مهر نوشت:

یک کارشناس امور جوانان با اعتقاد بر اینکه جوانان برای خانه دار شدن باید یک قرن در انتظار باشند، گفت: دولت یازدهم باید با تقویت وحمایت از بخشهای تعاونی و همچنین تامین مسکن و ممانعت از سرمایه گذاری در بخش مسکن، زمینه های ازدواج جوانان را افزایش داده و مانع از افزایش سن ازدواج در میان جوانان شود.

غلامرضا علیزاده با بیان این مطلب گفت: عوامل موثری مانع از شکل گیری طبیعی ازدواج و بالارفتن سن ازدواج در میان جوانان به ویژه در کلانشهرها می شود. سه عنصر مسکن، اشتغال و عوامل فرهنگی و اجتماعی در شهرهای بزرگ مانع از ازدواج جوانان می شود. در حوزه اشتغال بیشترین جوانان بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که این امر ناشی از آن است که آموزشهای دانشگاهی تامین کنده نیازهای واقعی موجود در جامعه نیست. بالا بودن نرخ بیکاری به برنامه ریزان و سیاست گذاران امور آموزشی این پیام را می رساند که در کاربردی کردن و انطباق معیارهای آموزشی با نیازهای جامعه بیش از پیش باید توجه شود.

به گفته این استاد دانشگاه و کارشناس امور جوانان، در پژوهش های انجام شده سال های اخیر، تامین مسکن یکی از موانع اصلی ازدواج جوانان بوده است.

وی با بیان اینکه زوج ها برای خانه دار شدن در کلانشهری همچون تهران نیازمند 100 سال زمان هستند، ادامه داد: شاخص خانه دار شدن جوانان تازه ازدواج کرده در کشورهای پیشرفته 8 سال است اما در ایران به ویژه در کلانشهرها با فرض اشتغال زوج و ثابت ماندن قیمت خانه ها، یک زوج باید 100 سال انتظار بکشد تا صاحب خانه شود.

علیزاده تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه جوانان 30 تا 35 درصد حقوق ماهانه خود را صرف هزینه مسکن می کنند، اما در تهران زوج ها بیش از 100 درصد حقوق دریافتی خود را باید برای اجاره بها و یا پول پیش پرداخت کنند.

تسهیلات ازدواج باید با واقعیات جامعه انطباق داشته باشد

او درباره پرداخت وام ازدواج در قالب تسهیلات ازدواج گفت: تسهیلات ازدواج در سالهای اخیر هیچ کدام پیگیری نشده است. رقم های پرداختی وام برای تامین مسکن نیز تا مرحله خرید خانه فاصله بسیار دارد و این نوع پرداخت ها و تسهیلات به جوانان چیزی جز بدهکار کردن جوانان به دولت در پی نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس، تسهیلات و مصوبات برای جوانان که از سوی دولت تصویب می شود باید با واقعیات و شرایط کشور تطبیق داشته باشد در غیر این صورت اینگونه اقدامات بیشتر در حد شعار باقی می ماند.

تامین مسکن استیجاری برای جوانان

وی پیشنهاد داد: دولت تدبیر و امید درحوزه مسکن باید اقداماتی انجام دهد که هم خانه های خالی موجود درپایتخت ساماندهی شود و هم مسکن را از حوزه سرمایه گذاری به یک کالای مصرفی تبدیل کند. دولت می تواند در حوزه مسکن با ساخت واحدهای کوچک قدرت خرید جوانان را بالا ببرد تا آنها انگیزه برای تشکیل خانواده داشته باشند و یا آنکه با ساخت انبوهی خانه های استیجاری به جوانان فرصت سکونت 5 تا 10 ساله را در این خانه ها دهد.

علیزاده ادامه داد: همچنین دولت یازهم باید موجب تقویت بخش تعاون و گرایش های 11 گانه آن در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع دستی و ... شود. چرا که بررسی های انجام شده نشان می دهد که تامین اشتغال به شکل تعاونی یک سوم بخش های دیگر هزینه بر است.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    17 1
    شاید کشورهای اونطرف اب از پروژه مسکن مهر کپی برداری کرده اندکه تونستن معضل مسکن رو تو کشوراشون حل کنن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    56 2
    خدایا خودت یه کاری کن .
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    8 1
    در کشوری که منابع هست نیروی کار هست بازار تقاضا هم هست چرا خانه اینقدر گران است؟ اصلی ترین نیاز یک خانواده مسکن است بعد کار و ازدواج. من بعد از 40 سال و 16 سال سابقه کار خانه ندارم و به تبع آن ازدواج نکرده ام. در چنین شرایطی وقتی میگویند ازدواج کن بنظر شما جواب من چه باید باشد؟
  • رضا ازرشت A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    10 1
    دلالان وواردکنندگان ورانت خواران وزمین خواران:احمدی مچکریم
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    10 0
    واقعا تسهیلات سه میلیون تومانی ازدواج هیچ دردی را از زوج های جوان دوا نمیکنه. ای کاش مسئولین یه کم به فکر باشند!!!!!!!!!
  • mgh IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 0
    حلقه مفقوده . آیا خانه ها گران هستند ؟ آیا حقوق کارگران و کارمندان کم است ؟ آیا ارزش پول ملی کم است ؟ هر سه گزینه صحیح است .