نماینده مردم شیروان در مجلس ششم و هفتم گفت: حذف رأی ممتنع ضرورتی ندارد چرا که فرد با یکی کاملا مخالف و یا موافق است، اما با دیگری نمی داند و اگرچه رأی اش در نهایت مخالف تلقی می شود ولی میان رأی مخالف و ممتنع تفاوت وجود دارد.

حسین آفریده در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص لزوم وجود رای ممتنع و ادامه یافتن آن در آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: ممتنع یعنی اینکه من این فرد معرفی شده را چندان تایید نمی کنم ولی مخالف یعنی اینکه من با وی و حضور وی در آن پست خاص مخالف هستم ولی اگرچه در مجموع این دو مثل هم عمل می کنند و کسی رأی ممتنع بدهد عملا مخالف محسوب می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس هفتم در خصوص این که نمایندگان در معرض اطلاعات کافی درمورد یک نفر قرار می گیرند و رأی ممتنع می تواند سرنوشت آراء را تغییر زیادی به سمت مثبت و یا به سمت منفی بدهد افزود: به نظرم این دو مسئله متفاوت است یکی اینکه آیا رأی ممتنع در شمارش آراء به صورت مخالف در نظر گرفته می شود یا نه، باید بگوییم بله به صورت مخالف در نظر گرفته می شود ولی نگاه رأی ممتنع متفاوت از رأی مخالف است، مخالف یعنی من موافق نیستم و ممتنع یعنی من نمی دانم که خوب یا بد است و به جمع بندی نرسیدم و چون نرسیدم قانون می گوید که وقتی به جمع بندی نرسیدی یعنی مخالف ولی عملا روحش با مخالف فرق می کند.

 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    27 2
    بنابراین نصف رای های ممتنع باید به سبد مثبت ریخته شود و نصف آن به سبد منفی ، ولی در حال حاضر فرقی با رای منفی ندارد !
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    9 1
    یا اصلا رای ممتنع که خود صاحب رای به جمع بندی نرسیده کلا از مجموع آراء حذف بشود نه اینکه به حساب رای های مخالف آورده شود
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    14 1
    باسلام واحترام بيهوده ترين راي ، راي ممتنع است چطورفردي كه ازطرف يك جمعيتي انتخاب شده است كه تصميم بگيرد نميداند كه نظر مردمش چيست متاسفانه راي مجلس سليقه اي شده است اين مطلب بايد جابيفتد كه نماينده محترم حضورداردكه راي مردم رااعلام كندنه نظر خودرا لطفا به اين موضوه نيز بپردازيد عينت اين موضوع نيزراي به آقاي نجفي كه اكثريت فرهنگيان باحضورشان موافق بودنداما!!!!
  • امیر A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    15 1
    اگه به جمع بندی نرسیدی تو رای گیری شرکت نکن. بهتر نیست؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    11 2
    درست می گویید. یک نماینده ممکنه به جمع بندی نرسه. اما چرا این رای ها با رای منفی جمع می شه؟؟؟ سئوال این است.
  • majid IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    13 2
    رای ممتنع یعنی اینکه بنده به جمع بندی نرسیدم و هر چه اکثریت بگوید می پذیرم.بنابراین اگر تعداد رای های مثبت بیشتر است باید ممتنع ها به مثبت ها ریخته شود و اگر منفی ها بیشتر است بالعکس
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    13 2
    خوب آقای محترم اگه به جمع بندی نرسیده و نمیتونه رای نده مجبور نیست که رای بده!رای نده تا اثر منفی نزاره
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    8 1
    چرا با لغات بازی می کنید.... مگه می خوان یکی یکی رای ها رو تحلیل کنن... تنها چیزی که مهمه شمارش آراست، که در این صورت کار هیچ فرقی بین ممتنع و مخالف نیست... تنها کاری که میشه کرد همینه که رای ممتنع نصفانصف موافق و مخالف شمرده شه....
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    10 1
    رای ممتنع باید جمع شود
  • الف A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    8 1
    دادن رای ممتنع، یعنی من سیب زمینی ام.
  • شهروند IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 1
    خوب شد ایشان توضیح دادند وگرنه نمیدانستیم ممتنع یعنی چه؟ ضمن این که وقتی کسی را در مجلس میخواهند بعنوان وزیر و قرار است طبق سوال وجوابها به یک جمع بندی کلی برسند با توجه به اینکه هم آن شخص ،شخصی از نظر تجربه کاری معمولی نیست و هم موافق و مخالف در مورد سوابق ایشان صحبت می کنند به نظرم رای ممتنع یک نوع شانه خالی کردن از وظایف یک نماینده است در ضمن بعضی ها هم در مجلس به نظر من با غرض سوال و جواب می کنند اینها به نظر بنده فقط توجیه بی مورد است!
  • شهروند IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    3 1
    آقای محترم ،نماینده شیروان کابینه ی پیشنهاید دولت از قبل اعضایش را معرفی کرده بود اکثر آنها سوابق اجرایی داشتند ضمن این که نمایندگان وقت داشته اند که در مورد وزرای پیشنهادی و سوابقشان تحقیق و مطالعه کنند پس به نظر من این رای ممتنع فقط از زیر بار مسئولیت فرار کردن است چون اگر بر فرض آن شخص را نمیشناسید میتوانستید قبلش تحقیق کنید و اگر هم غرض و تسویه حساب در میان نبوده و نیست، میتوانید اصلا رای ندهید گاهی نمایندگان محترم یادشان میرود که نباید رای شخصی بدن بلکه از طرف قشر عظیمی از مزدم رای میدهند و متاسفانه در این مورد اگر وزیری واقعا شایسته است برای وزیر شدن و با آرای منفی و ممتنع رای نیاورد،گناهش بر گردن نمایندگان است
  • علی A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 1
    اصلا بحث از اساس مشکل داره، نماینده ای که در مورد مهمترین تصمیمات مملکت نتونه به جمع بندی برسه در واقع توانایی منتخب ملت، بودن رو نداره، نمایندگان انتخاب شدن تا در این چنین مواردی بهترین تصمیم بگیرن، رای ممتنع یعنی اعتراف نماینده به بی کفایتی خودش.
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 1
    نمیدانم جواب درستی نیست چون یک نماینده وظیفه اش هست که تحقیق کند نمیدانم یعنی از سر خود باز کردن بخصوص در این مساله مهم، حال مردم عادی در یک مساله بمانند وشخصی باشد فقط آن ندانستن ممکن است بخودش لطمه بزند اما در سطح کار وزرا چنین رایی به نظر من شایسته یک نماینده نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    4 1
    چون ملاک گرفتن رای اعتماد هست ، پس تعداد آرای مثبت گرفته شده از کا آرا مهمه و تا حالا هم بوده.بحث فقط مربوط به این دولت نیست. ولی مشکل اینه که کسی که نماینده چندین هزار نفره باید انقدر خبره باشه که بتونه تصمیم بگیره! پس اگر نمیتونه باید استعفا بده و جاشو بده به دیگری که میتونه جمع بندی کنه و تصمیم بگیره!
  • یاسر A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    4 1
    نمیدانید وکالت مردم را بر عهده نگیرید بگذارید آنهایی که قابلیت تشخیص بموقع دارند بیایند
  • علی A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    5 1
    .......... خداااااا ........ برای درک این موضوع که نباید انیشتین بود ............... یکی صدای منوبشنوه ..... من هزار بار تا حالا این رو گذاشتم ولی دریغ از یک بار منتشر شدن . من نمیدونم اینا موضوع به این سادگی رو نمیفهمن یا شایدم خودشونو میزنن به نفهمی . وقتی موقع شمارش ، رای مخالف و ممتنع هر دو یکی هستند پس نتیجه هر دو یکسانه پس هیچ فرقی با هم نمیکنن . راه حل ساده اون اینه که شرط تصویب یک موضوع رو (نصف +یک کل آرای موافق و مخالف ) در نظر بگیرن . چون نباید رای کسی که در اون موضوع به نتیجه نرسیده رو در نظر گرفت .
  • بی نام A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    بگذارید ممتنع باشد، ولی وزن آن را به نسبت بین اکثریت و اقلیت تقسیم کنید، در تمام حالات!