دوران متأخر. کیخسرو، محبوب‌ ترین شاه ایران، چهره‌ای متمایز نسبت به سایر فرمانروایان این سرزمین دارد، تا جایی که می‌توان او را «شاهِ آرمانیِ ایرانیان» نامید.

در کتاب دینی زرتشتیان ـ اوستا ـ با تکریم و احترام از او یاد شده، آمده است که به یاری ایزدان به خونخواهی پدرش ـ سیاوش ـ و اغریرث دلیر، افراسیاب تورانی را می‌کشد و بتکده کنار دریاچه چیچست (دریاچه اورمیه) را ویران می‌سازد. در متون پهلوی، کیخسرو شخصیتی برجسته دارد و فضایل بسیاری را به او نسبت می‌دهند.

بر اساس این روایات، او از جاودانانی است که در رستاخیز به یاری سوشیانس ـ موعود زرتشتیان ـ بر می‌خیزد. در منابع تاریخی دوره اسلامی نیز وقایع زندگی کیخسرو اغلب با طول و تفصیل زیاد آمده، او را پادشاهی محبوب و قابل احترام و گاه حتی از قول ایرانیان، در زمره پیامبران دانسته‌اند. در حماسه ملی ایران نیز حجم چشمگیری از ابیات منظومه به بیان سرگذشت کیخسرو اختصاص دارد و این نشان‌دهنده اهمیت شخصیت او در ذهن شاعر پرآوازة طوس است.

در شاهنامه، کیخسرو به صورت برترین شاه نمایانده شده است. شاهی که علاوه بر بهره‌مندی از فره کیانی، از ویژگی‌های پهلوانی نیز برخوردار است. جالب آن‌که چهره تابناک کیخسرو را هم در عرفان اسلامی و فلسفة اشراق می‌یابیم و هم در فرهنگ عامه و افسانه‌های بسیاری که در بین مردم مناطق مختلف ایران رواج دارد.
کیخسرو در اساطیر و حماسه‌ها و در متونی چون شاهنامه فردوسی و از همه مهم‌تر در اندیشه و تفکر اشراقی، جایگاهی والا دارد. کیخسرو فرزند سیاوش و فرنگیس و نوه کیکاووس و افراسیاب است و پس از مرگ دردناک پدرش به دستور افراسیاب، انتقام پدر را از پدربزرگ خود می‌گیرد.

کتاب در هفت بخش به معرفی و تحلیل شخصیت کیخسرو پرداخته است: «کیخسرو در متون اساطیری، کیخسرو در متون تاریخی دوره اسلامی، کیخسرو در حماسه ملی، جایگاه کیخسرو در فلسفه اشراق و متون عرفانی، افسانه جم، کیخسرو در باورهای عامیانه، همانندی‌های کیخسرو در اسطوره، تاریخ و ادبیات ملل»

نویسنده در موخره کتاب به طور کلی و خلاصه‌ به نتایج تحقیق خود و بررسی تفکرات بزرگانی چون شیخ اشراق درباره شخصیت کیخسرو می‌پردازد. معرفی و توضیح برخی واژه‌‌ها و نام‌ها در کتاب و همچنین نقد و بررسی دیگر منابع موجود - چه تاریخی و چه معاصر - پیوست‌های این کتاب است.

بنابراین گزارش، شاه آرمانی در منظر ایرانیان باستان، شهریار دینیار بود. یعنی کسی که جامع مقام دین و دولت است. چنین فردی، برخوردار از فرّ ایزدی، پیرو خرد و هماهنگ با کیش اهورامزداست؛ با هر آن‌چه بدی و پلیدی است می‌جنگد و دوستار هر آن چیزی است که فضیلت نامیده می‌‌شود؛ پاک و درست‌پیمان، عادل، دلیر و نیرومند است. چنین شاهی مایه برکت برای مردم و کشور خویش است. ریزش باران و فراخی نعمت و آبادی کشور همه به وجود دینیار و عدالت‌ورز او وابسته است.

مهر قسمتی از این کتاب را اینگونه منتشر کرده است:

«می‌گویند روزی یک نفر شکارچی برای شکار به کوه دنا می‌رود و گذارش به در غاری می‌افتد می‌بینید که یک اسب خیلی بزرگ آن‌جاست و دو تا بوته علف هم هست که وقتی اسب این یکی را می‌خورد آن یکی بوته بزرگ می‌شود؛ وقتی آن یکی را می‌‌خورد این یکی بزرگ می‌شود. علاوه بر آن یک چشمه آن دید و یک نفر را هم دید که آن‌جا خوابیده و قدش یازده گز است. شکارچی به داخل غار می‌رود. آن مرد دراز سرش را بلند می‌کند و می‌گوید: «چه کاره هستی؟»

شکارچی جواب می‌دهد: «شکارچی هستم.» می‌پرسد: «آن چیست که در دستت داری؟» شکارچی می‌گوید: «این تفنگ است و با آن شکار می‌زنم.» او می‌گوید: «یک تیر به کف دست من بزن ببینم.» شکارچی می‌گوید: «نه، دستت را سوراخ می‌کند.» آن مرد می‌گوید: «نترس بزن!» شکارچی با تیر به کف دست او می‌زند. مرد تیر را می‌گیرد و می‌گوید: «همین بود...!؟» آن وقت خودش تیری در چله کمان می‌گذارد و به سنگی می‌زند.

تیر هفده‌گز در سنگ فرو می‌رود. آن وقت از شکارچی می‌پرسد: «چه در جیب داری؟» شکارچی می‌گوید: «کمی گندم بوداده دارم.» آن مرد را می‌گیرد. آن وقت گندمی از جیب خودش در می‌آورد و می‌گوید: «ببین گندم این است!» شکارچی می‌بیند گندمی است به اندازه یک لوبیا و آن وقت یک دانه از آن گندم‌ها را به شکارچی می‌دهد و می‌گوید: «هر وقت که گندم به اندازه یک شاهدانه بشود دنیا هم آخر می‌شود و بدان که من کیخسرو هستم!» شکارچی همین که از غار بیرون می‌آید تخته سنگ خیلی بزرگی جلو در غار می‌افتد و اثری از غار دیده نمی‌شود. مردم عقیده دارند هر وقت امام زمان(عج) ظهور کرد کیخسرو هم در رکاب ایشان شمشیر می‌زند...»

این کتاب با 242 صفحه،‌ شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    51 74
    نوسترآداموس هم اینچنین پیشبینی آخر دنیا نکرد!!!! «هر وقت که گندم به اندازه یک شاهدانه بشود دنیا هم آخر می‌شود و بدان که من کیخسرو هستم!»
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    اسم ایرانیا رو نیارین ما فقط به اعراب ارادت داریم.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      کدوم اعراب؟ عربستان؟ مصر؟ لیبی؟ امارات؟ اردن؟ قطر؟ نه عزیزم. شما فقط به امریکا ارادت دارید.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      اعراب که عمدتا با ما دشمن هستند و با امریکا دوست. از چی حرف میزنی؟
    • هاتف A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      113 7
      عزیزای دلم منفی ندین،ایشان داره کنایه میزنه.
    • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      99 10
      بابا داره مسخره میکنه، نفهمیدی؟
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      82 8
      ما در حال حاضر با همه مشکل داریم، پس دعوا نکنید
  • بی نام RO ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    77 8
    کی خوسرو؟ شاهنامه؟ تفنگ؟
    • بی نام US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      26 4
      شیب؟ بام؟؟
  • یغما IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    60 31
    حقیقتآ من نمیشانسم.نه کیخسرو رو نه کوروش رو نه داریوش نه خشایارشاه و...
    • ایرانی االصل IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      36 8
      کوروش کی ؟
  • محمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    31 7
    دوست گرامی توران کجا دریاچه ارومیه کجا ؟ این یک برداشت کاملا اشتباه است .توران در مکانی بسیار بالاتر از شمال دریا ی مازندران قرار دارد
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    27 66
    ای امان از این خرافات تمام نشدنی ما ایرانیها........
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      33 7
      خرافات؟تو از کجایی.اینان همانهایی هستن که کشورهای دیگر ارزوی داشتن ان را دارند. امثال شماها از ناکجا ابادید. نه پیشینه دارید نه پسینه.همان بهتر که در اوهامات ساخته شده برایت سیر کنی که تو را در این مقوله جایی نیست
    • آریو برزن IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      10 1
      خرافات؟ واقعا شرم آوره که فرق بین اسطوره و تاریخ رو با خرافات تشخیص نمیدی.
  • aghahe IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    62 21
    لطفا عربارو با ما پارسي ها جمع نبنديد. ما باهم از ابتدا دشمن بوديم و تا انتها خواهيم بود
    • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      8 2
      ببخشید اشتباهی منفی دادم
    • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      6 12
      نژاد پرست! ما همه انسانیم.
  • عرشیا EU ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    16 10
    خورزو خان نبوده !!!!!
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    30 7
    میگویند کیخسرو در شاهنامه . همان کوروش است
  • اردشير A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    19 8
    عنوان را طوري نوشتيد كه فكردم منظورتون شاه عباس هست.
  • ندا IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    19 1
    خیلی تاسف داره که ما هیچ کدوم در مورد تاریخ ایران چیزی نمیدونیم ما بیشتر به تاریخ اسلام پرداخته ایم اما در کنارش کمتر به تاریخ خود ایران پرداخته ایم من هم مثل خیلی های دیگه ار کیخسرو شاه چیزی نمیدانم و این خیلی بد... من چهره ی خوبی از واژه شاه در ذهنم ندارم حتی اگر کار مفیدی برای کشور انجام داده باشند و البته در کنار این همه بدی بازهم سوالاتی در ذهنم دارم که گاه و بیگاه به دنبال جوابش هستم ...امیدوارم که شاهانی که به ایران خدمت کرده اند به ایرانیان بیشتر شناسانده شوند و در موردشون فیلم و کتاب نوشته بشه..
  • ایران IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    6 2
    نام درستی برگزیدی یغما چون فرهنگ و دانایی شما به یغما رفته با افتخار میگی که من اساطیر و بزرگان تاریخ ایران رو نمی شناسم؟ این یه نوع کلاس جدیده؟
  • بی نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    15 3
    ندا خانوم متاسفانه می بینیم که هیچ سریال تاریخی ایرانی درست نمی شه و کنار گوش ما ، این کشور جعلی (ترکیه) از یک آدم زن باره ی ،خون آشام متجاوز (سلطان سلیمان قانونی) چه سریالی ساخته و چقدر تاریخ رو جعل کرده. اون وقت ما با داشتن افراد نیک بسیار در تاریخمان هیچ کاری نمی کنیم و حاصل اون میشه که نسل جدید با فرهنگ ایران هر روز بیگانه تر میشه.
  • ندا IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    8 1
    من با افتخار نگفتم نمیشناسم ...گفتم در ادامش که خیلی بد که نمیشناسم...خوب این یه حقیقته که بسیاری در حد اسم بسیاری از شاهان رو میشناسن و چیز زیادی در موردشون نمیدونند خوب درسته که تلخ اما حقیقته ..باید برای این حقیقت تلخ چاره ای اندیشیده بشه واقعا فیلم های خالی از غرض ورزی شخصی بسیار ضروری به نظر میاد چرا که ترک ها که در همسایه گی ما هستند به قول این دو ست بی نام چه ها نمیکنند با فیلم هاشون و چه دروغ ها به خورد ملت ما میدن
    • ایران IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      7 2
      ندا خانم سوء تفاهم نشه،من با شما نبودم (با افتخار میگی که من اساطیر و بزرگان تاریخ ایران رو نمی شناسم) من با کاربری به نام یغما بودم. من با نظر شما کاملا موافق بودم و به نظر شما رای مثبت دادم. اشتباه این بوده که به جای اینکه پاسخ یغما رو پایین نظرش بنویسم .پایین نظر شما نوشتم.