مهدی مهدوی‌کیا می‌گوید کسی نباید از خارجی‌های امتحان پس داده انتقاد کند.

ناصر قراگزلو/ مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم‌ملی حرف‌های جالبی در مورد حضور لژیونرها در تیم‌ملی می‌زند و به کار کروش ایمان دارد.

*گروهی از منتقدان به سرمربی تیم‌ملی گفته‌اند، بازیکنی که زبان فارسی نمی‌داند نباید به تیم‌ملی دعوت شود؟

زبان فوتبال در همه جای دنیا یکی است. سرمربی تیم‌ملی هم تشخیص داده در شرایطی که تیم‌ملی در شرایط حساسی قبل از جام‌جهانی قرار دارد، از لژیونرها و بازیکنانی که پدر و مادرشان ایرانی بوده و در خارج از کشور بوده‌اند، دعوت کند و من هیچ ایرادی برای این موضوع نمی‌بینم چون به هر حال رگ و ریشه تمام بازیکنانی که دعوت شده‌اند، ایرانی است و اتفاقاً خیلی خوب است بازیکنان این‌چنینی که پتانسیل خوبی دارند به تیم‌ملی بیایند.

*اما بعضی منتقدان گفته‌اند دورگه‌ها، بازیکنان دسته اولی و... خارجی‌ها نباید به تیم‌ملی دعوت شوند؟

کروش می‌خواهد در این مقطع بسیار حساس از تمام پتانسیل موجود و بازیکنان خارج از کشور استفاده کند. مسلماً این بازیکنان به وطن‌شان، ایران، عرق دارند و برای ما هیچ ایرادی ندارد اما این موضوع می‌تواند پیامدهای بدی هم داشته باشد اینکه ما فوتبال پایه را رها کرده‌ایم و سازندگی در کشورمان تقریباً به پایین‌ترین حد خودش رسیده تا حدی که مجبوریم نیازهایمان را از ایرانی‌های خارج از کشور تأمین کنیم. البته کروش بازیکنانی نظیر دژاگه و قوچان‌نژاد را دعوت کرده که بازیکنان بسیار خوبی هستند و حتی در سطح اروپا هم شناخته شده‌اند، بنابراین کسی نباید از این بازیکنان که امتحان‌شان را در تیم‌ملی به خوبی پس داده‌اند، انتقاد کند.

*بیت‌آشور هم از شما خیلی تعریف کرده، به نظرتان این بازیکن می‌تواند در پست دفاع راست بازیکن خوبی برای تیم‌ملی باشد؟

بیت‌آشور به من لطف دارد و برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. من بازی‌های بیت‌آشور را ندیده‌ام اما حتماً بازیکنی که کروش دعوتش کرده، بازیکن خوبی است و می‌تواند به درد تیم‌ملی بخورد.

*یکی از مربیان گفته دانیال داوری که فارسی بلد نیست نباید به تیم‌ملی دعوت می‌شد؟

من برای هر نظری احترام قائلم اما می‌خواهم بگویم مگر وقتی من به آلمان رفتم، در ابتدا زبان آلمانی بلد بودم؟! پس حتماً با این حساب باید مرا هم به آلمان راه نمی‌دادند یا پس از اینکه به آنجا رسیدم مرا از این کشور بیرون می‌کردند! همه دیدند من در آلمان بازی کردم چون همان‌طور که گفتم زبان فوتبال در همه جا مشترک است و بعد از مدتی هم زبان آلمانی را به خوبی یاد گرفتم و به کار کاملاً مسلط شدم.

*نگفتید دانیال داوری که زبان فارسی هم نمی‌داند (!) در این مقطع به درد تیم‌ملی می‌خورد؟

سال قبل دانیال داوری در دسته دوم آلمان بود اما کمک کرد تیم‌شان به بوندس‌لیگا صعود کند. من چند بازی او را دیده‌ام و مطمئنم می‌تواند به درد تیم‌ملی بخورد چون دروازه‌بانی که در بوندس‌لیگا بازی می‌کند، حتماً می‌تواند به درد ما بخورد. گلری که امسال هم خوب دروازه‌بانی کرده است و البته خوب است که این دروازه‌بان خوب فارسی را هم یاد بگیرد. من اطمینان دارم دانیال به این فکر هست و مشکل زبانش را هم در آینده‌ای نه‌چندان دور برطرف خواهد کرد.

*دوست نزدیک شما کریم باقری هم به کلاس مربیگری رفته، فکر می‌کنید او مربی خوبی برای پرسپولیس خواهد شد؟

بله شنیدم که آقاکریم به کلاس مربیگری می‌رود تا با گرفتن مدارک لازم روی نیمکت هم بنشیند. برای باقری آرزوی موفقیت می‌کنم و آرزو دارم آقاکریم در نقش یک مربی هم مانند بازیگری روزهای موفقی را سپری کند.

*در مورد تیم‌ملی نوجوانان که اخیراً شش بازیکنش به دلیل آزمایش ایکس‌ری با مشکلات زیادی مواجه شده و ناچاراً به تیم‌ملی نوجوانان رفته‌اند چه صحبتی دارید؟

این تست جدی از سوی فیفا گرفته شد و ما هم چند بازیکن داشتیم که  در مرز 18 سالگی بودند. خدا را شکر تیم‌ملی جوانان هم با درایت و دانش فنی مربیانش با وجود آنکه دو، سه ماهه تشکیل شده بود، تیمی مثل عربستان را برد و برای فوتبال ما افتخاری دیگر رقم زد اما ما یک مسئول ندیدیم که بیاید و به آنها خسته نباشید بگوید! در حالی که اگر بزرگ‌ها بردی این‌چنینی می‌آوردند، همه  از آنها تعریف و تمجید می‌کردند و...

*شما فکر نمی‌کنید غیبت این 6 بازیکن تیم‌ملی نوجوانان برای علی ‌دوستی‌مهر مشکل‌ساز خواهد شد؟

بازیکنانی که جدا شدند دو، سه سال با تیم نوجوانان بودند و این امر مشکلاتی به وجود خواهد آورد اما مربیان ما 28،27 بازیکن داشتند و قطعاً از 21 بازیکنی که باقی مانده‌اند، باید بهترین نفرات را به جام‌جهانی ببرند؛ 2 فوروارد، 2 هافبک وسط و 2 دفاع دیگر در جمع نوجوانان نیستند، با این وجود مربیان ان‌شاءا... با درایت خودشان بر این مشکل هم غلبه خواهند کرد.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي رحيمي آتاني A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    29 2
    من يه استقلاليم ولي عاشق افكار مهدوي كيا و علي كريميم انگار حجازي نمرده چون تفكراتش و شما دوبزرگ فوتبال ايران داريد درود به سه نفرتون
  • البرت IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    4 41
    عزیزم تو بازیکنی باشگاهی بودی و رفتی قرارداد بستی و بازی می کردی مثل همه بازیکنان لژیونر دنیا. ولی موضوع این است زحمت بردن تیم ملی به جام جهانی را امثال حیدری، رحمان احمدی و مهدی رحمتی کشیده حالا در جام جهانی کسانی مثل داوری، بیت اشور و .... می خواهند جای اینها را بگیرند.ما که از گروهمان بالا نمی اییم.و این سه بازی حداقل با بازیکنان لیگ خودمان و بااخص آن کسانی که در مقدماتی زحمت کشیدند بازی کنیم تا زحمات آنان هدر نرود و مهمانان ناخوانده جای آنها را نگیرند.
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      1 1
      خوبن
  • mehdi A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    22 2
    هر ایرانی در هر کجای دنیا حق داره که از وطنش سهم داشته باشه.کسی نباید به خودش اجازه بده در مورد ایرانیان عزیزی که به هر دلیل خارج از کشور بزرگ شده اند مثل غریبه ها رفتار کنه. تیم ملی ارث پدر هیچکس نیست. ایران برای همه ی ایرانیان
  • حسن قربانی A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 0
    ‏‎ ‎مهدوی کیا باعلی کریمی بهترینهای ایرانن من شخصأبهشون افتخارمیکنم.