۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰

ایسنا نوشت:

 حسنی مبارک مدعی شده که نخستین گلوله‌های جنگ یوم کیپور(جنگ شش روزه) را شخصا در یک حمله غافلگیر کننده در سال 1973 شلیک کرده است.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف ، حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر در سال 1973 فرمانده نیروی هوایی ارتش مصر بود.

وی در اظهاراتی اخیرا گفته است که کمی پیش از آغاز جنگ شش روزه (یوم کیپور) در این سال شخصا با یک جت جنگنده به یک پایگاه ارتباطی اسرائیل حمله کرده است بر طبق گفته وی این حمله شش دقیقه پیش از حمله برق آسای بزرگ ارتش‌های مصر و سوریه به اسرائیل رخ داده است.

رئیس‌جمهور سابق مصر گفت که نقش وی در جنگ یوم کیپور بسیار محرمانه بوده و تنها سه نفر از جمله انور سادات، رئیس‌جمهور وقت مصر از آن اطلاع داشته‌اند. پنج سال پس از این جنگ این انورسادات بود که پیمان صلحی را که تا امروز نیز باقی است با اسرائیل امضا کرد.

این اظهارات حسنی مبارک روز چهارشنبه منتشر شد و ظاهرا در خاتمه دوران زندانی بودنش و پیش از آزادی در ماه اوت 2013 ایراد شده‌اند.

گلدا مایر ، نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفته بود که ملک حسین، پادشاه اردن در سال 1973 به وی درخصوص یک حمله هشدار داده بود، جزئیات این افشاگری همچنان از سوی سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل سانسور می‌شود چرا که هنوز اعلام آنها برای این رژیم زیانبار تلقی می‌شود. چند روز پیش برای نخستین بار در چهل سال گذشته اظهارات مایر از محرمانه بودن خارج شد اما در متن انتشار یافته همه جزئیات مربوط به نشست بسیار مهم وی در تل‌آویو با پادشاه اردن و هشدار ملک حسین به وی درباره جنگ در دو جبهه علیه اسرائیل، حذف شده‌اند.

بر اساس اظهارات اخیر حسنی مبارک این یاسر عرفات، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بوده که به اسرائیلی‌ها درباره حمله هشدار داده نه پادشاه اردن و ظاهرا اسرائیل هشدار وی را چندان جدی نگرفته است.

یکی دیگر از عناصر جنگ که همچنان نامعلوم مانده این است که اسرائیل تا چه میزان برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای علیه دشمنانش جلو رفته است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    13 6
    حمله ی برق آسای بزرگ ارتش‌های مصر و سوریه به اسرائیل!!!!!!! تا جایی که شواهد نشون داد و میده این اسرائیل بود که با حمله ی برق آسا نیروی هوایی مصر و سوریه رو از کار انداخت
  • تهرانی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    4 1
    جنگ رمضان را جنگ یوم کیپور نیز گویند جنگ 6 روزه با حمله اعراب آغاز نشد .
  • عرفان IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    7 0
    این برادر گرامی که این مقاله رو نوشته احتمالا منظورش جنگ 1973 بوده. جنگ یوم کیپور سال 1973 انجام شد در حالی که جنگ 6 روزه در سال 1967. در جنگ شش روزه این هواپیماهای اسرائیلی بودن که در یک حمله غافلگیرانه بخش اعظم نیروی هوائی مصر رو روی زمین نابود کردند. در جنگ 1973 ( جنگ یوم کیپور ) بود که مصری ها و سوری ها به صورت غافلگیرانه به اسرائیل حمله کردند. ضمن اینکه در سال 1967 ( در زمان حیات جمال عبدالناصر ) مبارک فرمانده نیروی هوائی مصر نبود.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    4 1
    شما جنگ رمضان (جنگ اکتبر 1973) رو با جنگ شش روزه اشتباه گرفتی برادر !!! یه کم دقت کن ! مبارک منظورش جنگ اکتبر 1973 بوده نه جنگ شش روزه