ایسنا نوشت:

وزارت خارجه عربستان در واکنش به انتخاب ریاض به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دلیل وجود استانداردهای دوگانه در شورای امنیت که مانع انجام درست مسئولیت‌های این شورا در خصوص حفظ امنیت و صلح جهانی به نحو مطلوب می‌شود، دولت عربستان عضویت در این سازمان را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است: وجود استانداردهای دوگانه که موجب تداوم ناامنی و صلح و تجاوز به حقوق بشر، گسترش جنگ و کشمکش‌ها در سراسر جهان می‌شود، عضویت در شورای امنیت را تا زمان اصلاح سیاست‌های آن غیر قابل پذیرش می‌کند.

پیشتر اعلام شده بود، عربستان، چاد، لیتوانی، شیلی و نیجریه به عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در آمده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری مخالف حضور عربستان و چاد در ترکیب سازمان ملل بودند. با این حال این دو کشور به راحتی توانستند رای لازم برای عضویت را به دست بیاورند.

برای اولین بار در چند سال گذشته بدون هیچ مخالفتی و با حمایت کشورهای منطقه هر کدام از این کشورها، توانستند در رای‌گیری پیروز شوند؛ پیروزی‌ای که ریاض از پذیرش آن سر باز زد.

عربستان کمترین میزان رای را به دست آورد. از مجموع ۱۹۳ کشوری که در رای‌گیری شرکت کرده بودند، ۱۷۶ کشور به عضویت عربستان در شورای امنیت رای مثبت دادند. رای دو سوم از مجموع ۱۹۳ کشور هم کافی بود که عربستان انتخاب شود.

چاد ۱۸۴ رای به دست آورد و دو کشور شیلی و نیجریه هر کدام ۱۸۶ رای گرفتند و رتبه نخست هم به لیتوانی رسید که ۱۸۷ رای به دست آورد.

مدیر دیدبان حقوق بشر سازمان ملل گفت که کشورهای چاد، عربستان و نیجریه باید به خاطر نشستن بر این "کرسی" اوضاع را در کشورهایشان بهبود بخشند.

فیلیپه بولوپیون، مدیر دیدبان حقوق بشر سازمان ملل به آسوشیتدپرس گفت که عربستان باید به "سرکوب فعالان حقوق بشر" پایان دهد و "حقوق زنان" را به رسمیت بشناسد.

اعطای حق رانندگی، رای دادن و سفر بدون اجازه مردان برای زنان، از جمله مواردی است که سازمان های حقوق بشری از عربستان می‌خواهند. آن‌ها همچنین عربستان را متهم می‌کنند که از عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان دفاع می‌کند.

رئیس جمهوری سودان از سوی دادگاه بین‌المللی جنایی به خاطر "جنایات جنگی در دارفور" تحت تعقیب است.

بولوپیون همچنین چاد را به خاطر "به استخدام درآوردن کودکان در ارتش" مورد انتقاد قرار داد و از نیجریه خواست تا امنیت را در شمال این کشور بیشتر کند.

فرستاده دائم عربستان در سازمان ملل متحد پس از رای‌گیری، انتخاب کشورش برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل را به خاطر مواضع میانه روی این کشور و تلاش برای حل صلح‌آمیز مناقشات جهانی عنوان کرده بود.

وی همچنین گفت که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از اهداف اولیه عربستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

کرسی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از این جهت مهم هستند که این کشورها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسائل امنیتی و صلح در جهان قدرت تصمیم‌گیری خواهند داشت.

شورای امنیت سازمان ملل شامل ۱۰ عضو غیردائم است که هر دو سال یک بار انتخاب می‌شوند و پنج عضو دائم که حق وتو دارند.

اعضای دائم عبارتند از چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا.

پنج کشوری که در انتخابات روز پنج‌شنبه برگزیده شدند، از اول ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی به جای کشورهای گواتمالا، مراکش، پاکستان، توگو و جمهوری آذربایجان می‌نشینند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    ببینید کیا از "امنیت و صلح جهانی به نحو مطلوب" حرف میزنند، آدم خنده اش می گیره. توی عربستان زنها نمی تونن رانندگی کنند و هزار تا مسائل دیگه. خدایا ااااااااااااا !!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      38 40
      اینو که راست میگه شورای امنیت استاندار دوگانه داره دیگه .....باز مسایل با هم قاطی کردی
  • اسماعیل A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    59 3
    فکر کنم یکی از طنز های خبری بود و سازمان ملل میخواست کم شوخی کنه وگرنه عربستان که اخر حقوق بشر و ازادی بیان و ازادی مذاهب و نزدیکی بین مذاهب هست دست همه هم از پشت بسته خدایی در مورد رای که اورد فکر کنم تعداد صندلی های خال رو در زمان رای گیری نوشتن و اشتباها اعلام کردن رای دادن بهش.
  • بی نام FI ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    68 4
    راست ميكه. عضويت موقت دوست نداره، خب دائم بكنينش
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    60 4
    خداروشکر اینو به فال نیک میگیریم چون اگه عربستان عضو شورای امنیت میشد صد درد صد یک رای منفی برای ما کنار میذاشت
  • بی نام US ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    63 1
    عربستان با ترویج آموزه های تروریستی در سراسر جهان و ارسال فیزیکی تروریست به نقاط مختلف جهان از اصلی ترین عوامل نا امنی جهانی است
  • مهربان توسی A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    23 7
    بنظرم بازم کار جالبی کردند که به دلایل منطقی از این فرجه مهم گذشتند
  • ایمان IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    34 1
    سعودی های ملعون برای ادامه کارهای پلیدشان این تصمیم را گرفتند که تحت فشار جامعه بین المللی و حقوق بشری قرار نگیرند.
  • farid A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    36 2
    سلام ببینید امنیت دنیا چقدر خراب و بدبخت شده که عربستان مرکز تروریستها و تفکرات تکفیری قراربود برای بقیه دنیا امنیت بیاره
  • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    30 0
    بسمه تعالی علت کناره گیری این بود که مجبور می شد تا حدودی برای حفظ ظاهر هم که شده حقوق بشر را رعایت کند و رعایت حقوق بشر برای عربستانی ها از دشوارترین اموری است که می توان گفت تعلیق به محال می یاشد.
  • چوپان IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    6 16
    double standard رو میشه بهتر هم ترجمه کردها... استاندارد دوگانه چیه...
    • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      5 3
      یه بوم و دو هوا ... به نظرم بد نباشه
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    18 4
    وجود استانداردهای دوگانه!!!موجب تداوم جلو گیری از صلح !!! استاندارد صحیح از منظر وهابیون عربستان یعنی بستن دست و پای بشار اسد و بریدن زبان و گوش و دماغ او در میدان اصلی شهر دمشق و دراورده قلب و خوردنش در میان انظار !!!!!! لعنت بر این تزویر و زر که در خدمت عربها و زور که بابایایشان امریکا دارد
  • علی A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    16 8
    ای راست گفتی این زنها واقعا نباید رانندگی کنند هم باعث تصادف هم باعث ترافیک
  • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    20 7
    به غیر از عربستان بقیه کشور ها ( چاد و نیجریه و ... ) با مسائل مختلف داخلی روبرو هستن.واقعا معلوم نیست بر چه مبنایی این 10 کشور انتخاب میشن.اصلا این شورای امنیت باید اسمش بشه شورای خر تو خر!
    • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      9 9
      نظرت چیه ایران انتخاب بشه؟ عضویت موقت هم نه ها! دائم! خوبه؟ راضی هستی؟
  • farzad...esf A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    4 1
    به ....!!
  • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    6 2
    اگه ما بودیم؟؟؟!
  • بی نام A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    3 4
    حالا خوبه عربستان انقدر اعتبار در جهان داره که رای 176 کشور جهان رو کسب کرده ما که از 55 سال قبل تا الان هربار تلاش کردیم کرسی بدست بیاریم شکست خوردیم و رای نیاوردیم!
    • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      0 0
      این اعتبار نیست. این نفوذه که با پول به دست اومده. هیتلر هم کلی نفوذ داشت.
  • بی نام A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    2 0
    نگا کن! پاکستان هم عضو شورای امنیت بوده!!!
  • ننگ بر تروریسم IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    1 1
    عربستان و ترکیه و قطر و بقیه ی حامیان تروریسم باید به علت حمایت اشکار از تروریسم و کشتار معترضان غیرمسلح و توهین به جامعه ی جهانی و اولین حقوق انسانی مردم و اقلیت ها به طور موقت تا رسیدگی به پرونده هایشان از سازمان ملل تعلیق بشند نه اینکه بشند تصمیم گیرنده برای کشورهای دیگه. فکر کن عربستان و ترکیه بشند مسول امنیت جهانی و لابد القاعده و طالبان هم ناظر بر اجرای قوانین حقوق بشر و دمکراسی در جهان !! بیانیه عربستان رو در اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق بشر و نگرانی برای ان در جهان خوندم نمیدونستم بخندم یا گریه کنم !!