حاشیه های ورود پانصدمین کامیون چینی دانگ فنگ

  جشن تفاهم‌نامه سایپادیزل و دانگ‌فنگ چین و یا جشن ورود پانصدمین کامیون دانگ‌فنگ مونتاژ شده در خطوط سایپا و یا نامی دیگر عنوان برنامه‌ای بود که در آن از سفیر چین تا استاندار تهران و از نمایندگان مجلس تا انبوه مدیران گروه سایپا (و دانگ‌فنگ) در محلی که زمانی متعلق به کفش ملی بود و اینک در تملک گروه سایپاست، در حدود کیلومتر 17 جاده قدیم چهارشنبه شب برگزار شد. اینکه این جشن با توجه به راه‌اندازی خط در 10 مهر، چرا اینک برگزار می‌شود، شاید به نیاز تبلیغاتی سایپادیزل برگردد که به علت فروش نسل اول کامیون‌های چینی با نام ژاپنی اعتراضات گسترده‌ای را به وجود آورد مخصوصا آنکه کیفیت بد این کامیون‌ها باعث تجمعاتی نیز شد که از مقابل سایپادیزل تا اخیرا جلوی مجلس ادامه داشت و در جلسه رای اعتماد به محرابیان نیز مطرح شد. ملک مدیرعامل سایپادیزل در مورد کامیون‌های T300 چینی استدلال کرد

چون 50 درصد از سهام دانگ‌فنگ (کامیون‌ساز چینی) متعلق به نیسان دیزل ژاپن می‌باشد بنابراین ایرادی ندارد اگر به خریداران گفته شده این کامیون‌ها ژاپنی هستند! در این مدت فقط برای فروش 2400 دستگاه کامیون D300 و T300 به مبلغ 20 میلیارد تومان، 24 میلیارد تومان برای گارانتی این نوع محصولات از طرف سایپادیزل هزینه شد. برای فروش این کامیون‌ها هیچ‌گاه عذرخواهی نشد. این داستان همزمان با رویگردانی خریداران از سایپادیزل، این شرکت را در بدترین شرایط تولید و فروش قرار داد و ایران‌خودرو دیزل و بهمن‌دیزل سهم بازار را از آن خود کردند.

دوران جدید

هم‌اینک 13 هزار دستگاه از این کامیون‌ها در حال تردد در کشور است. روز چهارشنبه پانصدمین کامیون از این خانواده که به صورت CKD وارد و در خطوط سایپادیزل مونتاژ شده بود به بازار عرضه شد. در 18 مهر امسال با تغییر نگاه سایپادیزل به این همکاری، داخلی شدن این کامیون با هدف 34 درصد ساخت داخل آغاز شد. در همین مدت نمره منفی 217- که متعلق به کامیون‌های وارداتی بود به 60- رسیده و هدف 40- برای آن در نظر گرفته شده است. تلاش سایپادیزل و شخص ملک از این جشن برای اعلام دور جدید فعالیت‌ها و کامیونی که «البرز» نام گرفته شاید تقاضای فراموش کردن گذشته و گرفتن زمان برای بهبود شرایط باشد چنانچه ملک در کنفرانس خبری که با جیانگ‌گو، قائم‌مقام شرکت کامیون‌های دانگ‌فنگ داشت با توجه به نوسازی ناوگان فرسوده و همچنین فروش خوب عید غدیر اظهار امیدواری کرد سال آینده 8000 هزار از این کامیون‌ها که کل ظرفیت خط است تولید و واگذار شود.

 از سماور ذغالی تا لبوی داغ   

از حاشیه‌های جالب این جشن، پذیرایی با لبوی داغ روی یک چهار چرخ قدیمی بود که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کرد. همچنین ردیف سماورهای زغالی و چایی که با استکان و نعلبکی به حاضران داده می‌شد آنقدر توجه مهمانان چینی را به خود جلب کرده بود که بارها از این قسمت سنتی عکس گرفتند. نعمت‌ا... پوستین‌دوز مدیرعامل گروه سایپا از حاضرین این برنامه بود. از او از آن جهت که پله‌های ترقی را در سایپا طی کرده و سپس به مدیرعاملی گروه رسیده است به عنوان انتخاب ناب یاد می‌شود. وی البته همچنان عضو هیات مدیره نیست و همین انتقادات بسیاری برانگیخته است. ملک که روزگاری رقیب وی در مدیرعامل شدن بود و به تازگی چند سمت دولتی در وزارت صنایع نیز گرفته است در این رابطه و در حاشیه نشست خبری با سوال غافل‌گیرانه‌ای مواجه شد. وی که با وزیر صنایع رابطه خوبی دارد و عضو هیات مدیره گروه هم هست در برابر این سوال و پس از مکثی کوتاه با گفتن «چرا» از حضور پوستین‌دوز در هیات مدیره استقبال کرد.

 

  

کد خبر 31189

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    وقتی پوستین دوز و قلعه بان و امثال اینها بشن مدیر خودروساز و ایده دزد هم بشه رییس صنایع و رای دزد هم بشه رییس جمهور!!! دیگه چه توقعی داری ؟؟
  • امیر IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    اکنون مستعمره خودمختار شرقیم ایرانی بیدار شو ...
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    سانترفيوژ را از لج آمريكا خودمون مي سازيم ولي ساختمان سازي و جاده و خودروسازي را ميديم دست اين قوم مغول...
  • سعید!!! IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    شرقی ها هم یک روزی باید با فرهنگ ما آشنا شوند.. البته جای شیرینی خامه ای هم نداره؟
  • مردم IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    خبر آنلاین خیلی شجاع شدی ها. دمت گرم ادامه بده.
  • علي الهي IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
    0 0
    « بيله ديگ ، بيله چغندر » ! كاميوني كه چيني باشد شيريني ورودش هم ( با ارفاق كامل ) چيزي جز لبوي داغ نيست !

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین