آسمان نوشت:

محسن هاشمی تأکید می‌کند که اول از همه با پدرش مشورت کرده و براساس نظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات شورای شهر و شهرداری تهران شرکت کرده است. اگرچه او همچون پدرش برای حضور در انتخابات رد صلاحیت شد و سرانجام با اختلاف یک رأی جنجال‌برانگیز هم از به دست آوردن کرسی شهرداری تهران بازماند؛ حالا بعد از گذشت چند روز از جلسه انتخاب شهردار درباره پشت‌پرده انتخابات شورا و شهرداری تهران با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
اولین‌بار چه کسی پیشنهاد پست شهرداری تهران را به شما داد؟
سؤال خوبی است من خیلی دلم می‌خواست این موضوع را باز کنم، در اسفندماه سال 91 در جلسه‌ شورای مرکزی حزب کارگزاران بحث انتخابات ریاست جمهوری و کاندیدای موردنظر حزب مطرح شد و به موازات آن از اهمیت زیاد انتخابات شوراهای شهر در این دوره حرف‌هایی زده شد. اعضای این جلسه معتقد بودند که انتخابات شورا به ویژه در تهران از اهمیت زیادی برخوردار است و باید جدی گرفته شود. در همان جلسه هم از من خواسته شد که در انتخابات شوراها ثبت‌هام کنم و جرقه حضورم در موضوع شوراها و شهرداری از اینجا آغاز شد. حتی بحث‌هایی هم درباره موضوع شهرداری شد که حالا جای گفتنش نیست. ثبت‌نام من از نظر همکارانم در حزب کارگزاران سازندگی قطعی شد، من هم مشورت‌هایی را انجام دادم و تصمیم بر این شد که در انتخابات شوراها شرکت کنم. من عضو هیأت‌مدیره شرکت بهره‌برداری مترو بودم و مشاور آقای قالیباف در امور توسعه پایدار شهرداری هم بودم در نتیجه برای اینکه ثبت‌نام کنم باید استعفا هم می دادم. لذا با آقای قالیباف هم مشورت شد و ایشان هم با استعفای من موافقت کردند و من ثبت‌نام کردم. به زمان بررسی صلاحیت ها که رسیدیم، تماس هایی ا من گرفته شد و در آنها به من گفته شد که شما آدم موجهی هستید، لازم است به یک صورتی از این ثبت‌نام انصراف بدهید و اگر انصراف ندهید ما مجبور می‌شویم شما را رد صلاحیت کنیم.

یعنی قبل از ثبت‌نام با اینکه مشخص شده بود شما قصد ثبت‌نام برای انتخابات شورای شهر را دارید، هیچ‌کس با شما تماس نگرفت که بخواهد مانع از ثبت‌نام‌تان شود؟
نه پیش از ثبت‌نام هیچ تماسی نداشتم ولی پس از آن یکی از نیروهای امنیتی وقت (الان دیگر نیستند) با من تماس گرفت و بحث انصراف را مطرح کرد. من در پاسخ گفتم که این موضوع یک تصمیم جمعی بوده بنابراین نمی‌توانم به تنهایی تصمیم بگیرم که انصراف بدهم. لذا با آقای هاشمی (پدر) و دوستان حزب کارگزاران مشورت کردم و نتیجه این شد که گفتند بهتر است شما انصراف ندهید چون دلیلی برای انصراف وجود ندارد و کار را ادامه بدهید.

آیا بعداً برای پیگیری انصراف شما با شما تماس گرفتند که بپرسند انصراف می‌دهید یا نه؟
بله، تماس گرفتند. پیگیر بودند که بدانند چه شده است. من هم اطلاع دادم که انصراف نمی‌دهم. آنها هم گفتند پس ما وظیفه خودمان را انجام خواهیم داد و قرار شد ما ادامه بدهیم و آنها هم ادامه بدهند؛ لذا بنده را رد صلاحیت کردند. من اولین اعتراض را برای هیأت نظارت استان که آقای طلایی بودند دادم ولی اصلاً تماسی با من نگرفتند که سؤالی بکنند یا موضوع را واقعاً رسیدگی کنند آنها هم بدون تماس با من کار را انجام دادند. من دوباره اعتراض کردم، (همچنان من به تلاش خودم ادامه می‌دادم و آنها هم کار خودشان را انجام می‌دادند). کار به هیأت نظارت مجلس رسید که در آنجا بحث‌هایی شکل گرفت، خبرهایی می‌آمد که موضوع حل شده و در نهایت هم به من گفتند مسأله حل شده است. بعداً شنیدم که گروهی از وزارت به آنجا رفته‌اند و به صورت جدی گفته‌اند که رد صلاحیت باید انجام شود و رأی 3 به 2 که به نفع من بوده را تبدیل به رأی 2 به 3 کردند.

همیشه این یک رأی برای شما تعیین‌کننده بود؛ چه در انتخاب شهردار تهران و چه هنگام بررسی صلاحیتتان؟
حق با شماست یک رای همیشه وضعیت سرنوشت‌سازی برای من درست کرده است.

آقای قالیباف گفته‌اند با شما یک جلسه‌ای داشتند که شما نظر ایشان را برای ورود به رقابت شهرداری تهران جویا شدید و ایشان هم شما را برای این کار تشویق کردند، این ماجرا به چه جلسه‌ای برمی‌گردد، آیا بین شما و آقای قالیباف جلسه‌ای با این موضوع برگزار شد؟
من مشاور آقای قالیباف بودم و 3-2 روز بعد از شکست ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری برای اینکه یک خسته نباشید گفته باشم و بدانم که برنامه‌شان چیست و حرف‌هایی هم درباره شهرداری به ایشان بزنم، رفتم پیش ایشان و ملاقاتی داشتیم که بیشتر بحث‌ها در حد تعارفات عادی بود و اصلاً بحث شورای شهر و... نبود.

احتمالاً همان زمانی بوده که آقای قالیباف تصمیم داشتند از شهرداری کناره‌گیری کنند؟
ما اصلاً وارد این بحث نشدیم ولی من احساس کردم که ایشان خیلی هم انگیزه‌ای برای ماندن در شهرداری ندارند. در هر حال این جلسه به همین جا خاتمه پیدا کرد.

ملاقات دیگری هم داشتید؟
یک ملاقات هم به زمانی مربوط می‌شود که 8-7 نفر از دوستان با من وارد مذاکرات اولیه برای شهرداری شدند و به من گفتند می‌خواهیم روی شما حساب کنیم و نمی‌شود که وسط راه به ما نه بگویید، در نتیجه لازمه‌اش این است که از همین ابتدا با ما دست بدهید و روی این دست دادن هم صادق باشید و تا آخر هم با ما بمانید. بعد از این حرف‌ها چون می‌خواستم که با این آقایان دست بدهم زمان دیگری رفتم شهرداری و با آقای قالیباف صحبت کردم. می‌خواستم ببینم برنامه ایشان چیست. کم‌کم فرض بر این شده بود که ایشان قصد دارند در شهرداری بمانند و زمزمه ماندنشان مطرح شده بود، من هم شخصاً به همین نیت رفتم که بدانم ایشان تصمیم دارند باز هم در شهرداری باشند یا نه؟ بار قبل که رفته بودم اصلاً چنین نیتی نداشتم اما این‌بار مشخصاً با همین نیت رفتم و وقتی هم وارد شدم با ایشان جدی صحبت کردم و گفتم که عده‌ای از دوستان به من پیشنهاد داده‌اند و من هم در مسیر تصمیم‌گیری هستم و باید به آنها نظرم را اعلام کنم. البته من با افراد دیگری، به جز ایشان هم مشورت کردم.

چه اتفاق‌هایی در این چند روز بر سرنوشت رأی شهرداری تهران تأثیر گذاشت؟
تا پیش از انتخابات رئیس شورا این باور که آقای قالیباف 20 رأی دارد بسیار قوی بود. در روز انتخاب رئیس شورای شهر و رأی 16-15 آقای مسجد جامعی، معادلات را برهم زد و یک شوک به وجود آورد. من دیگر نفهمیدم فعل و انفعالاتی که در این مدت اتفاق افتاد چه بود. البته به من گفته شد که با آقای دنیامالی و خانم راستگو ملاقاتی داشته باشم.

این شک به وجود آمد که این دو نفر ممکن است به شما رأی ندهند و سوگندی را که خورده بودند بشکنند؟
هنگام انتخاب آقای مسجد جامعی بحث هایی مبنی بر اینکه خانم راستگو به ایشان رأی نداده، مطرح شد.

شما در فاصله همان چند روز - بین انتخاب آقای مسجد جامعی تا روز رأی‌گیری برای شهردار - با خانم راستگو ملاقات داشتید؟
من با آقای دنیامالی و خانم راستگو جلساتی داشتم و 99.9 درصد هم اطمینان کردم که به من رأی می‌دهند ولی ته دلم یک چیزی بود که ممکن است رأی ندهند ولی به هر حال با خودم کنار آمدم و بنا را بر این گذاشتم که 14 رأی دارم و برای کسب رای بیشتر باید با اصولگراها وارد مذاکره می‌شدم.

با اصولگراهای شورا هم جلسه داشتید؟
من تقریباً با 80 تا 90 درصد اصولگراها جلسه داشتم. یعنی وقتی خیالم از این 14 نفر راحت شد دیگر تقریباً در این یک هفته آخر تمام جلساتم با اصولگراها بود. با آقای چمران، کاشانی، طلایی، ناصحی و تقریباً با همه اصولگراها جلسه داشتم. البته اینکه می‌گویم جلسه داشتم به این معنا نیست که به دفتر من آمده‌اند ولی یک جاهایی پیش آمد که این آقایان را دیدم و امیدواری برایم ایجاد شده بود که امکان رأی‌آوری برایم وجود دارد. البته می‌دانید که فضا یواش‌یواش داشت تبدیل به فضای تخریبی بین دو طرف می‌شد که البته این موضوع از طرف ماها نبود. در این شرایط اطرافیان بیشتر از خود کاندیداها به تکاپو می‌افتند و من همه تلاشم این بود که به سمتی نرویم که فضا تخریبی شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان توسی A1 ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    افسوس از پیمان شکنی
    • گ IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      11 18
      از نظر سیاسی دوست داشتم محسن هاشمی رای بیاره ولی ته دلم از رای اوردن قالیباف ناراحت نیستم.ادم توانمندیه.تو اصولگراها کم مثل قالیباف پیدا میشه که مرد عمل باشه نه حرف زدن
    • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      17 1
      ما از خانم راستگو و آقای دنیامالی و آقای رضازاده انتظار بیشتری داشتیم...
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      27 0
      خانم راستگو شما با اين كار خودكشي سياسي كرديد،از كجا معلوم در آينده اگر بخواهيد كانديداي مجلس يا شوراي شهر بشويد باز همين بازي را دربياوريد و قولي را كه به مردم داديد زير پا بگذاريد،مطمئن باشيد در آينده مردم چه در طيف چه اصلاح طلب چه اصول گرا و چه مستقل به شما راي نخواهند داد چون ديگر هيچكس حرف ها و برنامه هاي ارائه شده شما را قبول نخواهد داشت،چون ديگر كسي نمي تونه به شما اطمينان كنه،چون هر لحظه ممكنه كه خط عوض كنيد
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      25 0
      خداوند میفرمایند به عهد و پیمان خود وفا کنید که در قیامت از عهد و پیمان سوال خواهد شد.وای به کسانی که پیمان شکنی کردند
    • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      5 0
      به نظرم اگر قضیه برادر های ایشون و قرار داد ها درست باشه،ایشون دیگر نمی تواننند نماینده شورا باشند،چون نمی تونند منافع مردم شهر را مد نظر داشته باشند و ممکن است در شورا نتوانند درست تصمیم گیری کنند به نظرم ایشان باید از شورا بروند تا کسانی بیایند که منفع و دغدغه شخصی نداشته باشند
  • عرشیا A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    محسن هاشمی عزیز کسانی که عهد و قول خود را زیر پا گذاشتند چنان در نزد افکار عمومی منفور شدند که بدون شک الان خودشان پشیمانتر از هر کسی در این جریان هستند . بدون تردید شهرداری شما در تهران یک فرصت تاریخی برای مردم تهران بود که با ندانم کاری بعضیها از میان رفت .
  • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    خدا رو شکر که رای نیاوردی .
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    با این حساب خانم راستگو هم همچین راستگوی نبودن . اون قراداد چی بود؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      3 19
      اينا كه صحبتهاي محسن هاشمي بود. لطفا صحبتهاي اصولگرايان را هم بگذاريد تا واقعيتها روشن شود.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    161 4
    بخدا ما نفهمیدیم تو این مملکت چه خبره ؟؟؟؟؟
  • علی A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    باسلام لطفا اخلاق سیاسی و انتخاباتی را رعایت کنید چرا وقتی رای نمی آورید به تخریب دست میزنید؟ اگر چنین مسائلی بود باید همان وقت میگفتید(شما که رسانه در اختیار دارید) شماکه ظرفیت سیاسی ندارید-ظرفیت به انتخاب گذاری ندارید. لطفا وارد این میدانها نشوید!؟
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      73 3
      علی آقا ، صحبت های آقای هاشمی اصلا رنگ و روی تخریب نداشت ، بهتره با فکر بازتری متن خبر رو بخونید
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      12 0
      شما اصلا متن خبر رو خوندی؟
  • بی نام EU ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    آقا محسن هم دوستت داریم هم قبولت داریم
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    بهتر دیگه به آینده پرداخت. آقای هاشمی قابلیت های زیادی دارند که در بخش های دیگه می تونن مفید باشن
    • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      34 4
      انشالله در شهرداری به همین زودی ها
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    16 48
    مثل روز روشن بود كه ايشان به هزار و يك دليل موجه و يا غير موجه شهردار نخواهد شد اصرار اصلاح طلبان بر موضع خود كمال لجبازي و ناپختگي سياسي و درس نگرفتن از اشتباهات گذشته بودو. چهره هاي موجه مانند مظاهري و عليزاده ...مي توانستند براحتي راي بياورند.
  • ییی A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    51 4
    اخه مگه میشه طرف ظرف نیم ساعت رایش برگرده و بعد ادعا کنه شورای شهر شده سیاسی کاری
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      40 3
      خب سوال مام همینه که چی میتونه نظر کسی رو ظرف 30 دقیقه عوض کنه1؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    58 10
    درودبرهاشمی
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    13 56
    در این هفت هشت سال اقایان هاشمی چه به سرشان امد که هیچ کس روی خوش از انها نداشت ولی الان شدند اقای هاشمی، جای تعجب است
  • حميد IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    72 3
    اين مردم ايران كلا باصفاهستند.8 سال قبل از ترس هاشمي مي رن طرف احمدي نژاد 8 سال بعد از ترس احمدي نژاد مي رن طرف هاشمي.
  • بانوى ايرانى IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    95 14
    اميدوارم ان خانم عهد شكن اينبار به افكار عمومى اهميت بدهند واز شورا استعفا دهند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    2 11
    خدا رو شکر که رای نیاورد. اینهمه جوان داریم ما تحصیلات عالیه (ارشد و دکتری) چون پارتی ندارند به شغل آزاد مشغول هستند. مگر خون فرزندان هاشمی رنگین تر از خون جوانان ملت است؟؟؟!!! فرزندان هاشمی هم به شغل آزاد بروند چیزی از آنان کم می شود عادت به پشت میز نشینی دارند؟؟؟!!!!
  • محمدحسین IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    14 0
    اصل مشکل اینه که شورای شهر نباید اصلا سیاسی باشه که به خاطر رای یک سری مزایا تعلق بگیره و غیر اصلا باید شورای شهر 10 -20 مهندس عمران و شهرساز و معمار وجامع شناس و .... بشینن تصمیم بکیرند نه اینکه چند تا ورزشکار و خواننده و... بشینن نظر بدن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    44 2
    جالب خانم راستگو شده پای ثابت بيست و سی و عليعه اصلاح طلبا مصاحبه می کنه..................................
  • بهمن A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    6 35
    ايناي كه اين قدر به اين خانم عهد شكني وهزار جور نسبت نادرست مي زنند بودن شك بدون شك منافعشان تامين نشده ويا منافعشان به خطر افناده من باور ندارم كه اين بد وبيراه گويي ها براي خدا كه نه براي منافع عمومي باشد اخر كاري كه به ديگران ( شوراي شهر ) واگذار شده به چه دليل شما دخالت مي كنيد؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    3 1
    حقت را خواهی گرفت آقای هاشمی ، فقط صبر کن ، همانند پدر بزرگوارت ، خواهی دید که که چگونه آنچه که حقت بوده است و در حال حاضر ضایع شده به تو برگردانده خواهد شد ...
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    32 6
    زنده باد هاشمی
  • امير A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 12
    خوب خودت هم كه ميگي هفته آخر فقط با اصول گراها رايزني ميكردي .واسه اينكه راي اونا رو بدست بياري حالا اگه موفق ميشدي و مثلا يكي شون به تو راي ميداد باز هم بهش ميگفتيد خائن حال اونا تونستن از شما يارگيري كنن اين همه جنجال نداره
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    34 7
    حق با توست آقای هاشمی
  • همکاران IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    5 0
    انشاا.. در سمت های دیگر شما را زیارت کنیم جناب آقای مهندس محسن هاشمی بهرمانی موفق بوده و همیشه موفق هستند . خدا آخر و عاقبت راستگو را ختم به خیر کند و در آن دنیا ( آخرت ) بتواند جواب گوی رای مردم عزیز باشد ..
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    3 4
    جناب هاشمي شما مدير ومدبر هستيد شما نشان داديد در ان زمان چه خدمتي به اين انقلاب و مردم كردين و مترو را مديريت نموديد درود بر شما ولي بدا به حال كساني كه ميلياردها پول اين مملكت را اختلاس در بيمه و بانك و تامين اجتماعي كردن و دم از عدالت ميزدند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    3 1
    انشالله برای دور بعد ایشان مهره قابلی هستند و البته اصلاح طلب
  • مسلم IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    1 9
    سلام برملت ایران شعار مردم سالاری کجا وتحمل نکردن یک رای مخالف ایا این برخورد با شخصی که ازادانه رای داده درست است هرکه به ما رای نداد باید حذف ونابود شود.شاید ان جمعیتی که به روحانی رای ندادند باید شناسنامه ایرانی بودن انها را حذف کرد.وهرکس که فردا بخواهد به ما رای ندهد نباید در انتخابات شرکت کنند.فقط طرفداران اصلاح طلب باید در انتخبات شرکت نمایند
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    7 1
    حتی اگر این ماجرا بین اصولگراها هم اتفاق می افتاد قشنگ نبود و آدم رو ناراحت می کرد وجدان و تعهد ورای حزب و جناح و جریانه
  • عظیمی IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    1 2
    به نظر من شهرداری جای کار سیاسی نیست و دقیقا به همین دلیل مخالف ادامه حضور آقای قالیباف هستم.ایشان بسیار سیاسی به قضیه شهرداری نگاه می کند و احتمالا خیلی قضیه احمدی نژاد رو ایشان اثر گذاشته و من احتمال می دهم بخاطر سن مناسب باز هم یا در انتخابات بعدی یا 8سال بعد کاندید و از سکوی شهرداری استفاده خواهد کرد.ایشان قبل از انتخابات می گفت چه ریس جمهور شم چه نشم دیگه توی شهرداری نمی مانم و احتمالا چون مطمئن بود ریس جمهور می شه و وقتی نشد باز چسبید به شهرداری!همچنین به نظرم برعکس عقیده اصولگرایان که به علت فحط الرجال بودن توی جبهه شان خیلی روی مدیریت و کارنامه ایشون مانور می دهند ایشون کلا کارهای نمایشی و ویترین خوبی داشت تا رای جمع کند و یک کار اصولی زیربنایی شهری نکرد
  • سرباز امام زمان عج A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 1
    همیشه حق به حقدار میرسه همانطور که ریاست جمهوری حق روحانی بود ،قالیباف هم برای شهرداری تهران محق بود