تهمت شراب خواری و کفر گویی چگونه به ابن سینا زده شد؟

بوعلی سینا دشمنان سرسختی داشت. هم از جانب سیاسیون که می خواستند او را به دربارهای خود بکشند و هم از جانب علمای حسود که به او تهمت های ناروا می زدند.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر نجفقلی حبیبی، محقق و مصحح آثار فلسفه و عرفان اسلامی در گفت و گو با مهر به ابعاد ناشناخته ای از زندگی ابن سینا پرداخته است. دکتر حبیبی در این مصاحبه به مساله تکفیر و تهمت هایی که به ابن سینا زده می شد، اشاره کرده است که نکات مهم آن را در ادامه می خوانید.

* ابن سینا شخصیتی است که بسیار مورد مناقشه است. از طرفی رجال آن دوره همه به دنبال این هستند که ابن سینا را به دربار خود بیاورند که به آنها آبرو و حیثیت می‌داد و افتخار می کردند که در دربار آنها شخصی مثل ابن سینا زندگی کند. از طرف دیگر خُشک‌ مقدس‌هایی هم وجود داشتند که نمی توانستند افرادی چون ابن سینا را تحمل کنند. بنابراین تهمت‌ها نسبت به ابن سینا می توانست بالا بگیرد و افرادی که با ابن سینا دشمن هستند هم زیاد است.

*هیچ بعید نیست که نوشته جوزجانی درباره زندگی نامه ابن سینا دست کاری شده باشد، چون هنوز هیچ نسخه مطمئنی از جوزجانی در دسترس وجود ندارد. جوزجانی می گوید ما شب ها پیش ابن سینا جمع می شدیم و یکی شفا می خواند و ابن سینا شرح می داد وقتی خسته می شدیم می گفت مشروبات بیاورند و نوازندگان بیایند و بعد از رفع خستگی دوباره می نشستیم و دوباره می خواندیم. اگر این حرف درست باشد، با سر مست دوباره چطور می توانستند فلسفه و طب بحث کنند؟

* نظامی در چهار مقاله از دانشمندی نقل می کند که او گفته من که «باکالیجار»م به همراه چند نفر سحر می‌رفتیم پیش ابن سینا درس می خواندیم وقتی ما می رسیدم ابن سینا بخشی از کتاب‌هایش را نوشته بود، بعد ما می‌رفتیم تا نماز صبح درس می خواندیم. نماز جماعت را با شیخ می‌خواندیم. چون ابن سینا وزیر بوده نزدیک طلوع آفتاب، رجال و معاریف می آمدند تا با هم به وزارتخانه بروند و آن وقت ما با هم به بیرون می رفتیم. این گزارش‌ها با سنت علما که هنوز هم مرسوم است و علما سحر بلند می شوند و تدریس می کنند نزدیک‌تر و دقیق‌تر است.

* گزارش جوزجانی، مغشوش است و علت آن هم این است که سندهای روشنی از جوزجانی نداریم. به خصوص اینکه افرادی که با ابن سینا دشمن هستند هم زیاد است. همچنین گزارش‌های خلاف این مورد هم زیاد است، مثلا ابن سینا می‌گوید وقتی به مشکل علمی بر می خوردم به مسجد می رفتم و دو رکعت نماز می خواندم .

* یا مثلا در گزارش ها هست شخصی به مشکل فلسفی برخورد و آن را نوشت و برای ابن سینا فرستاد. ابن سینا، سحر به دنبال جوزجانی می فرستاد تا کسی را بفرستد که جواب نامه را ببرد. روای می گوید که وقتی رفتیم ابن سینا سر سجاده نشسته بود و سر سجاده جواب را نوشته که یک رساله فلسفی است. گزارش های پیچیده این گونه هم هست، چرا این گزارش ها را قبول نکنیم و آن روایت‌ها را قبول کنیم. همچنین بحث های عرفانی اشارات بسیار جالب است و هنوز کسی نتوانسته در حوزه عرفان به این زیبایی رساله بنویسد. چنین شخصی باید شخص باتقوایی باشد.

*یکی از دلایلی که ابن سینا را تکفیر کردند این بود که رساله های توحیدیه با سجع و قافیه نوشته بود و بهانه کردند که اینها چون خیلی سجع و قافیه دارد حتما او می خواست با قرآن مبارزه و هماوردی کند به همین دلیل او را تکفیر کردند. در مجموع می توان گفت چنین شخصی دشمنان سرسختی داشته است. هم از نظر سیاسیون که دنبالش بودند که او را به دربارهای خود بکشانند و او نمی رفت و هم علمایی که در رشته های مختلف حسادتشان برانگیخته می شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    38 34
    مگه چه اشکای داره چشم هارابایدشست جوردیگربایددیداین چیزاهیچ منافاتی باهم ندارن
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    18 9
    حتما منظور از مشروبات نوشيدني هاي حلال بوده !! تو دوره ما كه، از واژه مشروب براي مشروبات حرام استفاده ميشه !!!
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    67 18
    از مولانا پرسیدن شراب حرام است یا حلال؟ فرمود: تا که خورد!
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    20 7
    همانطوری که در این زمان هم خیلی ها ندانسته تهمت و افترا به دیگران می بندند منتها مرور زمان نوعش را عوض کرده!
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    19 4
    به نظر من در جامعه افراد نباید بهمدیگر انگ و تهمت بزنند هر کس در چاردیواری خودش هر کار میخواهد بکند به شرطی که موجب آزار دیگران(همسایه ها ) و افراد خانواده اش نباشد بقیه اش به ما مربوط نیست .متاسفانه بخاطر حسادت خیلی از کارها را می کنیم که هم به ما مربوط نمی شود هم اگر واقعا مسلمان و مومن باشیم و دارای اخلاق انسانی،نباید این کارها را کرد!و در جامعه فعلی هم بازار حسادت و تهمت و افترا کم نیست و به یک دوره فقط ختم نمی شود!
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    16 23
    اتفاقا صادق هدایت در مقدمه خیام عنوان می کند خیام زیاد شراب می خورد اما نه به اندازه ابن سینا
    • بی نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      28 10
      حتما هدایت هم همان کتابهای دروغی رو خونده ...
    • يوسف A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      19 19
      صادق هدايت هم خودش مشكل داشته يه تنه به قاضي ميرفته اصلن از كسي كه خودكشي ميكنه بيش از اين هم انتظاري نميره..
    • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
      18 18
      اخه دوسته من تو چیزی درمورد هدایت میدونی که هرطور میخوای اظهار نظر میکنی؟ اگه تا حالا چیزی ازش خونده بودی اینا رو نمی گفتی صادق بیچاره خودشو کشت چون نمی تونست یه سری مثله شمارو تحمل کنه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    23 5
    یکی از دلایلی که به ابن سینا تهمت تکفیر می زدند این بود که پدرش شیعه اسماعیلی بوده وآن زمان هرکه را می خواستند یک جوری از گرددونه بیرون کنند تهمت اسماعیلی بودن می زدندوبیشتر دسیسه اطرافیان سلاطین وعلمای خشک مقدس که آن هم از محبوبیت ابن سینا حسادت می کردند
  • پلک A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    31 10
    ابن سینا یکی از مشاهیره بزرگه ماست.شراب خواری و ... فقط تهمت هایی است که از سر حسادت می زنن.به دلیل عقل کسی که شراب خواره است می تونه ۴۵۰ کتاب تالیف کنه؟ همه باید به ابن سینا افتخار کنیم.
  • پروانه IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    7 12
    منطقي به نظر مي اد كه شراب خور نبوده باشه اخه ادمي با اونهمه دغدغه علمي وقت داشته درست حسابي غذا بخوره اخه چه برسه به شراب بنده خدا عمرشم كه كوتاه بوده از طرفي هم اخه ادمي با اينهمه تفكر شراب بخوره كه عقلش زوال كنه كه چي بشه اون همش پي كسب علم بوده بياد مسكري بخوره عقل علمشو نابود كنه ممكنه اصلا تازه اون زمان مشروبات وحشتناك درصد الكلشون بالا بوده و خيلي زود عقلو به نلبودي مي كشونده يعني ايشون هي خوده هي خورده عاقل ترم شده ؟؟؟؟؟ اصلا نبايد يه نابغه رو با به شاعر مقايسه كرد يه شاعر داره از خيالش و اوهامش ميگه اما يه دانشمند از تجربه و عقلش نه حسش
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    6 7
    برخی برای این که رفتارهای ناروای خودشان را توجیه کنند، دو ست دارند کسانی را با خود همنوا کنند آن هم شخصت های بزرگی مانند ابن سینا را؟