سوال؛ پلیس چرا مدیرعامل سایپا و ایران خودرو را به جرم تولید پراید، وانت‌نیسان و پژو بازداشت نمی‌کند؟

بنا به دلایلی مجبور شده ام هر هفته دو سفر با اتوبوس داشته باشم. اتفاقا هفته گذشته سوار یکی از همین اتوبوس های اسکانیا شدم که در روزهای پایانی شهریور آن فاجعه را رقم زد؛ ۴۴ نفر زنده زنده سوختند. جالب اینکه این اتوبوس هم لاستیک ۶۰ درصد داشت که ایرانی و چینی هم نبود.

هم‌کلامی با راننده های اتوبوس نتیجه ای داشت که برخی مخاطبان خبرآنلاین بسیار نوشته اند؛ اتفاق تازه ای نیست، سیستم این اتوبوس هم عجیب نیست؛ باک گازوییل همه اتوبوس های جدید (اسکانیا و برندهای دیگر) در جلوی ماشین است تا تعادل در حرکت داشته باشد. راننده ها باید مراعات کنند. چکش ها را می دزدند، لاستیک جفتی ۵-۶ میلیون شده است و ...

از همان روز حادثه تاکنون، پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده اند که ۵۰ درصد عامل حادثه، نقص فنی اتوبوس است و شرکت سازنده هم باید پاسخ‌گو باشد (اینجا) و احتمال جلوگیری از شماره گذاری اسکانیاها و حتی ممانعت از تردد آنها هم وجود دارد. (اینجا)

از سوی دیگر همین دیروز هم سردار اسکندر مومنی گفت: اتوبوس اسکانیا مشکل فنی دارد و مدیر این خودروسازی نیز امروز با قرار وثیقه آزاد است بدون تعارف می گویم این شرکت و مسئولانش باید تلاششان را برای رفع مشکلات فنی بکار گیرند. پلیس تا آخر از حقوق مردم دفاع می کند. (اینجا)

باید دست پلیس را برای این حمایت از حقوق مردم بوسید، اما اگر در برخوردها تناقض وجود داشته باشد چه؟ 

شب گذشته در برنامه پایش شهروندی از سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا پرسید: چرا هنوز پراید که گفته می شود ناایمن است شماره گذاری می شود؟

احمدی مقدم در پاسخ گفت: برخی خودروها کف استانداردهای یورو 2 را دارند. خوشبختانه پروژه X100 پراید بسیار بهتر شده است اما ماشین دیگری نداریم که جایگزین پرتقاضاترین خودروی کشور کنیم. امروز نیسان در هر تصادفی باعث کشته شدن فرد می شود و سرانه تصادفات آن بسیار زیاد است اما همچنان تولید می شود. این خودروها را فراموش کردیم و فکری برای از رده خارج کردن آنها نکرده ایم. (اینجا)

به موازات هم برنامه شوک که به بررسی تصادف اسکانیاها اختصاص داشت هم پخش شد و البته سردار مهماندار، رییس پلیس راه کشور در آن برنامه دوباره به نقص خودروهای اسکانیا تاکید کرد. 

این وسط این سوال پیش نمی آید که اگر پراید و نیسان، آمار تصادف بالا و مهمتر از آن کشته های بالایی دارند و پلیس هم به آن اذعان دارد،‌ چرا همان برخوردی که با مدیرعامل شرکت عقاب‌افشان، تولید کننده ایرانی اتوبوس های اسکانیا می شود، با مدیران سایپا به عنوان تولید کننده مادر پراید و وانت نیسان نمی شود؟

بخشی از آمار پلیس از سهم خودروها در تصادفات تا پایان سال ۹۱ چنین است: خانواده پژو بیشترین سهم را در سوانح جاده‌ای تا پایان سال 91 دارد، یک پای ثابت 127 هزار و 934 تصادف، اعضای این خانواده مانند پژو 405 و پارس بوده‌اند. در رده دوم خانواده پراید قرار دارد که 114 هزار و 799 فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده است. پس از پراید، پیکان نشسته است، تا انتهای سال گذشته 57 هزار و 957 تصادف به نام این خودروی از رده خارج ثبت شده که البته بیشتر از سمند است، سمندی که 32 هزار و 876 سانحه در کارنامه آن تا سال 91 به چشم می‌آید. 

محصولات نیسان شامل نیسان وانت، ماکسیما، رونیز و تیانا هم با 21 هزار و 256 تصادف، هفتمین برند پرسانحه کشور تا انتهای سال ۹۱ بوده‌اند. قاعدتا باید انتظار داشت و البته از حرف‌های رییس پلیس کشور به این نتیجه رسید که نیسان‌وانت‌ها بسیار بیش از ماکسیما و تیانا در تصادفات جاده‌ای نقش دارند.

غیر از این هم پلیس اعلام کرده بیشترین کشته های جاده ای در نوروز ۹۲، از آن پراید بوده است (اینجا)

همچنین خبرهای تصادف را ببینید (اینجا)؛ چقدر آنها مربوط به پراید و پژو است؟ اصلا دقت کرده اید ما رسانه ها و البته مردم از اینکه سرنشینان یک پراید از یک تصادف زنده بیرون می آیند، چرا تعجب می کنیم؟ 

این را هم اضافه کنید که فقط ۵۷۰۰ اتوبوس اسکانیا در جاده های ایران تردد می کند، در مقابل چند میلیون پراید و پژو با اسم های مختلف و هزاران وانت نیسان. 

با وجود این همه دانسته و اتفاق و آمار، چرا اتفاقی برای مدیران سایپا و ایران خودرو نمی افتد و آنها ملزم به پاسخگویی نمی شوند؟ یا اگر می افتد و پاسخ می دهند، چرا مانند تصادف اسکانیاها در بوق و کرنا نمی شود؟ مگر علت عمده تصادف زیاد و تلفات بالای پراید، پژو و وانت نیسان به دلیل نقص فنی ذاتی آنها نیست که پلیس هم بارها به آن اشاره کرده است؟ (اینجا و اینجا)

فرض بگیریم کارشناسی پلیس کاملا درست و اسکانیا مقصر ۵۰ درصدی در مرگ ۴۴ نفر باشد که قطعا بی تقصیر هم نیست، اما باید مقداری هم به مدیران کارخانه ایرانی اسکانیا حق داد که تصور کنند این برخورد با آنها به جرم خصوصی بودن می شود و اگر اندکی به یک نهاد دولتی وابسته بودند و یا شراکتی با یک کارخانه دولتی داشتند، این برخورد با آنها نمی شد.

ضرب  ‌المثلی هست که می گوید؛ نه به این شوری شور،‌ نه آن بی نمکی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    77 1
    درود بر شرف نویسنده .
    • سه عید IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      27 0
      درود! آفرین آقای کریمی!مطلب شجاعانه ای بود
    • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      13 1
      ایران خودرو خودش کلی مشکل داره وای به حال زمانی که با سایپا بخواد یکی بشه فقط الکی ثبت نام میکنه اگر ماشین نداره چرا ثبت نام میکنه ولی خودرو به مردم تحویل نمیده
  • ناصر A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    51 1
    آقای کریمی عالی بود متاسفانه همیشه این نوع برخورد با شرکتهای خصوصی وجود داره!
  • محمد A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    37 1
    راست میگن این بنده خداها،به خدا قسم اگه اینطوریه باید مدیر و کارکنان دو خودرو ساز سایپا و ایران خودرو را اعدام کرد،حاصل فعالیت این دو خودرو ساز،کشته شدن بیش از یک میلیون ((انسان))بوده، به خاطر کیفیت افتضاح این خودرو سازها طی این چند سال تولید خودروهاشون بوده،چرا دولت با جون مردم بازی میکنه و این دو خودرو ساز را تعطیل نمیکنه؟!!!!!
  • شادی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    16 1
    عاشق این سوالتونم
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    24 1
    این حرف سالهای سال مردم غیر کارشناس کف خیابان است که خیانت خودرو ساز را فریاد می زنند اما کو گوش شنوا؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    17 0
    حرف حساب یعنی این! ولی با توجه به تعداد کشته های حاصل از بی کیفیت بودن پراید، بازداشت واسه ۱ دقیقشونه!
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 0
    اينكه ميفرمائيد توليداتمان زيرنظرمستقيم اسكانياي سوئداست احتمال اينكه سر آنها كلاه رفته كه برندشان رااينچنين زيرسوال ميبرند خيلي زياد است.
  • بابک IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    19 1
    جواب واضح است: چون این خودروها برای دولت درآمد زاست. حالا من یه سوال دارم که مایلم هموصنان پاشخ صادقانه بدهند: آیا کیفیت خودرم اسکانیا از پراید و نیسان و پزو پایینتر است؟
    • روحيه A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      22 1
      خير عزيزم ، اما چيزيش كه پائين تر و كوتاه تره ديوارش است ، بالاخره بايد يك جايي پيدا بشه تا آقايون برن پشتش مخفي بشن
  • ناشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    17 0
    تا كي بايستي سرمايه مردم درد كشيده و طبقه ضعيف جامعه را براي خريد خودروهاي از رده خارج و با تكنولوژي 20 ساله پيش ايران خودرو و سايپا در حلقوم آنها ريخت؟؟؟؟؟
  • پیمان IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 0
    به این دلیل که نمی توانند.....
  • حداديان A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    15 0
    يكي از مقصران اصلي توليد خودرو بي كيفيت ، نا امن و بدور از استاندارهاي روز و تكنولوژي همين نيروي انتظامي و پليس راهنمايي و رانندگي مي باشد كه بي تعارف جرات و توان مقابله با اين پديده را ندارد ، شما كه دم از استاندارهاي بالاي كاريتان مي گوئيد و حق دخالت هيچ شخص يا ارگان حقيقي و حقوقي را به فضاي كاري خودتان نميدهيد چطور نميتوانيد از ابراز هاي به حق خود براي جلوگيري از اين ارابه ها بدهيد ، آيا چيزي بالاتر از جان مردم در اين بين در ميان است كه ما خبر نداريم ، براي برخورد دوگانه خود با اين خودروساز اتوبوس و خودروسازان سواري چه داريد ؟ آخر سر هم ميگوئيد فقط وظيفه ما ارائه گزارش به مقامات ذينفع است و نه چيز ديگر ، راحت هم كه در اوضاع مملكت و سياست اظهار نظر ميكنيد و آخرش هم ميگين قيلون به ما ربطي..
  • حمیدرضا A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    18 0
    اما کو گوش شنوا کو کسی که برای جون مردم ارزش داشته باشه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    9 0
    واقعا مطالب خوبی بیان کردین این دو خودروساز که دم از خصوصی بودن می زنند هیچ وقت به مردم جوابگو نبودن در همه زمینه ها‌چه تصادف چه فروش خودرو چه خدمات واقعا بزرگتریت رانت در این جا وجود داره به امید رسیدگی تا از بین رفتن این مافیای بزرگ که شاید کمتر کسی جرات گفتنش رو داره خواهشا خبر رو که درد و دل خیلی هاست بگذارید تا شاید کسی جرات در گیری با این مافیا اصل و نسب دار که حتی پلیس و قوه قضایه قدرت ریشه کنی اونو نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    16 0
    اسم مافيا بد در رفته، زوره هیشکی به اینا نمیرسه
  • مهربان توسی A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    17 0
    مافیای خودروسازی و رانت خودرو
  • بی نام US ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    22 0
    آخه کی جون مردم مهم بوده؟ جیب آقایون مهمه
  • رضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    9 0
    چه عجب. یکی حرف دل ما رو زد! برادران ناجا چرا تمام تمرکز رو گذاشتن روی اسکانیا و کاری به شرکت های مسافربری با حجم حیرت آور تخلفاتشون ندارند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 0
    چون اونها دولتی هستند و پارتیشون قدرتمنده ! ضمنا هیچ کاری نمیتونن با این دو شرکت بکنن چون به خاطر اینکه 20 درصد بازار کار ایران وابسته به اینهاست از مصونیت اهنین برخوردارند و حتی یک روز هم نمیتونن تعطیلش کنن وپرنه بحران ایجاد میشه ولی تولید کننده اسکانیا چون بخش خصوصی است و تیراژش تاثیری در بازار کار کشور نداره میشه به راحتی درش رو بست
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 0
    عالی گفتی ولی کو گوش شنوا
  • رضا A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    12 16
    رانندگی فرهنگ میخواد. بنز و پراید هم نمیشناسه! من خودم الان 9 ساله پراید دارم. باهاش همه جای ایران رفتم. یک خراش هم روش نیفتاده. شما بنز رو هم دست یک آدم بی فرهنگ بدی، 3 سوته چپش میکنه !
    • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      10 8
      موافقم. اما ۹ سال با پراید روندن و تصادف نکردن هم رکوردیه برا خودش
    • پویا IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      11 4
      خوب امنیت هم مهم هست شما داری رعایت میکنی اگه یکی دیگه خدایی نکرده بزنه بهت با سرعت پراید شما بیشتر خم میشه یا بنز؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    7 2
    موافقیم
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 0
    شرکت سازنده چرا مقصر است مگر علامت استاندارد نداشته مگه پلیس مجوز شماره گذاری نداده پس این اقایان هم باید باوثیقه ازاد می شدند نه درجایگاه شاکی؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    12 0
    چون آنها مونتاژ کارهای ملی هستند !!!!! ( البته ادعای تولید کننده را دارند)
  • رسول IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    15 0
    نکته جالب اینجاست که مهمان برنامه شوک که فکر کنم سردار مهماندار بود میگه اتوبوس اسکانیا استانداردش واسه جاده های استاندارد اروپاست و استانداردش واسه جاده های کشور جوابگو نیست . یکی نیست به این بگه چرا جاده های ما استاندارد نیست ؟چرا بجای اینکه بیای و به جاده ها گیر بدی اتوبوس رو متهم میکنی .؟چرا ما باید مجبور باشیم 17 میلیون پول بدیم تا فقط بتونیم یک پراید بخریم و زمان مرگمون رو جلو بندازم.؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 2
    توليد پرايد عين جنايت عليه بشريته و توليد کنندگان بخاطر تحويل خودروي نا امن و بي کيفيت با قيمت مسخره محاکمه و مجازات بشن.
  • سید IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    13 2
    حالا,گیریم شرکت سازنده اسکانیا(عقاب افشان)مقصر, چراپلیس قبل ازمنطقه خطردرجاده ها توقف نمیکنه ومیره بعدازمنطقه خطر./.به نظرشما پلیس دنبال سلامتی جان من وشماهستش ؟
    • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      5 8
      پلس که نمیتونه قدم به قدم تو جاده وایسه مردم تند نرن. باید خودمون آدمیزادی رانندگی کنیم.
    • خزاعي A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      11 4
      قبل از منطقه خطر كه نميتونه برگه جريمه بهت بده ، خوراك برگه و درآمد ايشان بعد از منطقه خطره ، جان سرنشينان كيلويي چند ؟
  • وحید A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 5
    جواب به نویسنده محترم: شیب!!! بام!!!
  • s A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 3
    چه خوب نوشتی ،مرسی. ولی با این یادداشت اگر مدیران کارخانه اسکانیا یکسال هزینه رفت و آمد رایگان با این اتوبوس را به شما ندهند کم لطفی کرده اند.شما وکالت می خوندی بهتر نبود؟
  • محمد درویش IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    8 0
    پرسش خوبی را مطرح کرده‌ای جناب امید کریمی عزیز ... پرسشی که رمزگشایی از پاسخ تلخش می‌تواند فاصله‌ی ژرف پیش آمده بین شعار و شعور را نشان داده و به خوبی تبیین کند که چگونه مصلحت‌های اقتصادی چند واحد تولیدی رانت‌خوار می‌تواند همه‌ی ملاحظات حقوقی، قضایی، سلامت و محیط زیستی کشور را به سخره بگیرد. درود ...
  • sh A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 0
    بله بد نیست یکی از خودروسازهای داخلی سئوال کنه که چرا خودروهای ناایمن را به قیمت خون مردم می فروشند و هیچ کس هم جلودارشان نیست. مردم برای باز شدن سایت فروش ایران خودرو چشم انتظار می مانند برای این که 36 میلیون تومان برای پرشیایی بدهند که نه تنها خودرویی قدیمی و ساده ای است؛ حتی توانایی محافظت از جان سرنشینانش را هم ندارد.
  • آلپر A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    6 0
    مدیران ایران خودرو و سایپا را نمی توان بازداشت کرد چون..1- کارخانه ها مال آنها نیست یعنی خودشان منتصبی هستند. و باید رفت سراغ کسی که اینها را منتصب می کند.حالا آنفرد کیست خدا می داند...2-..سیاستهای کلی این کارخانجات بیرون از کارخانه مصوب می شود...3.. چون این کارخانه ها پایه همه محاسبات خودرویی کشور می باشد به همین خاطر هیچوفت نباید زیر سوال بروند.
  • رامین IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    7 0
    تنهاراه چاره ازاد سازی واردات اتومبیل است تارقابت وجودنداشته باشد وضع همین است
  • خوب اونا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    4 0
    اخه اونا پولشون از پارو بالا میره
  • تصادفی US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    4 0
    مدیر عامل ومسولین که با تولید اینگونه گاریها موافقت میکنند در روز قیامت باید جوابگوی این همه کشته وخسارت مالی ملت بیچاره را بدهند وانشاالله باشیطان محشور می شوند