دو سریال الف ویژه «سرزمین کهن» و «معمای شاه» پیش از آغاز جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه یک و سه پخش می‌‌شود.

به گزارش روابط عمومی سیما، مجموعه «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی از اوایل بهمن روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. تصویر‌برداری این مجموعه شهریور سال ۹۲ آغاز شد.

ورزی، سریال‌هایی تاریخی چون «تبریز در مه»، «سال‌های مشروطه» و «عمارت فرنگی» را در کارنامه خود دارد. همچنین مهدی سجاده‌چی، ورزی را در نگارش این اثر همراهی می‌کند. تاکنون ۷۰ درصد کار تصویربرداری «معمای شاه» به تهیه‌کنندگی علی لدنی به پایان رسیده است.

در مجموعه «معمای شاه» دکتر حقانی از مورخین تاریخ معاصر کشورمان حضوری فعال دارد تا تمامی کار با توجه به مستندات تاریخی پیگیری شود. «معمای شاه» به بیان وضعیت داخلی دربار شاه ایران و چگونگی تقابل آن با مردم و روحانیت پرداخته است و جدال طولانی حق علیه باطل را به تصویر می‌کشد.

در این مجوعه تلاش شده پشت پرده جریانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به گونه‌ای بازگو شود تا عامه مردم به خصوص نسل جوان جامعه با اتفاقات آن دوران که به انقلاب اسلامی منجر شد؛ آشنا شوند.

در این سریال بازیگرانی چون داریوش کاردان‌، قطب‌الدین صادقی، احمد نجفی‌، مهراوه شریفی‌نیا،‌ چنگیز جلیلوند‌، سیامک اطلسی‌، جعفر دهقان‌، فخرالدین صدیق‌ شریف،‌ حسین مهب اهری‌، حسام نواب صفوی و ... ایفای نقش می‌کنند.

همچنین نخستین قسمت سریال «سرزمین کهن» اواخر آبان از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این مجموعه به بررسی تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی یک پسربچه می‌پردازد. پسر بچه‌ای به نام رهی که بعد از بمباران دهکده‌اش از سوی نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. رهی پس از چند روز استراحت راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی، او به خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد و...

 کمال تبریزی «سرزمین کهن» را کارگردانی و علیرضا طالب‌زاده آن را نگاشته است. در این مستند به تاریخ معاصر از منظر نگاه عامه مردم توجه شده و بستر مکانی اتفاقات توده مردم است.

این سریال در سه فصل تدارک دیده شده است که در فصل اول سریال «سرزمین کهن»، میترا حجار، ثریا قاسمی، هنگامه قاضیانی، الهام حمیدی، امیر آقایی، پرویز پورحسینی، علی شادمان، پژمان بازغی، فرهاد قائمیان، بیتا فرهی، شبنم قلی‌خانی و ... بازی می‌کنند.

 در این فصل کودکی رهی که شخصیت اصلی «سرزمین کهن» است، به تصویر کشیده می‌شود. نقش او را علی شادمان (بازیگر کودک فیلم میم مثل مادر) بازی می‌کند. 

 در فصل دوم مجموعه «سرزمین کهن» شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، فرشته صدرعرفایی، پرویز پورحسینی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، شبنم قلی‌خانی، حسین محجوب، بیتا فرهی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن تنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدرنیا، روح‌الله حسن‌پور، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرمرودی و... به ایفای نقش‌ می‌پردازند.

در این فصل شهاب حسینی نقش جوانی‌های رهی را بازی می‌کند.

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    42 5
    سرزمين كهن با بازي شهاب حسيني از آن سريال هاي به يادماندني خواهد بود.
  • رز A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    11 29
    معمای شاه سریاله جالبیه، حتما اونو دنبال میکنم.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    36 27
    متاسفانه سریالهای تاریخی صدا و سیما به علت جانبداری شدید از یک نوع تفکر و نفی دیگران-تا جایی که منجر به عوض کردن برخی رویدادهای شناخته شده تاریخی می شود- قابل نگاه کردن نیستند
  • sajjad IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    29 3
    سرزمین کهن باید خیلی جالب باشه