۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
وقتی امام رضا(ع) با خادمان خود مشورت می کرد

نمونه عملی از مشورت و همفکری از نگاه امام هشتم

در دین اسلام بر مشورت و همفکری تاکید بسیار شده است. پیامبر اکرم که درود خدا بر او باد، در مسائل مختلف اجتماعی و اجرایی، در مسائل جنگی، صلح و امور دیگر با یارانش مشورت می کرد.  در کتاب بحارالانوار، جلد دوم روایتی در این باره از امام رضا که درود خدا بر او باد، نوشته شده که متن آن را در ادامه می خوانید.

امام رضا که درود خدا بر او باد، می گوید: «عقل پدرم با عقول همه مردم سنجیدنی نبود. با این حال گاهی با خادمان خود مشورت می کرد. به وی می گفتند که چرا با این افراد مشورت می کنی؟ می فرمود: چه بسا که خداوند زبان آنها را به مصلحت می گشاید. چه بسیار که آنها چیزهایی به حضرت تذکر می دادند و او آنها را به کار می بست. به خصوص درباره کشت و زرع توصیه هایی به امام می کردند و آنها را انجام می داد.»

معبر بن خلاد می گوید: «حضرت رضا خادمی به نام سعد داشت که از دنیا رفت. حضرت فرمود: مردی صاحب فضل و امانت به من معرفی کن تا او را به جای سعد برگزینم. با شگفتی گفتم: من به شما معرفی کنم؟ امام فرمودند: مشورت و همفکری مانعی ندارد. رسول خدا نیز در امور با اصحاب خود مشورت می کرد، سپس آنچه اراده اش بر آن تعلق می گرفت انجام می داد.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلیل EU ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    21 5
    به به ، عالیه اسلام یعنی دین تفکر
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    31 3
    ایشان امام رضا بودند مقامشان غیر قابل مقایسه است با آدمهای عوام زده که خودشیفتگی دارند
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    3 7
    مگه اماما هم خادم داشتند؟
    • یک ایرانی اصیل A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      11 3
      امام ها پیرو داشتند و دارند، شیفته داشتند و دارند، نوکر هایی داشتند و دارند که افتخار خود و خاندانشان را نوکری امام میدانند. انشالله خدا خدمت به امام عصر و نوکری ایشان و خاندان بزرگوار ایشان را نصیب ما و فرزندان ما بکند.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      7 2
      اصحاب وفادار و یاران دلباخته ابا عبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا را بخاطر بیاور . . . خیل عظیم دلسو ختگان و دوستداران و شیفتگان را هر ساله در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و نیز باب الحوائج علمدار عشق (س) را نیز بیاد آر . . . زائران و خادمان و عاشقان حرم مطهر رضوی را هم که با دیدگان اشگبار گرداگرد حرم مبارکش پروانه وار میگردند رانیز از یاد مبر . . . پاسخ خود را خواهی یافت .
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    7 2
    السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع) //من آمدم و قبر تو بوسيدم و رفتم‏--- از روي ادب خاک تو بوئيدم و رفتم‏// من غرق گناه آمده بودم به حضورت‏ ---مشمول عطاياي تو گرديدم و رفتم//‏ چون دست به دامان وصال تو فکندم‏ --- دامن دگر از غير تو برچيدم و رفتم‏//