۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
آیا داود اوغلو، ابن علقمی است؟

دو جریان، یکی جریان اخوان المسلمون، یعنی شاگردان فتح الله گولن در ترکیه و دیگری تنها دولت سلفی ـ وهابی دنیا یعنی سعودی‌ها، در حالی که هر روز هزاران قرآن چاپ می کنند که در آن بارها مسلمانان را از همراهی با کافران و برگرفتن آنان به عنوان اولیاء نهی کرده، در حال دعوت از بزرگترین دولت کافر در حمله و بمباران یک کشور اسلامی هستند. آنان با افتخار تمام قدرت دیپلماتیک خود را در خدمت این کار قرار داده اند.

منابع افراطی تاریخی در قرن هشتم و نهم هجری، و برخی از نوشته های معاصر سلفی ها در نقد شیعه، شیعیان بغداد و در رأس آنان خواجه نصیر و ابن علقمی وزیر آخرین خلیفه عباسی را به حمایت از مغولان برای حمله به بغداد عباسی متهم می کنند.
در این باره بارها و بارها بر اساس اسناد و مدارک توضیح داده شده است که این یک دروغ است. نه به این معنا که خواجه  همراه مغولان نبوده یا ابن علقمی در آخرین لحظات سقوط تسلیم نشده بلکه به این معنا که مغولان تصمیم خود را گرفته بودند. خواجه را به زور از قلعه الموت همراه خود کردند. وقتی هم خواستند مستعصم خلیفه عباسی را بکشند، از او پرسیدند که اگر بکشیم در آسمانها تغییری رخ می دهد، خواجه که دانشمندی معقول بود گفت هزاران عزیزتر از خلیفه عباسی کشته شد اما اتفاقی نیفتاد! ابن علقمی هم تسلیم مغولان شد چون می دانست که ارتش عباسی دولت کاری جز به کشته دادن سربازان و مردم بغداد و نابودی میراث این شهر نخواهد داشت. اما نه او نه خواجه نصیر، نقشی در یورش مغولان و تحریک آنان نداشتند.
در این باره حتی یک دانشمند سعودی از دانشگاه ملک سعود کتاب مفصلی نوشته و این اتهام را کرده است. زمانی خود من در کتابخانه این دانشگاه دنبال این کتاب گشتم نام آن در فهرست کتابها بود، اما کتاب را از دسترس خارج کرده بودند! تازه علی فرض که ابن علقمی که یک رجل سیاسی در دربار عباسی بوده، اسما شیعه بوده و همکاری هم کرده، همین حالا هزاران ابن علمقی از دولت هایی که به اسم اهل سنت هستند، همکار امریکا هستند. فقط یک قلم در دولت سعودی و قطر و بحرین و اردن هزاران از این دست هستند، مگر باید این را به اهل سنت نسبت داد؟
و اما .... حالا شاگردان فتح الله گولن اسلام گرا با داشتن بیش از هزاران مدرسه اسلامی در سراسر جهان، یعنی اردوغان و داود اوغلو و عبدالله گل که سران حزب عدالت و توسعه هستند و خود را متدین نشان می دهند و زنانشان محجبه بیرون می آیند، رسما از امریکا دعوت می کنند تا سوریه را به فجیع ترین شکل بزند و باقی مانده تاسیسات این کشور را هم ویران سازد. آری بیاید بمب بر سر مسلمانان بریزد و آنان را بکشد و همه چیز را نابود کند.
سفر چهارشنبه گذشته اوغلو به جده و هماهنگ کردن حمله امریکا به سوریه با سعودی های سلفی، نشان داد که جریان حمله به صورت هماهنگ میان دولت اردوغان که جریان وابسته به «اخوان المسلمون» است و اسلام سلفی که تبلور در دولت سعودی وهابی دارد و تامین کننده اصلی مالی تروریست های دنیای اسلام است، نظر واحدی در باره کشاندن پای امریکا به منطقه دارد.
اکنون باید از مورخانی که در گذشته و حال، دروغ همراهی ابن علقمی را با هولاگو منتشر کرده اند پرسید بعد از این با چه رویی این مباحث را مطرح می کنند و به استناد آنها امثال زرقاوی و دیگران را به شیعه کشی وادار می کنند؟
همچنین باید از علمای اهل سنت پرسید دیدگاه آنان در این باره چیست ؟ چرا برابر حق سکوت کرده اند؟ چرا در مقابل کسانی که کافران را «اولیاء»‌ خود گرفته و آنان را به بمباران یکی از قدیمی ترین کشورهای اسلامی تشویق می کنند سخنی نمی گویند؟

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    20 8
    ما باید سوریه را اصلاح می کردیم که نکردیم و حالا هم اگر به سوریه حمله ای نشود بازهم خون مردم مسمان این کشور در حال ریخته شدن است. مسلمانان همدیگر رو می کشند و ایرادش را به کفار میگیرند که لااقل در ظاهر دارند نشان می دهند برای جلوگیری از کشتار بیشتر می خواهند وارد عمل شوند
  • بی نام JP ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    13 5
    به نظر من مشکل ما دقیقا این است که سعی می کنیم سیاست را با تکیه بر علم اخلاق یا دانش مان از تاریخ اسلام درک کنیم. گرچه دانستن تاریخ همیشه نکته مثبتی برای یک سیاست دان است ولی آگاهی از تاریخ معاصر و بخصوص آشنایی با ظرایف علم سیاست برای تحلیلگران در اولویت قرار دارد. در غیر اینصورت تحلیلمان مانند بیانیه کلاس درس اخلاق می شود.
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    90 35
    جناب جعفریان! چند سئوال: 1. آیا جبهه حق و باطل در جنگ سوریه به خوبی و روشنی قابل تفکیک هستند!؟ 2. راه حل شما برای حل بحران سوریه و جلوگیری از کشتار مسلمانان در این کشور چیست!؟
    • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      8 7
      از صفات حق این است که همیشه قابل تفکیک از باطل است.
    • محمدی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      4 8
      احتمالا به نظر شما باید اسد کنار بره و چه خیال خامی است اگر فکر کنیم بعد از اون امریکا اجازه ی برقراری یک حکومت دموکراتیک رو میده.
    • محمدمهدی A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      لیلی مرد بود یا زن؟ واقعا هنوز متوجه نشدین جبهه حق و باطل در جنگ سوریه چیست و کجاست؟ من نام میبرم. در جبهه اول: اسرائیل، آمریکا، وهابی های سعودی، سلفی های تکفیری و در جبهه دوم: دولت قانونی سوریه، حزب الله لبنان، ایران، فلسطینی ها حالا به نظر شما حق و باطل در این میان اینقدر تشخیصش سخته؟ شماها زمان علی بودین چه حرفها میزدین وقتی عمروعاص قرآن به سر نیزه کرد که وا حقا ! اون زمان هم میگفتین جبهه حق و باطل قابل تفکیک نیست؟ کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، برادر عزیز!
    • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      50 47
      جناب محمد مهدی! اول اینکه اینقدر مطمئن حرف نزن! دوم اینکه دولت قانونی هیچوقت مردم خودش رو بمباران نمیکنه. سوم اینکه همه میدونن فلسطینی ها طرفدار مخالفان اسد هستند. چهارم اینکه اگه آمریکا طرفدار مخالفین اسد بود مطمئن باش خیلی وقت پیش اسد سقوط کرده بود و ... خبرآنلاین خواهش میکنم بچاپ!
    • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      44 22
      آقای محمد مهدی عزیز، دولت قانونی سوریه؟ مطمئنید قانونیه؟ فلسطینی ها؟ جنبش حماس که طرف انقلابیون رو گرفت، بعد شما می فرمایید که... عجیبه. دولت سوریه تاوان اشتباهات گذشته رو می ده، اما در هرحال این توجیه اعمال معارضین و فرصت طلبی های غرب و اسرائیل نیست
    • mahdi A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      54 17
      آقای محمد مهدی دولت قانونی دولتیه که با انتخابات آزاد سرکار اومده باشه نه اینکه از پدر به پسر برسه. ضمن اینکه اونطرف هم بهتر از دولت نیستن ولی این وسط مردم سوریه بیشترین ضرر رو متحمل میشن
    • احمد IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      19 43
      چطور ممکنه انسان اینقدر در دریافت مسائل واضح دچار تردید بشه؟! غیر از این هست که کاملاً تحت تاثیر خوراک های تبلیغاتی رسانه های امپریالیستی قرار گرفتیم؟! حکام عربستان، قطر، اردن، ترکیه و کشورهای مشابه فقط به ظواهر اسلام توجه می کنند و الا اینقدر خودشون رو به آب و آتش نمی زدند که یکی سلاح شیمیایی تهیه کنه، دیگری نقشه بکشه و اجرا کنه، آمریکا آن را بهانه و چماغ کنه و فریاد وا حقوق بشرا سر بده درحالیکه همه مثل فرزندان شیطان می دانند که نقشه و طرح از خودشون هست و فقط متعجب از کسانی هستند که باور می کنند و گول آنها رو می خورند!
    • امیر A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      30 26
      از نظر من 3 جبهه متفاوت در سوریه وجود داره . جبهه اول القاعده و النصره و سلفیها که جنایاتشون مشخصه ، جبهه دوم دولت دیکتاتور اسد که در این سالها خون هزاران نفر بیگناه رو ریخته که این هر دو جبهه باطلند. اما جبهه حق به نظر من ارتش آزاد سوریه است متشکل از نیروهای مردمی سوریه و ارتشیان سابق که پس از سرکوب شدن توسط اسد دست به سلاح بردند و تا به امروز بر سر خواسته هاشان ایستادند.
    • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      28 9
      من به شما حق میدهم که تحت تاثیر تبلیغات این حرفها را بزنید ولی یک لحظه خود را جای بشار اسد قرار دهید روزی که بازرسان سازمان ملل برای بررسی حملات شیمیایی به دمشق آمدند شما دمشق را و نه یک منطقۀ دور دست مورد حمله شیمیایی قرار میدهید. آیا با منطق شما جور در میاید. حالا به آن اضافه کنید حمله به عراق بهانه تسلیحات کشتار جمعی که هرگز پیدا نشد حمله به افغانستان به بهانه طالبانی که خود آمریکا ساخته است کودتای 28 مرداد و حمله به کاخ رییس جمهور قانونی شیلی و سرنگونی آلنده و سر کار آمدن دیکتاتوری مثل پینوشه .... شما وضع کشور ناراضی هستید ولی دلیل نمیشود حق را زیر پا بگذارید چون آنچه در آخر شما را نجات میدهد حق است. پس حافظ حق باش تا حق حافظ تو باشد
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      18 8
      من هم کمی گیج شده ام . چون به شخصه در محضر استاد هم درس تاریخ اسلام تلمذ کرده ام و به ایشان اعتقاد راسخ دارم . سوالی که برای من ایجاد شده در راستای سوال شما این است که ، آیا دولت شرقی روسیه که از نظام دولتی در سرکوب مخالفان مسلمانش حمایت می کند ، او نیز بلاد کفر محسوب می گردد و کافران را از اولیا ء خویش قرار نداده ؟
    • حامد IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      11 16
      آقا امیر این سه جناحی که گفتی در حقیقت دو جناح هستن. جبهه التصره در کنار ارتش آزاد در حال جنگه و اعضای شورای مخالفین و ارتش آزاد حاضر نیستن که اونها رو از بین خودشون اخراج کنن و حتی در مقابل جنایاتشون موضع بگیرن. چون که میدونن برای جنگ با اسد به اونها نیاز دارن و هر روز هم تعداد بیشتری از این افراد رو از کشورهای مختلف در سوریه جمع میکنن.
    • امیر A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      15 7
      آقا حامد مشخصه که اطلاعاتتون در مورد سوریه کاملا مبتنی بر صدا و سیماست. ارتش آزاد رو باالنصره و القاعده و تکفیری ها یکی نکنید. النصره و القاعده به خود ارتش آزاد هم خسارات زیادی وارد کردند. یا مثلا بحث کشتار کردها و جنایات افراطی و ... اینها همه کار النصره و القاعده است. ارتش آزاد متشکل از نیروهای آزادیخواه و مرمی سوریه است به اضافه افسران سابق ارتش که در حمایت از مردم از رژیم اسد جدا شدند.
    • حامد A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      2 1
      آقا امیر محض اطلاعتون بگم که من زیاد اخبار صدا و سیما رو دنبال نمیکنم و سعی میکنم خبرهای داخلی و خارجی رو با هم بشنوم و قضاوت کنم. ولی اگر ارتش آزاد و جبهه النصره از هم جدا بودن، خوب چرا مقامات مخالفین اون ها رو محکوم نمیکنن!؟ اصلا چرا جلوشون رو نمیگیرن!؟ مقامات مخالفین میدونن که بدون حضور اعضای القاعده قدرت چندانی ندارن، برای همینه که اونها رو از طریق کشورهایی مانند ترکیه وارد سوریه میکنن، وگرنه چه طوری میشه که این همه عضو القاعده از کشورهای مختلف سر و کلشون توی سوریه پیدا بشه؟! اونها عمدا و با همکاری ترکیه مرزها رو برای ورود تکفیریها باز گذاشتن. حتی الان مقامات کردهای شمال سوریه که شما اشاره کردید و قبل از ورود تکفیری ها در این جنگ بی طرف بودن هم دارن همین حرف رو میزنن.
    • حامد IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      5 10
      آقا امیر من اتفاقا زیاد اخبار صدا و سیما رو نگاه نمیکنم! ولی سعی میکنم خیرها رو هم از داخل و هم از خارج دنبال کنم تا قضاوت درست تری داشته باشم. اگه ارتش آزاد و شورای مخالفین دستش با النصره تو یه کاسه نیست، پس چرا اونها رو محکوم نمیکنه!؟ اصلا چرا مقابلشون واینمیسه!؟ میدونی چرا. چون که به این تکفیری ها که حمایت مالی و نظامی عربستان و بعضی کشورهای عربی دیگه رو دارن، نیاز دارن. بنابراین ترجیح میدن چشمشون رو به روی جنایات اینها ببندن، تا اینکه خودشون رو درگیر یه جنگ دیگه کنن و حمایت عربستان رو از دست بدن. وگرنه چه طوری میشه که این همه تکفیری از کشورهای مختلف در سوریه جمع بشن!؟ مخالفین با همکاری ترکیه اونها رو سازمان دهی میکنن و از طریق مرزهای کشورهایی مثل ترکیه اونها رو به سوریه راه میدن.
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    43 24
    آفرین بر ایران و ایرانی
    • محمد A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      0 1
      ما باید از سلفی ها، اخوانی ها، حماسی ها، امریکائیها،سگهاو.......برای حفظشیعه و ایران و سر بلندی ان استفاده کنیم
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    21 14
    سوال دارم فراوان.و خوب میدونم جریان کدوم سمته.و خوب میدونم حق و باطل چیست. و خوب میدونم هیچکدام حق نیستند.خوب میدانم.خیلی چیزهارو.خوب میدونم هنوز حق نیامده و همه بر باطل هستند.کسانیکه خودشونو هدایت شده میدونند ولی از هدایت بسیار دورند.پس سکوت میکنم.خیلی خوب میدانم بسیاری که خداوند بر شیعیان واقعی روشن کرده.هیچکس نمیداند غیر از دوستان خدا.و میدونم.چنان روزی سخت خواهد آمد.که با دیدن امام ما حضرت مهدی علیه السلام از این به اصطلاحهها دوستدارانش.شمشیرشان بیرون خواهد آمد.یا راهی غیر از اهل بیت گرفتند یا غافلند.خدا میداند جز عده ای قلیلی از مردم با اهل بیت پیامبر اکرم ص نیستند و باقی جز توهم دوستدار بودن ندارن.روز آزمایش بزرگ آنها دشمنی خود را چنان آشکار خواهند کرد همانگونه که الان از حرفهاشان معلو
  • هادی A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    68 43
    جناب جعفریان درست است که شما کارشناس مسائل دینی و اسلامی هستید ولی اجازه بدهید در مورد مسائل سیاسی و بین المللی کارشناسان این حوزه نظر بدهند و تصمیم گیری کنند!!
  • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    42 9
    نظرات مارا که چاپ نمی کنی خبر انلاین حداقل این شعر حافظ ـو تایید کن.اقای جعفریان،گر مسلمانی از این است که حافظ دارد/وای اگر از پس امروز بود فردایی.
  • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    69 12
    وقتی کار را به نااهل دادیم ودشمن تراشی کرد وچنان بد از شیعه حرف زد که سلفی ها ووهابیون از خدا میخواستن ؛ بیشتر از این انتظار میرفت؟ وقتی تو سازمان ملل اباطیل بافتیم .زنجیر به خود بستیم قلاده بگردن وفیلمش دست بدست در بین سلفی ها گشت.وقتی با تمام کشور های دنیا بد شدیم وچین وروسیه رو بدوستی گرفتیم که خود کشتار میکنند ما را از انه انتظاری بیشتر میرود؟ خود بد کردیم برادر
  • مسعود IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    81 16
    و برای همین ما روسیه کمونیست را جزو اولیای خاص خود گرفته ایم. نکنه حاج آقا روسیه ای ها همه مومن و مخلص هستند و ما بی خبریم. یا شایدم....
    • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      6 4
      آفرین! آفرین! آفرین!
    • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      7 4
      هزاران مرحبا
    • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      21 27
      آقا مسعود، کسی از روسیه دعوت نکرده که بیاید یک کشور اسلامی را بزند. استفاده ما از روسیه این است که در عالم رقابتشان با آمریکا از حمله آمریکا جلوگیری کند. خدای متعال در آیات آغازین سوره ممتحنه اجازه داده است که با غیرمسلمانانی که با مسلمانان جنگ ندارند دوستی کنیم.
    • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      7 7
      اصلا فرض بفرمایید حرف شما درست (که نیست). اما این آیه چی: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمين‏ (مائده، 51) این که دیگه یهود و نصارا است و تعبیر کافر هم نداره
  • یک دانشجوی دکتری تاریخ IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    40 28
    آقای جعفریان این استدلال شما به شدت اشتباه است. داود اوغلو علقمی نیست و آمریکا هم مغول نیست و اوباما هم هولاکو نیست. این تشابها سازی ها، غلط ترین روایت یک مورخ از تاریخ است. خواهش می کنم تمام کنید
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    25 12
    انگار هنوز نمیدونی کافر یعنی چی حاجی. البته جنایات امریکا رو محکوم میکنم ولی این قضیه دینی نیست. اگر مسیحی هستند که مسیحیان اهل کتاب اند و کافر به حساب نمیاند.
  • مانا CZ ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    4 2
    فتح الله گولن درست است نه عبدالله گولن
  • بی نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    33 19
    مقاله بدی نوشتید. در حوزه تخصص شما نبود. با اینکه هدفش جلوگیری از حمله به سوریه بود اما بوی رحمت نمی داد و در شان لباس شما نبود. از شما توقع این مقاله را نداشتم.همه ما از ستمی که بر مردم بیگناه می رود در رنجیم.
  • جانعلی A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    39 17
    سلام استاد جعفریان گرچه با حضرتعالی اختلاف نظر دارم اما میدانم نظرات دیگران را می خوانید چون آدم محققی هستید. حاج آقای عزیز شما بهتر از ما میدونید که جریان سوریه از کجا شروع شد؟ اینکه خواسته مردم معترض که با دستهای خالی شعار میدادند صحیح بود یا غلط بماند ؟ اما وقتی که مزدوران بشار اسد همین مردم را به گلوله بستند علمای محترم ما مهر سکوت بر لبشان زده بودند. حضرتعالی اهل توجیه رفتار غلط نیستید اما خواهشی که دارم پاسخ به این پرسش که سکوت و حتی حمایت از بشار اسد در برابر مردم بیگناه با استناد کدام آیات قرانی انجام گرفت؟
  • بی نام EU ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    10 5
    به فرض که اثبات بشه که امثال خواجه نصیر و ابن علقمی مغول جهانخوار رو به بغداد کشوندن. چه اشکالی داره؟ مگه همین نوع اتهامات بی ذکر منبع و دلیل رو علیه ناصر خلیفه عباسی نزدند که چنگیز رو به خراسان کشوند؟ اگه این اتهام درسته اون یکی هم حتما درسته که دراین صورت باید گفت چیزی که عوض داره گله نداره. یعنی آسیبی که هلاکو به بغداد زد از آسیبی که پدربزرگش به بخارا، سمرقند، خجند، مرو، نیشابور، توس و ... زد بیشتره؟
  • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    22 16
    مگر نویسنده از مرام و رفتار دولت اسد دفاع کرده که این جور کامنت ها نوشته می شه؟‌ بحث سر رفتار اسلام گراهای ترکیه و مسلمانهای سلفی تندرو است که نصف وقتشون رو نماز و قرآن می خونند. اونها همیشه شیعه ها را متهم می کردند. حالا نویسنده مگه چی گفته؟ گفته اینها از امریکا دعوت میکنند بیاد بمب روی سوریه بریزه. تازه هزینه اش رو هم می دند تا این بمبها بریزه روی سر مردم سوریه. این اسلام گراییه؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      6 5
      واقعاً فکر میکنید آمریکا قراره مردم رو بمباران کنه!!!!؟
  • كوثر IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    18 17
    دوستان عزيز لازم نيست براي مخالف‌خواني با صدا و سيماي كج‌سليقه، بديهيات را هم نفي كنيم. اينكه دولت سوريه اشتباهات فراواني داشته درست اما در نزاع فعلي كدام طرف بر حق است؟ (نه حق مطلق) آيا بايد از دولت مستقري كه حاضر است به انتخابات تن دهد (ولو به اجبار) حمايت كرد و يا از معارضين شروري كه زنده‌كننده توحش انسانهاي بدوي هستند؟ به نظر شما در اين نزاع حق با امريكا و انگليس است كه در ماجراي عراق با همين بهانه‌ها حمله كردند و آخرش هم اعلام كردند اطلاعاتشان مخدوش بوده و سلاح كشتارجمعي پيدا نكرده‌اند؟ اگر امريكا به دنبال حمايت از مردم سوريه است چرا چشمشش را بر كشتار مردم مصر كه در پي دفاع از رأيشان هستند بسته است؟
  • كوثر IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    5 0
    چرا يك استاد تاريخ را از اظهار نظر در مسئله‌اي انساني نهي مي‌كنيد؟ آيا ما و شما كه در هر مسئله‌اي اظهار نظر مي‌كنيم علامه ذوفنون هستيم؟ يادمان باشد كه تاريخ را براي تفنن نمي‌نويسند و نمي‌خوانند؛ تاريخ سرشار از درس و عبرت است. خوب است در اظهار نظر منطقمان را به ميان آوريم و نه تحكم و تصلب و مدركمان را.
  • مصطفی A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    23 8
    سلام برادر عزیز جناب آقای محمد مهدی حق و باطل معیار داره اینقدر هم ساده نیست اونها هم میگن ما حقیم . احساسی حرف نزنید اگه شما هم سوری بودید و خانوادهئ شما هم در یک راهپیمایی ساده به گلوله بسته میشدند با تک تیراندازها دوستانتونو میزدن و...... اون موقع دیگه اینجوری از حق و باطل حرف نمیزدی؟ تو قضیه سوریه دو طرف (دولت سوریه و تکفیری ها ) جنایت میکنند. هردوتاشون شیمیایی زدند . اما بیشترمخالفان دولت سوریه تکفیری نیستند . مردم بیچاره سوریه گرفتار شدند. واین حقیقت تلخ غیر قابل انکار است که ما توسط ابر قدرت ها در این قضیه بازی خورده ایم . بویژه اینکه در جبهه روس و چین از دو طرف باختیم . اری برادر باختیم
  • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    2 2
    بعثی های سوریه هیچ فرقی با بعثی های عراق ندارند .چرا خودتون رو فریب می دید بخاطر منافع سیاسی حق رو باطل نکنید.بشار و پدرش 42 ساله که به سوریه حکومت می کنند وکوچکترین مخالفتی رو به شدیدترین وجه سرکوب می کنند ایا حق اینها هستند.
  • reza US ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    23 15
    داود اوغلو به دنبال حمله امریکا به بشار اسد است تا جلوی کشتار مردم سوریه را بگیرد. در حمله اخیر شیمیایی بشاراسد فقط 500 کودک جان دادند.
    • حامد IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      15 13
      آقای داود اوغلو و دوستانشون در دولت ترکیه اگر به فکر دفاع از کشتن مردم بیگناه سوریه بودن، مرزهای کشور خودش رو به روی یک عده وحشی که اصلا سوری هم نیستن باز نمیذاشتن تا زنان و کودکان را سر ببرن! چرا در مقابل تکفیری هایی که کشتن شیعیان رو راه ورود به بهشت میدونن و چند وقت پیش 450 بچه و افراد سالخورده رو در یه روستای کردنشین قتل عام کردن، موضع نمیگیره. اصلا چرا راه دور بریم، ایشون اگر خیلی انسان دوست هستن، مسائل داخلی خودشون با کردها رو حل میکردن به جای اینکه با بمباران روستاها غیر نظامیها رو بکشن و هر روز تعداد بیشتری رو به زندان بندازن. ضمنا هنوزم معلوم نیست که حمله شیمیای کار چه کسی بوده.
    • مسعود IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      11 9
      حامد عزیز الان ماههاست که در ترکیه و کردستان خون از بینی کسی نریخته. و دلیلش اجرای طرح مذاکرات ( چوزوم ) برای حل معضل پ ک ک توسط دولت اردوغان بود. کاری که چندین دهه بود هیچکدوم از دولتهای ترکیه نتونسته بودن انجام بدن. یا حمایت جانانه ای که از مردم مصر داره می کنه. متاسفانه خوبیهای اردوغان رو نمی بینیم. طرز فکر بعضی دوستان راجع به ترکیه بدون شک ناشی از هجمه سیاهنمایی در داخل کشور در این اواخر است و دلیلش هم مشخص. زاویه ای که سیاست ترکیه در مورد سوریه با سیاست ما پیدا کرد. وگرنه تا دو سال پیش همه اردوغان اردوغان می کردیم. به نظرم خیلی سخت نیست فهم این مساله که اگر ما منافعی در سوریه داریم اونها هم منافع خودشون رو دارند. اونها صدها کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارند و صدها هزار آواره رو پناه دادن
    • حامد IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      5 10
      آقا مسعود من اخبار رو هم از داخل و هم از خارج دنبال میکنم. اتفاقا خیلی هم اخبار صدا و سیما رو هم نگاه نمیکنم که به قول شما تحت تاثیر هجمه سیاهنمایی قرار بگیرم. این مذاکرات به اصطلاح صلحی هم که گفتید دنبال کنید، ببینید تهش چی شده! واقعیت اینه که با اینکه پ.ک.ک حاضر شده اسلحش رو زمین بذاره و تعدادی از اونها هم کردستان ترکیه رو ترک کردن، ولی دولت ترکیه هیچ اقدام مشخصی نکرده و به همین دلیل و همین طور به علت وقت کشی دولت ترکیه، این مذاکرات با بن بست مواجه شده. لازمه بگم که مقامات ترکیه قبلا هم فرصت صلح رو داشتن. زمانی که "تورگوت اوزال" رییس جمهور ترکیه عزم خودش رو برای صلح جزم کرده بود اما تندروهای ملی گرا در ترکیه با کشتنش آرزوی صلح رو خوشکوندن و باعث ادامه جنگ و خون ریزی شدن.
  • معلم از تهران IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    8 28
    فقط رهبري دشمن را مشخص مي كنند و لاغير بلبشو نمي خواهيم هركي يه چيزي بگه و يه عده رو دور خودش جمع كنه مگه هركي هركيه؟
  • الم IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    13 10
    حاج آقا یک سوال شما که همیشه در منبر میفرمایید که هرگز نمیتوان در مورد جایگاه بندگان خدا پیش خدا قضاوت کرد چطوری در مورد داوداوغلو یا هر کسی قضاوت میکنید وقتی خداوند متعال اینقدر به حیات انسانها بها میدهد شما چطوری با معیار خودتان یکی را شهید و دیگری را مفلوک وبه هلاکت رسیده خطاب میکنید اگر سیاسی هستید سیاستمدارانه اظهار نظر کنید و اگر روحانی سیاسی هستید اخلاق مدارانه و سیاستمدارانه بیاندیشید و مطالباتان را بیان کنید وبقول یک دوست دیگر قرار نیست به هرچه شما میگویید بله گفت .
  • بی نام IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    18 7
    مگر اسم یک کشور میتونه کافر یا مومن بودنش رو مشخص کنه که میفرمایید امریکای کافر. سران این کشور و مردمش رو هم به چه استنادی میتوان کافر نامید. حتی اگر از نظر ما جنایتکار هم باشند نمیشود آنها را کافر نامید و عربستان را مومن. مگر عربستان در این جنایات شریک نیست؟ معیار تکفیر یک کشور چبست؟
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    14 3
    ضمن تشکر از اشارات خوب شما باید عرض کنم وهابیت و سلفی گری زیر بیرق انگلیس امپراطوری عثمانی را که حداقل اسماً بزرگترین حامی مسلمانان در آن زمان بود بر زمین زدند حالا از این سابقه شما چه انتظاری دارید
  • dalghin IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    9 3
    در دنیای سیاست ((حق)) وجود ندارد.
  • محمد A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    9 1
    همه مي دانيم سياستمداران دو طرف از اسلام بعنوان ابزاري براي توجيه و سوءاستفاده استفاده مي كنند. همين علوي ها را كه برخي ها شيعه قلمداد مي كنند به خاطر اعتقادات اغراق آميزشان(اعتقاداتي شبيه اهل حق خودمان) سالها توسط مجتهدين شيعه تكفير شده اند. باز همه مي دانيم كه تمام طرفين فقط دنبال منافع خود هستند ولي اميدواريم هرجوري شده كشتار در سوريه تمام بشه انشاءالله
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر توجه کنید که گروههای اسلام گرای غیر ایرانی - اعم از سلفی و اخوانی و غیره- همگی در عمل بسیار پراگماتیست هستند در تحلیل دچار مشکل نمی شوید. به عنوان مثال دقت کنید مفتی هایی که رانندگی زنان را منع کرده اند وسالها ازدواج موقت درشیعه را زنا دانسته اند، به راحتی فتوی جهاد نکاح می دهند و حتی زنای با محارم را مجاز می دانند. یا حماس که سالها در سایه حمایت همه جانبه ایران رشد کرده، به راحتی دفتری در قطر باز می کند و در خیمه آل سعود کباب بریان می خورد. حضور ما هم در سوریه با همین توجیه قابل فهم تر است. "منافع ملی " ما اقتضا می کند که در جنگ سوریه متحدان ما پیروز باشند. در دنیای پراگماتیست شعارها برای سرگرم کردن مردم ساخته شده اند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    6 0
    عالم سیاست غالبا جایگاه تصمیم گیری بین خوب وبد نیست...بلکه عرصه انتخاب بین بد وبدتر است.در این میانه شرایط بد حفظ حکومت خودکامه خاندان اسد است و شرایط بسیار بدتر سقوط این حکومت.
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    5 3
    دوباره که عکس قشنگه رو گذاشتی!
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    6 5
    جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا جعفریان اطلاعات تاریخی را خوب خوانده اند اما مشکل ایشان در تحلیلی این اطلاعات است. این نخستین بار نیست که ایشان در نتیجه گیری از رویدادهای تاریخی به کژراهه می روند . یکی از بارزترین موارد کژروی ایشان در تحلیل رویدادهای تاریخی ، مقاله ی "تجربه‌ای خواندنی از یک مدعی مهدویت" از ایشان است که در پنجشنبه 6 مهر 1391 - 14:57:00 خبرآنلاین درج شده است که کاملا به نحو بارز و آشکاری فقدان بن مایه های علمی را در رویکردهای تاریخی ایشان می نمایاند. چندین بار خواسته ام که پاسخگوی ناداوری های تاریخی ایشان باشم اما بهتر دیده ام که همچنان در کژ روی خود پایدار بمانند!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    7 1
    جالبه که تا احمدی نژاد بود، خبرآنلاین و جعفریان از این یادداشتهای انقلابی منتشر نمیکردن
    • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      1 0
      میکردند یکی دو بار هم از دسترس خارج شدند( به قول هم ولایتیها فیلتر شدند.)
  • رسول. د IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    10 6
    بابا مردم سالارها! پنبه رو از گوشتون در بیارید!! این دموکراسی که آمریکا ازش حرف میزنه توسط عربستان میخواد به مردم سوریه هدیه بده!!! دموکراسی کیلویی چنده آمریکا فقط میخواد یه دولت پر وپاقرص مخالف اسرائیل رو حذف کنه، وگرنه حرف اگه حرف دموکراسیه، آمریکا از همون عربستان شروع کنه اگه راست میگه
    • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      1 3
      واقعاً فکر میکنی سوریه یک مخالف پر و پا قرص اسرائیله!؟ اسرائیل چند سال پیش تاسیسات اتمی سوریه رو بمباران کرد، سوریه از ترسش صداش در نیومد!
  • بی نام EU ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    7 0
    اولين چيزى كه بايد در موردش حرف بزنيم چگونگى جلوگيرى از كشتار بيشتر مردم سوريه است.
  • سيد EU ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    5 0
    فعلا دعا كنيم
  • سپهر A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    5 1
    جناب آقای جعفریان! من از خوانندگان همیشگی یادداشت های شما در خبرآنلاین هستم. شما که صحبت از تخصصی شدن علوم انسانی می کنید چرا خودتان نقض غرض کرده و خودتان هم توصیه خودتان را به کار نمیگیرید؟ شما مورخ اسلام هستید یا استاد علوم سیاسی؟ یعنی علوم سیاسی انقدر موضوع پیش پاافتاده ای است که بشود با ربط دادن یک شخصیت تاریخی به یک رویداد سیاسی امروز مسائل را تحلیل کرد؟ الان شما مصداق همان (متخصص داخلی و غیره ) نشده اید؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    2 1
    امیدوارم مسئولان کشور نظرات کاربران را بخوانند و واقعا در تصمیم گیریهایشان و نحوه برخوردشان و نحوه مملکت داری شان تجدید نظر کنند.
  • صادق A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    6 3
    همه چیز به کنار، من با این جمله "بزرگترین دولت کافر" مشکل دارم. دولت امریکا که اصولاً دینی نیست، پس واژه کافر در مورد یک حکومت مصداق ندارد. مردم امریکا هم که اگر بیشتر از خود ما دین مدار نباشند، کمتر نیستند البته دین مسیحیت. معنای کافر هم که معلوم است، یعنی بی‌دین. حالا کی در این بین بی‌دین است؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    2 1
    عزيزان، اگر بيانات آقاي جعفريان را بخواهيم تحليل كنيم بايد سوابق برخورد آميكا با مسلمانان در مقاطع مختلف تاريخي را ببينيم و بدانيم كه همين عربستان و تركيه پس از چند سال در دام خود آمريكا گرفتار خواهند شد و در نهايت اين مسلمانان هستند كه متضرر خواهند شد و به دست يكديگر اهداف آمركيا را عملي خواهند؛ اتفاقا نر ايران اين است كه خشونتها پايان يابد و سال آينده در سوريه انتخابات برگزار شود، چرا آمريكا مانع اين طرح مي‌شود و آمريكا عامل خونريزي است و ايران دارد از مظلوماني دفاع مي‌كند كه با پيروزي سلفي ها، قتل عام خواهند شد قتل عام. مطمئن باشيد.
  • majid IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    جناب استاد با سلام همانطور که می دانید در روزهای اخیر به دنبال تسلط نسبی دولت سوریه بر معارضان، ظاهرا آمریکا و انگلستان تصمیم گرفته‌اند با حمله نظامی، موازنه را به نفع معارضان سوریه به هم بزنند و عربستان سعودی و ترکیه و اردن و ... هم این اقدام را حمایت و تشویق می‌کنند. طبق اخباری که از سوریه می‌رسد معارضان که عقاید افراطی علیه تشیع (و البته سایر مسلمانان) دارند در صدد حمله به حرم حضرت زینب و تصرف آن و احتمالا اهانت به حریم اهل بیت هستند. چنان که باور داریم جسد بسیاری از بزرگان بعد از مرگ در قبر سالم مانده است. نمی‌دانم آن‌گونه که بیان می‌شود نبش قبر و اهانت به جسد حجربن‌عدی درست است یا نه؟ اگر چنین اتفاقی برای حرم حضرت زینب (سلام ا... علیها) بیفتد تکلیف ما چیست؟ از طرفی از آقای فاطمی نیا شن
  • قائم مقامی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    فتح الله گولن اخوانی نیست . رهبر یک شاخه نورجی منسوب به بدیع الزمان سعید نورسی است
  • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    2 0
    عجیبه که کامنت های زیادی ناشی از عدم دقت در مدعا و استدلال استاد جعفریان است باید یه فکری برای این کرد. فهم مطلب، شرط اظهار نظر است. علاوه بر نگاه تاریخی ایشان، از منظر رویکردهای نظری روابط بین الملل، اقدام دولت های سعودی و ترکیه و قطر، فقط در چارچوب عقل ابزاری و تامین قدرت غرب، معنا دارد و در این میان، اقدام دولت های مزبور جز تحقیر و ذلت، هیچ معنای ارزشی و دینی ندارد