مصائب کتابخانه بزرگی که یک سایت برای جستجوی کتاب ندارد

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود به نقد وضعیت چاپ کتاب و عملکرد کتابخانه های عمومی و ضرورت بهره گیری از فناوری روز برای سهولت دسترسی به کتب و منابع تحقیقی نوشته است.

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:
«ماندن در نظامات سنتی در حوزه کتاب، از تولید تا توزیع، راه تعالی و ترقی را به روی ملت ما بسته است. برای ورود به راه پیشرفت چه باید کرد؟ کتابخانه های ما چه جایگاهی دارند؟ وضعیت کتاب دیجیتال چه خواهد شد؟ چرا در جا زده و متوقف شده ایم؟ از بین رفتن کتابفروشی ها در غرب با بستن شدن غالب آنها، و منتقل شدن فروش کتاب روی وب، مانند فروش بسیاری از تولید ات دیگر، اتفاقی است که دیر یا زود در کشور ما خواهد افتاد و باید بیفتد، یعنی تلاش کنیم تا بیفتد. اگر همزمان با آمدن اینترنت همین کار با برنامه ریزی پیش رفته بود، هم اکنون محقق شده و یک آمازون ایرانی، تمامی چند هزار کتاب ایرانی را معرفی و با سیستم پستی در اختیار می گذاشت. »
عضو فعال وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش نوشته است:
«ما امروزه می توانیم بهترین های چاپی فارسی را که شاید حداکثر 50 هزار کتاب باشد، در برنامه های دیجیتالی به صورت متن قابل جستجو آماده کنیم و هزاران بلکه صدها هزار نفر را از شر مراجعه به کتابهای مزبور در این کتابخانه و آن کتابخانه خلاص کنیم، چرا برای این کار سرمایه گذاری نمی کنیم؟ شگفتا که هنوز اندر خم یک کوچه هستیم، به طوری که کتابخانه ملی کشورمان که اصل و اساس کتابخانه هاست، دانشجویان لیسانس را درون خود راه نمی دهد. تازه این کتابخانه ای است که ده پانزده سال است که ساخته ایم و به ادعای مدیران گنجایش مراجعین لیسانس را ندارد. پس مفهوم ملی چیست؟
در حال حاضر هنوز یکی از بزرگترین کتابخانه های کشور، حتی یک سایت به درد بخور که بتوان کتاب را در آن سرچ کرد ندارد و هیچ کس در قبال پولی که این کتابخانه، کم یا زیاد از دولت می گیرد، احساس مسوولیت نمی کند، در حالی که شک ندارم که دهها هزار کتاب خطی و چاپی در این کتابخانه هست که در جای دیگر نیست.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • trainer and developer A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    1 0
    مادر عصر دیجیتال زندگی میکنیم عصری که حتی آموزشها در پهنه این گیتی به سمت دیجیتال شدن و مجازی شدن پیش میروند یعنی در هر مکانی و در هر زملنی میتوان به آموزش دسترسی داشت. در این میان منابع آموزشی و محتوای یادگیری و در دست رس بودنشان حرف اول رو میزنه. امید که جامعه عزیز ایران به سمت مجازی کردن کتابخانه ها که نسل جدید کتابخانه در سطح دنیا به شمار می آید حرکت نماید که آثار آن تماما به نفع جامعه ایرانی است در راستای ارتفای دانش، توانش و ارتقای فرهنگ آدمیان این مرزو بوم.
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    5 0
    آقای جعفریان کاش شما رییس کتابخانه ملی می شدید. خبر لطفا اطلاع رسانی کن شاید این اتفاق خجسته بیفتد