جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم امروز به قم رفت و دیدارهایی با آیات عظام موسوی‌اردبیلی، وحید خراسانی،‌ صافی گلپایگانی، و شبیری زنجانی

سرپرست وزارت علوم در دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی، با اشاره به تحصیل 40 درصد جمعیت دانشجویی کشور در حوزه علوم انسانی گفت: علوم انسانی ریشه فرهنگ ماست؛ باید برای اسلامی‌سازی این علوم تلاش کنیم. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که از مهاجرت نخبگان به خارج جلوگیری شودچکیده

به گزارش نسیم جعفر توفیقی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: درصددیم که دانشجویان علاوه بر کسب مهارت نظری، با مهارت عملی وارد جامعه شوند که این اقدام، منشأ ایجاد شغل و کارآفرینی در جامعه خواهد بود.

 

عملکرد دانشگاه‌ها باید منطبق با بازارکار شود/ توسعه آموزش عالی حوزوی

سرپرست وزارت علوم در سفر خود به قم و دیدار با مراجع عظام و علمای این شهر مقدس، به ارایه گزارشی از برنامه‌های این وزارتخانه پرداخت و گفت: هدف از این ملاقات‌ها این است که از نظرات مراجع عظام استفاده کرده تا با دید وسیع‌تری برنامه خود را برای ارائه به مجلس تنظیم کنیم.

به گزارش ایسنا دکتر جعفر توفیقی با اشاره به سند نقشه جامع علمی کشور، تصریح کرد: بر اساس این سند، توسعه آموزش عالی باید هدفمند و نیازگرا باشد که در این سند اولویت‌ها مشخص شده است.

وی اشتغال دانش‌آموختگان را یکی از معضلات امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد و گفت: جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار بعضا با مشکل مواجه است.

توفیقی با بیان اینکه سند نقشه جامع علمی کشور را محور برنامه‌های خود قرار داده‌ایم، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما این است که عملکرد دانشگاه‌ها را منطبق بر نیازهای بازار کار قرار دهیم و دانشجویان صرفا مهارت نظری نداشته باشند، بلکه مهارت کاربردی داشته و کارآفرین باشند.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) گفت: یکی از نکاتی که ایشان تاکید می‌کردند، این بود که دانشگاه اسلامی باید در خدمت مردم خود آن جامعه باشد. بعضا سرزنش می‌کنند که دانشجو تربیت می‌کنیم و از کشور خارج می‌شوند و به کشورهای دیگر کمک می‌کنند، بنابراین یکی از برنامه‌های ما، تربیت دانشجو در راستای حل نیازهای کشور است.

سرپرست وزارت علوم همچنین با اشاره به سند دانشگاه اسلامی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، تصریح کرد: محور اصلی این سند این است که در کنار علم در دانشگاه‌ها، بحث اخلاق، تزکیه و تذهیب نفس وجود داشته باشد، چرا که دانشگاه نهادی است که مسئولیتش فقط توسعه و تولید و ترویج علم نیست، بلکه باید دانشجویانی تربیت کنند که دین محور، ارزش محور و الله محور باشند.

توفیقی با بیان اینکه مدیران دانشگاه‌ها و اساتید نباید نگاهشان به بحث تربیت دانشجو تک بعدی باشد، گفت: در کنار تربیت علمی باید تربیت رفتاری نیز وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر ایجاد فضای آزاداندیشی و آزادی بیان در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در سند اسلامی شدن تاکید شده که دانشگاه‌ها باید فضای آزاداندیشی و آزادی بیان داشته باشند،‌ اما این آزادی باید با مدیریت باشد تا ارزش‌ها مخدوش نشوند.

نگاهی انتقادی به علوم غربی داریم
سرپرست وزارت علوم همچنین با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری از بازار کار و محتوای علمی غربی علوم انسانی،‌ تصریح کرد: در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته تحول علوم انسانی را با همکاری وزارت علوم تشکیل داده است. همچنین ما نگاهی انتقادی به علوم غربی داریم و سعی می‌کنیم آن را تحلیل کنیم که مطالبی از آن را که مورد نیاز و مناسب است، استفاده کنیم.

توفیقی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که به تدریج چهره علوم انسانی در کشور متحول شود، اظهار کرد: در این میان همکاری بین حوزه و دانشگاه می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که به اعتقاد من در حال حاضر از سرمایه‌هایی که در حوزه وجود دارد، کمتر استفاده می‌شود.

وی افزود: همچنین قصد داریم در مباحث مربوط به علوم و معارف قرآنی و اهل‌بیت و مسائلی که ریشه در معارف و فرهنگ ما دارد، رشته‌هایی را ایجاد کنیم. در سال‌های گذشته آموزش عالی حوزوی نیز بعضا ایجاد شده که بستر مناسبی است که آن را رشد دهیم.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه در ترویج نواندیشی و تولید فکر در علوم انسانی می‌توانیم روی اساتید حوزه حساب کنیم، اظهار کرد: بنا داریم که این ملاقات‌ها ادامه‌دار باشد و به معنای واقعی بحث وحدت بین حوزه و دانشگاه ایجاد شود.

توفیقی با بیان اینکه مخاطب دانشگاه اسلامی در مرحله اول مدیران هستند، گفت: بعضا ما هر کاری که می‌خواهیم می‌کنیم و بعد به دانشجو می‌گویم دانشگاه باید اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها از ابتدای انقلاب زحمات ارزشمند مفیدی کشیده‌اند، گفت: به تبع این موضوعات مشاهده می‌کنیم که کشور از لحاظ علمی پیشرفت کرده و به واسطه همین پیشرفت‌هاست که می‌توانیم مقابل تحریم‌ها بایستیم.

سرپرست وزارت علوم افزود: امروزه نقش دانشگاه و آینده‌سازی آن تا اندازه‌ای مهم شده که انتظارات از دانشگاه‌ها بسیار بالا رفته است.

 

دیدار با آیت‌الله موسوی اردبیلی

توفیقی همچنین در دیدار با آیت‌الله موسوی اردبیلی با بیان اینکه تا چند روز آینده دکتر روحانی من را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی می‌کند، گفت: در حال حاضر در حال سر و سامان دادن برخی از مسائل دانشگاه‌ها هستم و مشکلات و نارضایتی‌هایی وجود داشت که با تشکیل کمیته‌هایی در حال بررسی آن هستیم که از جمله این مشکلات می‌توان به بازنشستگی‌های اساتید و دانشجویان محروم از تحصیل اشاره کرد.

وی با بیان اینکه زمانی به دانشگاه‌ها بی‌اعتنایی می‌شد و کنار گذاشته شده بودند، اظهار کرد: امروزه انتظارات از دانشگاه‌ها وجود دارد که مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را حل کنند.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه ما حوزه‌های علمیه را نیز جزو دانشگاه‌ها می‌دانیم، تصریح کرد: بدون اتکا به دستاوردهای علمی نمی‌توان مشکلات اقتصادی و سیاسی را تغییر کرد و این فرصتی است برای حوزه و دانشگاه که از سوی دیگر مسئولیت سنگینی را بر دوش دانشگاه می‌گذارد.

 

وحیدخراسانی: اگر دانشگاه امام زمان (عج) داشته باشد، سرآمد عالم می‌شود

آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی در دیدار جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه هر کسی متصدی کاری می‌شود، باید آن کار را بشناسد، گفت: در بدن انسان دو سلسله اعصاب وجود دارد که اعصاب حسی و حرکتی هستند و از مغز فرمان می‌گیرند.

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه مملکت ما نیز محتاج به مغز است، اظهار کرد: اگر در مملکت نیز این نقشه عمل شود، همه دردها دوا می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه علم سه مرحله دارد، گفت: این سه مرحله تشکیل شده از موضوع علم، خود علم و غایت علم که شرف علم به حکم برهان تابع شرف موضوع است.

وحیدخراسانی با بیان اینکه علم پزشکی و دامپزشکی هر دو علم هستند، تصریح کرد: موضوع علم اول، انسان و دیگری حیوان است و به اندازه شرف انسان و حیوان، علم پزشکی به دامپزشکی مقدم است.

وی افزود: اگر در مملکت هر کاری به دست کسی داده شود که علم و امانت در کار داشته باشد، این دردهایی که در حال حاضر وجود دارد، پیدا نخواهند شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آنچه در مملکت باید حاکم باشد، علم و ایمان است، تصریح کرد: اگر یک مورد از این موارد وجود نداشته باشد، فساد به وجود می‌آید؛ بنابراین ما باید در دانشگاه‌ها این دو موضوع را با هم ترقی دهیم، زیرا مهم انضمام این دو است و انفکاک آن‌ها منشا فساد است.

وی از سرپرست وزارت علوم خواست تا با همت خود سطح علم و ایمان را در دانشگاه‌ها بالا ببرد و تصریح کرد: اگر دانشگاه، خدا و امام زمان (عج) را داشته باشد، آن دانشگاه سرآمد عالم می‌شود که امیدوارم به همت شما، مردم و جوانانی که وارد دانشگاه می‌شوند، اول خدا را بشناسند و بعد امام زمان (عج) را؛ بنابراین کلید همه ابواب، معرفت به خدا و امام زمان (عج) است.

وحیدخراسانی به توفیقی توصیه کرد: از امروز این کار را ترک نکنید و به همه عُمال خود بگویید که این کار را در دانشگاه‌ها شروع کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که برای شما دعا کنیم و وظیفه شما نیز خدمت به مردم است.

وی همچنین درباره دکتر حسن روحانی گفت: وی فردی فعال، خوب و دارای میزان است.

 

صافی گلپایگانی: نسبت به علوم انسانی باید حساسیت بیشتری به خرج داد

سرپرست وزارت علوم و هیات همراه، صبح روز پنج شنبه - 11 مهر ماه - با حضور در بیت آیت‌الله العظمی صافی با معظم‌له دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا آیت‌الله العظمی صافی در این دیدار، با توجه به نقش و جایگاه این وزارت‌خانه‌ در تربیت دانشجویان اظهار کرد: از نظر علمی باید سعی کنید دانشگاه‌های ما به بالاترین مراتب علمی رسیده و رشد و ترقی دانشگاه‌ها روز به روز بهتر شود که ان‌شاء‌الله در دنیا نمونه باشند.

وی با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت در جوامع علمی گفت: باید در کنار مساله‌ علم، به اخلاق و جنبه‌های مذهبی هم توجه ویژه‌ای صورت گیرد که ان‌شاء‌الله تعالی دانشجویان ما با دو بال علم و اخلاق بتوانند به قله‌های بلند علمی دسترسی پیدا کنند و برای اسلام و انقلاب، مایه‌ افتخار و سربلندی باشند.

این مرجع تقلید نقش اساتید را در تربیت دانشجویان بی‌بدیل خواند و ادامه داد: نسبت به علوم انسانی و دانشگاه‌ها باید حساسیت بیشتری به خرج داد و سعی کنید از اساتید صالح، متخصص و متدین در تمامی زمینه‌های علمی استفاده کنید.

وی افزود: مقاصد ما همان مقاصد اسلام است که امیدواریم دانشگاهیان، با رفع نواقص و مشکلات، بتوانند به مملکت اسلامی در دستیابی به این مقاصد بهتر و بیشتر خدمت کنند.

صافی گلپایگانی به فرصت محدود عرصه‌ خدمت‌گزاری اشاره کرد و گفت: البته این فرصت‌ها برای همه زودگذر است و باید از فرصت‌های بدست آمده به نحو اَحسن استفاده کرد و ما هم به شما و همکاران محترم حسن ظن داریم و دعا می‌کنیم که در این راه موفق باشید و بدانید که مسئولیت بسیار زیاد و وظیفه‌ سنگینی دارید که ان‌شاء الله تعالی بتوانید رضایت خاطر انور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم کنید.

در ابتدای این دیدار توفیقی سرپرست وزارتخانه‌ علوم گزارشی از برنامه‌های این وزارتخانه خدمت این مرجع تقلید ارائه کرد.

 

شبیری‌زنجانی: مسائل دینی باید بیشتر در دانشگاه‌ها پیاده شود
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی گفت: افرادی برای تربیت دانشگاهیان گماشته شوند که دین و خداباوری در آن‌ها تجسم پیدا کرده باشد.

به گزارش ایسنا آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه علم همراه با اخلاق و دین مهم است، گفت: همه این موارد در درجه اول اهمیت هستند که دین فوق دو مورد دیگر است و اگر مسئولان این نگاه را داشته باشند که مسئولیت آنها در یک دنیای نامتناهی تاثیرگذار است، فرق عمده‌ای با تاثیرگذاری چند روزه دارد.

وی با بیان اینکه اگر انسان به اخلاق روی بیاورد، بسیار بهتر و اساسی‌تر کار می‌کند، اظهار کرد: مسائل دینی و ایمانی باید در دانشگاه‌ها بیشتر پیاده شود و افرادی در دانشگاه‌ها برای تربیت افراد گماشته شوند که دین و خداباوری در آنها تجسم پیدا کرده باشد؛ چرا که اگر عده‌ای در مسئولیت خود سالم کار کنند، افراد دیگر هم تحت تاثیر این محیط سالم قرار می‌گیرند.

این مرجع تقلید ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر توفیقی در مسئولیتش، گفت: وظیفه ما دعا کردن برای موفقیت خدمت‌گزاران کشوری است که مقرب به درگاه خداست و زیارت شما برای من غنیمت است.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =