اولویت‌های فرهنگی دولت یازدهم / احمد پوری: امیدوارم شاهد سخت‌گیری‌های چند سال اخیر نباشیم

احمد پوری درباره اولویت‌های فرهنگی وزیر ارشاد می‌گوید مسئله مهم این است که شاهد سخت‌گیری‌های چند ساله اخیر نباشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مترجم در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اولویتهای مهم وزیر ارشاد دولت یازدهم چه باید باشد، گفت: «مسئله مهم این است که سختگیریهای چند ساله اخیر که به آن نام سانسور هم میتوان داد، برداشته شود

او افزود: «از سوی دیگر باید جلوی اعمال سلیقه شخصی ممیزها و هیاتی که مجوز صادر میکند گرفته شود و به جای آن قانون حکمفرما باشد

او با اشاره به صحبتهای علی جنتی در خصوص برداشتن نظارت قبل از چاپ در حوزه کتاب ادامه داد: «ایشان قول دادهاند که ممیزی قبل از چاپ را بردارند. این کار نکات مثبت زیادی به همراه دارد به شرطی که چارچوب مشخصی برای خط قرمزها مشخص شود تا بعدا ناشران ضرر نکنند

پوری همچنین گفت: «اختیارات وزیر به ایشان این حق را میدهد که چنین تغییری را در روند چاپ کتاب اعمال کنند، اما از سوی دیگر باید ضوابط روشنی باشد که تفسیر آن نه به عهده یک نفر که برعهده هیاتی متشکل از نویسندگان، ناشران، وزارت ارشاد و قوه قضاییه باشد.» 

مترجم کتاب «هوا را از من بگیر، خندهات را نه»، گفت: «از سوی دیگر باید سیاستهای حمایتی ارشاد نیز در مورد ناشران عادلانه صورت بگیرد. یعنی خرید کتابها از ناشران بر مبنای ضابطه باشد نه رابطه. اگر وزارت ارشاد مجوزی به ناشر برای فعالیت میدهد بدین معنا است که آن ناشر را قبول دارد و از نظر او موجه است، پس باید یکسان با همه ناشران برخورد کند. چون او هم به اندازه ناشر دیگری که ارتباطات خاصی دارد محق است.

پوری معاف کردن ناشران از بعضی مالیات‌ها و حمایت مالی ناشران را کارهای دیگری دانست که باید صورت بگیرد چون بدین ترتیب قیمت کتاب‌ها پایین آمده و بازار نشر رونق پیدا می‌کند.

5857

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    11 1
    سانسور کار را به جایی رسانده که چاپ زیرزمینی و اینترنتی رونق یافته که این پیامد سخت گیری های بی مورد در دنیای مدرن امروز است
    • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      2 3
      چاپ زیرزمینی و روزمینی و اینترنتی چه معنی می دهد؟ کار خوب باشد و مخاطب داشته باشد هر طور منتشر بشود چه اشکال دارد.
    • فرهاد A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      0 0
      شما تا حالا نشده كه يك سال زحمت بكشي و يه كتاب بنويسي و چشم‌انتظار دريافت حق‌التأليف از ناشر باشي و بعد ببيني كه به كتاب شما اجازة چاپ نمي‌دن. اون‌وقت مجبور مي‌شي كتاب رو، بدون دريافت هيچ سود مادي، بفرستي روي اينترنت.
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    9 0
    کار خوب را چه بهتر که در روز روشن چاپ کرد. چرا باید در نت و زیرزمین چاپ شود؟ حیف نیست فضا بسته باشد و کتاب در زیرزمین چاپ شود؟ حیف نیست نویسنده از دستمزدش بگذرد و کتابش را در نت بگذارد؟ پس نویسنده از چه راهی پول در بیاورد؟ کسی که زیرزمینی کتابش چاپ می شود، نمایشگاه های کتاب را از دست می دهد و این به صنعت نشر و جامعه نویسندگان، آسیب می رساند.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    1 0
    آقاي پوري گرامي! كتاب ارزان ديگر چه حرف بي‌منطقي است كه شما مي‌زنيد؟ كي اين حرف‌ها را ياد شما داده؟ چرا يك چيزي را كه مي‌شنويد فكر نمي كنيد و فقط تكرار مي‌كنيد؟ نويسنده كتاب، درصدي از قيمت پشت جلد كتاب را مي‌گيرد. ناشر هم سهم خودش را دارد. شما كاغذ ارزان بدهيد به ناشر و وادارش كنيد قيمت را پايين بياورد، اول ناشر بعد نويسنده بدبخت مي‌شوند. كتاب بايد مثل همه چيزهاي ديگر و حتي گران‌تر باشد. گراني براي نخريدن كتاب بهانه است. مردم كتاب ارزان را هم نمي خرند. مردم اصلا كتاب نمي خرند. ارزان و گران ندارد. چرا اصرار داريد چيزي را كه مردم نمي خواهند به قيمت ارزان بهشان بدهيد؟ كتاب يك كالاي معمولي است، مثل ساندويچ، مثل آجر، مثل پنير. اينها گران شدند، كتاب را هم بايد گران كرد.