۰ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۲
احمدی نژاد بهتر است یا نسرین ستوده

حتما شنیده اید که جناب علیرضا افتخاری پس از سال ها سکوت وخانه نشینی تصنیقی را به خانم نسرین ستوده تقدیم کرده اند و با این خبر جنجالی بار دیگر به صحنه بازگشته اند.

این حرکت غیر مترقبه بسیاری از منتقدان دیروز ایشان را به طرفدار پروپاقرص ایشان بدل کرده و به احتمال قریب به یقین بسیاری از هواداران دیروز ایشان را به منتقدان. بنده البته جزو معدود کسانی هستم که فارغ از موضع گیری های ایشان کماکان از منتقدان ایشان هستم. نه به دلیل این که دیروز از احمدی نژاد دفاع کرده است و یا امروز از خانم ستوده. اصلا . هنرمند اگر حقیقتا هنرمند باشد له یا علیه هرکس سخن بگوید جایگاهش به هیچ وجه متزلزل نخواهد شد. این سیاست زدگانند که فکر می کنند فی المثل استاد شجریان با حرف های سال های اخیرش دیگر ربنایش شنیدنی نیست و یا بر عکس صدایش جزو مقدسات است و هیچ کس حق اظهار نظر در باره فعالیت های هنری ایشان را ندارد. هنرمند پیرو دل دیوانه خویش است و به حکم "آنچه دلم گفت بگو گفته ام" حق دارد هرکاری که دلش خواست انجام دهد- البته منظورم از هرکاری اختلاس سه هزار میلیاردی و دین فروشی و چشم در چشم مردم دوختن و دروغ گفتن نیست- هیچ کس هم حق ندارد هنرمند را بابت پیروی از دلش مواخذه کند. خب ممکن است بگویید با این حساب آقای افتخاری دلش خواسته یک روز احمدی نژاد را ستایش کند و متلک به شجریان بگوید و حالا هم دلش می خواهد در صف مدافعان حقوق بشر قرار بگیرد و در ستایش نسرین ستوده ترانه بخواند. ایرادی ندارد، به شرط آن که هنری هم در کار باشد. یعنی جای هنر را فقط موضع گیری های سیاسی نگیرد. آقای افتخاری سال هاست که با هنر جدی موسیقی وداع گفته. به همین دلیل هم،در هر محفلی و مجلسی حضور پیدا می کند و هر چه امر کنند می خواند. خواهش می کنم این موضوع را به پای خاکی بودن و مردمی بودن ایشان نگذارید. آن که به مردم حرمت می گذارد به راحتی هر اثری را به نام هنر و به سودای نام و نان روانه بازار نمی کند و منتش را بر سر مردم نمی نهد. این ها هم که امروز برای آقای افتخاری دست می زنند که ترانه برای نسرین ستوده خوانده با آن ها که دیروز به افتخار آقای افتخاری دست می زدند فرق چندانی ندارند. آن ها مخاطب هنر و هنرمند نیستند، مشتی سیاست زده اند که جرات ابراز وجود ندارند و می خواهند صرفا اغراض سیاسیشان را پیش ببرند.
این حرف ها به معنای بی موضع بودن نگارنده در مقابل اوضاع سیاسی نیست، من سال هاست که یادداشت سیاسی-البته نه به معنای متعارف کلمه- می نویسم و موضع آشکار و صریحی هم دارم اما این بدان معنا نیست که همه امور عالم را از منظر سیاسی ببینم و فی المثل یک بی هنر را به صرف موضع گیری سیاسی اش برترین هنرمند جهان خطاب کنم. آقای افتخاری صاحب صدایی رشک برانگیز است اما سال هاست که به جای پرداختن به موسیقی جدی، کارهایی می کند که به لحاظ هنری هیچ ارزشی ندارد. من اگر انتقادی دارم از این موضع است و نه این که بگویم چون احمدی نژاد را در آغوش کشیدی پس هنرمند نیستی و یا حالا که خانم ستوده را ستوده ای برترین هنرمندی. همان طور که به منکران هنر استاد شجریان متعرض بودم که چرا به صرف مخالفت با موضع سیاسی استاد، انصاف را فرو می گذارید و هنر والای ایشان را منکر می شوید امروز هم به طرفداران جدید آقای افتخاری که می گویند افتخاری هنرمند مردمی است، معترضم. والسلام. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    دمت گرم سید عزیز گل گفتی
    • نگار A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      43 12
      سید جان قیاس مع الفارق است ! ... حب هزار بار نسرین ستوده گرامی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    نسرین ستوده
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      پ ن پ محمود
    • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      41 2
      فکر کردی سید سوال کرده که واقعا کی بهتره؟ بهتره متن دقیق بخونید
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    انتقادتون کاملا به جا بود با شما هم عقیده هستم
  • عرشیا A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    2000درصد نسرین ستوده اخه این دیگه سوال داشت ؟!!!
    • s.z IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      17 1
      داداش معذرت میخوام ولی فک کنم تو مشکلی داشته باشی که متن به این وضوحی رو نفهمیدی!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    اینگونه افراد تنها سودجویان و فرصت طلبان هستند... فقط به منفعت خودشون فکر می کنند و هیچ وقت حق رو در نظر نگرفتند...
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    57 20
    سلام سید عزیز.می دونی سید تو این چند سال همه چیز ما سیاسی شد رنگ های ما سیاسی شد هنر ما سیاسی شد فرهنگ ما سیاسی شد اقای شجریان و افتخاری هم وارد دعواهای سیاسی شدند اون هم از طرف کسانی که تا حالا از شجریان چیزی جز زبنا نشنیدند و از البوی های پر شمار افتخاری چیزی رو نشنیدن.من کار به اقای افتخاری و شجریان و حرفهایی که می زنن ندارم.عقیده هاشون قابل احترام..من دوست دارم هنرمند اگه هنرمنده سعی کنه به پیشرفت هنر کمک کنه چند نفری رو با هنرش به هنر علاقمند کنه نه اینکه فراریشون بده
    • بی نام A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      38 4
      استاد شجریان همیشه با مردم سرزمینش بود .آقای افتخاری آنروز باید اینکار را می کردی که ...........
  • اصلان A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    اصولا در ادبیات کهن ایران سرافراز اینگونه افراد را نان به نرخ روز خور می نامیم ...
  • شاهین A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    به اینها نمیشه گفت خواننده مردمی....نه استاد شجریان نه استاد افتخاری...مردمی بودن یه فاکتورهایی میخواد که خواننده های نسل گذشته ما داشتند
    • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      3 3
      انکار آفتاب؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ايراني A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    29 1
    به نظر من يك هنرمند رسالتش اينه كه نواي دل مردم و داغ دل مردمو به گوش جهانيان برسونه اين با حزب باد بودن متفاوته
  • سامان A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    12 0
    به نظر من رسالت يه خواننده اول از همه اينه كه داغ دل مردمو با نوايي دل انگيز به گوش جهانيان برسونه اين با حزب باد بودن متفاوته
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    14 19
    خودم از جفتشون بهترم
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    15 0
    بخش لاینفک حیات وماندگاری یک هنرمند حیات اجتماعی او در کنار توان خلاقیت ومهارتهای هنری اوست. انان که به ردیف اوازی ایرانی و تاریخ ترانه سرایی و خوانندگی اشنایی دارند تشخیص میدهند که اقای افتخاری تلاشی جدی برای فهم اصول این کار انجام نداده اند وصدای زیبای ایشان به سرانجام خوبی نرسیده است. بقیه مطلب بگمانم ایشان مختارند اثار خود را به هر کسی از جمله خانم نسرین ستوده که مورد احترام مردمند هدیه کنند اما بنظرم برای بازگشت به قلوب مردم تلاشهای بیشتر و صادقانه تری نیاز هست...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    36 1
    بین ایستادگی در چهار سال پیش تا 3 ماه بعد انتخاب دکتر روحانی تفاوت از زمین تا اسمان است؟همه میدونن چرا بعد 40 سال هنوز تختی پراوازه است امابقیه قهرمانهای اون دوره نه،مردم خودشون میدونن چی رو از کی قبول کنند!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 12
    فارغ از هر انچه مربوط به سیاست است، به خاطر اثار با ارزش و بی نظیری مانند شور عشق همیشه قدردان اقای افتخاری خواهم بود. ای کاش استاد مسیرش رو عوض نمیکرد...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    5 23
    آفرین به آقای افتخاری. پس آقای افتخاری فعالیت های مفید اجتماعی را با جایگزین تملق گویی سیاسیون کن.
  • آوین A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 26
    من شخصا طی چندسال اخیر اصلا کارهای آقای افتخاری را گوش نمیدادم و واقعا کوچه بازاری شدن هنر ایشون اظهرمن الشمس و همچنان علاقه مند به صدای استاد شجریان... اما شجریان مقدسی که شماها ازش ساختین هم کم انتقاد براش نیست اگر انصافی باشه و جانبداری و تعصب را کنار بگذاریم!!! ضمنا سید، شما که سیاست زده تر از همه شدی در تحلیل هات... شما از جمله افرادی هستین که چشماتون را عادت دادین بعضی جاها فقط نقاط مثبت را ببینند و بعضی جاها فقط نقاط منفی... تو رنگها آیا جز سیاه و سفید، رنگی براتون هست؟! امیدوارم خبرآنلاین مثل شما عمل نکنه...!!!
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    15 0
    مردم هنرمندهایی رو دوست دارن که بر سلطه هستند نه با سلطه یا اگه این کار رو نمیتونن بکنن حداقل وارد مسائل سیاسی نشن یا اگه وارد شدن مدام خطشون رو عوض نکنن
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    22 4
    بطور كلي احمدي نژاد بهتر نيست :)
  • حسین علینقیان IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    18 3
    دست مریزاد به این روش نقد. آفرین آفرین
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    26 0
    مرغ سحر نهار می خورمت!
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    10 43
    ایشون از احمدی نژاد حمایت نکردن.در برخورد با ایشون احترام گذاشتن که در فرهنگ ما یه چیز عادی هست .متاسفم برای طرز فکرتون.
  • كيوان IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    12 10
    افتخاري يك شبه خود را نابود كرد ..... حالا يه روز مياد آهنگ هاوس ميسازه ، يه روز مياد براي ستوده :)
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    24 16
    كاملا اشتباه است نسرين ستوده مردم است احمدي نژاد در حكومت بود . تفاوت اينها از زمين تا آسمان است تعريف ار احمدي نژاد پاداش دارد . تعريف از نسرين ستوده اميد است كه سزا نداشته باشته.
  • مهمان IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 29
    شمای نویسنده رو نمی شناسم جز به همین نام و نشان خبر آنلاین. حقیت آن است که اگر سیاست سیاهی اش به اهل هنر نباید کشیده شود باید پرسید رد پای توهین به رئیس جمهور پیشین در این متن چه می کند؟ جدایی هنر از سیاست یا سکولاریزه کردن هنر اتفاقی است که در هالیوود هم نمی افتد.چه با احتساب اختلاس چه بدون آن. برای همین آرگو ببینید چه کف های مرتبی زد اسکار. عجیب است این روزها همه جای دنیا هنر و فیلم وموسیقی ابزار انتقال حرف ها و اندیشه هاست.حتی اندیشه های لاییک و برهنگی مدرن،آنچه که سرمایه داران ضد جنبش 99 درضد می خواهند.و چطور یک هنرمند در برابر اینها می تواند بی تفاوت برای دل دیوانه خود بگویدو بخواند؟ هنری که نه هدفی دارد و نه آرمان و نه اینده ی روشنی سایه تیره ای از اوهام است.. و سلام بر اهل سلام.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      1 10
      عجب مقایسه ای میفرمائید هنر ایرانی با هنر هالیودی نباید مقایسه شود
  • هاشم حکمه A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    34 2
    برای شناخت افتخاری نیازی به طرح پرسش به شکل «تیتر برگزیده شما» نبود، ماجرا اینجاست که آیا به طور کلی می توان ع.ر افتخاری را هنرمند نامید؟ من پرسش دیگری دارم، آیا کسی که در قبال دریافت پول های کلان از نهادهای دولتی در برنامه های آنها حاضر می شود، اما به جای خواندن و اجرای زنده، لب خوانی می کند را می توان هنرمند نامید؟ بدتر از این هم هست، این آقا در کنسرت هم لب خوانی کرده است!! انگار که حاضران برای دیدن چهره زنده این آقا پول داده اند، نه شنیدن صدای زنده خواننده و نوازندگان. این تیتر را از موتورهای جست وجو بخواهید.
    • م رعیت IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      1 5
      هاشم حکمه جان.. در آسمان دنبالت بودم در زمین دیدمت! خب عزیز من "هنرمند کاسب" هم پیدا میشه. مثل "خبرنگار کاسب"!
  • بی نام DE ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    5 1
    اعصابم بهم خورد اصلا یه وضعی
  • احسان A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    6 1
    بنده ی خدا داره کسب آبرو می کنه!
  • مهران حیدری A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    4 1
    با بیس نوشته ات موافقم و البته قبلا هم درباره ایشان مطلبی ارائه دادی... منتها راجع به انگیزه پرکاری وحضور اقای افتخاری در بسیاری ازمراسم ها باید یک صحبتی باهم داشته باشیم آقای سیدعزیز
  • فرهاد A1 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    13 1
    اصلا مبنایی که برای این نوشته فرض کردید غلطه آقای موسوی. افتخاری در یک جمعی با یک رییس جمهوری (اصلا با عملکرد بد) روبرو شد و در چاچوب تعارفات ایرانی (که معمولا زیادی گرم است!) به اون احترام گذاشت. همین. کار افرادی که بش حمله کردن هم اشتباه و هم از روی جوزدگی بود. ولی کار افرادی که یهو از خواندن این آهنگ برای ستوده، هوادار افتخاری شدن فقط از روی جوزدگی هست. در هر دو صورت مشکل احساسات بی ثبات و جوزدگی مردم هست نه هنر یا بی هنری افتخاری. افتخاری رو هم شما مثل بقیه هنرمندان حساب کن که یه روز دست فرح رو میبوسدن ولی بعد توبه کردن! مشکل افتخاری و امثال آن نیست آقای موسوی! مشکل بی منطقی و هیجان زدگی همزمان ماست بهمراه احساسات زودگذر خام.
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    16 4
    درود بر شجریان استاد اواز ایران
  • علی IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    6 4
    بسمه تعالی چرا باید با سخنانی راه جبران مافات را بست؟ بگذارید افراد خود تصمییم بگیرند که چگونه عمل کنند و اگر خوب عمل کردند، از آنها تشکر کنیم. امیدوارم آقای افتخاری در این کار توفیق نصیبشان شود.
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    9 2
    ما ملت ایران همه با هوش وزرنگیم ،افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    10 3
    اينكه يكي به خودش حق بده بگه فلاني هنرمنده بهماني نيست يك جور تفكر فاشيستي است. شما مي توانيد از افتخاري و خوندنش خوششون نياد اما اينكه بگيد هنرمند نيست حرف زوريه
  • امیر استخر IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    10 9
    شما خیلی راحت درباره آدمها قضاوت می کنید بدون اینکه در بطن زندگی و دغدغه های افراد باشید.اتفاقا آقای موسوی شما بسیار سیاست زده هستید که هر رخدادی را در لفافه سیاست می پیچید.کمی هم انصاف خوب است استاد افتخاری از نوادر و افتخارات موسیقی این مرزو بوم است.نقد خوب است اما شما دارید به این چهره محبوب شلاق می زنید.تو رو خدا انقدر شعار زده نباشید.
  • ایرج مختاری اصل A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    5 4
    آقای سید عبدالجواد موسوی، سوالی وجود دارد اینکه کار آقای شجریان که بسیاری از آثار خود را در صدا و سیما ساخته است بیاید بگوید آثارش را پخش نکنند سیاست زدگی نیست. شما مگر هنرمندی که در مورد اینکه کارهای جدید آقای افتخاری هنری هست یا نیست نظر می دی؟ شما نظری داری برای خودت محترم. ولی مقاله می نویسی و فرض اولیه را این می گذاری که آثار جدید ایشان هنری نیست. شما که شغلت خبرنگاری است حق نداری این قدر صریح موضع خودت را در مورد هنر در مقام کارشناس تبلیغ کنی. این موضوع البته راجع به همه مقالات شما صادق است. شما در همه زمینه ها مقاله می نویسی، از سیاست گرفته، محیط زیست، هنر، تاریخ معاصر و ... و بعید می دانم با سن کمی که داری در همه این زمینه ها صاحب نظر باشی. اینها اسمش غر زدگی سیاسی و سیاه نمایی است.
  • sona A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 1
    با سلام به آقای موسوی مطلب شما کاملا"به جاست من هم خبر را که خواندم کلی مشعوف شدم و بهت زده البته اینگونه واکنشها در ایران ما عجیب نیست روزی فردی را در حد معجزه هزاره سوم بالا میبریم و بعد او را از بالای نردبان احساسمان پایین می اندازیم آدمیزاد است دیگر به قول قدیمیها شیر خام خورده اما اگر آقای افتخاری برای اوباما هم ترانه بخواند نظر من همان است که بود حداقل آدم باید به نظر خودش ایمان داشته باشد نه اینکه با هر وزش بادی به سوی حرکت باد برود احتمالا"چند روز دیگر برای آقای روحانی هم خواهد خواند بخواند اما ما مردم چشمانمان به حدی باز شده است که کمی تشخیص دهیم بعضی چیزها را
  • فاطمه EU ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 33
    خدماتی که دکتر احمدی نژاد به کشور انجام دادن پس از مشروطه سابقه نداشته،مسکن مهر،خدمات عمرانی در روستاها و... ایشان قابل مقایسه با خانم ستوده نیستن،هر چند خانم ستوده هم محترم است
  • kambiz IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    6 2
    من شخصا جدا از همه جناح بندی ها احترام خاصی برای سرکار خانم ستوده قائلم و برای ایشان و همه انسانهای مقاوم سلامتی آرزومندم
  • ناخدا CN ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    7 5
    تیتر کاملا غیر حرفه‌ا‌ی است. ربطی‌ به موضوع ندارد
  • ایمان EU ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 2
    سید تو رو سر جدت نکن اینکارا رو! ما تو رو از قدیما میشناختیم...اون موقعا خیلی بهتر بودی.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    3 4
    ما اصولا همه رو بیش از حد و ظرفیت خودشون بزرگ میکنیم. بعد اگه حال نکردیم میکوبونیم! از جمله افتخاری، شجریان، احمدی نزاد و جدیدا هم همین خانم ستوده.
  • رضا IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 7
    نمی دونم احترام گذاشتن به کسی که 63درصد رای مردم رو بدست آورده کار بدیه؟همین امثال آقای موسوی ودوستانشون بودن که با حمله به دختر افتخاری در دانشگاه و فشار روانی شدید به ایشون،مجبورش کردن این کار رو بکنه اما من هنوزعاشق صداشم چون خاصه نه مثل شجریان که هرکه میره کلاس بعد ازیه مدت صداش شبیه اون میشه،چون شجریان آواز رو یاد گرفته ومثل افتخاری صداش ذاتی قشنگ وگرم نبوده!!!! مثالش همایون شجریان و محمد معتمدی که صداشون با شجرنیان مو نمیزه درضمن افتخاری بخاطر بیماری خونی دخترش مجبوره پرکار باشه وکارهاس سطح پایینی ارائه بده