۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴

احمد نعمت بخش

متاسفانه صنعت خودروسازی کشور طی سال خای اخیر از مشکلات فراوانی رنج می برد که دود آن به چشم مصرف کنندگان رفته است و البته تولید کنندگان نیز در این میان با ضررهای میلیاردی رو به رو شده اند.

اخیرا رئیس ایدرو موارد ده گانه ای رابه مدیرعامل ایران خودرو ابلاغ کرده است و در واقع این موارد خواسته همه کسانی است که در صنعت خودروسازی نقش دارند و از سوی دیگر بخشی از مطالبات مردم است که انتظار دارند ایران خودرو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ خودرو سازی با جدیت و توانمندی اغازگر تحولات جدیدی در همه زمینه ها باشد که بخشی از آن در دستورالعمل ایدرو نیز آمده است و این اقدام گام بلندی برای برطرف شدن مشکلات موجود در صنعت خودرو است.

اما یکی از مشکلاتی که در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد عدم تنوع محصولات تولید شده در داخل است که در دستور العمل رئیس ایدرو بر این مورد تاکید زیادی شده است و به نظر من ایران خودرو باید با اولویت قراردادن این موضوع تلاش های خود را متمرکز کند.

هم اکنون امیدواری در بازار خودرو برای حل مشکلات ایجاد شده است و در این شرایط مسئولان  با ارائه برنامه های مناسب مشکلات صنعت خودرو را برطرف کنند. یکی از راهکارهای حل مشکلات صنعت خودرو نیز تعامل سازنده با قطعه سازان است که باید یکی از محورهای اصلی برنامه های خودروسازان داخلی باشد و باید راهکارهایی برای پرداخت مطالبات معوقه این شرکت ها در دستور کار باشد تا روندی مناسب از همکاری متقابل ایجاد شود که این امر می تواند در توسعه صنعت خودروسازی کشورمان تاثیرات مثبتی برجای بگذارد.

اما یک نکته در موضوع قیمت فعلی خودروهای داخلی وجود دارد و آن این است که با قیمت‌های فعلی تولید خودروهای پر تیراژ برای خودروسازان با ضرر و زیان همراه است و باید برای حل این مشکل نیز فکری کرد.

اما نکته قابل توجه دیگر این است که 86 درصد قیمت یک خودرو به قطعات آن مربوط می شود و فرایند مونتاژ بدنه رنگ و نهایی تنها 14 درصد قیمت تمام شده را در بر دارد، 62 درصد اعلام شده از سوی شورای رقابت غیر قابل قبول است و اصلاح این موضوع یک امر ضروری به شمار می رود.

متاسفانه خودروهای موجود با قیمت های تفاهم شده شورای رقابت، با زیان فروخته می شود و این موضوع آسیب زیادی را به صنعت خودرو وارد می کند که آسیب های آن در بلند مدت افزایش قابل توجهی خواهد داشت و صنعت خودروسازی کشور برای ادامه فعالیت خود با مشکلات فراوانی رو به رو می شود.

هم اکنون شرکت های خودروسازی داخلی به واسطه مشکلات موجود همچون عدم حمایت مالی و مشکلات تحریم حال و روز خوبی ندارد و با قیمت های فعلی نمی توان به بهبود وضعیت خودروسازان امید داشت و امیدواریم مسئولان جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به خوبی از تولید کنندگان حمایت کنند.

*دبیر انجمن خودروسازان

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    88 4
    می خواهید پراید بشه 40 میلیون که شماهم خودرو تولید کرده باشی عزیزم هم سو د برده باشی وقتی عرضه ندارید چرا مردم باید تاوان دهند کم کشته میشویم همه در دوست اشنا کسانی را داشته ایم که درتصادف جان داده اند خجالت بکشید بس کنید دیگر 30 ساله از شما حمایت شده هرجای دنیا بود همتون دردادگاه محکوم به پرداخت دیه به قربانیان بودید یس کنید .......
    • بی نام US ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      35 1
      همه جای دنیا صنعت در خدمت انسان است در ایران جان ومال ما ایرانیان در خدمت صنعت خودروست تازه یک چیزی هم بدهکاریم
    • علی A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      0 0
      حرف حق زدی
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    47 2
    اگر میگید تولید کننده ضرر میکنه پس خودش مشکل داره!!! قیمتی که این ماشینارو دارن به مردم میدن از معادل خارجیشونم بالاتره پس این چه تولید داخلی ایه؟؟؟!!!! بیاید به هر قیمتی که براشون می صرفه تولیدشونو بیرون بدن ولی ورود خودروی خارجی به نرخ جهانی رو هم آزاد کنن اونوقت معلوم میشه که چی وبا چه قیمتی میدن دست مصرف کننده!!! اگه قابل رقابتم بودن که چه بهتر دیگه میتونن در سطح جهانی (دست کم منطقه ای) بازار داشته باشن
  • بی نام GB ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    23 0
    ضرر میکنه؟خب مرزارو باز کنن هم اینا راحت بشن هم مردم
  • عصبانی A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    9 0
    جوک سال: خودرو سازی ضرر کرده 1.پراید را 20 میلیون میفروشه 2. رقیبای سرسختی داره3 . مجلسیا و حکومت کاری به کارش ندارن4. ذکاوت مدیرانش به خاطر تغییر چراغ های پرایداش در طی 20 سال .......... فقط میدونم که خون مردم یه روز دامن شما و مجلسیا را میگیره...این مصداق امپریالیست
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    5 0
    همینکه بازار دستشونه هرکاری دوسدارن میکنن چون رقیبی ندارن کههم پیشرفت کنن هم به خودشون زحمت بدن بجای اینکه چراغای ماشینو عوض کنن 2ملیون بزارن روش بیان یه حرف جدید بزنن نگاه کنید دیگه یه پرایدو ورداشتن 50 مدل دادن بهش ولی هنوز اسمش پرایده