فارس نوشت:

با شروع دور جدید سفرهای تابستانی مصرف بنزین روند فزاینده‌ای را در پیش گرفته است، به طوری که مصرف از نیم میلیون لیتر در هفته گذشته گذشت.

با شروع دور جدید سفرهای نوروزی مصرف بنزین رو به افزایش گذاشت، به طوری که در یک هفته گذشته بیش از نیم میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد.

مصرف فزاینده این حامل انرژی نشان می‌دهد که قیمت کنونی بنزین دیگر نمی تواند مانع از افزایش مصرف شود، به طوری که به نظر می رسد فاز اول هدفمندکردن یارانه ها و شوک قیمتی که موجب افزایش قیمت از 100 تومان به 400 تومان در هر لیتر شد، ظاهرا کارایی خود را از دست داده است.

بنابه گفته مسئولان دولتی، هم اکنون شرایط برای اجرای فاز دوم مهیا نیست، زیرا قبل از اجرای گام دوم هدفمندکردن یارانه ها باید وضعیت مناسب اقتصادی در کشور حکم فرما شود، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در چنین شرایطی که نرخ تورم ماهانه نزدیک به 40 درصد است، به یکباره قیمت بنزین و قیمت حامل های انرژی را افزایش داد.

اما در قانون بودجه سال جاری کشور به دولت اجازه داده شده است، تا قیمت حامل های انرژی به میزان 38 درصد افزایش یابد، اما سخنگوی دولت اعلام کرده است، در سال 92 هیچ گونه افزایش قیمت در بنزین رخ نمی دهد و اگر قرار باشد، حامل های انرژی افزایش قیمت پیدا کند، قطعا حامل های به جز بنزین و نفتگاز است افزایش قیمت خواهند یافت.

در شرایط فعلی باید گفت، تا آغاز فصل بازگشایی مدارس روند مصرف بنزین درحالت صعودی است و دولت باید به فکر تامین بنزین برای روزهای آتی باشد و یا راه کاری بیاندیشد، تا مصرف بنزین را کنترل کند.

هم اکنون در پالایشگاه های کشور روزانه حدود 67 میلیون لیتر بنزین تولید و 10 میلیون لیتر بنزین نیز از مجتمع های پتروشیمی تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده ها می شود که مجموع این بنزین حدود 77 میلیون لیتر است و بنا به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش هم اکنون حتی یک لیتر هم بنزین از خارج وارد نمی شود.

هم اکنون که مصرف روزانه بنزین به حدود 75 میلیون لیتر رسیده است باید دید، با افزایش مصرف بنزین آیا دولت مجبور به واردات بنزین خواهد شد؟ و یا اینکه طرح جدیدی را به منظور هماهنگی مصرف و عرضه در پیش می گیرد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    4 4
    تنها راه کاهش مصرف بنزین، رساندن قیمت به لیتری 3000 تومان است که ایشالا محقق میشه!
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      5 1
      هر موقع پرايد رو 3ميليون و سمند رو 5ميليون دادن قبول.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 4
    نیم میلیون؟؟؟ یا نیم میلیارد؟!؟!
  • ع.ك IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    نيم مليون بشكه صحيح است، فكر كنم هر بشكه نفت 159معادل ليتر نفته.
  • محمد A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 2
    خوب که چی ماشین بنزین می خواد اب که نمی خواد ما کشور وسیعی هستیم با مناطق گردشگری متنوع و مردمی با آداب و رسومی خاص ما را نباید با اروپا یا امریکا مقایسه کرد