رشد 160 درصدی قیمت زمین در تهران / با اجاره یک واحد مسکونی چند کیلو گوشت می توان خرید؟

براساس گزارش مرکز آمار ایران طی بهار سال جاری قیمت زمین و ملک کلنگی در تهران 160 درصد رشد داشته است.

علی پاکزاد: روند رو به رشد قیمت مسکن طی سالهای اخیر مشکلات فراوانی به دنبال داشته است، براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران قیمت زمین و ساختمان کلنگی طی بهار سال 92 در این کلانشهر کشور بالغ بر 160 درصد افزایش پیدا کرده است.

براساس این گزارش اجاره ماهانه یک واحد مسکونی یکصد متر مربعی در تهران به 1.8 میلیون تومان رسیده است، به طور متوسط برای خرید ملکی با همین زیربنا پایتخت نشینان باید 423 میلیون تومان هزینه کنند و در صورت تمایل به خرید زمین یا ملک کلنگی با متراژ 100 متر مربع در مناطق مختلف شهر باید به طور متوسط رقمی معادل 584 میلیون تومان بپردازند.

مقایسه این ارقام با بهار سال 88 نشان میدهد اجاره مسکن در تهران 380 درصد، قیمت ملک 180 درصد و قیمت زمین 400 درصد رشد پیدا کرده است. این رشد به گونه ای بوده است که حتی قیمت اقلام خوراکی را که طی سالهای اخیر گفته می شد بیش از قیمت مسکن رشد کرده اند را پشت سر گذاشته است، به طور مثال قیمت گوشت گوسفندی در هفته پایانی خرداد سال 88 معادل 10700 تومان بوده است که با مبلغ اجاره یک ماهه یک واحد مسکونی 100 متری در بهار سال 88 می توانستید 34 کیلو گرم گوشت خریداری کنید، در بهار سال 92 البته با اجاره 1.7 میلیون تومان به شما توان خرید 59 کیلوگرم گوشت گوسفندی 30 هزار تومانی را می دهد. این مقایسه به خودی خود گویای افزایش بیش از اندازه اجاره بهای واحدهای مسکونی است.

مقایسه قیمت و اجاره بهای مسکن طی بهار سالهای 88 تا 92 در تهران

از سوی دیگر مقایسه اجاره بها با حداقل حقوق نشان میدهد، در سال 88 با حداقل حقوق 263 هزار تومانی امکان تامین 72 درصد از اجاره یک واحد 100 متری وجود داشته است اما در سال 92 با حقوق 487 هزار تومانی فقط 27.5 درصد از اجاره همان ملک قابل تامین خواهد بود. این موضوع به خوبی گویای افزایش سهم مسکن در سبد هزینه خانوار و در نهایت کاهش سطح رفاه خانوارهای تهرانی است، البته با توجه به آنکه معمولا قیمت مسکن در مناطق شهری کشور تابعی از نوسان قیمت مسکن در پایتخت است با اندکی تفاوت این وضعیت قابل تعمیم به دیگر نقاط شهری کشور نیز هست.

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ندا A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    29 0
    به کجا چنین شتابان؟؟؟وایسا ما هم برسیم
  • mgh IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    38 0
    یک معمای ساده ؟ اگر یک جوان تازه کار ایرانی بخواهد جهت ازدواج خانه ای را اجاره کند باید چند ساعت اضافه کاری بکند. جواب 8 ساعت کار و 20 ساعت اضافه کاری مشروط بر این که اضافه کاری دوبرابر محاسبه شود . اون وقت من نمی دونم چرا به آقایان چند شغله گیر می دهند .
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    53 1
    فشار اين تورم متوجه چه كساني مي شود؟ مديران بظاهر موجهي كه حقوق هاي ده مليوني و پاداش هاي صد مليوني مي گيرند تجاري كه شب مي خوابند صبح به مدد تحريم و تورم ميلياردر مي شوند يا كارگراني كه نزد كارفر ما سفته گذاشته اند تا شاهد پايمال شدن حق شان باشند و دم بر نياورند.
    • بهروز A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      58 1
      اینها همه مصداق عدالتیست که ریس جمهور سابق عنوان میکردند!! عدالتی که از آن دم میزدند به بهاب ازبین رفتن قشر فقیر و تبدیل قشر متوسط به فقیر ،تمام شد.
  • محمدجواد IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    45 1
    من نمیدانم جواب نگاه های کودکان معصومی که توسط والدین کشان کشان از جلو مغازه ها میروند را چه کسی می دهد؟ چرا این همه اختلاف طبقاتی وجود دارد در کشور اسلامی؟ چرا 80% مردم از حداقل های زندگی انسانی محرومند و یک عده قلیل از پرخوری در حال ترکیدن؟ کجاست دولت عدالت محوری که پایه های آن بر اساس حمایت از محروم بنا شد و در اصل ریشه محروم و متوسط را خشکاند؟
  • جواد A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    13 26
    اگر متولدین شهرها و شهرستانها دیگر به زادگاه خود بازگردند قیمت زمین و مسکن هم متعادل میشود.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      13 2
      من از خدامه به شهر خودم برگردم اما اونجا باید بیکار باشم فرصت های شغلی در شهرستان ها زیر صفره
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    28 1
    چه چیزی الان قیمتش درسته که زمین و خونه باشه؟؟؟!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    13 0
    چرا دولت از هزینه های خود نمی کاهد و در عوض از مردم درخواست گدایی می کند؟
  • کارشناس مسکن A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    2 2
    فقط یک سئوال. چرا در ایران میزان ملک افراد بطور شفاف و سیستمی مشخص نیست و چرا از مالکین چندین واحد آپارتمان و مسکن مالیات بر ثروت اخذ نمی شود؟